Ladda vanlig trefas?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Verdi »

Hej igen. Många frågor från mig nu.

På vissa ställen dit vi åker så kommer det finnas vanliga trefas-uttag tillgängliga. T ex hos mina föräldrar och vid vårt sommarhus. Vad behöver jag för att kunna koppla in mig på en sån röd trefas-handske? Nåt man ska tänka på? Sätta ner effekten?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av danni »

Du får med allt du behöver för det scenariot med bilen - du behöver bilens laddkabel, UMC, och den röda adaptern. Om du behöver ställa ner strömmen eller inte beror helt på säkringarna och vad för annat som kan tänkas belasta de olika faserna. Har dina päron en huvudsäkring på 20 A till exempel så kan det vara klokt att dra ner strömmen, för annars finns det ju inte mycket marginal för annat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av far1far2 »

Behövs bara den medföljande 3-fasadaptern. Är det säkrat till 16 amp så är det klokt att sätta ner till tex 13. Annars inget .
X100 lev.14/8-18.
Verdi

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Du får med allt du behöver för det scenariot med bilen - du behöver bilens laddkabel, UMC, och den röda adaptern. Om du behöver ställa ner strömmen eller inte beror helt på säkringarna och vad för annat som kan tänkas belasta de olika faserna. Har dina päron en huvudsäkring på 20 A till exempel så kan det vara klokt att dra ner strömmen, för annars finns det ju inte mycket marginal för annat.
Skönt. Får höra med far min. Tror det ska vara lugnt. Är ju en jordbruksfastighet och ingen vanlig villa. Är rätt bra för vi har 26 mil dit och vintertid är det ju på håret för en S 75D har jag hört. Kan vara skönt att kunna ladda upp den så att den är redo för återresan typ 2 dygn senare.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Svenssons »

Kolla upp med föräldrarna om det är den större 32A-uttaget eller lite mindre 16A-uttaget som sitter hos föräldrarna. Är det 32A behöver du adapter från 32A till 16A-uttag eller typ "grenuttag". Maxa inte heller effekten eftersom det ökar risken att en säkring går.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
danni skrev:
Du får med allt du behöver för det scenariot med bilen - du behöver bilens laddkabel, UMC, och den röda adaptern. Om du behöver ställa ner strömmen eller inte beror helt på säkringarna och vad för annat som kan tänkas belasta de olika faserna. Har dina päron en huvudsäkring på 20 A till exempel så kan det vara klokt att dra ner strömmen, för annars finns det ju inte mycket marginal för annat.
Skönt. Får höra med far min. Tror det ska vara lugnt. Är ju en jordbruksfastighet och ingen vanlig villa. Är rätt bra för vi har 26 mil dit och vintertid är det ju på håret för en S 75D har jag hört. Kan vara skönt att kunna ladda upp den så att den är redo för återresan typ 2 dygn senare.
Har du två dygn på dig kan du gott ställa ner strömstyrkan till en sjättedel om du vill. Eller ladda enfas. Det räcker med råge. Det tar runt sju timmar att ladda en 75:a helt fullt från helt tomt på trefas 16 A.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Gustafsson »

Å du, det är inte på håret att du klarar sträckan på vintern...I det enda scenariot att det är motvind å snömodd hela vägen kan det bli lite knappt om man kör för fort ...Annars kommer det att funka 24/7/365 !
/70D
Eller var det en X du köpt ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev:
Å du, det är inte på håret att du klarar sträckan på vintern...I det enda scenariot att det är motvind å snömodd hela vägen kan det bli lite knappt om man kör för fort ...Annars kommer det att funka 24/7/365 !
/70D
Eller var det en X du köpt ?
Eller att det är motorväg och man vill hålla rimlig motorvägshastighet hela vägen... Tycker det är sjukt frustrerande att behöva slököra på motorväg för räckviddens skull.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Verdi skrev:
danni skrev:
Du får med allt du behöver för det scenariot med bilen - du behöver bilens laddkabel, UMC, och den röda adaptern. Om du behöver ställa ner strömmen eller inte beror helt på säkringarna och vad för annat som kan tänkas belasta de olika faserna. Har dina päron en huvudsäkring på 20 A till exempel så kan det vara klokt att dra ner strömmen, för annars finns det ju inte mycket marginal för annat.
Skönt. Får höra med far min. Tror det ska vara lugnt. Är ju en jordbruksfastighet och ingen vanlig villa. Är rätt bra för vi har 26 mil dit och vintertid är det ju på håret för en S 75D har jag hört. Kan vara skönt att kunna ladda upp den så att den är redo för återresan typ 2 dygn senare.
Har du två dygn på dig kan du gott ställa ner strömstyrkan till en sjättedel om du vill. Eller ladda enfas. Det räcker med råge. Det tar runt sju timmar att ladda en 75:a helt fullt från helt tomt på trefas 16 A.
Sant. En mil i timmen ungefär va? Då räcker det med drygt ett dygn även på enfas... Tänkte lite fel. Fast sen kanske man vill köra runt lite på plats också och då minskar laddtiden och behovet ökar.
Verdi

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Å du, det är inte på håret att du klarar sträckan på vintern...I det enda scenariot att det är motvind å snömodd hela vägen kan det bli lite knappt om man kör för fort ...Annars kommer det att funka 24/7/365 !
/70D
Eller var det en X du köpt ?
Satt och fipplade i a better route planner och satte förbrukningen till 250 Wh/km för vinterkörning och hastigheten till 110%. Då krävs 7 minuters laddning på Gävle Bro. :)
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
Sant. En mil i timmen ungefär va? Då räcker det med drygt ett dygn även på enfas... Tänkte lite fel. Fast sen kanske man vill köra runt lite på plats också och då minskar laddtiden och behovet ökar.
Om du laddar med schuko så är det ungefär 1km/h per ampere, dvs ställer du bilen att ladda med 10 ampere får du 10km/h (max via schuko är 13A).

Med trefas 16A (och bilen ställd på att ladda med 16A) får du 11kW/h. Rekommenderar definitivt trefas om det finns tillgängligt, för precis som du säger ökar flexibiliteten (även om du kommer hem med tomt batteri är det fullt igen efter en natts laddning).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Gustafsson skrev:
Å du, det är inte på håret att du klarar sträckan på vintern...I det enda scenariot att det är motvind å snömodd hela vägen kan det bli lite knappt om man kör för fort ...Annars kommer det att funka 24/7/365 !
/70D
Eller var det en X du köpt ?
Eller att det är motorväg och man vill hålla rimlig motorvägshastighet hela vägen... Tycker det är sjukt frustrerande att behöva slököra på motorväg för räckviddens skull.
Ja precis. 15 mil motorväg med upp till 120 km/h vissa etapper och resten 80-90 km/h. Vill kunna ligga 10-15% över också för att hålla den rytm jag är van vid.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Å du, det är inte på håret att du klarar sträckan på vintern...I det enda scenariot att det är motvind å snömodd hela vägen kan det bli lite knappt om man kör för fort ...Annars kommer det att funka 24/7/365 !
/70D
Eller var det en X du köpt ?
Satt och fipplade i a better route planner och satte förbrukningen till 250 Wh/km för vinterkörning och hastigheten till 110%. Då krävs 7 minuters laddning på Gävle Bro. :)
Vad satte du för batteri-% vid start och mål?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Verdi »

ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Å du, det är inte på håret att du klarar sträckan på vintern...I det enda scenariot att det är motvind å snömodd hela vägen kan det bli lite knappt om man kör för fort ...Annars kommer det att funka 24/7/365 !
/70D
Eller var det en X du köpt ?
Satt och fipplade i a better route planner och satte förbrukningen till 250 Wh/km för vinterkörning och hastigheten till 110%. Då krävs 7 minuters laddning på Gävle Bro. :)
Vad satte du för batteri-% vid start och mål?
100% vid start och 10% vid mål. Går ju att gå under 10% också. Men jag tänkte att man vill ha lite marginal. :)

Nu satte jag 5% vid målet och då gick 250Wh/km och 110% hastighet igenom. Dock med "max 110 km/h" på motorvägsetappen. Så det ska nog ordna sig.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av ellerstrom »

Vad bra! Jag tror som sagt inte det ska vara några problem. Pendlar över öresundsbron varje dag och kör i princip 90% motorväg i blåsiga förhållanden (och med en del stigning på bron också). Sträckan är ca 10 mil ToR. Har inte kört på vintern ännu, men nu ligger min förbrukning på runt 200W/km (strax under) och då håller jag 10km/h över hastighetsbegränsningen hela sträckan. Har svårt att se att förbrukningen ska stiga med hela 25% under vinterhalvåret (när det är kasst väglag, snö och is, håller man ju i regel lägre hastighet också).

Dessutom kör jag ju "bara" 5 mil per sträcka, så batterierna blir "kalla" emellan dit och hemfärd. Det är bättre att köra hela sträckan i ett svep, det kostar inte lika mycket energi att hålla kupé och batterier i arbetstemp som att värma upp dem från början.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av chaffis75 »

Tänk på så ni har någon extra huvudsäkring hemma om du skulle råka dra på lite för mycket, inte kul att leta efter den en sen kväll...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Tänk på så ni har någon extra huvudsäkring hemma om du skulle råka dra på lite för mycket, inte kul att leta efter den en sen kväll...
Trefas-uttagen sitter nere i en lagerbyggnad och går nog inte på samma säkring som huset öht. Men jag kollar ändå. Tack för tipset.

Lite surt att jag antagligen inte hinner få bilen innan vi ska just dit upp för midsommar bara...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Remuz »

Kolla scoutinlägget så ser du vad du vill ha. Jag och min son kan göra adaptrar till dig för materialkostnad då han är helt besatt av att göra sladdar :) Vi är dessutom i Uppsala ofta och kan dumpa av dom.

Du behöver några trefasförlängningar, enfasblå till trefasröd är bra, samt fasvändare
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Kolla scoutinlägget så ser du vad du vill ha. Jag och min son kan göra adaptrar till dig för materialkostnad då han är helt besatt av att göra sladdar :) Vi är dessutom i Uppsala ofta och kan dumpa av dom.

Du behöver några trefasförlängningar, enfasblå till trefasröd är bra, samt fasvändare
Är ju som en djungel detta. Har lite svårt att få överblick över alla jäkla kablar och kontakter.

Jag vill kunna ladda på följande sätt till en början, i fallande prio-ordning:

1. Vanlig svensk enfas. Är det vad man kallar "schuko"?
2. Tesla Supercharger
3. Vanlig svensk trefas.
4. Chademo.
5. Publika Typ2-laddare.
6. Destination chargers.

Om jag förstått det rätt så klarar jag 1, 2, 3 och 6 "out of the box" men för chademo så måste jag köpa en adapter från Tesla? Men typ 2 för publika laddare? Till i3:an fick jag köpa en speciell kabel som ska klara både CCS och Typ2 har jag för mig. Har dock inte använt den än. Har inte behövt. Eller kan jag rent av ta med mig den på semestern och använda för Teslan?

Det du pratar om, enfas till trefas, fasvändare osv? Är det för utlandsresor?

ps. Nu lyckades jag få plats på ett hotell som har destination charger gratis. För det antar jag att man inte behöver nån egen kabel?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Kolla scoutinlägget så ser du vad du vill ha. Jag och min son kan göra adaptrar till dig för materialkostnad då han är helt besatt av att göra sladdar :) Vi är dessutom i Uppsala ofta och kan dumpa av dom.

Du behöver några trefasförlängningar, enfasblå till trefasröd är bra, samt fasvändare
Är ju som en djungel detta. Har lite svårt att få överblick över alla jäkla kablar och kontakter.

Jag vill kunna ladda på följande sätt till en början, i fallande prio-ordning:

1. Vanlig svensk enfas. Är det vad man kallar "schuko"?
2. Tesla Supercharger
3. Vanlig svensk trefas.
4. Chademo.
5. Publika Typ2-laddare.
6. Destination chargers.

Om jag förstått det rätt så klarar jag 1, 2, 3 och 6 "out of the box" men för chademo så måste jag köpa en adapter från Tesla? Men typ 2 för publika laddare? Till i3:an fick jag köpa en speciell kabel som ska klara både CCS och Typ2 har jag för mig. Har dock inte använt den än. Har inte behövt.

Det du pratar om, enfas till trefas, fasvändare osv? Är det för utlandsresor?

ps. Nu lyckades jag få plats på ett hotell som har destination charger gratis. För det antar jag att man inte behöver nån egen kabel?
Ja, 1,2,3 och 6 funkar utan att köpa till någon extra sladd/adapter till bilen. Vid 2 och 6 behövs ingen adapter/sladd eftersom det sitter en sladd med typ2 kontakt på laddaren/boxen (bara att plugga in i bilen). 1, som är schuko, och 3 funkar med UMC:n då du får med en trefas- och en schuko-adapter som sätts i ena änden på kabeln (till UMC:n).

När det gäller Chademo måste man köpa till en adapter (från tesla) och vid publika typ2 laddare så är det bra att ha en typ2 till typ2 kabel (kan också köpas från tesla) då vissa publika laddare enbart har uttag (och ingen kabel). De som har en kabel med typ2 är det bara att plugga in i teslan (inget extra behövs).

Hoppas att det hjälper!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Kolla scoutinlägget så ser du vad du vill ha. Jag och min son kan göra adaptrar till dig för materialkostnad då han är helt besatt av att göra sladdar :) Vi är dessutom i Uppsala ofta och kan dumpa av dom.

Du behöver några trefasförlängningar, enfasblå till trefasröd är bra, samt fasvändare
Är ju som en djungel detta. Har lite svårt att få överblick över alla jäkla kablar och kontakter.

Jag vill kunna ladda på följande sätt till en början, i fallande prio-ordning:

1. Vanlig svensk enfas. Är det vad man kallar "schuko"?
2. Tesla Supercharger
3. Vanlig svensk trefas.
4. Chademo.
5. Publika Typ2-laddare.
6. Destination chargers.

Om jag förstått det rätt så klarar jag 1, 2, 3 och 6 "out of the box" men för chademo så måste jag köpa en adapter från Tesla? Men typ 2 för publika laddare? Till i3:an fick jag köpa en speciell kabel som ska klara både CCS och Typ2 har jag för mig. Har dock inte använt den än. Har inte behövt. Eller kan jag rent av ta med mig den på semestern och använda för Teslan?

Det du pratar om, enfas till trefas, fasvändare osv? Är det för utlandsresor?

ps. Nu lyckades jag få plats på ett hotell som har destination charger gratis. För det antar jag att man inte behöver nån egen kabel?
Om din typ 2-sladd till BMW:n har kontakt som inkluderar CCS-delen så kommer den inte passa på Teslan. Men det låter jättejättekonstigt, CCS-kontakten är enorm och otymplig, kabeln skulle behöva vara jättetjock för att klara DC-snabbladdning, och de laddarna har alltid inbyggd kabel ändå. Mest troligt har du en helt vanlig typ 2-kabel till din BMW, och sen passar till Teslan också, med reservation för att den kanske inte är gjord för att klara trefas, och då kommer du bara kunna ladda enfas med den även om både bilen och stolpen stödjer trefas (det går aldrig snabbare än svagaste länken, så att säga).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av oscfor »

Typ2-kabel ingår ju numera i leveransen (hoppas jag, vet mer vid 16-tiden!)
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Verdi

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Om din typ 2-sladd till BMW:n har kontakt som inkluderar CCS-delen så kommer den inte passa på Teslan. Men det låter jättejättekonstigt, CCS-kontakten är enorm och otymplig, kabeln skulle behöva vara jättetjock för att klara DC-snabbladdning, och de laddarna har alltid inbyggd kabel ändå. Mest troligt har du en helt vanlig typ 2-kabel till din BMW, och sen passar till Teslan också, med reservation för att den kanske inte är gjord för att klara trefas, och då kommer du bara kunna ladda enfas med den även om både bilen och stolpen stödjer trefas (det går aldrig snabbare än svagaste länken, så att säga).
Du har såklart rätt. Det är jag som är för mycket noob. Har aldrig besökt en CCS-laddare. Det är nog en ren Typ2-kabel. Men den borde klara trefas tycker jag. i3:an klarar iaf det numera med det större batteriet som kom till årsmodell -17.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Verdi »

oscfor skrev:
Typ2-kabel ingår ju numera i leveransen (hoppas jag, vet mer vid 16-tiden!)
Vad bra. Då är det bara den där chademo-adaptern jag behöver köpa som jag ser det. Iaf just nu. :)
Verdi

Re: Ladda vanlig trefas?

Inlägg av Verdi »

ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:
Kolla scoutinlägget så ser du vad du vill ha. Jag och min son kan göra adaptrar till dig för materialkostnad då han är helt besatt av att göra sladdar :) Vi är dessutom i Uppsala ofta och kan dumpa av dom.

Du behöver några trefasförlängningar, enfasblå till trefasröd är bra, samt fasvändare
Är ju som en djungel detta. Har lite svårt att få överblick över alla jäkla kablar och kontakter.

Jag vill kunna ladda på följande sätt till en början, i fallande prio-ordning:

1. Vanlig svensk enfas. Är det vad man kallar "schuko"?
2. Tesla Supercharger
3. Vanlig svensk trefas.
4. Chademo.
5. Publika Typ2-laddare.
6. Destination chargers.

Om jag förstått det rätt så klarar jag 1, 2, 3 och 6 "out of the box" men för chademo så måste jag köpa en adapter från Tesla? Men typ 2 för publika laddare? Till i3:an fick jag köpa en speciell kabel som ska klara både CCS och Typ2 har jag för mig. Har dock inte använt den än. Har inte behövt.

Det du pratar om, enfas till trefas, fasvändare osv? Är det för utlandsresor?

ps. Nu lyckades jag få plats på ett hotell som har destination charger gratis. För det antar jag att man inte behöver nån egen kabel?
Ja, 1,2,3 och 6 funkar utan att köpa till någon extra sladd/adapter till bilen. Vid 2 och 6 behövs ingen adapter/sladd eftersom det sitter en sladd med typ2 kontakt på laddaren/boxen (bara att plugga in i bilen). 1, som är schuko, och 3 funkar med UMC:n då du får med en trefas- och en schuko-adapter som sätts i ena änden på kabeln (till UMC:n).

När det gäller Chademo måste man köpa till en adapter (från tesla) och vid publika typ2 laddare så är det bra att ha en typ2 till typ2 kabel (kan också köpas från tesla) då vissa publika laddare enbart har uttag (och ingen kabel). De som har en kabel med typ2 är det bara att plugga in i teslan (inget extra behövs).

Hoppas att det hjälper!
Tack för ett klargörande inlägg!
Skriv svar