Hur bemöter ni fördomar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Bjelke »

Har senaste veckan fått höra flera ggr typ
"Har du hört att elbilar är mycket smutsigare än vanliga" + lite till...
Dom har såklart sett det på TV...
Skitkul :evil:
Min enkla amatörmässiga slutsats är att det där jävla inslaget har satt sina spår bigtime hos många...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
Har senaste veckan fått höra flera ggr typ
"Har du hört att elbilar är mycket smutsigare än vanliga" + lite till...
Dom har såklart sett det på TV...
Skitkul :evil:
Min enkla amatörmässiga slutsats är att det där jävla inslaget har satt sina spår bigtime hos många...
Så tröttsamt med sånna rubriknyheter som bara tar upp ena sidan och inte kan läsa rapporten ordetligt heller. Elbilar och dess batterier KAN vara rätt dåliga för miljön... men med en sån här nyhet där många bara läser rubriken, och där det står otydligt i artiklarna om varför, så ger det inte tillräckligt för att folk ska förstå att det är många faktorer som går att påverka och att jämförelsen också haltar lite när man jämför den största och starkaste elbilen med den minsta och svagaste fossilbilen. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Elbilisten »

Bjelke skrev:
Har senaste veckan fått höra flera ggr typ
"Har du hört att elbilar är mycket smutsigare än vanliga" + lite till...
Dom har såklart sett det på TV...
Skitkul :evil:
Min enkla amatörmässiga slutsats är att det där jävla inslaget har satt sina spår bigtime hos många...
Tyvärr har journalister och snygg grafik på TV stort genomslag. För de som inget vet verkar de som säger sig veta vara pålästa. Siffror som är eller åtminstone har varit korrekta men plockas ur sitt sammanhang kan extrapoleras till vad som helst. Träffade en fd bilverkstadsägare. "Men det blir så mycket utsläpp när man tillverkar batterier." Jag påpekade att det pågår en omställning när det gäller elproduktion. Även om man räknar på hur det har varit förut vinner elbilen i längden, alla gånger, avgasbilen är snart omkörd när det gäller totala utsläppen per km. Självklart ska man ställa krav på elhandelsbolaget vart de skickar pengarna.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av bjelkeman »

Lite motgift mot de dåliga inslagen:

"Why electric cars are always green (and how they could get greener)
Mobility and Clean Tech Correspondent" i de Correspondent, en holländsk webbtidning som är riktigt bra i sin journalistik rent allmänt, enligt min holländska bättre hälft. :D

https://thecorrespondent.com/7056/why-e ... 0-afaa6e5d
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av miksch »

Det som koster energi er produksjon av batteriene. Å produsere en bensintank koster ikke noe. Først forbruket i hverdagen er det som gir utslipp. Man regner med at du må kjøre en Tesla ca 50000 km før CO2-utslippet er det samme som hos en bensinbil forutsatt at du lader med vanlig strøm. Lading med solcelle- eller grønn strøm forkorter dette betraktelig. Men i snitt er det 50000 km som er fellespunktet. Fra 50000 km går Teslaen i pluss sammenlignet med bensinbil.

Billigere blir det når gamle batterier gjenbrukes i nye biler det koster også energi, men ikke like mye som å bygge opp et batteri fra bunn av.

I det øyeblikket batteriproduksjonen skjer med solcelleenergi (som Tesla jobber frem imot) og du lader med grønn strøm så vil også den siste elbil-kritikeren måtte innse at slaget er tapt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av mati »

Om det är 10000, 20000 eller 50000 km spelar egentligen inte så stor roll i sammanhanget eftersom ingen bil skrotas efter den körsträckan. Detta innebär att även en med ful-el tillverkad och körd Tesla kör så småningom om även den renaste bensinbilen. Alla resterande mil i bilens liv (dvs större delen av vad bilen kommer att rulla innan den skrotas) är ren vinst för miljön. Och då har man inte ens räknat in alla oljebyten osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Torkel »

Bjelke skrev:
Har senaste veckan fått höra flera ggr typ
"Har du hört att elbilar är mycket smutsigare än vanliga" + lite till...
Dom har såklart sett det på TV...
Skitkul :evil:
Min enkla amatörmässiga slutsats är att det där jävla inslaget har satt sina spår bigtime hos många...
Den bästa motfrågan är - I hur många år? De vanligaste svaren är 2-8 år eller liknande. Och då kan man bara retoriskt följa upp med - Och efter det då?
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Seregon »

Det är nästan lite ansträngande att försöka skriva ihop bra svar på folks fördomar på alltid.se:s annonser på facebook, men förhoppningsvis kan iaf någon få lite bättre förståelse.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av bullen »

Torkel skrev:
Bjelke skrev:
Har senaste veckan fått höra flera ggr typ
"Har du hört att elbilar är mycket smutsigare än vanliga" + lite till...
Dom har såklart sett det på TV...
Skitkul :evil:
Min enkla amatörmässiga slutsats är att det där jävla inslaget har satt sina spår bigtime hos många...
Den bästa motfrågan är - I hur många år? De vanligaste svaren är 2-8 år eller liknande. Och då kan man bara retoriskt följa upp med - Och efter det då?
Då tror dom att man slänger batterierna i soptunnan o köper nya....
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Seregon »

En väldigt vanlig fördom märker jag är att elbilar på något sätt skulle vara känslolösa och tråkiga att köra jämfört med fossilare, men jag har svårt att bemöta det iom att jag faktiskt inte ens har suttit i en elbil själv. Finns det måhända någon i Uppsalatrakten som skulle vilja ha en ursäkt att köra lite mer och ta med mig på en kortare rundtur?
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av LarsL »

Gasresponsen på en elbil är direkt. När du trycker på acceleratorn så känns det som att trycka på bromsen i en vanlig bil, den reagerar direkt.
Och du är alltid i rätt växel med fullt vridmoment ut ur varje kurva.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Teslaspolen »

Seregon skrev:
En väldigt vanlig fördom märker jag är att elbilar på något sätt skulle vara känslolösa och tråkiga att köra jämfört med fossilare, men jag har svårt att bemöta det iom att jag faktiskt inte ens har suttit i en elbil själv. Finns det måhända någon i Uppsalatrakten som skulle vilja ha en ursäkt att köra lite mer och ta med mig på en kortare rundtur?
Är själen borta ur en båt bara för att den råkar ha segel istället för en utombordare?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Svenssons »

Seregon skrev:
En väldigt vanlig fördom märker jag är att elbilar på något sätt skulle vara känslolösa och tråkiga att köra jämfört med fossilare, men jag har svårt att bemöta det iom att jag faktiskt inte ens har suttit i en elbil själv. Finns det måhända någon i Uppsalatrakten som skulle vilja ha en ursäkt att köra lite mer och ta med mig på en kortare rundtur?
Det går att simulera en avgasbil i en elbil om man vill. Bara släppa och trycka på gasen lite då och då för att simulera växlandet och får man börja väsnas med brummande för att simulera ljudet från avgasmotorn. De lågfrekventa vibrationerna är lite svårare att få till visserligen men det finns lågfrekventa vibratorer att köpa.

Själv är jag glad att jag slipper rycken från växlandet, oväsendet och de sövande vibrationerna och tråkig är det sista som min bil är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Seregon »

LarsL skrev:
Gasresponsen på en elbil är direkt. När du trycker på acceleratorn så känns det som att trycka på bromsen i en vanlig bil, den reagerar direkt.
Och du är alltid i rätt växel med fullt vridmoment ut ur varje kurva.
Bra argument. Tack.
Teslaspolen skrev:
Är själen borta ur en båt bara för att den råkar ha segel istället för en utombordare?
Jag gjorde jämförelsen med att om personen vill ha en organisk och levande känsla för att ta sig någonstans så rekommenderar jag att han börjar rida. :)
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av TiborBlomhall »

Svenssons skrev:
De lågfrekventa vibrationerna är lite svårare att få till visserligen
Ett ord: kullersten! :lol:
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av pinussen »

Seregon skrev:
En väldigt vanlig fördom märker jag är att elbilar på något sätt skulle vara känslolösa och tråkiga att köra jämfört med fossilare, men jag har svårt att bemöta det iom att jag faktiskt inte ens har suttit i en elbil själv. Finns det måhända någon i Uppsalatrakten som skulle vilja ha en ursäkt att köra lite mer och ta med mig på en kortare rundtur?
Min LEAF med "bara" 100 hästar är fn så mycket roligare att köra än gamla automatvolvon på 170 hästar. Speciellt i lägre hastigheter. Vågar inte tänka på hur kul en Tesla är :D
Verdi

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Verdi »

pinussen skrev:
Seregon skrev:
En väldigt vanlig fördom märker jag är att elbilar på något sätt skulle vara känslolösa och tråkiga att köra jämfört med fossilare, men jag har svårt att bemöta det iom att jag faktiskt inte ens har suttit i en elbil själv. Finns det måhända någon i Uppsalatrakten som skulle vilja ha en ursäkt att köra lite mer och ta med mig på en kortare rundtur?
Min LEAF med "bara" 100 hästar är fn så mycket roligare att köra än gamla automatvolvon på 170 hästar. Speciellt i lägre hastigheter. Vågar inte tänka på hur kul en Tesla är :D
En elbil är lite mer "klinisk" på gott och ont. Till fördelarna hör såklart till att den enastående effektiv och man har väldigt lite lagg vid gaspådrag. Det är roligt på sitt sätt men det är ändå väsensskilt från en riktig sportbil och det man får i upplevelse från en sådan i form av ljud och motorkaraktär.

ps. En automatvolvo är bland det tråkigaste man kan köra dock. :)
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av pinussen »

Tyckte volvon var ganska rolig faktist iom att det var mycket mer drag än Skodan jag körde innan :) Iofs behövde man gå över i manuellt växelläge för att få det att bli lite roligare.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Torkel »

Seregon skrev:
En väldigt vanlig fördom märker jag är att elbilar på något sätt skulle vara känslolösa och tråkiga att köra jämfört med fossilare, men jag har svårt att bemöta det iom att jag faktiskt inte ens har suttit i en elbil själv. Finns det måhända någon i Uppsalatrakten som skulle vilja ha en ursäkt att köra lite mer och ta med mig på en kortare rundtur?


Ta dig en timma någon eftermiddag och prova en BMW i3 eller Hyundai Ioniq hos en bilhandlare. De är ganska roliga elbilar, den första väldigt märklig och den andra väldigt "vanlig". Väl värt tiden :)
Verdi

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Verdi »

pinussen skrev:
Tyckte volvon var ganska rolig faktist iom att det var mycket mer drag än Skodan jag körde innan :) Iofs behövde man gå över i manuellt växelläge för att få det att bli lite roligare.
Vet inte vilken Volvo du hade men min XC70 hade hopplös väghållning trots "sport"-benämningen som jag hade. Det innebar främst att den var hård mot små ojämnheter men ändå alldeles för mjuk vid kurvtagning så att man vid varje snävare kurva trodde att man skulle åka av vägen. Den sämsta möjliga kombon med andra ord. Den var även väldigt framtung och ville mest glida rakt fram på vintern när det var halt.

Och då har jag inte ens nämnt drivlinan med en råmande dieselfemma som lät mer än den producerade. I kombination med en otroligt seg automatlåda så skapades värsta ketchupeffekten vid snabbt gaspådrag. Först hände ingenting, sen ingenting... och sen sköts man iväg som med en gummisnodd.

Den var dock välutrustad, hyfsat prisvärd (Classic-modell), bekväm, praktisk och rymlig. På många sätt en perfekt familjebil.
Användarvisningsbild
DanijelB
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 jun 2017 00:36
Ort: Kungälv

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av DanijelB »

Jag hade fördomar om elbilar för 2 år sedan. Jag var och är ett "petrolhead" som älskar bilar, gärna väldigt snabba och högljudda bilar. Typ i stil med GT-R, Camaro, Mustang, 370Z, Corvette, RS5, M3 osv osv. Så jag rullade in på Teslabutiken här i Göteborg med ett mullrande ljud. Provkörde en P85D. Nu har jag en P90D. Säger en del om hur det är att köra elbil :D
Midnight P90D
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Kriper »

Jag bemöter fördomar genom att berätta om vår semesterresa i somras då vi körde 6800 km utan att betala en krona för energin och att det fungerade utan minsta problem. :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Benke
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 jun 2017 21:47

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Benke »

Egentligen, varför bry sig om fördomar?
Är man så dum, att man inte fattar grejen eller bara ser problem, varsågod och åk vidare i din stinkande dieselbomb!
"Det kommer behövas så mycket laddplatser" - Och? Hur såg det ut för 100 årsedan? Byggde man inte ut bensinmackarna allteftersom behovet ökade? Hallå, 100 årsedan! Fattar ni hur stenålders fossilbilsägare är?
"Jag gillar att det brummar lite" -OK, och vad är det som är kul att höra från din diesel-fyra? En högvarvig V8, visst....
"Man kommer inte så långt på en laddning" - Hur ofta kör du mer än 30 mil i sträck?
"Man kan inte köpa en bil för en miljon" - Vad har du för total månadskostnad på din fossilbil, inklusive alla kostnader? Min Model S kostar inte mer än min förra Audi A7, trots flera hundratusen skillnad i inköpspris.
"Det tar lång tid att ladda"- När vi inte är ute på långresor, är bilen alltid fulladdad, när vi åker hemifrån. Vi behöver aldrig åka och tanka. I sommar under långresan, ha vi sett att vi behöver längre tid för att fylla på energi än vad det tar för bilen att bli laddad.

Jag har t.o.m stått i Teslas showroom och fått hjälpa säljarna att argumentera kring de "låga" månadskostnaderna det är på en elbil, sett till hela ekonomin. Men egentligen, ser de bara det höga inköpspriset som ett hinder och inte ser till totalekonomin, så bryr jag mig egentligen om det. Huvudsaken är att jag är nöjd och vet hur "dumma" de är.

I sommar har vi kört ca 600 mil i Europa med Model S.
I veckan skulle jag köra kollegans diesel-Passat. Ska det låta så här, går den som den ska? Har idag även varit ute med min Toyota-hybrid. Jag hör ju inte radion!

Jag kommer aldrig mer köpa en fossilbil!
Min Toyota byts snarast mot en Model 3. Hade jantelagen inte funnits, hade jag kört Model S, alla dagar i veckan, även vid kundbesök.

Framtiden är här och jag tycker det är kul och viktigt att vara en del av den. Dessutom stöttar jag gärna Tesla i sitt korståg mot världen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Niklas Z »

Benke skrev:
Är man så dum, att man inte fattar grejen eller bara ser problem, varsågod och åk vidare i din stinkande dieselbomb!
Nja, omgivningen blir lidande av dieselbomben, så nog tycker jag att man har anledning att bry sig om fördomarna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av mati »

Benke skrev:
Hade jantelagen inte funnits, hade jag kört Model S, alla dagar i veckan, även vid kundbesök.
Whaat? Tar du hänsyn till jantelagen och kör nåt annat än din Tesla pga det?! Tänk en gång till.
Enligt min erfarenhet faller inte Model S under jantelagen. Kunderna är alltid intresserade och jag låter alla provköra om de vill. Det är alltid ett bra samtalsämne och man får en bättre kundkontakt har jag upplevt. Man kan ju förklara varför man kör Tesla, att den visserligen är alldeles för dyr i inköp, men sen är den typ gratis i drift. Och så visar man att man är miljömedveten och framtidsinriktad.
Var drar man annars gränsen för vad man får köra enligt jantelagen? Volvo? Toyota? Dacia? Häst och vagn?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar