En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Inlägg av Jensa »

Laborerade med lite siffror och det är häpnadsväckande hur fördelaktig bilen är! :shock:

Här en jämförelse mellan en slimmad Model S 75 och en slimmad Volvo XC60 D4 Momentum (pris 435.900 kr). 2000 mil (hälften tjänstemil), samma ränta 0,25% (försök få den på Volvon ;) ), samma restvärde och leasing genom eget bolag eller som personalbil. I privata pengar räknat är Teslan ca 200 kr billigare per månad i totalkostnad!

Laborera lite med siffrorna och se jämförelsen i det här exelarket:
https://www.dropbox.com/s/xgnrndexls39i ... .xlsm?dl=0

Nästa gång någon ska byta förmånsbil, se till att de tänker till en extra gång! En tanke på miljön åtminstone ;)
Senast redigerad av Jensa, redigerad totalt 2 gång.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Inlägg av danni »

Det var ju det jag försökte säga här: http://www.teslapodden.se/s01e06/ :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Inlägg av Martinen »

Japp min S som jag hade i lite mindre än 2 år blev billigare per månad än vad min Volvo v70 bifuel som jag hade ungefär lika länge och samma antal mil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Inlägg av LarsL »

Synd bara att inte lite av dessa förmåner kan bubbla över till privatmarknaden. :( För mig är fortfarande en Tesla sjukt dyr.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Inlägg av Feddan »

Nu gjorde jag inte direkt någon djupanalys men det ser ut som din kalkyl struntar i företagets kostnad. Den nämner kostnaden (som nästan är dubbel för Teslan) men den påverkar inte den privata kostnaden, vilken den hade gjort om man är egen företagare.

Men visst, är man anställd i ett företag som inte har något emot att betala nästan dubbelt så mycket för din bil, så blir den privata kostnaden ungefär samma som en XC60.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Inlägg av ellerstrom »

Kalkylen verkar utgå ifrån att man är egen företagare. Företagets kostnad för bilarna är medtagen som utebliven lön (under kostnaden för dig som privatperson i tredje rutan). Alltså man räknar med att om man inte haft någon bil så skulle det finnas mer pengar att plocka ut i lön (som man då måste betala skatt, arbetsgivaravgift, etc på).

Har inte heller granskat kalkylen i detalj, men ser inget uppenbart fel vid en första anblick.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Inlägg av Smutt »

Sen är ju inte 2000 mil så långt med en Tesla eftersom man snabbt lägger om sitt semestermönster och varje extra mil är ju till Teslan fördel i kalkylen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Inlägg av bylund »

Smutt skrev:
Sen är ju inte 2000 mil så långt med en Tesla eftersom man snabbt lägger om sitt semestermönster och varje extra mil är ju till Teslan fördel i kalkylen
Nja, det är ju trots allt billigare att inte köra en mil i en Volvo än att köra en mil i en Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Inlägg av Jensa »

Jo, det stämmer ju bra att kostnaden för företaget är högre, men om man skulle tagit ut dessa pengar privat har du behövt skatta både arbetsgivaravg. och löneskatt. Därför blir kostnaden privat ditt förmånsvärde + din uteblivna lön. ca 6700 kr/mån för en S 75.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Inlägg av Jensa »

Feddan skrev:
Nu gjorde jag inte direkt någon djupanalys men det ser ut som din kalkyl struntar i företagets kostnad. Den nämner kostnaden (som nästan är dubbel för Teslan) men den påverkar inte den privata kostnaden, vilken den hade gjort om man är egen företagare.

Men visst, är man anställd i ett företag som inte har något emot att betala nästan dubbelt så mycket för din bil, så blir den privata kostnaden ungefär samma som en XC60.
Nej, som ellerstrom så fint förklarade så är ju kostnaden för företaget medräknad. Som utebliven lön för dig privat. Går enkelt att göra det kostnadsneutralt för bolaget med ett extra bruttolöneavdrag ovanpå nettolöneavdraget (blir ändå samma kostnad för dig privat dvs. ca 6700 kr/mån. Då kostar det inte bolaget något alls, men du får privat alla fördelar av att bolaget leasar bilen!

Företag som enbart håller sig till 7,5 pbb måste tänka om, det blir ju helfel om man inte räknar på totalkostnaden!

Och ja danni med tanke på podden. Tack för det, därför jag kör Tesla idag! :D
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Inlägg av danni »

Jensa skrev:
Och ja danni med tanke på podden. Tack för det, därför jag kör Tesla idag! :D
Kul! Alltid roligt att kunna snärja nån mer in i sekten! ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: En Tesla ÄR billigare än en Volvo!

Inlägg av Mrk »

En annan aspekt är att hoppa på tåget när Tesla kör lite restvärdeskampanjer - 57% fick jag. Det jag har kvar på min Tesla är mindre/samma som för en välutrustad Volvo.
Skriv svar