Räckvidd vid påtvingad laglig körning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Räckvidd vid påtvingad laglig körning

Inlägg av Foluke »

Vi skulle köra en Transit skåp från Borås till Varberg. Teslan är på tok för stor tycker hustrun som gladeligen kör den otympliga skåpbilen. Eftersom hon inte tillhör racerförare (utanför stan) visste jag att det var lika bra att ta det piano för att inte behöva vänta i Varberg.
Alltså autopilot, fart enligt skyltarna (så när som något litet uttryck av livsglädje). Ca 80 km, en timma, nivåskillnad 140 m, lätt motvind hela vägen, 17 grader C och en snittförbrukningen på 155wh!
Om jag har ett 85 batteri räknar jag att jag får ut 80 kWh? 80/1,55=51,6. Jag får det tid mellan 51 och 52 mil. Stämmer detta?
För övrigt noterar jag att trafiken har en tendens att samla sig bakom mig. De ligger bakom mig som om det stod Polis målat bilen. Varför? Även på trefilsvägar! Tror folk möjligen att Teslaförare har en "högre insikt" om hur det skall gå till rent allmänt!? :D. (Troligt i och för sig!)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19560
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Räckvidd vid påtvingad laglig körning

Inlägg av Bjelke »

Jag har oxo märkt att många verkar uppfatta den som en civilare, vet inte varför riktigt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Räckvidd vid påtvingad laglig körning

Inlägg av bjelkeman »

Vilken färg? Svarta bilar?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Räckvidd vid påtvingad laglig körning

Inlägg av dstr »

85 har väl bara 75 tillgängligt? Det har figurerat tabeller här.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räckvidd vid påtvingad laglig körning

Inlägg av mati »

I min P85 hade jag ca 72kWh tillgängligt. Då var bilen tre år gammal och hade nog tappat en del.
I min nya 90D tror jag att det är runt 80kWh, kanske lite mer. Osannolikt att ett 85-batteri har 80kWh tillgängligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Räckvidd vid påtvingad laglig körning

Inlägg av Torkel »

Bjelke skrev:
Jag har oxo märkt att många verkar uppfatta den som en civilare, vet inte varför riktigt...
Jag brukar lägga mig bakom och njuta av utsikten :)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Räckvidd vid påtvingad laglig körning

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
I min P85 hade jag ca 72kWh tillgängligt. Då var bilen tre år gammal och hade nog tappat en del.
I min nya 90D tror jag att det är runt 80kWh, kanske lite mer. Osannolikt att ett 85-batteri har 80kWh tillgängligt.
Det var bara ett antagande med 80 tillgängligt. Hur ser man det förresten? Teoretiskt miltal blev ju högt. Kanske för optimistiskt.
Bilen är silverfärgad. Det händer mig ofta att bilister som kommer ikapp lägger sig bakom och låter mig hålla farten. Jag tolkar det som någon slags respektive. :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Räckvidd vid påtvingad laglig körning

Inlägg av gellerstam »

Vad ligger du hällst bakom? En elbil eller en sotsprutande gamal diesel.....

Valet är lätt för mig.

Sen att den baken är vilsam för mina ögon gör ju inte saken sämre... ;)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Räckvidd vid påtvingad laglig körning

Inlägg av Foluke »

gellerstam skrev:
Vad ligger du hällst bakom? En elbil eller en sotsprutande gamal diesel.....

Valet är lätt för mig.

Sen att den baken är vilsam för mina ögon gör ju inte saken sämre... ;)
Så kan det vara!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19560
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Räckvidd vid påtvingad laglig körning

Inlägg av Bjelke »

Det har skrivits en massa om tillgänglig kapacitet, men är det inte ganska enkelt att bara ladda bilen till 100% och sedan ta räckvidden enligt bilen (dvs 200Wh/km i mitt fall och ungefär samma för alla andra utom X:arna antar jag)
så får man väl fram kapaciteten, för den räckvidden stämmer sjukt exakt om man verkligen ligger på den förbrukningen som bilen har som beräkningsvärde.

När min var helt ny tex, så hade jag 397km enligt bilen vid 200Wh/km vilket då gav 79,4 kWh i batterikapacitet totalt... Och om jag verkligen låg på den förbrukningen så kom jag oxo så långt som bilen sa...

Sedan har dom väl justerat den där siffran något så just 200Wh/km stämmer inte riktigt för alla längre (något lägre för D-modeller tex), men principen är väl tillräckligt exakt iaf :)

Edit: min är oxo svart förresten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räckvidd vid påtvingad laglig körning

Inlägg av mati »

Har också noterat att folk gärna ligger bakom utan att köra om. Förmodligen för att man kör med TACC och hastigheten är konstant och jämn. Eller så beundrar de utsikten. ;)
Sen finns ju de andra också som bara måste förbi med mycket brum-brum och så. Men det är nog en annan klientel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar