Icke-Tesla-situationer

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Icke-Tesla-situationer

Inlägg av jonsalgerier »

Det pratas ju i en annan tråd om Tesla-situationer men det finns ju icke-Tesla-moments också. Jag fick mig en dos sådana idag när sambon dragit på roadtrip med Elin (vår Tesla) och man själv blivit förvisad till Icen (med tio år på nacken)..

Ungarna skulle prompt ha Sushi och eftersom de samlade förutsättningarna för matlagning rent resursmässigt begränsade middagen till 12 stekta ägg fick de sin vilja igenom.

Jag går ut och tar ett stadigt tag i handtaget utan att något händer. Ahh.. Man måste låsa upp sådana här bilar. En knapptryckning senare är det klart! Jag sätter mig och kommer faktiskt ihåg hur en startnyckel fungerar.
Jag sitter därefter förundrad en stund och undrar om det är något allvarligt fel på bilen eller om den alltid låtit så här..? och skakat?... Jag kommer fram till att det troligtvis är som det brukar men förstår inte hur man kunnat stå ut med detta i alla år. Jaja ... Sushi var det..
Sedan sätter jag på vindrutetorkaren på högsta hastighet (Det är visserligen ett eller annat molnpå himlen men det är tveklöst lite väl pessimistiskt inför kommande väderutsikter).
Jag stänger blixtsnabbt av dem igen och ser mig generat omkring ifall grannarna upptäckt saken.. Det verkar lugnt...
Justja.. där nere har vi växelspaken.. Reverse alltså! och sedan Drive... Funkar bra när man väl har lite koll.
Jag förundras återigen över morrandet och skakningarna... Något måste vara fel! Frågan är om det blir någon Sushi till slut...
Efter en stunds körande kommer jag till en T-korsning och vis av tidigare erfarenheter funderar jag över om blinkersen egentligen sitter på samma ställe som på Teslan.. eller har de bytt? Jag får hjärnsläpp och kommer fram till att de nog inte sitter på samma ställe. De måste sitta på andra sidan... Så när jag kommer fram och skall svänga höger sätter jag på vindrutetorkarna igen... Denna gång på lägre hastighet...
Jaja det är ju faktiskt inte förbjudet att vifta med vindrutetorkarna..
Det är en del trafik och det är lite svårt att komma ut. Men så ser jag en lucka och gasar på... Inser panikartat dels att något vrålar högt och att jag dels inte har 0-100 på 5ish sekunder utan snarare det fyrdubbla. Jag tvärbromsar och får en del förundrade blickar. Efter en stund kommer en lucka stor för fem långtradare och jag vågar mig ut.

Jag tänker sätta på farthållaren.. Men spaken saknas så jag skippar det.. Det är ändå bara någon kilometer..

Väl framme hittar jag en parkeringsficka och kör in.
Nöjd och glad med detta trycker jag på knappen för att tvätta vindrutan... Doh!! Försöker se ut som att det var helt och hållet planerat och att vindrutan verkligen behövde putsas. När jag är nöjd med utsikten smyger jag växelväljaren till Park och funderar över om det är något mer man skall göra..? Ah just det... stänga av motorn!
Jag gör det och går in till Sushi-restaurangen där det är kö... Halvvägs genom kön minns jag att sådana här bilar måste man låsa.
Jaja... Vid det här laget är jag fullt tillfreds med tanken på att någon tar bilen.
Men när jag kommer ut står den kvar orörd.
Jag hoppar in kommer ihåg att man behöver startnyckel och sätter sedan på vindrutetorkarna på max...
Stänger snabbt av dem igen! Det ÄR inte förbjudet!!
Reverse-Drive... Nu börjar det komma tillbaka. Men skall den verkligen låta så här??
Anländer hem utan vidare missöden (tack vare full koncentration).
Tvättar inte ens vindrutan när jag kommer fram och kommer ihåg att stänga av motorn.
Halvvägs genom middagen minns jag att jag glömt att låsa men väljer att strunta i det på grund av stöldrisken.
Bestämmer mig också för att cykla tills Elin är tillbaka.

/Jons
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Icke-Tesla-situationer

Inlägg av chpaulin »

Underbart :D Känner igen mig med vindrutetorkarna ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Icke-Tesla-situationer

Inlägg av bjelkeman »

:lol: :lol:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Icke-Tesla-situationer

Inlägg av Jerker »

En Zoe har visserligen en växelväljare men min har handsfreefunktion på nyckeln, så jag glömmer alltid att låsa bilen när jag kör hustruns fossil emellanåt. Och jag glömmer att man måste ha nyckel för att starta den osv. Såna bekvämligheter är otroligt lätta att vänja sig vid!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Icke-Tesla-situationer

Inlägg av mati »

Oj vad känner igen mig. Körde du inte över nånting när bilen bara rullade vidare när du släppte gasen? Själv har jag upplevt en del skräcksekunder när det hände.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Icke-Tesla-situationer

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
En Zoe har visserligen en växelväljare men min har handsfreefunktion på nyckeln, så jag glömmer alltid att låsa bilen när jag kör hustruns fossil emellanåt. Och jag glömmer att man måste ha nyckel för att starta den osv. Såna bekvämligheter är otroligt lätta att vänja sig vid!
För att vara petig och förstöra ert halleluja-möte så finns det gott om fossilbilar som har keyless acess. Jag har själv två st. Samt en elbil. En i3.

Växelväljare framåt/bakåt måste väl även en Tesla ha eller känner den på nåt magiskt sätt av vilken riktning föraren vill genom att läsa av ögonen? ;-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Icke-Tesla-situationer

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
En Zoe har visserligen en växelväljare men min har handsfreefunktion på nyckeln, så jag glömmer alltid att låsa bilen när jag kör hustruns fossil emellanåt. Och jag glömmer att man måste ha nyckel för att starta den osv. Såna bekvämligheter är otroligt lätta att vänja sig vid!
För att vara petig och förstöra ert halleluja-möte så finns det gott om fossilbilar som har keyless acess. Jag har själv två st. Samt en elbil. En i3.
Jo, jag vet. Alla Renault kan köpas med den funktionen. Men ändå... ;)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Icke-Tesla-situationer

Inlägg av Bod »

Oj vad jag känner igen mig. När jag blivit tvungen att köra fossilt, har det tom hänt att jag varit inne och handlat och insett att startnyckeln sitter kvar i startlåset i bilen.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Icke-Tesla-situationer

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
En Zoe har visserligen en växelväljare men min har handsfreefunktion på nyckeln, så jag glömmer alltid att låsa bilen när jag kör hustruns fossil emellanåt. Och jag glömmer att man måste ha nyckel för att starta den osv. Såna bekvämligheter är otroligt lätta att vänja sig vid!
För att vara petig och förstöra ert halleluja-möte så finns det gott om fossilbilar som har keyless acess. Jag har själv två st. Samt en elbil. En i3.

Växelväljare framåt/bakåt måste väl även en Tesla ha eller känner den på nåt magiskt sätt av vilken riktning föraren vill genom att läsa av ögonen? ;-)
Visst har Tesla en växelväljare men den sitter på samma ställe som spaken för vindrutetorkarna i en vanlig bil vilket är anledningen till att jonsalgerier skriver att ha drar igång vindrutetorkarna för fullt.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Icke-Tesla-situationer

Inlägg av Arild »

Underbar beskrivning, där även jag gjort samtliga beskrivna misstag. Växlat med vindrutetorkaren, glömt nyckeln i tändningslåset och inbillat mig att min Alfa Romeo är lika reaktionssnabb som en elbil. Det var när att jag blev påkörd, när det tog en hel sekund innan bilen hoppade iväg.
Visserligen är den kortslagiga motorn högvarvig och snabb, men ingen fossilmotor liknar reaktionshastigheten hos en elmotor. Nu säljer jag Alfan och köper en e-Golf! - Då kan jag få tillbaka Teslan från frugan. :twisted:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Icke-Tesla-situationer

Inlägg av bylund »

Särskilt fickparkering med icke-Teslor får mig nästan alltid att dra igång vindrutetorkaren.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar