En scout är alltid beredd

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: En scout är alltid beredd

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:
Svenssons skrev:
Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
Bilen? :D
Den behövs också naturligtvis men de flesta kablarna i bilden måste ju kopplas in i något innan bilen... UMC:n tänkte jag på. Själv släpar jag runt på Wall Connectorn ibland...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En scout är alltid beredd

Inlägg av Bjelke »

mans71 skrev:
Remuz skrev:
Aha! Jodå jag har använt min 32->16 flera gånger när jag snyltat ström på parkeringar utanför matbutiker. Tydligen kopplar kylbilarna in sig där när dom lossar för att inte fylla lagret med dieselångor :)
Här tar mina kunskaper slut. Hur säkrar jag lämpligen av 32->16 kontakt?
Min köpta har inbyggda säkringar (för 16A såklart), men om man bygger en själv så brukar man strunta i det (ingen större fara lixom eftersom UMC:n ändå inte kan dra mer än 16A normalt).
Ska man följa reglerna så är det annars 16A-säkringar som gäller i det fallet...
Lite komiskt är att (vilket skrivits om i andra trådar) att detsamma tex inte gäller för en vanlig 220V-uttag från 16A-uttag som då inte behöver säkras till 10A tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En scout är alltid beredd

Inlägg av Bjelke »

Ett exempel på en hemmagjord med säkringar :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=10

(samt lite annat i den tråden, som tex samma fast utan säkringar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: En scout är alltid beredd

Inlägg av Remuz »

Jag har en låda med 16A snabbsäkringar på, för jag är lite feg :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: En scout är alltid beredd

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Svenssons skrev:
Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
Bilen? :D
Den behövs också naturligtvis men de flesta kablarna i bilden måste ju kopplas in i något innan bilen... UMC:n tänkte jag på. Själv släpar jag runt på Wall Connectorn ibland...
Jag trodde du syftade på "banana for scale".
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: En scout är alltid beredd

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Svenssons skrev:
Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
Bilen? :D
Den behövs också naturligtvis men de flesta kablarna i bilden måste ju kopplas in i något innan bilen... UMC:n tänkte jag på. Själv släpar jag runt på Wall Connectorn ibland...
Jag trodde du syftade på "banana for scale".
Nja, där finns ju kontakten till Chademo. Den både ser ut som en slagen banan och har ungefär samma storlek.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: En scout är alltid beredd

Inlägg av Verdi »

Det här med kablar gör mig lite stressad. För att ladda på supercharger utomlands, måste man ha nåt särskilt då? Är UMC det man använder för att ladda från vanligt vägguttag? Är det skillnad mellan länder? Om vi hyr en stuga i Danmark eller Tyskland och vill ladda över natten, vad behöver jag?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En scout är alltid beredd

Inlägg av Bjelke »

SuperChargers är iaf lika i hela Europa :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: En scout är alltid beredd

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Det här med kablar gör mig lite stressad. För att ladda på supercharger utomlands, måste man ha nåt särskilt då? Är UMC det man använder för att ladda från vanligt vägguttag? Är det skillnad mellan länder? Om vi hyr en stuga i Danmark eller Tyskland och vill ladda över natten, vad behöver jag?
Normalt sett behövs inget alls. Planerar du med SuC så funkar dessa precis lika bra utomlands (undantaget Amerika och Japan för europeiska bilar) och laddplatser för Typ 2 med fast kabel funkar också utan något alls övrigt. Typ 2-kabel är dock bra att ha för alla laddplatser med Typ 2 utan fast kabel och dessa är nog i majoritet.

När vi sedan kommer vill vanliga vägguttag och övriga kontakter som inte är direkt avsedda för laddning av elbil så kan det vara intressant att kolla på övriga kablar. UMC:n funkar på alla Schuko och röd trefas 16A som man får adapter för vid leverans. Vill man kunna ladda på blå kontakt som t.ex. är vanlig på campingplatser, 32A trefas eller vissa landspecifika kontakter som t.ex. den danska eller italienska så kan det vara bra med en riktig adapter. Visst skulle vissa adaptrar som funkar till mobilen även funka för bilen men det är viktigt att jord är korrekt kopplad och att adaptern klarar av högre strömstyrka vilket inte brukar vara fallet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: En scout är alltid beredd

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Det här med kablar gör mig lite stressad. För att ladda på supercharger utomlands, måste man ha nåt särskilt då? Är UMC det man använder för att ladda från vanligt vägguttag? Är det skillnad mellan länder? Om vi hyr en stuga i Danmark eller Tyskland och vill ladda över natten, vad behöver jag?
Lugn och fin. Kolla vilken elstandard som gäller dit du ska åka, sedan bygger du en sån adapter (eller köper). Behöver du fasvända (Italien) så kan du bara ha med en förlängningssladd och vända UMC-kontakten i förlängningen tex... (Lösningen på djFabbes problem i senaste teslapodden)
P85D svart/svart med gratis SuC
Backontrack
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 sep 2014 22:55

Re: En scout är alltid beredd

Inlägg av Backontrack »

Hur är det egentligen med spaniens 3-fas? Behövs det någon adapter där?

Tycker mig läsa lite olika varianter, tex att kontakterna ser likadana ut men inte är det egentligen osv.
Skriv svar