Ja, den kommer jag att ha kvar tills jag fått chansen att provköra en Model 3. Jag gillar ju 335:an skarpt. Underbar bil, men kunde jag klämma in en Tesla-drivlina i den skulle jag göra det.Verdi skrev:Ah, trevligt. Har du kvar 335:an? Trodde du var ett riktigt petrolhead faktiskt.Niklas Z skrev:NockenwelleVerdi skrev:ps. Vad är ditt användarnamn på Autopower förresten? Jag har ju gjort misstaget att ta samma.
Hur bemöter ni fördomar?
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Har också hört om en som bytte sin Model S till en Porsche Panamera pga "den dåliga räckvidden". Min kommentar på detta var, "skyll dig själv. Jag skulle hellre gå den sträckan du vill kunna köra utan att stanna, än att skaffa fossilbil igen".Verdi skrev:Men är det inte svårt att gå tillbaka?
Men vi är alla olika.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Det är väl bara att bjuda på att en del fördomar stämmer. Det är inte värre än så. Och le lite överseende ifall dom frågar när man byter tillbaka.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Aldrig att jag går tillbaka till ICE! Det räcker med att vi har en Mazda B2500 (lätt lasrbil för gårdens behov). Vi håller på att fasa ut övrig fossildriven utrustning också, såsom gräsklippare och röjsåg, men det tar tid och kostar mycket.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Att driva traktorer, lastbilar, flygplan etc. (alltså stora tunga fordon) med el/batterier är inte trolig väg att gå, det är för dåligt med energitätheten där. OK, vissa fordon SKA väga mycket för att funka (traktor och truck?) men lastbil och flygplan?Verdi skrev:Om efterfrågan minskar brukar priset minska också... Om inte tillgången stryps fortare än efterfrågan minskar såklart. Eller om volymerna blir för små men det är nog ingen risk på mååååånga år. Vi har ju om inte annat en massa traktorer, entreprenadmaskiner, skogsmaskiner, lastbilar osv som går på diesel. Vet inte hur utvecklingen går på det området. Går det med dagens teknik ens att bygga en eldriven lastbil som klarar att köra timmer långa sträckor i Norrlands inland eller en eldriven jordbrukstraktor som ska orka dra tunga redskap nästan dygnet runt vissa tider på året?Jerker skrev:Det där är ju en intressant sak att fundera över. Hur kommer tillgången och priset på bensin att förändras när elbilsrevolutionen är ett faktum? Låt säg att efterfrågan under en 20-årsperiod minskar till 10% och därefter planar ut mycket sakta. Då måste ju antalet bensinmackar där man kan tanka bensin och diesel som förr vara väldigt ovanliga och bara finnas i större städer. Kanske byggs en infrastruktur där man paketerar i 5-literdunkar, som med akrylatbensin idag, och säljs lite var som helst. Men det är ju bara för entusiaster. Kanske väljer ändå alla då att köpa akrylat...mati skrev:Moppar, A-traktorer, pimpade 740-skrothögar osv, som traktens ungdomar kör omkring på kan förstöra en hel sommarkväll. Tyvärr kommer det att ta typ 50 år innan alla dessa kommer att gå på el.
Hur som helst, priset på fossila bilbränslen måste ju stiga kraftigt när efterfrågan minskar. Detta kommer ju att skynda på omställningen ytterligare.
Jag är fortfarande övertygad om att omställningen till elbilar, när den verkligen tar fart, kommer att gå mycket snabbare än vi kan föreställa oss.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Hur bemöter ni fördomar?
mati skrev:Har också hört om en som bytte sin Model S till en Porsche Panamera pga "den dåliga räckvidden". Min kommentar på detta var, "skyll dig själv. Jag skulle hellre gå den sträckan du vill kunna köra utan att stanna, än att skaffa fossilbil igen".Verdi skrev:Men är det inte svårt att gå tillbaka?
Men vi är alla olika.
Kommer nån och kastar en Panamera Turbo på mig så är jag inte den som är den...
Re: Hur bemöter ni fördomar?
En sjelden gang møter jeg noen som er kritisk til Tesla og elbil. Mitt tilsvar til slike er at jeg fraråder dem å prøvekjøre Tesla. Jeg fraråder i det sterkeste. Når de så spør hvorfor er svaret enkelt. "Har du EN gang kjørt en slik bil vil du neppe tilbake til bensin eller diesel igjen. Ikke prøvekjør! Ellers vil du ha en slik bil." Veldig ofte resulterer dette i morsomme samtaler hvor kritisk holdning gjerne erstattes av nysgjerrighet (nyfikenhet).
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Att driva traktorer, lastbilar, flygplan etc. (alltså stora tunga fordon) med el/batterier är inte trolig väg att gå, det är för dåligt med energitätheten där. OK, vissa fordon SKA väga mycket för att funka (traktor och truck?) men lastbil och flygplan?Tjell skrev:Om efterfrågan minskar brukar priset minska också... Om inte tillgången stryps fortare än efterfrågan minskar såklart. Eller om volymerna blir för små men det är nog ingen risk på mååååånga år. Vi har ju om inte annat en massa traktorer, entreprenadmaskiner, skogsmaskiner, lastbilar osv som går på diesel. Vet inte hur utvecklingen går på det området. Går det med dagens teknik ens att bygga en eldriven lastbil som klarar att köra timmer långa sträckor i Norrlands inland eller en eldriven jordbrukstraktor som ska orka dra tunga redskap nästan dygnet runt vissa tider på året?
Skickat via min iPhone och Tapatalk[/quote]
Det är egentligen bara flygplan kvar som inte kan elektrifieras (och de ligger inte så långt bort de heller). Alla de applikationer du nämnde ovan kan med fördel elektrifieras även med dagens batteriteknologi. Lastbil, traktor, entreprenad maskiner mm. kan alla (och håller faktiskt på) att bli elektrifierade i allt högre takt.Fördelarna är stora, inte minst blir prylarna betydligt billigare i tillverkning och de kräver betydligt mycket mindre i underhåll. Och det är excel arken som styr i de flesta fall i de här fallen.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Scandlines har väl genom åren köpt och bränt upp en hel del högsvavlig olja till sina färjor på linjen Helsingborg-Helsingör.
Nu har man tagit i drift den första ombyggda färjan som istället drivs av batteridrivna elmotorer.
Tror att det från början var miljökrav som dessutom går att räkna hem. Annars kan man väl bara höja biljettpriset
Nu har man tagit i drift den första ombyggda färjan som istället drivs av batteridrivna elmotorer.
Tror att det från början var miljökrav som dessutom går att räkna hem. Annars kan man väl bara höja biljettpriset
Re: Hur bemöter ni fördomar?
I september får vi se hur vi löser lastbilar
Entreprenadmaskiner som grävar, lastmaskiner och traktorer har redan idag stora extra vikter för att de ska fungera. Ersätts dessa vikter med batterier så kommer dessa maskiner att fungera utmärkt. Det hela handlar bara om ekonomi, inte teknik.
Entreprenadmaskiner som grävar, lastmaskiner och traktorer har redan idag stora extra vikter för att de ska fungera. Ersätts dessa vikter med batterier så kommer dessa maskiner att fungera utmärkt. Det hela handlar bara om ekonomi, inte teknik.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Elbilar är farliga för de kan börja brinna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qqy ... r-120-doda
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qqy ... r-120-doda
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Men tänk om tankbilen varit full med ström. Säkert ännu farligarebonath skrev:Elbilar är farliga för de kan börja brinna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qqy ... r-120-doda
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Precis. Nu var det uppenbarligen en massa folk som kom och försökte fånga upp oljan. Hade den varit full med ström hade folk kommit och försökt att ladda sina mobiltelefoner eller nåt sånt.bullen skrev:Men tänk om tankbilen varit full med ström. Säkert ännu farligarebonath skrev:Elbilar är farliga för de kan börja brinna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qqy ... r-120-doda
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Ja det finns massa länder där folk generellt behöver få mycket bättre levnadsföhållanden så sådant inte ska behöva hända.
Men å andra sidan så går det sakta, om ens åt rätt håll.
Men å andra sidan så går det sakta, om ens åt rätt håll.
MYLR-24
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Om utvecklingsländerna hopparöver fossilsteget i utvecklingen och går direkt emot sol och batterier så kommer det kunna gå väldigt bra. De flesta u-länder har ju dessutom god tillgång till sol och ett behov som lätt kan lagras i batterier i och med att de inte har en lång kall och mörk vinter.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Något liknande har ju skett med telefonnäten. Mobilt från början istället för fasta nät.LarsL skrev:Om utvecklingsländerna hopparöver fossilsteget i utvecklingen och går direkt emot sol och batterier så kommer det kunna gå väldigt bra. De flesta u-länder har ju dessutom god tillgång till sol och ett behov som lätt kan lagras i batterier i och med att de inte har en lång kall och mörk vinter.
Model S P85D,
Re: Hur bemöter ni fördomar?
6kWh per mil. Var kommer allt ifrån?
http://www.husbilsklubben.se/forums/t10 ... post872390
http://www.husbilsklubben.se/forums/t10 ... post872390
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Och som vanligt tror de att man alltid måste snabbladda sin elbil...
2016 Model S 75
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Därför att de räknar ut förbrukningen från vad de vet. En fossil drar 0,6liter/mil och en liter bensin innehåller 9,8kWh alltså 5,88kWh/mil.bonath skrev:6kWh per mil. Var kommer allt ifrån?
http://www.husbilsklubben.se/forums/t10 ... post872390
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Kanske någon som har byggt om en Proterra till husbuss men glömde fylla luft i däcken och lägga handbromsen?bonath skrev:6kWh per mil. Var kommer allt ifrån?
http://www.husbilsklubben.se/forums/t10 ... post872390
Allteftersom den allmänna kunskapsnivån ökar blir det längre och längre mellan direkta lögnar. Jag läste tråden utan att vara inloggad så jag såg inga bilder. Men de flesta fördomar bemöttes ju faktiskt. På tal om fördomar är min att sura bakåsträvande miljölikgiltiga gubbar är överrepresenterade bland husbilsägare
Den fördomen får jag nog justera lite. Flera användare visar åldern och att de har lagt tid på att uppdatera sig med nytt om elfordon. Men oavsett ålder är det glädjande att kunskapen ökar:
http://www.mynewsdesk.com/se/statens_en ... il-2024956
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Detta var bilden jag la in om min förbrukning.Elbilisten skrev:Kanske någon som har byggt om en Proterra till husbuss men glömde fylla luft i däcken och lägga handbromsen?bonath skrev:6kWh per mil. Var kommer allt ifrån?
http://www.husbilsklubben.se/forums/t10 ... post872390
Allteftersom den allmänna kunskapsnivån ökar blir det längre och längre mellan direkta lögnar. Jag läste tråden utan att vara inloggad så jag såg inga bilder. Men de flesta fördomar bemöttes ju faktiskt. På tal om fördomar är min att sura bakåsträvande miljölikgiltiga gubbar är överrepresenterade bland husbilsägare
Den fördomen får jag nog justera lite. Flera användare visar åldern och att de har lagt tid på att uppdatera sig med nytt om elfordon. Men oavsett ålder är det glädjande att kunskapen ökar:
http://www.mynewsdesk.com/se/statens_en ... il-2024956
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Mycket bra, konkreta siffror som inte är gripna ur luften är bättre än allmänna luddiga åsikter.
En annan vanlig invänding är den om elpriset i framtiden. "Vänta bara tills fler köper elbil, då blir strömmen hutlös dyr." Det finns åtminstone två bromsar på elpriset. Svensson som sitter vid köksbordet och kollar priser på solceller är en. Sen har vi industrin som hotar med att flytta arbetsplatser utomlands så snart frågan tas upp. Jag brukar erkänna att förr eller senare har vi dubbla priser på el. Och bränsle. Så sitter man och räknar bilbudget inför nybilsköp bör man göra en alternativ uträkning med dubbla kostnader. Då vinner elbilen förstås även på ännu kortare körsträckor.
Vi kan ta fördom till: "Jag har läst att det kostar fyra gånger så mycket för strömmen på en snabbladdare". Det är även dyrare att äta på restaurang än hemma. Ändå finns det en marknad. Om man äter ute / snabbladdar ett par gånger i månaden blir det inte någon större ändring på matkontot / driftskostnaden.
En annan vanlig invänding är den om elpriset i framtiden. "Vänta bara tills fler köper elbil, då blir strömmen hutlös dyr." Det finns åtminstone två bromsar på elpriset. Svensson som sitter vid köksbordet och kollar priser på solceller är en. Sen har vi industrin som hotar med att flytta arbetsplatser utomlands så snart frågan tas upp. Jag brukar erkänna att förr eller senare har vi dubbla priser på el. Och bränsle. Så sitter man och räknar bilbudget inför nybilsköp bör man göra en alternativ uträkning med dubbla kostnader. Då vinner elbilen förstås även på ännu kortare körsträckor.
Vi kan ta fördom till: "Jag har läst att det kostar fyra gånger så mycket för strömmen på en snabbladdare". Det är även dyrare att äta på restaurang än hemma. Ändå finns det en marknad. Om man äter ute / snabbladdar ett par gånger i månaden blir det inte någon större ändring på matkontot / driftskostnaden.
Re: Hur bemöter ni fördomar?
Såhär brukar jag svara:dstr skrev:Jag har börjat besvara räckviddsfrågan med "Jokkmokk - Gibraltar"
- "Hur långt kan man köra?"
- (Låtsas inte förstå frågan) "Så långt man vill"
Det brukar räcka för att få igång en dialog.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14