Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av vigge50 »

Detta liknar väldigt mycket restriktionen för lubricious fast denna gången gäller de snabbladdning och drabbar därmed betydligt fler i längden. Jag hoppades att Tesla inte höll på med detta men han som drabbades har fått det konformerat från Tesla. Här är hans första inlägg på TMC.
Hi everyone. I just got off the phone with Tesla with some disturbing news.

My car has approximately 30,000 miles on it. I regularly use CHADeMo to charge my car, with the occasional Supercharger charge on road trips. On my last road trip, I noticed that my supercharging rate was significantly reduced, usually staying between 75 kw and 90 kw. At first, I thought it was the station, but each Supercharger on my trip had the same behavior. So I bought my car in for service last week.

After the technicians went over the and presumably consulted with the mothership, it was determined that the car has now entered a permanent degraded mode where it will no longer allow fast charging to "prevent battery degradation." Read that again... that's right... if you use Superchargers or any DC Fast Charging, including CHADeMo, your car will eventually enter into a permanently degraded mode that will prevent you from charging your car at reasonably fast speeds.

I am, to say the least, livid. I am waiting for a call back from management, but presumably, they are going to explain to me that there is nothing they can do. This is akin to the Ludicrous launches being restricted, without warning or any communication from Tesla. But this... is much worse.

It's worse because it affects every Tesla vehicle. Every Tesla, not just Ludicrous mode Teslas, will permanently and irrevocably degrade their charging capabilities if you use DC Fast Charging of any kind more than the unusual rare occasion.

I'm honestly speechless at this. To the best of my knowledge, it has never been communicated from Tesla, until now, that using any kind of DCFC will permanently degrade your vehicle. Yes, we all know that charging to 100% regularly is a bad thing, but just regularly DC charging is also apparently just as bad, according to Tesla. But to make matters worse, it's not the battery that's degraded or causing the slow down, it's Tesla's charging algorithm that will slowly start to degrade your charging on each "count" of DCFC. According to the tech I talked to, there is an internal counter that increments each time you DC charge, and once that reaches certain thresholds, it starts restricting your top end charging ability. Presumably, if one keeps charging DC, over time, you will be restricted further and further.

This, ostensibly, to prevent Tesla from having to pay out to replace degraded batteries under their unlimited mile warranty. So over time, it will take longer and longer to charge your car. Already, this adds a significant amount of time to my road trips by restricting my charging from a previous high of 117 kw to ~90 kw on a good day. Road tripping in my Telsa already takes 2x as long as a gas car, but now it's taking even longer. I can't imagine wanting to take this car on any further road trips at this point.

Tesla needs to do something about this. This is not ok. It is not ok to remove critical functionality from the vehicle, every vehicle, without warning and without prior notice. I simply would not have purchased this car if I was informed that it would lose the ability to charge the battery over time, especially such a short time frame (1 year / 30k miles).
Rapport efter lämnat in den hos Tesla och pratat med en högt uppsatt
Concern: Customer states: speed of charging at Superchargers is topping out at lower
speeds then previously observed. This has happened at multiple superchargers recently.
Pay Type: Goodwill
Corrections: Supercharger General Diagnosis Conclusion: No Trouble Found
Review vehicle logs and verify charging is topping out a lower rate than observed on
earlier DC charging sessions. According Tesla engineers once vehicle has been DC fast
charged over a specified amount, the battery management system restricts DC charging to
prevent degradation of the battery pack. According Tesla engineers, this vehicle has seen
significant DC fast charging and is now has permanently restricted DC charging speeds.
Important to note, supercharging will always still be available to the vehicle and the battery
pack has not yet experienced significant degradation due to the amount of DC fast
charging performed on the pack up until this point in time. Vehicle is operating as
designed.
Han säger också att han totalt har laddat 6 686 kWh under 245 gången på DC laddning.

Riktigt dåligt av Tesla även om de är för att skydda batterierna, ännu en anledning till att inte köpa en Tesla som har använts som Taxi.


https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ing.90230/
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Mickep »

OCH här fick vi anledning att inte uppgradera från 60 till 75.
bara för att folk inte kan hantera vetskapen om ett betydligt större batteri i bilen än vad som tillåts används. (det är klart har man bara tokkört stackaren i ett år och sedan tänker sälja med förhoppning att få ut mer ä vad man betalade (vansinnigt) så påverkas man inte, endast den som köper. men folk är giriga och vill ha ut så mycket som möjligt NU utan att tänka vilka konsekvenser det har för framtiden. man tycker de extra små milen är mer viktiga än att hålla bilen i god form för nästa förare (som inte kommer kunna njuta av dem i vilket fall).
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Teslaspolen »

Äger man bilen så gör man. Detta är inte Ok!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Pontus »

Tänkte just på detta med taxi. Måste finnas taxi som snabbladdat mer än 245 gånger. Är det antal gånger eller antal kWh? Är det bara en räknare för antal gånger då ger det ju i så fall taxi en anledning till att alltid ladda 100% så det inte blir onödigt många gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Pontus »

Finns det någon på forumet här som tror att hen är i närheten av 245 DC laddningar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Gustafsson »

Dålig kommunikation från Tesla, men den praktiska betydelsen är liten. Största tiden bilen snabbladdar är ju ändå med effekt under eller omkring 90 kW, så man förlorar inte många minuter på detta. För min del klart bättre att batteriet vårdas ömt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Nyren »

Hur hög effekt brukar ni få då? Jag har aldrig kommit över 95kW med min 60D.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Remuz »

Nyren skrev:
Hur hög effekt brukar ni få då? Jag har aldrig kommit över 95kW med min 60D.
60/75 batterier har lägre spänning så dom landar på 93-95kW vid optimala lägen. 85/90/100 har högre spänning och tuffar på upp mot 120kW (mesta jag sett live är 113kW)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av LarsL »

Bekymrar inte mig eftersom jag kommer göra större delen av min laddning hemma. Men skulle jag få för mig att köpa begagnat så skulle jag absolut vilja se hur många gånger den DC laddats.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av janni »

Taxi lär ju komma upp i 245 på under ett halvår.

Vort intressant att veta var gränsen går, är de 200 så lär de inte va mycket buffert kvar när det är dags att sälja.
Misstänker att jag redan ligger på 20 ggr under 4 månader å då är jag troligen inte värst =)
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Johnalm »

Taxibilar borde laddas med 1 MW så de inte blockar för "vanliga" Teslaägare. Att de sedan drabbas av batterihaveri down the road är bara en bonus som jag ser det :twisted:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Bjelke »

Superdåligt att Tesla inte kommunicerar ut en sån sjukt viktig "detalj" som dom själva dessutom avgjort har som en
av dom största anledningarna till att köpa deras bilar, den supersnabba laddningen. Att det dessutom är ganska
klarlagt att det tom är tvärtom bäst för batteriet att just superladda gör ju inte saken mindre förvånande precis :?
Undrar verkligen om det här har funnits i bilens parametrar hela tiden eller om det smugits in för att begränsa
användningen/belastningen på SuC-nätverket...
Tur man nästan aldrig använder SuC, men det är iaf lika jäkla fel att inte upplysa alla köpare/ägare om det :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Smutt »

Alltså vem kör bil så ladda likström 2 av 3 dagar året runt?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Feddan »

Smutt skrev:
Alltså vem kör bil så ladda likström 2 av 3 dagar året runt?
Han har väl bott bredvid en Supercharger eller nåt.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av bjelkeman »

Tesloop lär ju göra något sånt. Minst. https://tesloop.com
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Jensa »

Handlar det här om för många CHAdeMO-laddningar, eller räknas även SuC med? Fick inte ihop det här riktigt.. :roll:
2016 Model S 75
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av vigge50 »

Feddan skrev:
Smutt skrev:
Alltså vem kör bil så ladda likström 2 av 3 dagar året runt?
Han har väl bott bredvid en Supercharger eller nåt.
Om man läser tråden så har han använt CHadome vid jobbet och nästan aldrig laddat med AC.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Gustafsson »

Men vad är problemet ? Ser inte det !
Att några taxi får ladda 5 min extra ?
Kom igen nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Smutt »

vigge50 skrev:
Feddan skrev:
Smutt skrev:
Alltså vem kör bil så ladda likström 2 av 3 dagar året runt?
Han har väl bott bredvid en Supercharger eller nåt.
Om man läser tråden så har han använt CHadome vid jobbet och nästan aldrig laddat med AC.
Är inte chademo likström :shock:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av vigge50 »

Smutt skrev:
vigge50 skrev:
Feddan skrev:
Smutt skrev:
Alltså vem kör bil så ladda likström 2 av 3 dagar året runt?
Han har väl bott bredvid en Supercharger eller nåt.
Om man läser tråden så har han använt CHadome vid jobbet och nästan aldrig laddat med AC.
Är inte chademo likström :shock:
Jo
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av dstr »

Uselt.

Den här begränsningen lär inte ha funnits från dag 1.

Istället för att stå för de garantier man lämnat så ändrar Tesla spelplanen "down the road".
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av mans71 »

245 snabbladdningar, det lär man ju snart komma upp i om man är resande säljare t.ex.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Bjelke »

Och om han nu laddat allra mest på SCHadeMO så har det alltså rört sig om max 45kW eller lägre, inte så stor skillnad från en dubbelladdare på 22kW lixom,
hur fan skulle det kunna förstöra batteriet likvärdigt med 120kW på SuC??
Och varför inte styra utifrån den faktiska degraderingen egentligen? Om batteriet inte tappat kapacitet så har jag lite svårt att se varför man skulle behöva
gå ner i maxeffekt.
Näe hela grejen är bara så helt fel.

Och på frågan om vad det har för betydelse så måste man komma ihåg (vilket redan poängterats här) att man på långresor ofta bara laddar under tiden det går
på max effekt och då bara behöver stannar en kort stund, men iom detta så förlängs tiden förhållandevis väldigt mycket och förändrar då restiden avsevärt faktiskt :(
Jag brukar oftast stanna i Gävle typ 20 minuter (om ens det) för att sedan ta mig till Väsby.
Det gäller även dom som bara har tillgång till SuC och vardagsladdar där men inte vill stå längre tid än nödvändigt på väg hem osv...

Sedan tillkommer det jag antydde tidigare, vad är det som skiljer en Tesla från andra? Vi trackar ofta ner (inte jag själv så mycket kanske) på andra märken som
"bara" får tex CCS (eller CHAdeMO) som ett uselt alternativ till Teslas SuC och därför faller dom bort och "ligger efter" Tesla, men om man då hamnar i ett
läge där 90kW blir max (och tydligen ännu lägre senare) och dom andra kör på 50kW, ja då är halva det försprånget borta.
Inte många dagar sedan som Jaguar gick bort (enligt några) om dom bara fick 50kW (ok jag själv skrev att det skulle räcka för mig,
men jag laddar ju ganska sällan på SuC lixom, och jag har oftast inte så himla bråttom och dessutom laddar upp emot max eftersom jag åker norrut och då
går ju inte SuC på 120kW hela tiden lixom).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av LarsL »

Min far lär ju snart vara uppe i 245 DC-laddningar eftersom han vägrar inse att bilen ska laddas hemma... :roll:

Nu skulle detta kunna vara FUD också! Hur ser källan ut?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Min far lär ju snart vara uppe i 245 DC-laddningar eftersom han vägrar inse att bilen ska laddas hemma... :roll:

Nu skulle detta kunna vara FUD också! Hur ser källan ut?
Ja jäklar, det måste ju bekräftas oxo.... jäkla lyckad FUD isf oxo måste jag erkänna....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar