Den behövs också naturligtvis men de flesta kablarna i bilden måste ju kopplas in i något innan bilen... UMC:n tänkte jag på. Själv släpar jag runt på Wall Connectorn ibland...mans71 skrev:Bilen?Svenssons skrev:Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
En scout är alltid beredd
Moderator: Redaktion
Re: En scout är alltid beredd
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: En scout är alltid beredd
Min köpta har inbyggda säkringar (för 16A såklart), men om man bygger en själv så brukar man strunta i det (ingen större fara lixom eftersom UMC:n ändå inte kan dra mer än 16A normalt).mans71 skrev:Här tar mina kunskaper slut. Hur säkrar jag lämpligen av 32->16 kontakt?Remuz skrev:Aha! Jodå jag har använt min 32->16 flera gånger när jag snyltat ström på parkeringar utanför matbutiker. Tydligen kopplar kylbilarna in sig där när dom lossar för att inte fylla lagret med dieselångor
Ska man följa reglerna så är det annars 16A-säkringar som gäller i det fallet...
Lite komiskt är att (vilket skrivits om i andra trådar) att detsamma tex inte gäller för en vanlig 220V-uttag från 16A-uttag som då inte behöver säkras till 10A tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: En scout är alltid beredd
Ett exempel på en hemmagjord med säkringar
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=10
(samt lite annat i den tråden, som tex samma fast utan säkringar)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=10
(samt lite annat i den tråden, som tex samma fast utan säkringar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: En scout är alltid beredd
Jag har en låda med 16A snabbsäkringar på, för jag är lite feg
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: En scout är alltid beredd
Jag trodde du syftade på "banana for scale".Svenssons skrev:Den behövs också naturligtvis men de flesta kablarna i bilden måste ju kopplas in i något innan bilen... UMC:n tänkte jag på. Själv släpar jag runt på Wall Connectorn ibland...mans71 skrev:Bilen?Svenssons skrev:Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: En scout är alltid beredd
Nja, där finns ju kontakten till Chademo. Den både ser ut som en slagen banan och har ungefär samma storlek.bylund skrev:Jag trodde du syftade på "banana for scale".Svenssons skrev:Den behövs också naturligtvis men de flesta kablarna i bilden måste ju kopplas in i något innan bilen... UMC:n tänkte jag på. Själv släpar jag runt på Wall Connectorn ibland...mans71 skrev:Bilen?Svenssons skrev:Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: En scout är alltid beredd
Det här med kablar gör mig lite stressad. För att ladda på supercharger utomlands, måste man ha nåt särskilt då? Är UMC det man använder för att ladda från vanligt vägguttag? Är det skillnad mellan länder? Om vi hyr en stuga i Danmark eller Tyskland och vill ladda över natten, vad behöver jag?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: En scout är alltid beredd
SuperChargers är iaf lika i hela Europa
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: En scout är alltid beredd
Normalt sett behövs inget alls. Planerar du med SuC så funkar dessa precis lika bra utomlands (undantaget Amerika och Japan för europeiska bilar) och laddplatser för Typ 2 med fast kabel funkar också utan något alls övrigt. Typ 2-kabel är dock bra att ha för alla laddplatser med Typ 2 utan fast kabel och dessa är nog i majoritet.Verdi skrev:Det här med kablar gör mig lite stressad. För att ladda på supercharger utomlands, måste man ha nåt särskilt då? Är UMC det man använder för att ladda från vanligt vägguttag? Är det skillnad mellan länder? Om vi hyr en stuga i Danmark eller Tyskland och vill ladda över natten, vad behöver jag?
När vi sedan kommer vill vanliga vägguttag och övriga kontakter som inte är direkt avsedda för laddning av elbil så kan det vara intressant att kolla på övriga kablar. UMC:n funkar på alla Schuko och röd trefas 16A som man får adapter för vid leverans. Vill man kunna ladda på blå kontakt som t.ex. är vanlig på campingplatser, 32A trefas eller vissa landspecifika kontakter som t.ex. den danska eller italienska så kan det vara bra med en riktig adapter. Visst skulle vissa adaptrar som funkar till mobilen även funka för bilen men det är viktigt att jord är korrekt kopplad och att adaptern klarar av högre strömstyrka vilket inte brukar vara fallet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: En scout är alltid beredd
Lugn och fin. Kolla vilken elstandard som gäller dit du ska åka, sedan bygger du en sån adapter (eller köper). Behöver du fasvända (Italien) så kan du bara ha med en förlängningssladd och vända UMC-kontakten i förlängningen tex... (Lösningen på djFabbes problem i senaste teslapodden)Verdi skrev:Det här med kablar gör mig lite stressad. För att ladda på supercharger utomlands, måste man ha nåt särskilt då? Är UMC det man använder för att ladda från vanligt vägguttag? Är det skillnad mellan länder? Om vi hyr en stuga i Danmark eller Tyskland och vill ladda över natten, vad behöver jag?
P85D svart/svart med gratis SuC
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 sep 2014 22:55
Re: En scout är alltid beredd
Hur är det egentligen med spaniens 3-fas? Behövs det någon adapter där?
Tycker mig läsa lite olika varianter, tex att kontakterna ser likadana ut men inte är det egentligen osv.
Tycker mig läsa lite olika varianter, tex att kontakterna ser likadana ut men inte är det egentligen osv.