Bygga hus

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Bygga hus

Inlägg av tobbeturbo »

Har ni några rekommendationer var man ska vända sig när man tänkt bygga villa?
Tankar går på "underhållsfritt", Dvs typ puts i stort sett.
Vill även ha Teslas solceller så det ska ju helst vara så man kan välja lite vad som ska ingå.
Har för mig att Fiskarhedenvillan kör med den deivisen att man får välja o vraka lite mer än andra företag.
Vill helst ha rent invändigt så man får göra allt själv invändigt, men ett färdigt skal.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bygga hus

Inlägg av LarsL »

Underhållsfritt då är det väl tegel som gäller? Puts specielt på trä måste underhållas det med.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Bygga hus

Inlägg av tobbeturbo »

LarsL skrev:
Underhållsfritt då är det väl tegel som gäller? Puts specielt på trä måste underhållas det med.
Absolut men därav citationstecken. Betydligt mindre underhåll än trä tänker jag.

Jag är något inne på betonghus. Kollar runt lite fortfarande dock, och har inte tagit kontakt med någon för prisförslag på nåt.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bygga hus

Inlägg av LarsL »

Det absolut viktigaste är att huset blir trevligt och att du kan trivas i det, allt annat spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Bygga hus

Inlägg av tobbeturbo »

LarsL skrev:
Det absolut viktigaste är att huset blir trevligt och att du kan trivas i det, allt annat spelar ingen roll.
Haha absolut. Så kommer det att bli
Men man ska hitta det huset, och det är det jag kollar här, om folk har rekommendationer var man ska vända sig, var man ska leta. Om det är några man ska undvika, osv.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
SebastianP
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2017 08:37

Re: Bygga hus

Inlägg av SebastianP »

Jag byggde i lösvirke på murad grund. Trippelisolerad stomme och 60cm träull på taket.

230kvm enplan, 3m resp 5,5m takhöjd. Kan värmas med några värmeljus...
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Bygga hus

Inlägg av pinussen »

Bygger timmerhus, riktigt trevligt om man gillar trä.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Bygga hus

Inlägg av LarsB »

Själv valde jag Sto Ventec systemet med Lotusan fasadputs på - Googla på det. Själv inbillar jag mig att det är hyfsat underhållsfritt många år framöver.
Har det överallt, även under takutsprången. Inget exponerat trä någonstans. Vindskivor, hängrännor, stuprännor, ventilationshuv m.m. i Reinzink - genomfärgad plåt som inte flagnar efter några år som den vanliga plastbeklädda gör. Lägre pris än koppar och inte stöldbegärligt. Aluminiumfönster.

Själv skulle jag fundera ordentligt innan jag satsade på Teslas solpaneler - väldigt lite effekt för pengarna om jag tolkat saken rätt. Skrev inte Tibor att 60 m2 tak blev ca 5 kW installerad effekt och kostade 350 - 400 tkr inkl icke solcellsplattor till skuggsidan av huset. Med 285 W paneler ger samma yta ca 12 kW för 150 - 200 tkr (gissar jag) + takbeklädnad på skuggsidan. Och en jä..a massa anslutningar mellan alla plattor som är potentiella felkällor i Teslas system. Betänk att det är menat främst för USA marknaden där det förhärskande systemet för drift av alla stora energiförbrukare är gas (värme, tvättmaskin m.m.). Där räcker 5 kW solpaneler och en Powerwall betydligt bättre än i vårt land.

Bygger du nytt så har du alla möjligheter att göra en snygg installation med vanliga solpaneler, exemplet ovan finns även som 280 W paneler som är helsvarta. Eller så finns det andra typer av paneler (heter det tunnfilm kanske?) som blir snyggare. Du behöver inga takpannor under med solpanelerna ovanpå vilket inte är så snyggt utan det kan bli mer eller mindre integrerade med huset och se helt naturligt ut om man gör det rätt. Finns ju folk här på forumet som pysslar med solpanelsinstallationer, dom har säkert en del bra förslag på hur man får bra energiproduktionsvaluta för pengarna.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bygga hus

Inlägg av vigge50 »

LarsB skrev:
Själv valde jag Sto Ventec systemet med Lotusan fasadputs på - Googla på det. Själv inbillar jag mig att det är hyfsat underhållsfritt många år framöver.
Har det överallt, även under takutsprången. Inget exponerat trä någonstans. Vindskivor, hängrännor, stuprännor, ventilationshuv m.m. i Reinzink - genomfärgad plåt som inte flagnar efter några år som den vanliga plastbeklädda gör. Lägre pris än koppar och inte stöldbegärligt. Aluminiumfönster.

Själv skulle jag fundera ordentligt innan jag satsade på Teslas solpaneler - väldigt lite effekt för pengarna om jag tolkat saken rätt. Skrev inte Tibor att 60 m2 tak blev ca 5 kW installerad effekt och kostade 350 - 400 tkr inkl icke solcellsplattor till skuggsidan av huset. Med 285 W paneler ger samma yta ca 12 kW för 150 - 200 tkr (gissar jag) + takbeklädnad på skuggsidan. Och en jä..a massa anslutningar mellan alla plattor som är potentiella felkällor i Teslas system. Betänk att det är menat främst för USA marknaden där det förhärskande systemet för drift av alla stora energiförbrukare är gas (värme, tvättmaskin m.m.). Där räcker 5 kW solpaneler och en Powerwall betydligt bättre än i vårt land.

Bygger du nytt så har du alla möjligheter att göra en snygg installation med vanliga solpaneler, exemplet ovan finns även som 280 W paneler som är helsvarta. Eller så finns det andra typer av paneler (heter det tunnfilm kanske?) som blir snyggare. Du behöver inga takpannor under med solpanelerna ovanpå vilket inte är så snyggt utan det kan bli mer eller mindre integrerade med huset och se helt naturligt ut om man gör det rätt. Finns ju folk här på forumet som pysslar med solpanelsinstallationer, dom har säkert en del bra förslag på hur man får bra energiproduktionsvaluta för pengarna.
Tibor tog bara ett exempel på vad 5 kW solceller kostar i USA, han har ingen aning om vad effekten skulle vara på det taket han beskrev så för tillfället kan vi inte räkna ut någon kostnad per kW tyvärr.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Bygga hus

Inlägg av LarsB »

vigge50 skrev:
LarsB skrev:
Själv valde jag Sto Ventec systemet med Lotusan fasadputs på - Googla på det. Själv inbillar jag mig att det är hyfsat underhållsfritt många år framöver.
Har det överallt, även under takutsprången. Inget exponerat trä någonstans. Vindskivor, hängrännor, stuprännor, ventilationshuv m.m. i Reinzink - genomfärgad plåt som inte flagnar efter några år som den vanliga plastbeklädda gör. Lägre pris än koppar och inte stöldbegärligt. Aluminiumfönster.

Själv skulle jag fundera ordentligt innan jag satsade på Teslas solpaneler - väldigt lite effekt för pengarna om jag tolkat saken rätt. Skrev inte Tibor att 60 m2 tak blev ca 5 kW installerad effekt och kostade 350 - 400 tkr inkl icke solcellsplattor till skuggsidan av huset. Med 285 W paneler ger samma yta ca 12 kW för 150 - 200 tkr (gissar jag) + takbeklädnad på skuggsidan. Och en jä..a massa anslutningar mellan alla plattor som är potentiella felkällor i Teslas system. Betänk att det är menat främst för USA marknaden där det förhärskande systemet för drift av alla stora energiförbrukare är gas (värme, tvättmaskin m.m.). Där räcker 5 kW solpaneler och en Powerwall betydligt bättre än i vårt land.

Bygger du nytt så har du alla möjligheter att göra en snygg installation med vanliga solpaneler, exemplet ovan finns även som 280 W paneler som är helsvarta. Eller så finns det andra typer av paneler (heter det tunnfilm kanske?) som blir snyggare. Du behöver inga takpannor under med solpanelerna ovanpå vilket inte är så snyggt utan det kan bli mer eller mindre integrerade med huset och se helt naturligt ut om man gör det rätt. Finns ju folk här på forumet som pysslar med solpanelsinstallationer, dom har säkert en del bra förslag på hur man får bra energiproduktionsvaluta för pengarna.
Tibor tog bara ett exempel på vad 5 kW solceller kostar i USA, han har ingen aning om vad effekten skulle vara på det taket han beskrev så för tillfället kan vi inte räkna ut någon kostnad per kW tyvärr.
Ok, han tog ett exempel på 60 m2 och vad det skulle kosta, men det stod inget om hur mycket effekt man fick ut av det. Så det kan ju bli en bättre kalkyl än vad jag trodde. Jag tvivlar på att man kan få ut en effekt/m2 som är i närheten av traditionella paneler, men jag har väldigt gärna fel!
Nisch
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 jan 2017 20:28

Re: Bygga hus

Inlägg av Nisch »

pinussen skrev:
Bygger timmerhus, riktigt trevligt om man gillar trä.
Någon leverantör stt rekommendera?
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Bygga hus

Inlägg av pinussen »

Har köpt från Palmatin i Estland. "Arkitektritat" så vi skickade ritningarna till dom så fixade deras datorstryrda maskiner allt.

De har haft lite problem med att leverera i tid men det beror nog en del på att vi inte haft en tidsplan när jag byggt själv. Låter man deras team bygga så kan de planera leveranserna bättre.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Bygga hus

Inlägg av drakbane »

Skulle jag byggt hus idag eller i framtiden, vilket jag inte ska, så hade jag byggt det inuti ett växthus!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Bygga hus

Inlägg av tobbeturbo »

drakbane skrev:
Skulle jag byggt hus idag eller i framtiden, vilket jag inte ska, så hade jag byggt det inuti ett växthus!
Växthus med tunnfilmssolcell typ. Hehe.
Likt:
https://arkitema.com/se/architecture/li ... *filterTag
Referral: http://---
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Bygga hus

Inlägg av pinussen »

drakbane skrev:
Skulle jag byggt hus idag eller i framtiden, vilket jag inte ska, så hade jag byggt det inuti ett växthus!
Hehe, gissa vad jag gör :) http://www.sundbynaturhus.se
Skriv svar