Hur bemöter ni fördomar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanijelB
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 jun 2017 00:36
Ort: Kungälv

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av DanijelB »

Jag hade fördomar om elbilar för 2 år sedan. Jag var och är ett "petrolhead" som älskar bilar, gärna väldigt snabba och högljudda bilar. Typ i stil med GT-R, Camaro, Mustang, 370Z, Corvette, RS5, M3 osv osv. Så jag rullade in på Teslabutiken här i Göteborg med ett mullrande ljud. Provkörde en P85D. Nu har jag en P90D. Säger en del om hur det är att köra elbil :D
Midnight P90D
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Kriper »

Jag bemöter fördomar genom att berätta om vår semesterresa i somras då vi körde 6800 km utan att betala en krona för energin och att det fungerade utan minsta problem. :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Benke
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 jun 2017 21:47

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Benke »

Egentligen, varför bry sig om fördomar?
Är man så dum, att man inte fattar grejen eller bara ser problem, varsågod och åk vidare i din stinkande dieselbomb!
"Det kommer behövas så mycket laddplatser" - Och? Hur såg det ut för 100 årsedan? Byggde man inte ut bensinmackarna allteftersom behovet ökade? Hallå, 100 årsedan! Fattar ni hur stenålders fossilbilsägare är?
"Jag gillar att det brummar lite" -OK, och vad är det som är kul att höra från din diesel-fyra? En högvarvig V8, visst....
"Man kommer inte så långt på en laddning" - Hur ofta kör du mer än 30 mil i sträck?
"Man kan inte köpa en bil för en miljon" - Vad har du för total månadskostnad på din fossilbil, inklusive alla kostnader? Min Model S kostar inte mer än min förra Audi A7, trots flera hundratusen skillnad i inköpspris.
"Det tar lång tid att ladda"- När vi inte är ute på långresor, är bilen alltid fulladdad, när vi åker hemifrån. Vi behöver aldrig åka och tanka. I sommar under långresan, ha vi sett att vi behöver längre tid för att fylla på energi än vad det tar för bilen att bli laddad.

Jag har t.o.m stått i Teslas showroom och fått hjälpa säljarna att argumentera kring de "låga" månadskostnaderna det är på en elbil, sett till hela ekonomin. Men egentligen, ser de bara det höga inköpspriset som ett hinder och inte ser till totalekonomin, så bryr jag mig egentligen om det. Huvudsaken är att jag är nöjd och vet hur "dumma" de är.

I sommar har vi kört ca 600 mil i Europa med Model S.
I veckan skulle jag köra kollegans diesel-Passat. Ska det låta så här, går den som den ska? Har idag även varit ute med min Toyota-hybrid. Jag hör ju inte radion!

Jag kommer aldrig mer köpa en fossilbil!
Min Toyota byts snarast mot en Model 3. Hade jantelagen inte funnits, hade jag kört Model S, alla dagar i veckan, även vid kundbesök.

Framtiden är här och jag tycker det är kul och viktigt att vara en del av den. Dessutom stöttar jag gärna Tesla i sitt korståg mot världen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Niklas Z »

Benke skrev:
Är man så dum, att man inte fattar grejen eller bara ser problem, varsågod och åk vidare i din stinkande dieselbomb!
Nja, omgivningen blir lidande av dieselbomben, så nog tycker jag att man har anledning att bry sig om fördomarna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av mati »

Benke skrev:
Hade jantelagen inte funnits, hade jag kört Model S, alla dagar i veckan, även vid kundbesök.
Whaat? Tar du hänsyn till jantelagen och kör nåt annat än din Tesla pga det?! Tänk en gång till.
Enligt min erfarenhet faller inte Model S under jantelagen. Kunderna är alltid intresserade och jag låter alla provköra om de vill. Det är alltid ett bra samtalsämne och man får en bättre kundkontakt har jag upplevt. Man kan ju förklara varför man kör Tesla, att den visserligen är alldeles för dyr i inköp, men sen är den typ gratis i drift. Och så visar man att man är miljömedveten och framtidsinriktad.
Var drar man annars gränsen för vad man får köra enligt jantelagen? Volvo? Toyota? Dacia? Häst och vagn?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av HerrNilsson »

Benke skrev:
Egentligen, varför bry sig om fördomar?
Är man så dum, att man inte fattar grejen eller bara ser problem, varsågod och åk vidare i din stinkande dieselbomb!
"Det kommer behövas så mycket laddplatser" - Och? Hur såg det ut för 100 årsedan? Byggde man inte ut bensinmackarna allteftersom behovet ökade? Hallå, 100 årsedan! Fattar ni hur stenålders fossilbilsägare är?
"Jag gillar att det brummar lite" -OK, och vad är det som är kul att höra från din diesel-fyra? En högvarvig V8, visst....
"Man kommer inte så långt på en laddning" - Hur ofta kör du mer än 30 mil i sträck?
"Man kan inte köpa en bil för en miljon" - Vad har du för total månadskostnad på din fossilbil, inklusive alla kostnader? Min Model S kostar inte mer än min förra Audi A7, trots flera hundratusen skillnad i inköpspris.
"Det tar lång tid att ladda"- När vi inte är ute på långresor, är bilen alltid fulladdad, när vi åker hemifrån. Vi behöver aldrig åka och tanka. I sommar under långresan, ha vi sett att vi behöver längre tid för att fylla på energi än vad det tar för bilen att bli laddad.

Jag har t.o.m stått i Teslas showroom och fått hjälpa säljarna att argumentera kring de "låga" månadskostnaderna det är på en elbil, sett till hela ekonomin. Men egentligen, ser de bara det höga inköpspriset som ett hinder och inte ser till totalekonomin, så bryr jag mig egentligen om det. Huvudsaken är att jag är nöjd och vet hur "dumma" de är.

I sommar har vi kört ca 600 mil i Europa med Model S.
I veckan skulle jag köra kollegans diesel-Passat. Ska det låta så här, går den som den ska? Har idag även varit ute med min Toyota-hybrid. Jag hör ju inte radion!

Jag kommer aldrig mer köpa en fossilbil!
Min Toyota byts snarast mot en Model 3. Hade jantelagen inte funnits, hade jag kört Model S, alla dagar i veckan, även vid kundbesök.

Framtiden är här och jag tycker det är kul och viktigt att vara en del av den. Dessutom stöttar jag gärna Tesla i sitt korståg mot världen.
Kunde inte sagt det bättre själv!
Efter första sommaren med en Tesla så kan jag bara hålla med om att vid långturer så är bilen alltid färdigladdad innan vi är klara att åka vidare.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Jerker »

Elbil i Jämtland har kommit med version 2.0 av sin elbilsbroshyr. Den får fritt användas och spridas:
ELBIL_2.0.pdf
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av bonath »

Den var... bra!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av mati »

Tummen upp på den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Bjelke »

Laddat ner och sparat! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Elbil i Jämtland har kommit med version 2.0 av sin elbilsbroshyr. Den får fritt användas och spridas:

Utskriven, riktigt bra!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Foluke »

Jerker skrev:
Elbil i Jämtland har kommit med version 2.0 av sin elbilsbroshyr. Den får fritt användas och spridas:
Mycket bra! Den andas "Tibor"!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Jerker »

Foluke skrev:
Jerker skrev:
Elbil i Jämtland har kommit med version 2.0 av sin elbilsbroshyr. Den får fritt användas och spridas:
Mycket bra! Den andas "Tibor"!
Tibor har varit remissinstans! (Så även jag... :roll: )
Verdi

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
Jerker skrev:
Elbil i Jämtland har kommit med version 2.0 av sin elbilsbroshyr. Den får fritt användas och spridas:
Mycket bra! Den andas "Tibor"!

Hoppas ni inte menar en raljant och lite lätt nedvärderande ton mot andra bilar vilket skapar ett agg mot elbilar och dess förespråkare?

Ledsen, men sättet många här pratar om andra bilar gör mig ibland lite trött.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
Foluke skrev:
Jerker skrev:
Elbil i Jämtland har kommit med version 2.0 av sin elbilsbroshyr. Den får fritt användas och spridas:
Mycket bra! Den andas "Tibor"!

Hoppas ni inte menar en raljant och lite lätt nedvärderande ton mot andra bilar vilket skapar ett agg mot elbilar och dess förespråkare?

Ledsen, men sättet många här pratar om andra bilar gör mig ibland lite trött.
Vi är olika! Man behöver inte vara kaxig men den citerade texten "Elbil i Jämtland" är väl vare sig raljant eller kaxig?... Eller är jag för hjärntvättad? Jag tycker texten är saklig. Befriande saklig jämfört med diverse utsagor och tyckande som florerar.
Det finns ju så mycket som talar för elbilar att många retar sig på att behöva tänka om. I sådant läge kan fakta provocera men fakta är fakta och verkligheten kommer väl att bli begriplig för allt fler. Agg eller ej.
Model S P85D,
Verdi

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
Verdi skrev:
Foluke skrev:
Jerker skrev:
Elbil i Jämtland har kommit med version 2.0 av sin elbilsbroshyr. Den får fritt användas och spridas:
Mycket bra! Den andas "Tibor"!

Hoppas ni inte menar en raljant och lite lätt nedvärderande ton mot andra bilar vilket skapar ett agg mot elbilar och dess förespråkare?

Ledsen, men sättet många här pratar om andra bilar gör mig ibland lite trött.
Vi är olika! Man behöver inte vara kaxig men den citerade texten "Elbil i Jämtland" är väl vare sig raljant eller kaxig?... Eller är jag för hjärntvättad? Jag tycker texten är saklig. Befriande saklig jämfört med diverse utsagor och tyckande som florerar.
Det finns ju så mycket som talar för elbilar att många retar sig på att behöva tänka om. I sådant läge kan fakta provocera men fakta är fakta och verkligheten kommer väl att bli begriplig för allt fler. Agg eller ej.

Har inte läst den texten men jag har läst lite annat av vad den gode Tibor har skrivit. :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Smutt »

Älskade moms jämförelsen lättade upp texten på ett trevligt sätt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
Foluke skrev:
Verdi skrev:
Foluke skrev:
Jerker skrev:
Elbil i Jämtland har kommit med version 2.0 av sin elbilsbroshyr. Den får fritt användas och spridas:
Mycket bra! Den andas "Tibor"!

Hoppas ni inte menar en raljant och lite lätt nedvärderande ton mot andra bilar vilket skapar ett agg mot elbilar och dess förespråkare?

Ledsen, men sättet många här pratar om andra bilar gör mig ibland lite trött.
Vi är olika! Man behöver inte vara kaxig men den citerade texten "Elbil i Jämtland" är väl vare sig raljant eller kaxig?... Eller är jag för hjärntvättad? Jag tycker texten är saklig. Befriande saklig jämfört med diverse utsagor och tyckande som florerar.
Det finns ju så mycket som talar för elbilar att många retar sig på att behöva tänka om. I sådant läge kan fakta provocera men fakta är fakta och verkligheten kommer väl att bli begriplig för allt fler. Agg eller ej.

Har inte läst den texten men jag har läst lite annat av vad den gode Tibor har skrivit. :)
Jag är också lite tveksam till Tibors ibland lite nedsättande ton. Men denna var riktigt bra!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Mickep »

Jag bemöter dem så bra jag som jag kan , men jag kommer aldrig ljuga och tala i hypotetiska termer.
De fördomar som jag inte kan säga är felaktiga är att 1) de är dyra (de är det och även om jag räknar med totalkostnaden så är det ljusår från vad man får med en begagnad fossilbil som används lite) men det betyder bara att priset behöver komma ned till humana nivåer (vilket känns nära i tid) men just nu är det fullständigt riktigt (om man inte kan fiffla med moms dvs)
Priset har också att handla om räckvidd och därför är miljonbilar som kan göra acceptabla avstånd inte heller tillgängliga. men med modell 3 så har de halverat kostnaden från över 1 miljon till en halv miljon på vad, 3-4 år. det är bara hur räkna hur lång tid det kommer ta tills nästa bil som går 50 mil har halverat den kostnaden. (2022 sägs modellerna komma från andra tillverkare, så det är bara att vänta, allt pekar på det)
Det andra är batteridegraderingen, det bästa jag kan säga att OM man sköter den så klarar den sig bra .(men då pekar de på OM man sköter batteriet ja... men det är ungefär som att misshandla en bil som inte tillverkaren rekommenderar och sedan klaga på att den inte fungerar)
det som förvånar folk är när man säger att bilarna rullar långt, men faktum är jag inte sett ett enda påstående om folk som säger att en bil har stannat mitt på vägen och inte kunnat gå att rädda.(nu är de inte så gamla iof)
Jag väntar fortfarande på det som skall komma runt hörnet och det är det som jag tycker är så fascinerande med elbilar, att vi just nu är i en sådan brant teknisk utvecklingskurva att det jämt kommer nya nyheter nästan dagligen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av mati »

Jag försöker alltid att undvika argument som att någonting kommer att bli mycket bättre i framtiden, t.ex att vi kommer att få mycket lättare/billigare/energitätare batterier pga revolutionerande upptäckter som görs osv. Man ska aldrig argumentera med spekulativa argument, även om det är troligt att utvecklingen kommer att bli så. Idag är vi inte där än. Det blir annars lätt så att fossilförespråkarna kommer med samma spekulativa argument som att avgasreningen blir mycket bättre, att vi alla kan köra på etanol/biodiesel/koskit osv. Det blir bara dumt.
Det finns lite sådana ansatser i den här artikeln.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hur bemöter ni fördomar?

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Jag försöker alltid att undvika argument som att någonting kommer att bli mycket bättre i framtiden, t.ex att vi kommer att få mycket lättare/billigare/energitätare batterier pga revolutionerande upptäckter som görs osv. Man ska aldrig argumentera med spekulativa argument, även om det är troligt att utvecklingen kommer att bli så. Idag är vi inte där än. Det blir annars lätt så att fossilförespråkarna kommer med samma spekulativa argument som att avgasreningen blir mycket bättre, att vi alla kan köra på etanol/biodiesel/koskit osv. Det blir bara dumt.
Det finns lite sådana ansatser i den här artikeln.
Jag har nog skrivit det förr. En sanning kan dock upprepas!
Jag kör en Tesla för det är den bil jag vill ha, köra! Habegär och njutning! Den är som den är, Nu. Helt rätt i tiden. Allt annat är perifert. Den som har fördomar får ha det bäst han vill bara jag får välja bil som jag vill. Det får man ibland säga utan att verka för arrogant.
Model S P85D,
Skriv svar