Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Bjelke »

Jag kan inte riktigt släppa det där med HUR batteriet laddas... För det är de facto alltid DC-laddning och egentligen så finns det bara ett sätt
att styra laddningen och det är med spänningen och sedan resulterar det i en viss ström. Höjer man spänningen så ökar strömmen osv, men effekten
kan bara räknas på ett enda sätt och det är ff ström x spänning, och effekten i en CHAdeMO är som bäst typ 50kW. Så egentligen borde en CHAdeMO
inte kunna ladda "fel" jämfört med Superchargers där effekten enkelt drar upp i över 100kW.

Det går lixom inte att ladda fel egentligen så länge som max effekt i en CHAdeMO inte kommer upp över 50kW, förutom i det fallet då batteriet börjar
bli fulladdat och bara "tål" en lägre effekt, för i det läget skulle en CHAdeMO hypotetiskt kunna brassa på "för hårt" sas, men min känsla är iaf att det går
precis lika segt (läs låg effekt) med CHAdeMO som med SuC när batteriet börjar bli fullt.

Det finns förvisso lite undantag som jag inte har kolla på när det gäller olika batterityper, som tex motionering av batterier på lite olika sätt där man
kör med strömspikar vid start och/eller där man skiftar mellan att trycka in ström i batteriet och sedan drar ur ström samt några till specialare, men sånt vet jag inte
om man kör med på litiumbatterier...

Hoppas vi får veta lite mer exakt hur det ligger till (om nu Tesla vill gå ut med sånt, det kan mkt väl vara en "hemlighet" sas oxo)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Gustafsson »

Tack Bjelke
Tänker likadant, men orkade inte skriva.
Om något borde väl CHAdeMO vara skonsammare än SuC, eller ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av mati »

Dessutom är det väl bilen som talar om för laddaren att batteriet börjar bli fullt och att strömstyrkan måste begränsas, eller har jag fel? Det är väl knappast så att laddaren gissar vilken strömstyrka bilen tål. I så fall borde det ju rimligen vara strunt samma om man laddar med Chademo eller SuC eller what så ever, när det ändå är bilen som styr laddningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Bjelke »

Jag har inte koll på hur bilen styr laddaren när det är extern laddning faktiskt, men NÅN typ av styrning måste det ju vara, men i värsta fall kan det ju
"bara" vara en slags grundinformation som skickas till laddaren som sedan sköter resten själv (typ max spänning/ström osv).
Men fick jag gissa så är det bilen som bestämmer över laddaren (annars vore det ju lite vanskligt lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Tack Bjelke
Tänker likadant, men orkade inte skriva.
Om något borde väl CHAdeMO vara skonsammare än SuC, eller ?
Ja jag kan inte tänka mig något annat än att det är så (skonsammare med SHAdeMO alltså).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av e5m1r »

Det är bilen som styr så det bör inte vara sämre med chademo
Har dock för mig att chademo fick full hastighet vid högre laddning medan suc fick det under 10%
Så frågan är om chademo inte håller högre laddning vid högre soc än suc ?
Bör inte vara så men ....
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Gustafsson »

Har sett någon tråd med bägge laddkurvorna nånstans. Jag laddar ofta på bägge typerna och ser inte att CHAdeMO laddar med högre ström än SuC, men på sista 20-30% är de de ganska lika.
Har inte intryck av att CHAdeMO "överladdar".
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av MSO »

Finns det några uppgifter på hur högt i SOC han laddade?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning

Inlägg av Monark1954 »

e5m1r skrev:
Det är bilen som styr så det bör inte vara sämre med chademo
Har dock för mig att chademo fick full hastighet vid högre laddning medan suc fick det under 10%
Så frågan är om chademo inte håller högre laddning vid högre soc än suc ?
Bör inte vara så men ....
Jag har nog fel att det laddaren som enbart styr.
Hittar detta på: https://www.chademo.com/technology/technology-overview/

"The current is controlled by the vehicle ECU. Fast charger controls the output current according to the charging current request from the EV through CAN communication on a real-time basis. This mechanism allows for different fast charging based on battery performance and usage environment. To do so, CHAdeMO specifies the requirements for response performance, current ripple, voltage ripple, and measurement accuracy of the current and voltage."

På samma webplats står det om olika versioner av Chademo protokollet.

"Certain functions of the protocol, such as vehicle protection, compatibility and reliability were enhanced in the 1.0 version, published in 2012."
Version 1.1 från 2015. "Enabling dynamic change of the current during charging,.."

Sen vet vi inte hur de olika protokollen ser ut. Kan bilen i alla Chademo protokoll styra laddaren helt eller bara tala om att "stopp jag är överhettat" eller annan information?
Håller med om att det verkar rimligt att en lägre laddeffekt borde vara mer gynnsamt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar