17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av Alfred »

Ny version ute tydligen. Release notes här: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 7-4.90322/
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av Jerker »

Electrek skriver om detta och för första gången har jag sett en förklaring på varför det tagit så lång tid att komma ikapp med AP2. Man hade tydligen räknat med att få använda Mobileyes chip under en övergångsperiod vilket de inte fick och tvingades därför börja helt från scratch:
Since October 2014, when Tesla introduced the first generation autopilot, the company had regularly released more advanced autonomous features in its vehicles. But since the release of Autopilot 2.0 using Tesla’s own computer vision, it was actually regressing and the progress stopped.

CEO Elon Musk explained on a conference call with analysts earlier this week:

“We had a bit of a dip, obviously, because of the unexpectedly rapid transition away from Mobileye, where we’d expected to have the Mobileye chip on the board as we transitioned but Mobileye refused to allow that. So then we had to basically recreate all the Mobileye functionality in about 6 months – which we did.”

With this release, it looks like the “dip” is pretty much over and Tesla can now go back on leveraging its Autopilot technology to release more advanced features – leading eventually to full autonomous driving. It was a tough few months for Tesla owners with Autopilot 2.0 vehicles, but now it looks like it will be some exciting times on the Autopilot front.
https://electrek.co/2017/05/06/tesla-au ... striction/
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Electrek skriver om detta och för första gången har jag sett en förklaring på varför det tagit så lång tid att komma ikapp med AP2. Man hade tydligen räknat med att få använda Mobileyes chip under en övergångsperiod vilket de inte fick och tvingades därför börja helt från scratch:
Since October 2014, when Tesla introduced the first generation autopilot, the company had regularly released more advanced autonomous features in its vehicles. But since the release of Autopilot 2.0 using Tesla’s own computer vision, it was actually regressing and the progress stopped.

CEO Elon Musk explained on a conference call with analysts earlier this week:

“We had a bit of a dip, obviously, because of the unexpectedly rapid transition away from Mobileye, where we’d expected to have the Mobileye chip on the board as we transitioned but Mobileye refused to allow that. So then we had to basically recreate all the Mobileye functionality in about 6 months – which we did.”

With this release, it looks like the “dip” is pretty much over and Tesla can now go back on leveraging its Autopilot technology to release more advanced features – leading eventually to full autonomous driving. It was a tough few months for Tesla owners with Autopilot 2.0 vehicles, but now it looks like it will be some exciting times on the Autopilot front.
https://electrek.co/2017/05/06/tesla-au ... striction/
Ja, Elon har nämnt det tidigare också men jag förstår om du inte hänger med i alla trådar här på forumet :)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=7771
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Ja, Elon har nämnt det tidigare också men jag förstår om du inte hänger med i alla trådar här på forumet :)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=7771
Vilket stör mig oerhört! :evil:
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av mans71 »

Den här uppdateringen blir spännande att få :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av mati »

Få se när den dyker upp.
Jag har försökt att använda AP så mycket som möjligt de senaste dagarna på resan till Tyskland. Det fungerar ganska bra på motorvägar så länge man håller sig i sin fil. Filbyten har jag inte blivit klok på, trots över 150 mils testkörning. Ibland funkar det, ibland inte. Enklare att byta fil manuellt. Hoppas det har förbättrats. Hastighetsbegränsningen till 130km/h ställer till det rejält på tyska motorvägar. Allt som oftast går det fortare än så i mittenfilen, medan det går mycket långsammare i högerfilen. Man kör alltså utan AP och då blir det fullt fräs och lite kul BMW-förnedring i vänsterfilen istället. ;) En höjning till 150km/h är efterlängtad och nödvändig om man vill flyta med i trafiken.
AP på landsvägar var på tiden att det kom, om det fungerar. Hittills har jag inte kunnat köra AP på vägen ner till Göteborg, förutom allra sista biten efter Lerum. Hoppas den blir lite mer användbar nu.
Tycker ändå fortfarande att det är roligare (och säkrare) att köra själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Få se när den dyker upp.
Jag har försökt att använda AP så mycket som möjligt de senaste dagarna på resan till Tyskland. Det fungerar ganska bra på motorvägar så länge man håller sig i sin fil. Filbyten har jag inte blivit klok på, trots över 150 mils testkörning. Ibland funkar det, ibland inte. Enklare att byta fil manuellt. Hoppas det har förbättrats. Hastighetsbegränsningen till 130km/h ställer till det rejält på tyska motorvägar. Allt som oftast går det fortare än så i mittenfilen, medan det går mycket långsammare i högerfilen. Man kör alltså utan AP och då blir det fullt fräs och lite kul BMW-förnedring i vänsterfilen istället. ;) En höjning till 150km/h är efterlängtad och nödvändig om man vill flyta med i trafiken.
AP på landsvägar var på tiden att det kom, om det fungerar. Hittills har jag inte kunnat köra AP på vägen ner till Göteborg, förutom allra sista biten efter Lerum. Hoppas den blir lite mer användbar nu.
Tycker ändå fortfarande att det är roligare (och säkrare) att köra själv.
Samma här. Har bara småkört lite tycker jag (500 mil på en månad - va f-n hände där?) men filbyte gör man bäst i att ta över manuellt. Att hålla sig i en fil funkar ganska ok utom vid vissa avfarter eller när bilen framför verkar vara "mysko", då blir bilen väldigt nervös (och jag också). Sthlm rusningstrafik har jag också provat några gånger. Funkade verkligen bra till en gång då jag fick bryta in då billen var påväg in i framförvarande bil. Kan hända att ap var lika frustrerad över situationen som jag :twisted: och började tänka på "falling down" :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av mati »

En riktigt skum situation hände i en bilkö på autobahn. Framför mig var en sån där jättesmal Toyota Yaris Verso som dessutom körde ganska långt ut till vänster i filen. Den bilen såg Teslan bara sporadiskt, dvs den ploppade upp och försvann i displayen hela tiden. Varje gång den försvann, dvs varannan sekund, gasade Teslan på för att sedan tvärnita när den dök upp igen. Funkade alltså sådär.
Den gillade inte heller tyska motorvägsbroar och skyltar och tvärnitade betydligt oftare än här i Sverige. Ingen aning vad det kan bero på. Sen var vägmarkeringarna under långa perioder ganska bleka och syntes lite dåligt. Då blev det ett jädrans vinglande och även där var det manuell körning som gällde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av Bjelke »

Helt självkörande bilar är närmare än dom flesta tror :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av tias »

Någon som fått ännu?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8546
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Helt självkörande bilar är närmare än dom flesta tror :lol:
Men det är väl ingen som sagt att dom ska köra bättre än vi som kör så utmärkt själva här i Sverige, men köra lär ju bilen göra i varje fall om än dåligt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Helt självkörande bilar är närmare än dom flesta tror :lol:
Men det är väl ingen som sagt att dom ska köra bättre än vi som kör så utmärkt själva här i Sverige, men köra lär ju bilen göra i varje fall om än dåligt.
Jo, det har sagts och framförs alltid som argument varför vi "behöver" självkörande bilar. Däremot så kommer ingen människa med vett låta sig köras av en bil som kör mycket sämre än en genomsnittlig mänsklig förare.
I fallet med AP2 ser man med lite välvilja den goda intentionen, även om den är ganska farlig i nuläget så gör den faktiskt saker rätt ibland. Med tanke på att den i dagsläget by design nästan inte ser nånting i sin omgivning fungerar den väl så bra det går. Den har säkert potential att bli mycket bättre men det är en lång och besvärlig uppförsbacke.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8546
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Helt självkörande bilar är närmare än dom flesta tror :lol:
Men det är väl ingen som sagt att dom ska köra bättre än vi som kör så utmärkt själva här i Sverige, men köra lär ju bilen göra i varje fall om än dåligt.
Jo, det har sagts och framförs alltid som argument varför vi "behöver" självkörande bilar. Däremot så kommer ingen människa med vett låta sig köras av en bil som kör mycket sämre än en genomsnittlig mänsklig förare.
I fallet med AP2 ser man med lite välvilja den goda intentionen, även om den är ganska farlig i nuläget så gör den faktiskt saker rätt ibland. Med tanke på att den i dagsläget by design nästan inte ser nånting i sin omgivning fungerar den väl så bra det går. Den har säkert potential att bli mycket bättre men det är en lång och besvärlig uppförsbacke.
Det var inte helt seriöst menat och jag syftade på att vi här i Sverige kör så väldigt mycket bättre än genomsnittet i världen och därför är det ingen som sagt att AP ska vara bättre än en SVENSK förare ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av LarsL »

De flesta av dem jag möter i trafiken skulle ha stor nytta av en själkörande bil. Konstigt nog råkar de flesta av dem köra Audi.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Det var inte helt seriöst menat och jag syftade på att vi här i Sverige kör så väldigt mycket bättre än genomsnittet i världen och därför är det ingen som sagt att AP ska vara bättre än en SVENSK förare ;)
Jag förstår det. Men i Sverige är man väl bäst på ALLT, inte bara bäst på att köra bil? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8546
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Pontus skrev:
Det var inte helt seriöst menat och jag syftade på att vi här i Sverige kör så väldigt mycket bättre än genomsnittet i världen och därför är det ingen som sagt att AP ska vara bättre än en SVENSK förare ;)
Jag förstår det. Men i Sverige är man väl bäst på ALLT, inte bara bäst på att köra bil? ;)
Självklart även om vi inte uttalar det lika mycket som i bilens hemland ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Självklart även om vi inte uttalar det lika mycket som i bilens hemland ;)
Nja, jag är inte så säker på det. ;) Fast när det gäller just bilar så håller jag med. Men i ärlighetens namn får jag nog ändå säga att det är alltid en fröjd att komma ner dit och att bli påmind om hur det känns när högerregeln faktiskt respekteras, eller att bli framsläppt i korsningar eller vid filbyten, eller att man som fotgängare inte blir påkörd vid övergångsställen.
Men det är en annan tråd kanske...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av vigge50 »

Hur är det med autobroms, den var efter förra uppdateringen väldigt begränsad, har hastigheten höjts?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Hur är det med autobroms, den var efter förra uppdateringen väldigt begränsad, har hastigheten höjts?
Det säger de inget om. Det verkar inte som att gränsen har höjts.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Hur är det med autobroms, den var efter förra uppdateringen väldigt begränsad, har hastigheten höjts?
Det säger de inget om. Det verkar inte som att gränsen har höjts.
Det stod ingenting om att den var begränsad när det kom heller, det var först efter kontroll i instruktionsboken vad jag förstod det som det kom fram att den var begränsad.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av vigge50 »

Enligt han som är ansvarig för autopilot på Tesla så ska uppdateringen även förbättrat köregenskaperna betydligt oenigt videon i denna artikeln så ser de bättre ut än tidigare men ni som använder det får göra er egna bedömning.

https://electrek.co/2017/05/08/tesla-au ... are-video/
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av Alfred »

Är det någon här som har fått uppdateringen än?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av mati »

Alfred skrev:
Är det någon här som har fått uppdateringen än?
Ingen i Sverige enligt https://ev-fw.com/track-reports.php
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av Gastrogate »

mati skrev:
Alfred skrev:
Är det någon här som har fått uppdateringen än?
Ingen i Sverige enligt https://ev-fw.com/track-reports.php
Software update available!
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar

Inlägg av mati »

Kul. Berätta gärna när du har installerat och testat. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar