Laddstation i Falkenberg

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Heiko »

Vet inte om någon annan tänkt på detta men det finns endast EN laddstation med ett uttag inne i Falkenberg.
Finns mitt på Stortorget men det är allt! Första gången jag hittade stationen fungerade den inte. Andra gången stod en ett på bilar i vägen.
Har kollat på uppladdning.nu för att se om det finns fler ställen men icke.
Har börjat att köra mellan Malmö och Falkenberg och stationen mitt på torget är en sorglig historia.
Har man haft ett antal möten i Falkenberg vill man helst komma hem utan att behöva toppa upp på en Supercharger när man kunde ställt bilen vid en laddstation inne i Falkenberg.

Kanske dags att väcka Falkenberg att se över detta och börja bygga med fler laddstationer.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Stefan T »

Dom är riktigt dåliga inne i Falkenberg titta på Varberg dom är väldigt mycket bättre
Det finns mycket mer stolpar i Ullared 4+10+6+1=21st möjliga destinations laddare platser
Och det verkar komma ett gäng till 30 platser + 4 platser
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Franz »

Med tanke på antalet vindkraftverk runt Falkenberg känns det märkligt att man inte satsar mer på elbilsladdning.
Driver sajten Car.info
Frossaren
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 mar 2017 20:37
Ort: Helsingborg

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Frossaren »

De kanske inte anser att det behövs i och med att det finns en supercharger utanför. Vissa städer verkar ju se laddare som laddare och utgå från att alla bilar kan använda samma
2017 Model S P100D
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Crappy »

Oj
Jag hade planerat ett stopp där imorgon.....
Fan vad gör man nu?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av bylund »

Crappy skrev:
Oj
Jag hade planerat ett stopp där imorgon.....
Fan vad gör man nu?
Du menar att du tänkt ladda på den inne i stan? Du har väl Teslan den helgen, så du kan väl ladda på superladdaren strax utanför Falkenberg om den i stan inte är tillgänglig?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Crappy »

Puh
Fattade fel, jag trodde det var Superchargen som avsågs
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av mati »

Frossaren skrev:
De kanske inte anser att det behövs i och med att det finns en supercharger utanför. Vissa städer verkar ju se laddare som laddare och utgå från att alla bilar kan använda samma
Det verkar vara en uppfattning som delas av många. Bageriet Braaker Mühle norr om Hamburg gör reklam på sin hemsida: "Du som har en elbil kan ladda den hos oss i våra Tesla-laddare". För mig låter det väldigt mycket som att de tror att man kan ladda alla elbilar där. Egentligen inget konstigt alls. Bensinstationer är ju också till för alla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Anders77 »

mati skrev:
Frossaren skrev:
De kanske inte anser att det behövs i och med att det finns en supercharger utanför. Vissa städer verkar ju se laddare som laddare och utgå från att alla bilar kan använda samma
Det verkar vara en uppfattning som delas av många. Bageriet Braaker Mühle norr om Hamburg gör reklam på sin hemsida: "Du som har en elbil kan ladda den hos oss i våra Tesla-laddare". För mig låter det väldigt mycket som att de tror att man kan ladda alla elbilar där. Egentligen inget konstigt alls. Bensinstationer är ju också till för alla.
Jag fattar inte varför andra tillverkare tar Teslas patent och nyttjar tekniken på sina bilar, och sen gör en deal med Tesla så de med kan ladda på SuC:arna.

Det märket som först gör det kommer garanterat sälja fler bilar.

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Haglund »

Har laddat på stolpen på torget flera gånger och den har fungerat bra varje gång. Krångligt att ansluta WyWallet första gången bara. Men de skulle behöva fler sådana stolpar.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Heiko »

Hade möte med kommunen idag i ett annat ärende men nämnde om att det är riktigt dåligt med laddstolpar och att de bör se över detta.
Ska ha möte med dem igen om någon vecka så får vi se de fått fram någon information om något är på gång.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Bjelke »

Heiko skrev:
Hade möte med kommunen idag i ett annat ärende men nämnde om att det är riktigt dåligt med laddstolpar och att de bör se över detta.
Ska ha möte med dem igen om någon vecka så får vi se de fått fram någon information om något är på gång.
Kan ju hoppas att det funkar bättre än i Bollnäs, jag har lagt ner det projektet här iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av LarsL »

Anders77 skrev:
mati skrev:
Frossaren skrev:
De kanske inte anser att det behövs i och med att det finns en supercharger utanför. Vissa städer verkar ju se laddare som laddare och utgå från att alla bilar kan använda samma
Det verkar vara en uppfattning som delas av många. Bageriet Braaker Mühle norr om Hamburg gör reklam på sin hemsida: "Du som har en elbil kan ladda den hos oss i våra Tesla-laddare". För mig låter det väldigt mycket som att de tror att man kan ladda alla elbilar där. Egentligen inget konstigt alls. Bensinstationer är ju också till för alla.
Jag fattar inte varför andra tillverkare tar Teslas patent och nyttjar tekniken på sina bilar, och sen gör en deal med Tesla så de med kan ladda på SuC:arna.

Det märket som först gör det kommer garanterat sälja fler bilar.

X90D
Patenten beskriver bara hur något kan göras inte hur koden ser ut. Tex ett patent på en bankomat beskriver hur en bankomat fungerar men den ger dig inte koden till kortet så att du kan ta ut pengar.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Heiko »

Bjelke skrev:
Heiko skrev:
Hade möte med kommunen idag i ett annat ärende men nämnde om att det är riktigt dåligt med laddstolpar och att de bör se över detta.
Ska ha möte med dem igen om någon vecka så får vi se de fått fram någon information om något är på gång.
Kan ju hoppas att det funkar bättre än i Bollnäs, jag har lagt ner det projektet här iaf...
Trist att man inte få någon notis!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Heiko »

Hade en diskussion med ett företag på LinkedIn som slängde ut en fråga om vilken storlek på avgift plus parkeringsavgift för att ladda bilen i ett nytt allmänt garage som ska byggas i Malmö. Jag skrev till att ingen kommer parkera där om parkeringshuset jämte erbjuder samma service fast utan extra kostnad för att ladda sin bil. De tänkte erbjuda endast fyra platser i ett hus med ca 400 plaster. Jag sa till honom tänk om och gör rätt, satsa hårt på laddstationer och baka in avgiften i parkering så kommer de fylla huset snabbt med elbilar men med begränsad laddtid på 4 timmar så det blir rotation på bilarna.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddstation i Falkenberg

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Anders77 skrev:
mati skrev:
Frossaren skrev:
De kanske inte anser att det behövs i och med att det finns en supercharger utanför. Vissa städer verkar ju se laddare som laddare och utgå från att alla bilar kan använda samma
Det verkar vara en uppfattning som delas av många. Bageriet Braaker Mühle norr om Hamburg gör reklam på sin hemsida: "Du som har en elbil kan ladda den hos oss i våra Tesla-laddare". För mig låter det väldigt mycket som att de tror att man kan ladda alla elbilar där. Egentligen inget konstigt alls. Bensinstationer är ju också till för alla.
Jag fattar inte varför andra tillverkare tar Teslas patent och nyttjar tekniken på sina bilar, och sen gör en deal med Tesla så de med kan ladda på SuC:arna.

Det märket som först gör det kommer garanterat sälja fler bilar.

X90D
Patenten beskriver bara hur något kan göras inte hur koden ser ut. Tex ett patent på en bankomat beskriver hur en bankomat fungerar men den ger dig inte koden till kortet så att du kan ta ut pengar.
Men som han skrev så skulle man med en deal med Tesla såklart kunna genomföra det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar