Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Jensa »

Gäller det hela att Tesla inte riktigt litar på Chademo laddarna och att de därför vill begränsa så att man inte laddar för mycket där? Jag menar, detta kan ju inte gälla laddning på SuC?
2016 Model S 75
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av vigge50 »

Nu har Tesla gjort ett officiellt uttalande om det till Electrec.
The peak charging rate possible in a lithium-ion cell will slightly decline after a very large number of high-rate charging sessions. This is due to physical and chemical changes inside of the cells. Our fast-charge control technology is designed to keep the battery safe and to preserve the maximum amount of cell capacity (range capability) in all conditions. To maintain safety and retain maximum range, we need to slow down the charge rate when the cells are too cold, when the state of charge is nearly full and also when the conditions of the cell change gradually with age and usage. This change due to age and usage may increase total Supercharge time by about 5 minutes and less than 1% of our customers experience this.

Tesla is not slowing down charge rates to discourage frequent Supercharging – quite the opposite. We encourage our customers to use the Supercharger network at their discretion and we committed to doubling the number of worldwide chargers just this year. We also want to ensure that our customers have the best experience at those Superchargers and preserve as much vehicle range as possible even after frequent usage.
https://electrek.co/2017/05/07/tesla-li ... r-charges/
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av StefL »

Vad blir det för typ av laddning om man kör med Tesla Wallbox?
Är det bara en lastbalanserare för AC-laddning eller levererar den också likström direkt till batteriet? Vore ju onekligen lite ironiskt om Teslas egen rekommenderade metod för hemmaladdning skulle resultera i en förprogrammerad "degradering" av laddeffekten. Om nu hela denna nyhet är sann, vilket verkar allt mer tveksamt...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2154
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av jpetters »

Den ger AC-laddning
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Bjelke »

StefL skrev:
Vad blir det för typ av laddning om man kör med Tesla Wallbox?
Är det bara en lastbalanserare för AC-laddning eller levererar den också likström direkt till batteriet? Vore ju onekligen lite ironiskt om Teslas egen rekommenderade metod för hemmaladdning skulle resultera i en förprogrammerad "degradering" av laddeffekten. Om nu hela denna nyhet är sann, vilket verkar allt mer tveksamt...
Teslas box är bara för AC och innehåller ingen egen laddare...

Svaret till Electrec ovan verkar inte vara helt i linje med vad vi spekulerat i hittills iaf, det är en annan vinkel på det svaret lixom, så jag tror oxo att vi kan ha pratat om ett problem som
inte riktigt finns, men den där servicerapporten verkar ff lite skum tycker jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Monark1954 »

Begreppet DC laddning skall nog inte tolkas bokstavligt då batteriet alltid får DC men vanligen är det en laddare som minst ger 50 kW.

Servicerapporter, oavsett om det är från processindustri eller från en bilverkstad kan vara skrivet av en duktig mekaniker med blir inte alltid blir rätt faktamässigt och är inte tänkt att tolkas av massor av berörda Teslaägare som lagtext eller dylikt.

Tesla officiella svar uppfattar jag som att några batterier åldras/förändras så att batteriet kan ta lägre maxström. Kemi och inte programmering i så fall.

Servicerapporten är väldig lätt att tolka som att det är programmering.

Teslas officiella svar beskriver vad de är bra på, styra laddningen från deras Super Charger till ett av Tesla känt batteri. Hoppas de har rätt och många Teslaägare kan andas ut. Vi får hoppas vi hör till de 99% som inte drabbas.

Nu spekulerar jag i att Chademo standarden är kanske inte helt definierad utan olika tillverkare som ABB och andra gör en generell programmering anpassat till en generell batteri som har annan maxspänning eller annan kemi.
En spekulation till är att ladda fullt med Chademo medför större risk än i en SC.
Kan det finnas en baktanke att Teslas Chademo adapter max klarar 50 kW eller är det bara att de inte släppt någon ny version än?
Frågan kommer säkert leva även efter Teslas uttalande.

Har Tesla rätt så är det inga problem att ladda på 20 kW Chademo och att andra begränsningar jag spekulerade i tidigare inlägg inte behöver beaktas.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Undrar var gränsen för laddningseffekten går för att batterierna ska må riktigt bra?

Det är ju som Monark1954 skriver alltid DC-ström som matas till själva batterierna. Antingen via bilens likriktare eller SuC / Chademo likriktaren.

Skulle det vara så att en bil med dubbelladdare 22 kW sliter mer på batteriet än en enkelladdare till exempel?

Intressant ivarjefall att Teslas ingenjörer verkar göra så mycket de kan för att batterierna ska må riktigt bra och hålla så länge som möjligt.

Vad rent kemiskt är det egentligen som händer när 120 kW eller framtida 350 kW trycks in i batterier?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av LarsL »

Kan ju vara så att det är Chademo som sliter på batteriet genom att fel spänning genereras. Att Chademo är problemet styrks ju av att tex Tesla-loop inte fått problem trots ständig SC laddning. En SC är ju trots allt bara en hög med ombordladdare.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av bjelkeman »

LarsL skrev:
Kan ju vara så att det är Chademo som sliter på batteriet genom att fel spänning genereras. Att Chademo är problemet styrks ju av att tex Tesla-loop inte fått problem trots ständig SC laddning. En SC är ju trots allt bara en hög med ombordladdare.
Precis vad jag tänkte med.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Mickep »

OK, då var det inte någon falskt rykte. men man bör komma ihåg anledningen till detta; att inte degradera batteriet. (så garantin håller) det kan tycka vara vettigt, men jag skulle tycka att det vore bättre om alla bilar hade en buffert precis som 60 Kwh batterierna. då skulle behovet att dra ned hastigheten efter en tid försvinna, och risken att batteriet inte håller hela bilens livslängd blir i princip 0. det är givetvis en kostnadsfråga, men hoppas att batterierna blir så pass billiga att det blir försvarbart. (fast sedan skall man hantera kunder också)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Bjelke »

Jag kan inte riktigt släppa det där med HUR batteriet laddas... För det är de facto alltid DC-laddning och egentligen så finns det bara ett sätt
att styra laddningen och det är med spänningen och sedan resulterar det i en viss ström. Höjer man spänningen så ökar strömmen osv, men effekten
kan bara räknas på ett enda sätt och det är ff ström x spänning, och effekten i en CHAdeMO är som bäst typ 50kW. Så egentligen borde en CHAdeMO
inte kunna ladda "fel" jämfört med Superchargers där effekten enkelt drar upp i över 100kW.

Det går lixom inte att ladda fel egentligen så länge som max effekt i en CHAdeMO inte kommer upp över 50kW, förutom i det fallet då batteriet börjar
bli fulladdat och bara "tål" en lägre effekt, för i det läget skulle en CHAdeMO hypotetiskt kunna brassa på "för hårt" sas, men min känsla är iaf att det går
precis lika segt (läs låg effekt) med CHAdeMO som med SuC när batteriet börjar bli fullt.

Det finns förvisso lite undantag som jag inte har kolla på när det gäller olika batterityper, som tex motionering av batterier på lite olika sätt där man
kör med strömspikar vid start och/eller där man skiftar mellan att trycka in ström i batteriet och sedan drar ur ström samt några till specialare, men sånt vet jag inte
om man kör med på litiumbatterier...

Hoppas vi får veta lite mer exakt hur det ligger till (om nu Tesla vill gå ut med sånt, det kan mkt väl vara en "hemlighet" sas oxo)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Gustafsson »

Tack Bjelke
Tänker likadant, men orkade inte skriva.
Om något borde väl CHAdeMO vara skonsammare än SuC, eller ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av mati »

Dessutom är det väl bilen som talar om för laddaren att batteriet börjar bli fullt och att strömstyrkan måste begränsas, eller har jag fel? Det är väl knappast så att laddaren gissar vilken strömstyrka bilen tål. I så fall borde det ju rimligen vara strunt samma om man laddar med Chademo eller SuC eller what så ever, när det ändå är bilen som styr laddningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Bjelke »

Jag har inte koll på hur bilen styr laddaren när det är extern laddning faktiskt, men NÅN typ av styrning måste det ju vara, men i värsta fall kan det ju
"bara" vara en slags grundinformation som skickas till laddaren som sedan sköter resten själv (typ max spänning/ström osv).
Men fick jag gissa så är det bilen som bestämmer över laddaren (annars vore det ju lite vanskligt lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Tack Bjelke
Tänker likadant, men orkade inte skriva.
Om något borde väl CHAdeMO vara skonsammare än SuC, eller ?
Ja jag kan inte tänka mig något annat än att det är så (skonsammare med SHAdeMO alltså).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av e5m1r »

Det är bilen som styr så det bör inte vara sämre med chademo
Har dock för mig att chademo fick full hastighet vid högre laddning medan suc fick det under 10%
Så frågan är om chademo inte håller högre laddning vid högre soc än suc ?
Bör inte vara så men ....
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Gustafsson »

Har sett någon tråd med bägge laddkurvorna nånstans. Jag laddar ofta på bägge typerna och ser inte att CHAdeMO laddar med högre ström än SuC, men på sista 20-30% är de de ganska lika.
Har inte intryck av att CHAdeMO "överladdar".
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av MSO »

Finns det några uppgifter på hur högt i SOC han laddade?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Monark1954 »

e5m1r skrev:
Det är bilen som styr så det bör inte vara sämre med chademo
Har dock för mig att chademo fick full hastighet vid högre laddning medan suc fick det under 10%
Så frågan är om chademo inte håller högre laddning vid högre soc än suc ?
Bör inte vara så men ....
Jag har nog fel att det laddaren som enbart styr.
Hittar detta på: https://www.chademo.com/technology/technology-overview/

"The current is controlled by the vehicle ECU. Fast charger controls the output current according to the charging current request from the EV through CAN communication on a real-time basis. This mechanism allows for different fast charging based on battery performance and usage environment. To do so, CHAdeMO specifies the requirements for response performance, current ripple, voltage ripple, and measurement accuracy of the current and voltage."

På samma webplats står det om olika versioner av Chademo protokollet.

"Certain functions of the protocol, such as vehicle protection, compatibility and reliability were enhanced in the 1.0 version, published in 2012."
Version 1.1 från 2015. "Enabling dynamic change of the current during charging,.."

Sen vet vi inte hur de olika protokollen ser ut. Kan bilen i alla Chademo protokoll styra laddaren helt eller bara tala om att "stopp jag är överhettat" eller annan information?
Håller med om att det verkar rimligt att en lägre laddeffekt borde vara mer gynnsamt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar