Hur bemöter ni fördomar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Verdi »

Sen jag kom ut ur garderoben som elbilsägare så får jag relativt ofta bemöta diverse frågeställningar och direkta felaktigheter.

Främst rör det räckvidden. Det är iofs relevant i vissa fall men när jag säger att det för oss inte är nåt problem så blir ändå den kvarvarande känslan hos mig att de helt enkelt inte tror på mig. Att de tror att jag på nåt sätt "offrar mig". Som bevis anför de att de tar ca en timme att ladda fullt och att det måste man då göra var 30:e mil (i mitt fall), eller oftare...

Samma sak med invändning nr 2. Ekonomironden. Visst, Tesla är en dyr bil men med låga bränslekostnader och lågt förmånsvärde tycker jag att jag kommer undan förvånansvärt billigt. Klart billigare än jämförbar tysk i mitt fall.

Som elbilsägare verkar det även som att man blir placerad i ett fack som "miljöpartist/hipster" där man förväntas ta ansvar för allt från vindkraftssubventioner till Tysklands kolkraft. Det verkar som att det är helt otänkbart att köpa elbilar för deras egen skull utan det MÅSTE vara ett ideologiskt val.

Det finns även falangen som tycker Tesla är en usel bil för att den inte klarar ett varv runt Nürburgring på max tempo. Men det är väl ingen som sagt att det är en racerbil? Vem vill se ringen-tider för Mercedes S- eller E-Klass?

Det är kanske värst i början? Just nu känner jag bara att det inte är mitt ansvar att "sprida gospeln" och informera/utbilda. Dels för att jag känner mig så tjatig när jag upprepar samma saker (dock till olika personer) och dels så känner jag att misstroendet mot elbilen ändå finns kvar hur mycket jag än försöker förklarar.
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Olof Borjesson »

Jag tar aldrig upp miljöaspekten utan talar hellre om kostnaden per mil för bränsle och att detta beror på att eldrift är effektivare än förbränningsmotorer och att det är en underbar bil. När jag får frågor om räckvidd så brukar jag svara att man kommer till Portugal, men att man måste stanna och sträcka på benen efter att ha kört några timmar och att man tankar samtidigt. När jag får frågan hur lång tid det tar att ladda så svarar jag att jag lägger fem till tio sekunder per dag på laddning när jag sätter i och drar ur kontakten, och att bilen alltid är laddad på morgonen. När folk frågar hur länge batterierna kommer att hålla så svarar jag att det verkar som om de håller längre än bilen men att de verkar tappa 7-10% i räckvidd efter ca 20.000 mil, men att det verkar som om minskningen avtar efter det. Jag tror inte det finns någon risk för att jag blir tagen för att vara miljöpartist eftersom dessa i allmänhet är skeptiska till ny teknik, och detta verkar 96% av befolkningen veta i dag.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av bonath »

Ja, vad får man inte höra...
Sedan jag skaffade min Nissan Leaf duggar frågorna tätt.

Hur långt?
Hur ofta ladda?
Hur länge ladda?
Antal mil?
Milkostnad?
Soppatorsk?
Batterier, batterier, batterier?
Är du frisk?

Jag har printat ut Tibors "elbilsmyter" som en folder i A5 format.
När jag har förklarat "allt" brukar jag ge den till de skeptiska.
De flesta blir positivt överraskade men fattar inte allt.
Att man nattladdar hemma är tydligen svårt att fatta trots att dom har mobiltelefon...

Det svåraste är nog det här med lithum, kobolt och kolkraft.
Där hjälper Tibors lista med elbilsmyter till. Tack Tibor!!!

Jag veckopendlar Halmstad - Nässjö, 20 mil, och tar en kvart i Värnamo
på en ChaDeMo-laddare. Att resan kostar ca 20:- (gratis ChaDeMo)
är svårt för de flesta att greppa.
Elbilsmyter.jpeg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Jerker »

Bra idé med att skriva ut elbilsmyterna som en liten folder! Det ska jag också göra!

...fast med lite ändringar eftersom jag kör en Zoe och en del i Tibors elbilsmyter är Teslaspecifika.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Bra idé med att skriva ut elbilsmyterna som en liten folder! Det ska jag också göra!

...fast med lite ändringar eftersom jag kör en Zoe och en del i Tibors elbilsmyter är Teslaspecifika.
Det är det första jag poängterar, att det är en Teslasida.
Dock gäller batteri och miljöaspekterna alla elbilar.
Har också justerat Tibors numrering lite som inte var helt ok.
Tänkte lägga upp den här men har inte hunnit (glömt)...
Frågade Tibor och det var ok. Ville inte ändra för mycket, det är Tibors artikel.

Skriv ut den som "booklet".
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Jerker »

Bra jobbat! Tack!
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Torkel »

Jag lånade en Leaf för ett tag sedan och hade flera grannar som kom med kritiska frågor enl. ovan.

Men jag tänker att de som frågat ändå har haft ett intresse. Så jag svarar glatt och kort:

"Räckvidden räcker bra för mig", "Jag laddar den över natten, snabbladdar vid McDonalds om jag behöver åka några mil extra", "Var all elen ska komma ifrån? Motorvärmaruttaget", "Massa litium? Ja precis som i mobilen".
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av +46 »

Ibland, vid nya bekantskaper, kan det vara roligt att bara bekräfta och hålla med den fördomsfulle. Efter ett tag kommer alltid den oundvikliga frågan vad jag har för bil. Svaret brukar ta skruv...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av mati »

Jag har naturligvtis också hört alla dessa frågor. Och nu har en grannfru till oss köpt en Zoe och hon frågade mig häromdagen lite uppgivet vad hon ska svara när folk hela tiden kommer med en massa myter och annat trams. Hon trodde att alla skulle bli lika glada som hon själv, men istället blir hon alltså attackerad.
Hon hade fått försvara sig inför sina föräldrar, vänner, grannar osv. Inget ovanligt. Jag fick hålla en liten kurs om elbilsmyter och visade Tibors fantastiska sammanställning. Den är guld värd. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Bjelke »

Jag har märkt att jag köra med helt olika taktiker hela tiden :lol:
Kan kanske delvis bero på att jag inte bryr mig riktigt, vill dom inte fatta så får det väl vara så, jag har gjort mitt val
och är nöjd med det och tror mig vara tillräckligt insatt för att veta att det är rätt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av mati »

Det stämmer för mig också. Jag svarar inte alltid likadant.
Man får ju anpassa sig lite efter vilka det är man pratar med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Jerker »

Jag har nog mest mött nyfiket intresse, faktiskt. Inte många som har varit avigt inställda. Men visst har folk fördomar! Så det är bara att beta av dem, en efter en. Men eftersom jag kör en Zoe så är det ju bara att erkänna att den inte är en bil för långkörningar, även om jag använder den till det också. Men jag framhåller ju hela tiden att Tesla har visat vägen och att det snart kommer fler bilar med bra räckvidd.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Legato »

Önskar vi var fler som tar fighten mot alla fördomar som flödar på sociala medier. Kolla gärna kommentarer på artiklar från tex Ny Teknik, BytBil, Auto Motor Sport, Recharge, Teknikens Värld osv osv. Det är tyvärr standard med elbilsmyter i massor.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Jerker »

Det är ju inte bara elbilsmyter utan även missuppfattningar kring allt möjligt rörande elbilar. Som t.ex. detta med Mercedes "batterifabrik". Det var inte många som rapporterade om detta som uppfattade att denna fabrik endast är en sammansättningsfabrik av batteripack. Själva battericellerna tillverkas av någon annan, okänt vem och var. Senast såg jag detta rapporteras felaktigt i Vi Bilägare.

Som en kuriosaparallell: För några år sedan var det en stort uppslagen artikel i lokaltidningen, ett s.k. porträtt av en vanlig människa i tidningens region, ett lördagsreportage, ett sånt där trivselreportage för att skapa en samhörighet för läsarna och en lokal förankring. Huvudperson var en kvinna runt 30, ensamstående. Rubriken var "Hon byggde sitt hus själv". När man läste texten så framgick det dock att det hon "gjort själv" var att först köpa en ledig tomt och sedan välja ut ett hus ur en katalog och köpa det för uppmontering. Hon slog inte i enda spik själv utan det gjorde förstås hantverkare. Detta ansågs alltså vara att bygga sitt hus själv!

Så ur det perspektivet kan man väl kalla Mercedes sammansättningsfabrik för batteripack för en batterifabrik...
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Elbilisten »

Man får kanske skilja lite på folk och folk. (Nej, inte apartheid eller nåt sånt). Det finns troll som vill använda all vaken tid på att sprida fördomar som de egentligen innerst inne inte tror på. Mata troll är kontraproduktivt. Men de kan ge idéer till vad man kan svara andra i ett kommentarsfält. Sen finns det nyfikna men okunniga. (Om jag kommer in i t ex en blomaffär hör jag till den sistnämnda gruppen.) Det kan även finnas bakomliggande orsaker till att man säger som man gör. Jobbar folk på ett raffinaderi? Har de köpt oljeaktier för alla pengar de skulle leva av som pensionär? I norsk medias kommentarsfält verkar en del hata elbilar därför att de själva fortfarande kör avgasbil och inte får ta del av förmånerna. De som kör elbil är rika svin som kör nya skattefinansierade lyxbilar och smiter från att bidra till samhället. De smiter t o m före i köerna. Att Norge i stället för att elda upp oljan kan exportera den och att de får aningen renare luft i lungorna diskuteras inte ens.

En annan taktik kan vara att vända på frågorna runt valet av drivmedel. Vilka länder stödjer man om man väljer avgasbil? Hur brandsäkert är bensin? Hur påverkas bullernivåerna i tätorter? Det blir mindre och mindre olja kvar för varje dag, hur ska länder som inte har olja klara sig när fler oljeländer slutar exportera? Hur påverkar luftföroreningarna folkhälsan? Vad kommer en avgasbil ha för andrahandsvärde när storstäder motarbetar dem och tankställen stänger? Innerst inne inser många nog att det är kört för bensin och diesel.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Anders77 »

Ett argument många av er missar som faktiskt går hem hos många är detta. Tänk er vad skönt det blir i städerna när bilarna är tysta. Inga MC:s, epa traktorer mm som dundrar på. Då kan vi bygga hus på mark som idag ej kan bebyggas. Husen kan byggas annorlundare. Ur samhällsbyggnadsperspektivet kommer elektrefieringen av fordonen göra stora skillnader.

Finns faktiskt en del som stör sig på trimmade mopeder som klr runt i villa områdena mm. Även om de själva är fossilälskare så stör de sig på dessa oljud.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Jerker »

Anders77 skrev:
Ett argument många av er missar som faktiskt går hem hos många är detta. Tänk er vad skönt det blir i städerna när bilarna är tysta. Inga MC:s, epa traktorer mm som dundrar på. Då kan vi bygga hus på mark som idag ej kan bebyggas. Husen kan byggas annorlundare. Ur samhällsbyggnadsperspektivet kommer elektrefieringen av fordonen göra stora skillnader.

Finns faktiskt en del som stör sig på trimmade mopeder som klr runt i villa områdena mm. Även om de själva är fossilälskare så stör de sig på dessa oljud.
Jag tar faktiskt ofta upp det! Och inte bara i stan är det en fördel. Jag bodde under en tid efter E4:an, på landet med kanske 100 meter till vägen och fri sikt över ett fält. Dagar när vinden låg på så kunde man inte stå i trädgården och föra ett samtal i normal nivå utan fick höja rösten. Det som lät mest var långtradare som gasade på eftersom det började en liten uppförsbacke där. Ljudet från dessa är ett våldsamt rytande. Elektrifieringen kommer att förändra den totala ljudbilden i samhället på ett sätt som vi nog har svårt att föreställa oss!

I söndags åkte jag med en skärgårdsbåt på en tur. Vi satt ett gäng ute på akterdäck och där var det en hög ljudnivå från båtmotorn. Jag försökte föreställa mig hur det skulle låta utan motorljudet då man bara skulle höra fräsandet i vattnet av propellern. Dessutom stank det av dieseleångor hela tiden, och nån doft av sjö kunde man inte känna!

Det finns många fördelar att peka på!
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Jocce »

Under de ca 16 månader jag haft bilen so far så har jag haft betydligt mindre "fördomar" och betydligt mer nyfikenhet än jag trodde.

Det är kanske en på 50 som är negativt inställd (och har lärt mig att bara vara saklig där och inte argumentera, för de som är negativt inställda matar bara på med nya "argument"..
Börjar ofta med räckvidd, går över till att bilen inte är så miljövänlig som man tror, går över till att elnäten inte räcker till osv...så där brukar jag bara lämna (Även om vissa kan vara rolig att argumentera lite med ;) )

De nyfikna svarar man bara enkelt på frågorna, vanligaste frågan är nog "Hur långt kommer du egentligen då?" tätt följt av "Men hur lång tid tar det att ladda då, tar väl jättelång tid?"
Dessa frågor besvaras snabbt och enkelt och folk är i 99% nöjda med svaren de får. Speciellt när man förklarar att man inte behöver "bensinpumpsladda" (snabbladda) utan att jag varje dag har fulltankad bil.

Slutar oftast med "Jag hoppas det kommer elbil i vettig prisklass snart, för det verkar ju vara framtiden..."


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Niklas Z »

Jag är lite tveksam till att beskriva elbilar som tysta och ICE-bilar som bullriga. Det stämmer väl i extremt låga farter, men däröver så är det däckbullret som dominerar. Om asfalten i Sverige vore mer lik kontinental asfalt skulle vi få en påtaglig sänkning av bullernivåerna och då skulle kanske skillnaden mellan ICE och BEV i fråga om buller bli mer avgörande.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Legato »

Min åsikt är att de man fysiskt möter oftast är positiva, men det är ju naturligt. Dels att man bara går fram och pratar om man faktiskt har intresse av elbilar och dels att folk beter sig bättre face 2 face.

Det är därför jag menar att det är så viktigt att också ta diskussionen i kommentarsfälten. Det är ju där man verkligen får chansen att konvertera "petrol heads", samt kanske ännu viktigare, inte låta myter etableras som sanningar.

Jag hoppas innerligt att vi i Sverige slipper norrmännens rena hatgrupper mot elbilar.

För mig liknar det hela faktiskt väldigt mkt SDs (och Trump osv) framfart i politiken. Okunnighet sprids och cementeras som sanningar, när det väl fastnat är det/de så mkt svårare att omvända.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Anders77 skrev:
Ett argument många av er missar som faktiskt går hem hos många är detta. Tänk er vad skönt det blir i städerna när bilarna är tysta. Inga MC:s, epa traktorer mm som dundrar på. Då kan vi bygga hus på mark som idag ej kan bebyggas. Husen kan byggas annorlundare. Ur samhällsbyggnadsperspektivet kommer elektrefieringen av fordonen göra stora skillnader.

Finns faktiskt en del som stör sig på trimmade mopeder som klr runt i villa områdena mm. Även om de själva är fossilälskare så stör de sig på dessa oljud.
Jag tar faktiskt ofta upp det! Och inte bara i stan är det en fördel. Jag bodde under en tid efter E4:an, på landet med kanske 100 meter till vägen och fri sikt över ett fält. Dagar när vinden låg på så kunde man inte stå i trädgården och föra ett samtal i normal nivå utan fick höja rösten. Det som lät mest var långtradare som gasade på eftersom det började en liten uppförsbacke där. Ljudet från dessa är ett våldsamt rytande. Elektrifieringen kommer att förändra den totala ljudbilden i samhället på ett sätt som vi nog har svårt att föreställa oss!

I söndags åkte jag med en skärgårdsbåt på en tur. Vi satt ett gäng ute på akterdäck och där var det en hög ljudnivå från båtmotorn. Jag försökte föreställa mig hur det skulle låta utan motorljudet då man bara skulle höra fräsandet i vattnet av propellern. Dessutom stank det av dieseleångor hela tiden, och nån doft av sjö kunde man inte känna!

Det finns många fördelar att peka på!

Håller med i princip. Dock vänder jag mig mot att en elbil är knäpptyst i alla lägen. Från motorväg är det till 99% däckljud du hör. Förutom möjligen lastbilar, sporthojar och sportbilar. Till och med på en vanlig 50-väg i stan så är det mest däckljud.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Anders77 skrev:
Ett argument många av er missar som faktiskt går hem hos många är detta. Tänk er vad skönt det blir i städerna när bilarna är tysta. Inga MC:s, epa traktorer mm som dundrar på. Då kan vi bygga hus på mark som idag ej kan bebyggas. Husen kan byggas annorlundare. Ur samhällsbyggnadsperspektivet kommer elektrefieringen av fordonen göra stora skillnader.

Finns faktiskt en del som stör sig på trimmade mopeder som klr runt i villa områdena mm. Även om de själva är fossilälskare så stör de sig på dessa oljud.
Jag tar faktiskt ofta upp det! Och inte bara i stan är det en fördel. Jag bodde under en tid efter E4:an, på landet med kanske 100 meter till vägen och fri sikt över ett fält. Dagar när vinden låg på så kunde man inte stå i trädgården och föra ett samtal i normal nivå utan fick höja rösten. Det som lät mest var långtradare som gasade på eftersom det började en liten uppförsbacke där. Ljudet från dessa är ett våldsamt rytande. Elektrifieringen kommer att förändra den totala ljudbilden i samhället på ett sätt som vi nog har svårt att föreställa oss!

I söndags åkte jag med en skärgårdsbåt på en tur. Vi satt ett gäng ute på akterdäck och där var det en hög ljudnivå från båtmotorn. Jag försökte föreställa mig hur det skulle låta utan motorljudet då man bara skulle höra fräsandet i vattnet av propellern. Dessutom stank det av dieseleångor hela tiden, och nån doft av sjö kunde man inte känna!

Det finns många fördelar att peka på!

Håller med i princip. Dock vänder jag mig mot att en elbil är knäpptyst i alla lägen. Från motorväg är det till 99% däckljud du hör. Förutom möjligen lastbilar, sporthojar och sportbilar. Till och med på en vanlig 50-väg i stan så är det mest däckljud.
Visst! Jag vet att det är däckljud, men jag tog upp just detta exemplet med motorvägen eftersom det som vi upplevde som störande var inte däckljudet, det var ett svischande ljud och visst hördes det, men det verkliga oljudet kom från gasande lastbilar, och när vi slipper det kommer det att blir en otrolig välsignelse!

Även i stadsmiljö är gasande lastbilar det värsta. Där studsar dessutom ljudet mellan väggarna och blir fruktansvärt plågsamt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Teslaspolen »

Jerkers exempel gäller även på järnväg. Visst är det rälsen och vagnarna som brukar låta mest, men vi som bor nära en järnväg; eltågen hörs knappt i jämförelse med när det kommer ett dieselsotlok och får hela huset att skaka när den gasar på.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av danni »

Legato skrev:
Önskar vi var fler som tar fighten mot alla fördomar som flödar på sociala medier. Kolla gärna kommentarer på artiklar från tex Ny Teknik, BytBil, Auto Motor Sport, Recharge, Teknikens Värld osv osv. Det är tyvärr standard med elbilsmyter i massor.
I kommentarsfälten på TV och AMS brukar jag bemöta trollen så gott jag kan, samt på många olika sidor på Facebook. Ny Teknik är bara att ge upp, det stället är ju som himmelrike för folk som tror de vet en massa men inte har en aning eftersom det är ungefär temat för hela tidningen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Legato »

danni skrev:
Legato skrev:
Önskar vi var fler som tar fighten mot alla fördomar som flödar på sociala medier. Kolla gärna kommentarer på artiklar från tex Ny Teknik, BytBil, Auto Motor Sport, Recharge, Teknikens Värld osv osv. Det är tyvärr standard med elbilsmyter i massor.
I kommentarsfälten på TV och AMS brukar jag bemöta trollen så gott jag kan, samt på många olika sidor på Facebook. Ny Teknik är bara att ge upp, det stället är ju som himmelrike för folk som tror de vet en massa men inte har en aning eftersom det är ungefär temat för hela tidningen.
Ja du är ju bland de allra aktivaste, mycket bra det! Det var jag som tidigare idag frågade om ålder på de små elbilsförarna du hade fotat :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar