DNB:s superränta

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Enfant Terrible
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 mar 2017 21:46

DNB:s superränta

Inlägg av Enfant Terrible »

När jag tog leasing på min bil testade jag DNB:s erbjudande (1,25%) mot min vanliga bank. De hade inte någon möjlighet att matcha. Nu går rykten om ännu lägre räntor (0,25%). Min bankkontakt blev nyfiken och började luska. Enligt honom så ger Tesla DNB en kickback som gör det möjligt för dem att erbjuda lån som de egentligen skulle göra förlust på. Hans egen teori var att Tesla vill ha ut många bilar för att motivera supercharger-nätverket, men det verkar lite ologiskt. Snarare vill de stimulera försäljning för att kunna rapportera bra leveranssiffror och kanske på längre sikt öka kännedomen om märket. Intressant ledtråd om Teslas affärsstrategi hur som helst. Någon som vet mer? Andra tankar om motiv?
---
S90D Nya nosen AP2 Fri SuC
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: DNB:s superränta

Inlägg av Smutt »

Nåt är försenat så dom kör en sån här kampanj för att fylla orderböckerna när det nya kommer tas extrem räntan bort
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: DNB:s superränta

Inlägg av LarsB »

Att ge rabatter är inget dom vill veta av, bara på lagerbilar om jag förstått saken rätt. Så fullpris på bilen men förmånlig leasing är ju ett dålt sätt att ge rabatt. Behöver inte vara krångligare än så.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: DNB:s superränta

Inlägg av drakbane »

De, Tesla, får en kickback av DNB för att förmedla leasingaffären, fick av misstag med ett sådant avtal med mitt struliga upplägg.... :o
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DNB:s superränta

Inlägg av LarsL »

Din bankman verkar vara lika välinformerad och insatt som alla bankmänniskor jag träffat. Tesla behöver verkligen inte ha ut fler bilar för att motivera Supercharger nätverket :roll: Snarare precis tvärtom att de måste ha ut betydligt fler laddare. Vilket också stödjer min teori om att agera tvärtom mot vad banktjänstemän rekommenderar.

Senast jag kollade så hade vi minus ränta så 0,25% låter som en rimlig marginal mot det.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: DNB:s superränta

Inlägg av dhogborg »

LarsB skrev:
Att ge rabatter är inget dom vill veta av, bara på lagerbilar om jag förstått saken rätt. Så fullpris på bilen men förmånlig leasing är ju ett dålt sätt att ge rabatt. Behöver inte vara krångligare än så.
Bingo!
Att ge rabatter på nya bilar skulle utarma varumärket. Istället kan man ana att tesla stimulerar försäljning med andra trick så som garanterat (högt) andrahandsvärde och extremt låga räntor.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: DNB:s superränta

Inlägg av HelectriC »

Jag kommer ihåg för några år sedan när det var väldigt enkelt att få billån i Tyskland med 0% ränta. Inget ovanligt det, självklart är det en rabatt på lånet som tillverkaren står för.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: DNB:s superränta

Inlägg av danni »

dhogborg skrev:
LarsB skrev:
Att ge rabatter är inget dom vill veta av, bara på lagerbilar om jag förstått saken rätt. Så fullpris på bilen men förmånlig leasing är ju ett dålt sätt att ge rabatt. Behöver inte vara krångligare än så.
Bingo!
Att ge rabatter på nya bilar skulle utarma varumärket. Istället kan man ana att tesla stimulerar försäljning med andra trick så som garanterat (högt) andrahandsvärde och extremt låga räntor.
Japp, det här är precis vad det handlar om. Tesla har som princip att aldrig ge några rabatter. Så istället kör man kampanjer på räntor och annat för att hålla uppe försäljningen när det behövs. Just nu kör de nog en sån här kampanj för att de inte vill att intresset för de dyrare modellerna ska dö ut för att folk väntar på mer info om Model 3, skulle jag misstänka.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: DNB:s superränta

Inlägg av pegs »

Dold rabatt låter som ett rimligt antagande. Men, funkar det? Eller är det lite för dolt?
Gäller att man gör en ordentlig kalkyl för att konkret se värdet.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
charles
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jun 2017 18:47

Re: DNB:s superränta

Inlägg av charles »

Hur får den här rabatten? Kan jag bara ringa DNB och berätta att jag ska köpa just en Tesla och då får jag 0,25% ränta? När går kampanjen ut? Gäller det bara om man köper NYA, eller funkar det för begagnade/demo?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: DNB:s superränta

Inlägg av chpaulin »

charles skrev:
Hur får den här rabatten? Kan jag bara ringa DNB och berätta att jag ska köpa just en Tesla och då får jag 0,25% ränta? När går kampanjen ut? Gäller det bara om man köper NYA, eller funkar det för begagnade/demo?
Slå dem en signal och kika. När man beställer ny så kan man välja finansiering via Tesla/DnB och då får du nog den räntan. Gissar att det även gäller nya lagerbilar. Lite mer skeptisk till att dealen gäller begagnade men kolla med dem.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: DNB:s superränta

Inlägg av Remuz »

Jag köpte en demobil och fick 0.25%. Med 0.36% effektiv ränta är det billigare än gratislånet jag har på jobbet eftersom det förmånsbeskattas.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: DNB:s superränta

Inlägg av oscfor »

Det är bara att köpa en ny eller demobil. Allt sköts via Tesla. Det gäller inte begagnade bilar.

Kampanjen är till 30/6.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: DNB:s superränta

Inlägg av Delpiero »

Menar ni att man som privatperson kan låna till 0,25% ränta om jag köper en ny Tesla idag?

Det låter ju sjukt bra.
Men jag hittar inget om det på Teslas sida?

Är detta en kampanj som kommer om igen, dvs har de kört liknande nivåer tidigare med viss regelbundenhet?
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: DNB:s superränta

Inlägg av Zoidberg »

Bara juni ut.
Men det kan hönda att dom förlänger kampanjen.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: DNB:s superränta

Inlägg av Nicklas »

0.25 gäller de mindre batterierna, 0.75 fick vi på vår 100D.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: DNB:s superränta

Inlägg av oscfor »

Delpiero skrev:
Menar ni att man som privatperson kan låna till 0,25% ränta om jag köper en ny Tesla idag?

Det låter ju sjukt bra.
Men jag hittar inget om det på Teslas sida?

Är detta en kampanj som kommer om igen, dvs har de kört liknande nivåer tidigare med viss regelbundenhet?
Osäker på om det även gäller privat. De har kört liknande kampanjer tidigare, men mig veterligen aldrig så lågt som 0,25%.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: DNB:s superränta

Inlägg av Nicklas »

Nicklas skrev:
0.25 gäller de mindre batterierna, 0.75 fick vi på vår 100D.
Detta är alltså privat...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: DNB:s superränta

Inlägg av HelectriC »

Man får iaf 0,25% privat i Norge, så borde gälla Sverige också. Osäker på om det bara är för 75 dock. Verkar ju lite konstigt, helst vill dom väl sälja 100-batterier framför 75?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: DNB:s superränta

Inlägg av Remuz »

Jag fick 0.25% på X90D. Är iofs mindre batteri än 100D men det är inte "det mindre batteriet"
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: DNB:s superränta

Inlägg av jonasl »

Trodde inte det gällde privatköp, nu blir jag sugen igen..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: DNB:s superränta

Inlägg av oscfor »

Remuz skrev:
Jag fick 0.25% på X90D. Är iofs mindre batteri än 100D men det är inte "det mindre batteriet"
Precis. Regeln är under 100kWh, 0,25%. Nu finns ju iofs inte 90 för nye täljning, men hittar man en lagerblad så får man 0,25% på den.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: DNB:s superränta

Inlägg av HelectriC »

Man kan ju alltid tälja på en lagerkvist annars?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: DNB:s superränta

Inlägg av Becada »

Är räntan bunden viss tid eller är den helt rörlig?
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: DNB:s superränta

Inlägg av Nicklas »

Becada skrev:
Är räntan bunden viss tid eller är den helt rörlig?
Helt rörlig
Skriv svar