DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av kangru »

Jag har haft samma/liknande regler på alla leasingbilar jag har haft i Sverige.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av Challe76a »

Tur man hänger här. Har inte heller orkar läsa villkoren Jag som tänkt emigrera med min Model x i höst. Då finns det två alternativ, lösa ut den eller be om lov...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av Heiko »

Hej,

Nu har jag fått svar från DNB.

"Det krävs mycket riktigt ett utlandsintyg för resor utanför Norden. Vi kan ställa ut ett sådant till Er. Vi behöver då först information kring vilka som kommer att köra bilen, personnummer och namn om andra personer än dig, samt information kring vilka datum Ni kommer att befinna Er utanför Norden."

Jag har ställt en motfråga om det går att ta fram ett intyg som täcker men en en period och istället 6 eller 12 månader.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av Nicklas »

Jag mailade också DNB igår i vånda... här är deras svar:
Hej Nicklas,

Tack för ditt mail!

Det är tråkigt att höra att du tvivlar på köpet av en Tesla med anledning av de utlandintyg som behöver utfärdas då bilen ska färdas utanför Norden. Som min kollega skrev i ett tidigare mail så kan vi utfärda intyg på 6-månadersbasis, vilket innebär att Ni mycket enkelt kan åka utanför Norden när som helst över hela året. Så snart 6-månadersintyget har förfallit kan Ni mycket enkelt ta kontakt med oss för att få ett nytt intyg. Det är som sagt tråkigt att detta skulle innebära tvivel för dig angående ditt Teslaköp. Det är en mycket enkel, smidig och snabb process att få ett intyg. Vi svarar alltid på vår mailinkorg under samma dag som email inkommer till oss (givet att det inkommit under våra öppettider, vilka är 08.30-17.00), och dessutom har vi mycket sällan telefonkö vilket innebär att du skulle kunna få ditt utlandsintyg mycket snabbt. Dessutom, har du fått ett 6-månadersintyg utfärdat kan du när som helst bestämma dig för att åka utanför Norden. Vi ser därför inte varför detta skulle skapa några avsevärda problem för dig som kund.

Anledningen till varför resa utanför Norden kräver ett utlandsintyg är på grund av att vissa länder kräver ett s.k. grönt kort, vilket är en tilläggsförsäkring på bilförsäkringen. Utlandsintyget är vårat sätt att kontrollera vilka länder som våra kunder färdar sina bilar, för att vi sedermera ska kunna kontrollera att ett grönt kort finns tillagd. Vänligen se följande länk för en lista över de länder som kräver ett grönt kort: https://www.tff.se/sv/Utland/Resa-utoml ... -egen-bil/

Varken Nederländerna eller Spanien tillhör dessa länder, och Ni kommer därmed alltid att få ett utlandsintyg utfärdat för de länder som inte kräver ett grönt kort. Den ”hållhake” som du refererar till torde därmed inte finnas så länge du inte planerar att färda din bil till någon av de länder som kräver det gröna kortet.

Med detta sagt hoppas vi att ditt val inte styrs av villkoret kring utlandsintyg.

Önskar dig en trevlig dag!
Hmmm... ska man nöja sig med detta... det låter ju bra... tråkigt bara att byta in befintlig frihet mot eventuella problem... Hmmm...
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av Heiko »

Nu har jag fått intyget via mail och som löper 6 månader framåt i tiden.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av janni »

Men varför måste man ge namn och personnummer på de som ska köra?

Gäller inte försäkringen om jag låter en italienare köra bilen på semestern? =)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av danni »

Jag mailade dem igårkväll och har också redan fått ett intyg. Det gäller dock bara för juli månad, för jag bad inte om mer än så. Men om det bara är att maila för att få ett intyg tillbaks med mail samma dag så ser jag det verkligen inte som ett stort problem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av Seregon »

Och för de intresserade är här en lista på var det krävs grönt kort för att köra
Trafikförsäkringsföreningen skrev:
Här måste du ha med dig ett Grönt Kort
Om du ska besöka något av följande länder, måste du ha med dig ett Grönt Kort som bevis på att ditt fordon är trafikförsäkrat. Kortet visar att din svenska trafikförsäkring gäller i alla andra länder inom Gröna Kort-systemet, och de är:

Albanien
Makedonien
Tunisien
Azerbajdzjan
Marocko
Turkiet
Bosnien-Hercegovina
Moldavien
Ukraina
Iran
Montenegro
Vitryssland
Israel
Ryssland
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av rightnow »

Verkar ju som att DNB har en smidig hantering för detta. Bara o maila samma dag man börjar åka i princip.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av Nyren »

Jag vet inte om jag fattade det här helt... gäller det här även deras privata billån eller är det bara vid leasing? Jag hittar inte lånevillkoren men ni har kanske bättre ordning än jag...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av Nicklas »

Nyren skrev:
Jag vet inte om jag fattade det här helt... gäller det här även deras privata billån eller är det bara vid leasing? Jag hittar inte lånevillkoren men ni har kanske bättre ordning än jag...
Ja, det är ett privat billån vi funderar på och där krävs det enligt den pdf jag fått.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av mans71 »

Kollade också upp detta inför köp och det gäller precis som skrevs tidigare bara om man reser till dom länder som inte är på "gröna listan", dvs krigsländer, banarepubliker och liknande länder som vår familj iaf ändå inte vill turista i.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
TeslaHamid
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2017 19:42

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av TeslaHamid »

Hej sitter med dnbs avbetalningskontrakt läst igenom villkoren.en hittar inget om detta, vilket avsnitt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av Nicklas »

Dnova skrev:
Hej sitter med dnbs avbetalningskontrakt läst igenom villkoren.en hittar inget om detta, vilket avsnitt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Allmänna villkor kapitel 5:
5. Straffansvar m.m. Det är vid STRAFFANSVAR förbjudet att sälja, hyra ut, pantsätta eller på annat sätt förfoga över köpeobjektet (exempelvis lämna köpeobjektet som inbyte) innan Köparen har fullgjort sin betalningsskyldighet enligt detta avbetalningskontrakt. För att överlåta krediten till annan, för färd utanför Norden samt för inregistrering av fordonet i annat land än Sverige krävs Säljarens skriftliga medgivande. Köparen får inte använda köpeobjektet i tävlingssammanhang. Köparen får inte heller, utan Säljarens skriftliga medgivande, använda köpeobjektet för transport av personer eller gods mot betalning.
Användarvisningsbild
TeslaHamid
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2017 19:42

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av TeslaHamid »

Tack! Nu såg jag det. Ingen tävlande heller då eller uber...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av Nicklas »

Dnova skrev:
Tack! Nu såg jag det. Ingen tävlande heller då Bild eller uber... Bild

... Jag tänker i en framtid på Tesla network... Tesla bör ju få detta ändrat i och med att de säkert vill att folk ska köpa och vara med där... Men det är ju ett tag kvar :lol:
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av Bjorn »

Jag har också den klausulen i mitt avtal. Jag har aldrig tidigare frågat utan åkt ändå, som de flesta andra här. Men efter infon i denna tråd så mailade jag DnB inför semestern. Jag fick snabbt svar i form av ett brev att visa upp för typ polis i andra länder eller tull. Jag var tvungen att speca förare, länder och period. Jag tog till så jag är säker på alla 3. Detta verkar alltså inte vara något stort problem.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av olarsson »

Svar med vändande mail idag. Snabbt och snyggt. Inga problem.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av OfarligTesla »

Kan lyfta denna gamla godingen. DnB hävdade att de behöver godkänna utlandsresa även för mig som köpt bilen privat med billån. De krävde också att jag skulle uppge exakta datum för när jag skulle utomlands, vilka länder jag skall passera och få personnummer på alla som skall köra bilen (även mina utländska vänner som jag skall besöka och som lär köra bilen). Jag försökte få dem att skriva ett längre spann då jag inte vet när jag skall vara borta och inte vill uppge exakt när min bostad står tom för någon annan men det var omöjligt.

Summa sumarum blir att jag avslutar min finansiering hos dem efter drygt en månads ägande, tänker inte betala till ett bolag som är så ointresserade av att göra det lätt för sina kunder.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av renes »

Jag fick mitt intyg för ett par dagar sen från DNB. Bad om (och fick) 6 månader. Står att mitt företag får använda bilen inom Europa, inga förare specificeras.

Jag tyckte det gick smärtfritt. Tredje gången jag får ett sånt intyg.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av wheels »

Eftersom att inte ni äger bilen, kan ju dom som äger den i verkligheten ställa vilka villkor dom vill. Take it or leave it, så att säga
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av OfarligTesla »

wheels skrev:
Eftersom att inte ni äger bilen, kan ju dom som äger den i verkligheten ställa vilka villkor dom vill. Take it or leave it, så att säga
Fast jag äger bilen och står som ägare hos transportstyrelsen. Jag har köpt den privat, visserligen med ett lån med bilen som säkerhet med det förändrar inte ägarförhållandet.
renes skrev:
Jag fick mitt intyg för ett par dagar sen från DNB. Bad om (och fick) 6 månader. Står att mitt företag får använda bilen inom Europa, inga förare specificeras.

Jag tyckte det gick smärtfritt. Tredje gången jag får ett sånt intyg.
Ja DnB verkar pissa på de som lånar privat helt enkelt, så då får de slippa att få mina pengar.
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av wheels »

OfarligTesla skrev:
wheels skrev:
Eftersom att inte ni äger bilen, kan ju dom som äger den i verkligheten ställa vilka villkor dom vill. Take it or leave it, så att säga
Fast jag äger bilen och står som ägare hos transportstyrelsen. Jag har köpt den privat, visserligen med ett lån med bilen som säkerhet med det förändrar inte ägarförhållandet.
renes skrev:
Jag fick mitt intyg för ett par dagar sen från DNB. Bad om (och fick) 6 månader. Står att mitt företag får använda bilen inom Europa, inga förare specificeras.

Jag tyckte det gick smärtfritt. Tredje gången jag får ett sånt intyg.
Ja DnB verkar pissa på de som lånar privat helt enkelt, så då får de slippa att få mina pengar.
Tror inte att DnB ser det riktigt på samma sätt. Försök att sälja den och säg till DnB att dom får sina pengar sen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av OfarligTesla »

wheels skrev:
Tror inte att DnB ser det riktigt på samma sätt. Försök att sälja den och säg till DnB att dom får sina pengar sen.
Det har dock inget med ägarfrågan att göra utan där är det ren fakta att jag står som legal ägare av den.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?

Inlägg av mati »

När jag hade företagsleasing via DNB hävdade jag att bilen skulle användas för att åka utomlands titt som tätt och att jag därför inte kunde ange specifika datum eller förare. Det var en lögn, men jag tyckte inte att de behövde veta allt om mig och mina reseplaner. Det accepterade de utan knussel och jag fick ett intyg för ett helt år, om jag minns rätt. Det var inga problem alls.
Tycker ändå att det är en konstig policy. VW finans har inga såna krav alls. Det är bara åka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar