Nedmoteringen av bilbesiktningen?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Kermit75
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jun 2015 19:28

Nedmoteringen av bilbesiktningen?

Inlägg av Kermit75 »

Känns som man gör allt för fossila bilar ska finnas kvar...

http://www.gp.se/nyheter/debatt/stoppa- ... -1.4276917
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nedmoteringen av bilbesiktningen?

Inlägg av LarsL »

Perfekt för Vuskwagen ju.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Nedmoteringen av bilbesiktningen?

Inlägg av Stefan T »

Det normala sättet att besiktiga dieselbilar är att man tömmer dom från fel koder på parkeringen så hinner dom poppa upp igen när dom testar

Det har jag gjort när jag hade dieselbil
och ett helt gäng av mina jobbar kompisar har lånat mitt instrument för att släck koderna för göra det samma
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nedmoteringen av bilbesiktningen?

Inlägg av Jerker »

Förstår inte problemet. Kör man elbil så behöver man inte fuska med felkoder! :D

Bilprovningen kommer att hamna i en kris när elbilarna tagit över, för det är inte så mycket att testa på en elbil. Bromsar och hjulupphängning, det är väl ungefär det som behöver kollas?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nedmoteringen av bilbesiktningen?

Inlägg av Niklas Z »

Nja, det mesta av tiden under en besiktning går till säkerhetssystem (bromsar, belysning, bälten, körriktningsvisare, osv), rost, hjulupphängningar och sådant. Avläsa felkoder och att plugga in slangen på avgasröret tar inte mycket tid. Men skulle de inte behöva göra det skulle de kunna spara in på flera dyra tekniska system. Likaså kanske kraven på ventilation skulle sänkas om alla bilar gick på el, vilket måhända kan minska fasta kostnader en aning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nedmoteringen av bilbesiktningen?

Inlägg av Mickep »

Tror inte ett dugg på att det är särskilt mindre att testa på en elbil. Kan hända att med ökad autonomi att några punkter kan tillkomma. (Funkar kameror, är firmwaren uppdaterad, är batteriet fri från skador) detta förutom att de kollar omfordonet är trafiksäkert (dragkrok rost etc)
Frågan är väl mer om verkstadskostnaderna kommer öka eller minska.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nedmoteringen av bilbesiktningen?

Inlägg av joel80 »

Motordelar är ju betydligt mindre komplexa i elbilar.. Så den delen av verkstadskostnader bör minska. Oljor och allt sånt behövs inte fyllas på...

Det som väl kan kosta, men där är vi ju egentligen idag också med alla nya bilar, är om det blir fel på elektroniken.
Skillnaden på mängd elektronik i en elbil och en ny bensin eller dieselbil är nog ändå inte så stor.. Allt med de fossila motorerna sköts ju ändå med elektronik numera.. Styrning, bromsar, säkerhet...

Det borde alltså bli lite billigare med en elbil, pga enklare motorer.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Nedmoteringen av bilbesiktningen?

Inlägg av AGCF »

Frågan man kan ställa är hur stor skillnad bilprovningen gör över huvud taget. Vore intressant att se en jämförelse i olycksstatistik mellan ett land utan bilprovning och ett med.

Även polisen skulle ju kunna göra mycket av bilprovningens jobb och samtidigt synas mer.


Nu finns det i alla fall konkurrens inom området och man kan välja en privat station. Förr kunde man störa sig över vilket överflöd av personal det var på bilprovningen. Alltid 2-3 pers som stod och glodde.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nedmoteringen av bilbesiktningen?

Inlägg av joel80 »

Jag tyckte alltid "gamla" bilprovningen fungerade fint. Stör mig mer nu på att det kostar närmre 400kr för 10minuters koll..

Gissar att de som alltid är ute i sista sekunden tycker det är bättre nu då man snabbare kan få en tid.. Men man har ju flera månader på sig att besiktiga... Så inte heller där har jag upplevt det speciellt dåligt förut.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Nedmoteringen av bilbesiktningen?

Inlägg av AGCF »

Det är lite olika för var man bor. Det kostade 300 kr 2009. Nu kostar det 349 kr om jag bokar tid. Frågan är vad det kostat nu om det varit kvar i monopol? Nu kan jag åka 20 km enkel resa till närmaste station, förr var det 38 km. Bara det väger upp så att det blir faktiskt billigare för mig nu.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar