Teslas ekonomi?
Moderator: Redaktion
Teslas ekonomi?
Är lite nojig nu när jag kritat på för en Model S. Finns det nån risk för konkurs? Hur ser det ekonomiska ut? Det låter väldigt olika beroende på vem man lyssnar på.
Jag läste den här artikeln och jag har svårt att bedöma om den beskriver sanningen eller inte.
http://www.latimes.com/business/la-fi-h ... story.html
“If you can’t make money selling a $100,000 car to rich people, how are you going to make money selling a $45,000 car to normal people?” Rocker said. To make the short case against Tesla stock, “you don’t really have to go any farther than this.”
Edit: Blev även nervös över snacket i tråden om den förändrade texten rörande fri supercharging. Nån skrev att det verkar som om Tesla alltid är i akut kris och måste ha in pengar.
Jag läste den här artikeln och jag har svårt att bedöma om den beskriver sanningen eller inte.
http://www.latimes.com/business/la-fi-h ... story.html
“If you can’t make money selling a $100,000 car to rich people, how are you going to make money selling a $45,000 car to normal people?” Rocker said. To make the short case against Tesla stock, “you don’t really have to go any farther than this.”
Edit: Blev även nervös över snacket i tråden om den förändrade texten rörande fri supercharging. Nån skrev att det verkar som om Tesla alltid är i akut kris och måste ha in pengar.
Re: Teslas ekonomi?
Tesla tjänar massor på sina bilar. Det alla nej-sägare "glömmer" när de påpekar att Tesla konstant går back är de enorma, kontinuerliga, investeringarna i sin(a) Gigafactory(s) som räknas med i de årliga resultaten. Investeringar som övriga biltillverkare inte behöver ta hänsyn till då de redan har byggt sina fabriker.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Teslas ekonomi?
Har svårt att tro att investerare skulle gå med på så stora investeringar som Tesla gör om de inte kan se i böckerna att de tjänar rejält med pengar på bilarna.
Re: Teslas ekonomi?
Jo jag vet ju det där och det är vad jag hoppas på men känns ändå som att Tesla än så länge är rätt små och sårbara.Seregon skrev:Tesla tjänar massor på sina bilar. Det alla nej-sägare "glömmer" när de påpekar att Tesla konstant går back är de enorma, kontinuerliga, investeringarna i sin(a) Gigafactory(s) som räknas med i de årliga resultaten. Investeringar som övriga biltillverkare inte behöver ta hänsyn till då de redan har byggt sina fabriker.
Re: Teslas ekonomi?
Risken för konkurs torde vara väldigt nära noll. Tesla har i princip tillgång till oändligt med riskkapital. Det skulle krävas en veritabel katastrof för Model 3 för att tillgången på riskkapital överhuvudtaget skulle bli ett problem.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Teslas ekonomi?
rightnow skrev:Har svårt att tro att investerare skulle gå med på så stora investeringar som Tesla gör om de inte kan se i böckerna att de tjänar rejält med pengar på bilarna.
Ja, man får ju hoppas att investerarna lärt sig sen millennieskiftet och haverier som boo.com. Är ändå lugnande att andra hypade företag som t ex Apple, Google och Facebook faktiskt verkar ha levt upp till förväntningarna och nått bra lönsamhet.
Re: Teslas ekonomi?
Fossiltillverkarna är väl dem som man ska oroa sig för. De tillverkar för fullt fel teknik och kan inte göra annat.
Re: Teslas ekonomi?
Jo, men de tjänar ju stora pengar som kan bekosta teknikskiftet. Jag förstår faktiskt inte varför de inte skulle kunna ställa om. Kan du förklara det igen? Vet att det finns nån slags "sanning" här på Tesla-forumet att de vanliga biltillverkarna är vår tids Facit eller Nokia. Men det är ju inte givet att det blir så.Delta skrev:Fossiltillverkarna är väl dem som man ska oroa sig för. De tillverkar för fullt fel teknik och kan inte göra annat.
Re: Teslas ekonomi?
Jag tror inte de traditionella biltillverkarna behöver vara vår tids Facit eller Nokia - inte alla åtminstone. Men till skillnad från Tesla har de ju stora mängder kapital och kunskap bundet i utveckling och tillverkning av inte minst fossilmotorer och växellådor, och att bara kasta bort det från en dag till nästa är nog inte något man gör lättvindigt utan det blir någon form av gradvis övergång. Det tar ju även tid att bygga upp kunskap kring det nya.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Teslas ekonomi?
Detta kan vara en anledning till PHEV spåret, att få en mjukare övergång.StefL skrev:Jag tror inte de traditionella biltillverkarna behöver vara vår tids Facit eller Nokia - inte alla åtminstone. Men till skillnad från Tesla har de ju stora mängder kapital och kunskap bundet i utveckling och tillverkning av inte minst fossilmotorer och växellådor, och att bara kasta bort det från en dag till nästa är nog inte något man gör lättvindigt utan det blir någon form av gradvis övergång. Det tar ju även tid att bygga upp kunskap kring det nya.
Tesla Model Y
Re: Teslas ekonomi?
Ja, de stora etablerade har ju redan byggt sina fabriker och tillverkningslinjer - för fossiler. Men när de ska ställa om till elbilstillverkning kommer de att få göra investeringar i samma skala som Tesla gör nu. Det kommer inte att gå helt smärtfritt.
Sen, om Tesla lyckas öka produktionstakten enligt plan är de snart ikapp t.ex. Volvo i produktionsvolym. Volvo är ingen stor tillverkare iofs, men de har rykte som premiummärke och med hög säkerhet. Tesla har rykte som premiummärke och har bevisad säkerhet, så när de tillverkar lika mycket som Volvo lär de få minst lika stor respekt. Ett rykte som är nära superstjärnestatus har ju Tesla redan. Elbil är i princip synonymt med varumärket Tesla. Och sen planerar de för fabriker på minst två kontinenter till, det gör inte Volvo.
Jag är inte orolig.
Sen, om Tesla lyckas öka produktionstakten enligt plan är de snart ikapp t.ex. Volvo i produktionsvolym. Volvo är ingen stor tillverkare iofs, men de har rykte som premiummärke och med hög säkerhet. Tesla har rykte som premiummärke och har bevisad säkerhet, så när de tillverkar lika mycket som Volvo lär de få minst lika stor respekt. Ett rykte som är nära superstjärnestatus har ju Tesla redan. Elbil är i princip synonymt med varumärket Tesla. Och sen planerar de för fabriker på minst två kontinenter till, det gör inte Volvo.
Jag är inte orolig.
Re: Teslas ekonomi?
Jo men det behöver ju inte gå från en dag till nästa. Den här omställningen kommer ta tid. Det är mycket som behöver hända innan elbilen blir var mans egendom.StefL skrev:Jag tror inte de traditionella biltillverkarna behöver vara vår tids Facit eller Nokia - inte alla åtminstone. Men till skillnad från Tesla har de ju stora mängder kapital och kunskap bundet i utveckling och tillverkning av inte minst fossilmotorer och växellådor, och att bara kasta bort det från en dag till nästa är nog inte något man gör lättvindigt utan det blir någon form av gradvis övergång. Det tar ju även tid att bygga upp kunskap kring det nya.
Problem 1. Om man inte kan ladda hemma över natten så kan man enligt mig inte ha en elbil. Det här är en ganska enkel sak att fixa men det är MÅNGA tröga hyresvärdar och bostadsrättsföreningar som måste övertygas. Det kommer ta tid innan den sista tjuriga ordförande-gubben faller.
Problem 2. Elbilar är väldigt dyra än så länge. I-Pace och e-Tron och allt vad de heter verkar inte bli billiga heller. När kommer den första fullstora elbilen som man kan åka på bilsemester i som kostar som en Ford eller Kia?
Alltså, jag älskar elbilar och tycker att det är framtiden helt klart men det är mycket som stämmer för min del. Jag bor i villa, kan ladda både hemma och på jobbet, jag kan ta värdeminskningen på mitt företag, jag har inget större behov av dragkrok, jag gillar inte husvagnssemester, jag åker sällan utanför supercharger-nätverket, jag bor där det inte är alltför kallt på vintern osv osv.
Hade vi bott kvar i lägenheten hade det antagligen inte gått. Hade jag inte vågat säga upp mig och starta eget hade det inte gått. Hade jag haft andra intressen hade det inte gått. Osv osv.
Underskatta inte tiden det här kommer att ta. Det finns en tröghet i detta som är väldigt svårberäknelig. Jag är dock glad och nöjd över att jag är en av de som det fungerar för redan nu.
Re: Teslas ekonomi?
Motorer och växellådor byggs ju i egna fabriker väl? BMW bygger inte ens sina egna lådor utan köper in de av ZF. I de stora bilfabrikerna sätter man samman bilarna och det måste vara hur enkelt som helst att byta från fossilmotor till elmotor + batterier där.Jerker skrev:Ja, de stora etablerade har ju redan byggt sina fabriker och tillverkningslinjer - för fossiler. Men när de ska ställa om till elbilstillverkning kommer de att få göra investeringar i samma skala som Tesla gör nu. Det kommer inte att gå helt smärtfritt.
Sen, om Tesla lyckas öka produktionstakten enligt plan är de snart ikapp t.ex. Volvo i produktionsvolym. Volvo är ingen stor tillverkare iofs, men de har rykte som premiummärke och med hög säkerhet. Tesla har rykte som premiummärke och har bevisad säkerhet, så när de tillverkar lika mycket som Volvo lär de få minst lika stor respekt. Ett rykte som är nära superstjärnestatus har ju Tesla redan. Elbil är i princip synonymt med varumärket Tesla. Och sen planerar de för fabriker på minst två kontinenter till, det gör inte Volvo.
Jag är inte orolig.
Volvo är ju ett stort varumärke i Sverige. Utomlands är det dock en liten nischtillverkare. Blir vanskligt att använda som jämförelse för oss här.
Re: Teslas ekonomi?
T.o.m. lilla Volvo bygger egna motorer. Men det som jag ville ha sagt är att Tesla inte är så litet, iaf inte om nåt år. Även om Volvo inte gör så många bilar sett till världsmarknaden så har de en viss betydelse. Hela bilvärlden vet vad Volvo är och man ser med respekt på dem.Verdi skrev:Motorer och växellådor byggs ju i egna fabriker väl? BMW bygger inte ens sina egna lådor utan köper in de av ZF. I de stora bilfabrikerna sätter man samman bilarna och det måste vara hur enkelt som helst att byta från fossilmotor till elmotor + batterier där.Jerker skrev:Ja, de stora etablerade har ju redan byggt sina fabriker och tillverkningslinjer - för fossiler. Men när de ska ställa om till elbilstillverkning kommer de att få göra investeringar i samma skala som Tesla gör nu. Det kommer inte att gå helt smärtfritt.
Sen, om Tesla lyckas öka produktionstakten enligt plan är de snart ikapp t.ex. Volvo i produktionsvolym. Volvo är ingen stor tillverkare iofs, men de har rykte som premiummärke och med hög säkerhet. Tesla har rykte som premiummärke och har bevisad säkerhet, så när de tillverkar lika mycket som Volvo lär de få minst lika stor respekt. Ett rykte som är nära superstjärnestatus har ju Tesla redan. Elbil är i princip synonymt med varumärket Tesla. Och sen planerar de för fabriker på minst två kontinenter till, det gör inte Volvo.
Jag är inte orolig.
Volvo är ju ett stort varumärke i Sverige. Utomlands är det dock en liten nischtillverkare. Blir vanskligt att använda som jämförelse för oss här.
Jag har läst både den ena och den andra analysen över hur de gamla biltillverkarna kommer att lyckas med omställningen och de pekar på rätt många svårigheter som de står inför. Det är inte bara att lägga om tillverkningslinjer hur som helst, och man har massor med personal som blir överflödig och har fel kompetens. Vi kommer att få se stora strider med facken, enorma uppsägningar, statliga stödåtgärder osv. De har enorma mängder kapital nedplöjt i teknik som nu blir värdelös. Klart att de vill avveckla de varsamt, i takt med avskrivningarna. Volvo gjorde klokt i att sluta utveckla dieseln nu, fast det är nåt de borde gjort för 5 år sedan och satsat allt på eldrift redan då. Jag läste nyligen att trots att VW nu satsar runt 9 miljarder Euro i elbilsinvesteringar så satsar de samtidigt det 3-dubbla i att fortsätta att utveckla dieslar. Det är naturligtvis helt fel prioritering och det visar hur de tar ytterligare steg mot stupet och inte ifrån det. Eller: 1 steg från stupet och 3 steg mot det.
Under tiden som biljättarna våndas riskerar de konkurreras ut av nya biltillverkare som inte behöver ställa om utan likt Tesla startar från scratch. Asien kan få sin chans här att slå ut hela den Europeiska och Amerikanska bilindustrin och köpa upp resterna av den och få tillgång till värdefulla varumärken.
Re: Teslas ekonomi?
Nej, man ska inte överskatta svårigheterna för de etablerade tillverkarna att ställa om, men man får inte bli orealistiskt optimistisk heller. Motorer är ju på många sätt kärnan i många tillverkares verksamhet och produkter - för att inte tala om varumärket (inte minst ett märke som BMW) - och man har massor av folk anställda som investerat massor av tid och kunskap i detta. Dessa gör man sig inte enkelt av med över en natt, det vore varken enkelt eller för den delen speciellt moraliskt.
Samtidigt har ju de etablerade tillverkarna en mängd resurser som de kommer att fortsätta kunna använda även om drivlinan ändras - kunskaper kring chassi, säkerhet, elektronik mm är inte direkt beroende av hur bilen drivs. Men visst - Tesla har verkligen börjat med ett "blankt papper" även där och ändrat på hur vi ser på användargränssnittet i en bil. Även om jag är benägen att hålla med vissa - t.ex. tidningen Vi Bilägare - som menar att en del funktioner vill man gärna ha direkt tillgängliga med egna reglage istället för att behöva knappa sig fram i menyer på en skärm.
Samtidigt har ju de etablerade tillverkarna en mängd resurser som de kommer att fortsätta kunna använda även om drivlinan ändras - kunskaper kring chassi, säkerhet, elektronik mm är inte direkt beroende av hur bilen drivs. Men visst - Tesla har verkligen börjat med ett "blankt papper" även där och ändrat på hur vi ser på användargränssnittet i en bil. Även om jag är benägen att hålla med vissa - t.ex. tidningen Vi Bilägare - som menar att en del funktioner vill man gärna ha direkt tillgängliga med egna reglage istället för att behöva knappa sig fram i menyer på en skärm.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Teslas ekonomi?
Finns det någon objektiv bedömning av Teslas finnanser? Jag har fått uppfattningen att de drar in bra med flis, men sätter sprätt på dem genom att bygga fabriker och snabbladdare, så vinsten blir frånvarande pga investeringarna. Finns det som sagt något objektivt?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Teslas ekonomi?
Det finns såklart oändligt med analyser av Teslaaktien (och därmed också Tesla som bolag).Henrik Torphammar skrev:Finns det någon objektiv bedömning av Teslas finnanser? Jag har fått uppfattningen att de drar in bra med flis, men sätter sprätt på dem genom att bygga fabriker och snabbladdare, så vinsten blir frånvarande pga investeringarna. Finns det som sagt något objektivt?
Storleken på förlusterna är ju egentligen inte intressanta i sig för att uppskatta risken för konkurs. Risken för konkurs beror ju enbart på risken för att kapitalmarknaden inte skulle vilja skjuta till pengar. I dagsläget står ju investerarna på kö då förhoppningarna är stora att Tesla får en extremt stark marknadsposition i framtiden. Det enda jag ser som skulle kunna äventyra detta är som tidigare sagt att det sker någon riktig katastrof med Model 3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Teslas ekonomi?
Här är en https://www.macroaxis.com/invest/ratio/ ... BankruptcyHenrik Torphammar skrev:Finns det någon objektiv bedömning av Teslas finnanser? Jag har fått uppfattningen att de drar in bra med flis, men sätter sprätt på dem genom att bygga fabriker och snabbladdare, så vinsten blir frånvarande pga investeringarna. Finns det som sagt något objektivt?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Teslas ekonomi?
Jämför med t.ex. GM:Limbster skrev:Här är en https://www.macroaxis.com/invest/ratio/ ... BankruptcyHenrik Torphammar skrev:Finns det någon objektiv bedömning av Teslas finnanser? Jag har fått uppfattningen att de drar in bra med flis, men sätter sprätt på dem genom att bygga fabriker och snabbladdare, så vinsten blir frånvarande pga investeringarna. Finns det som sagt något objektivt?
https://www.macroaxis.com/invest/ratio/ ... Bankruptcy
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Teslas ekonomi?
Som några har sagt redan så är chansen att Tesla går i konkurs i princip noll. Med en värdering som överträffar alla amerikanska biltillverkare och ett rykte som över träffar Apple så är riskkapital enkelt och billigt att få tag i. Fundera bara påhugg många aktier de skulle kunna sälja på $250/aktie tex, jag skulle slå till i alla fall.
Om du är rädd för att bilföretaget du köper av ska gå i konkurs så är det fossiltillverkarna du ska vara nervös över. Även de medelbilen som Nissan, Hyundai och Vuskwagen harstora investeringar framför sig när omställningen kommer. Det kommer att kännas ordentligt och de har inte i närheten av den tillgången till kapital som Tesla har.
Om du är rädd för att bilföretaget du köper av ska gå i konkurs så är det fossiltillverkarna du ska vara nervös över. Även de medelbilen som Nissan, Hyundai och Vuskwagen harstora investeringar framför sig när omställningen kommer. Det kommer att kännas ordentligt och de har inte i närheten av den tillgången till kapital som Tesla har.
Re: Teslas ekonomi?
Håller helt med om att av alla bilmärken som finns så verkar Tesla vara längst ifrån i kk om man siar lite. Men om det ändå skulle ske så tror jag att det finns en strid ström med uppköpare som vill åt märket. Elon strikade ju faktiskt en deal redan 2013 i det dolda med google. Så även om det skulle hända så händer det nog inte.
Re: Teslas ekonomi?
Opel var väl bara ett par veckor från kk när Peugeot (PSA) tog över.LarsL skrev:Om du är rädd för att bilföretaget du köper av ska gå i konkurs så är det fossiltillverkarna du ska vara nervös över. Även de medelbilen som Nissan, Hyundai och Vuskwagen harstora investeringar framför sig när omställningen kommer. Det kommer att kännas ordentligt och de har inte i närheten av den tillgången till kapital som Tesla har.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.