Inga 2170-batterier i Model S & X

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Inga 2170-batterier i Model S & X

Inlägg av Franz »

chpaulin skrev:
Jag tror att det hela är mycket enkelt. Tesla har fått långt fler reservationer på Model 3 än man tänkt och för att möta upp behovet dedikerar man alla 2170 till Model 3 produktionen. S/X är redan anpassad för 18650 som det går att köpa på andra ställen vilket inte påverkar M3-produktionen. På detta sätt kan de fortsätta pumpa ut S/X med bra marginaler samtidigt som man kan hålla maximal produktionstakt på M3.
Panasonic har ju fabriker som tillverkar 18650 åt Tesla idag. De är ju väldigt delaktiga i Gigafactory 1 också dit de ju t.ex. levererat in senaste tekniken vad gäller batteriproduktion. Nu kan man på ett kontrollerat sätt hålla igång 18650-produktionen för alla S/X medan man skalar upp 2170 för Model 3. När 2170-produktionen är på tillfredställande nivåer kan man ju börja med dessa även i S/X. Panasonic nämner jag för att de säkert kan ge ett extra bra pris på 18650 eftersom det säkert blivit kostsamt för dem ifall deras största kund slutade med dem (18650-cellerna) på så här relativt kort varsel. Jag är helt säker på att man hade fixat de där 5 millimeterna på höjden genom viss förändring av själva batteripacket och mindre justeringar i bilen. Vem vet, kanske till nästa sommar? Under tiden är det ju dumt att ge intryck åt S/X-spekulanter att ett bättre batteripack skulle presenteras strax efter Model 3 skulle levereras. Kommer det en 110D/P110D eller kanske en 75D som är flera tusen $ billigare än befintliga bilar vill man nog nämna detta ungefär i samband med att man kan beställa dem.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Inga 2170-batterier i Model S & X

Inlägg av Seregon »

Den stora frågan jag skulle vilja ha svar på är om 18650 och/eller 2170 skulle klara av någonstans i närheten av Supercharger V3 (>350 kW) eller om sådana batterier är lika långt bort som själva laddarna.
Klarar de ens det lilla extra som 150 kW CCS kommer att ge utöver Supercharger V2's 120 kW?
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inga 2170-batterier i Model S & X

Inlägg av Jerker »

Elon100kW.PNG
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Inga 2170-batterier i Model S & X

Inlägg av Henrik Torphammar »

Seregon skrev:
Den stora frågan jag skulle vilja ha svar på är om 18650 och/eller 2170 skulle klara av någonstans i närheten av Supercharger V3 (>350 kW) eller om sådana batterier är lika långt bort som själva laddarna.
Klarar de ens det lilla extra som 150 kW CCS kommer att ge utöver Supercharger V2's 120 kW?
Frågan är trasig. Effekten delas på antalet celler, en pickup med många celler kan alltså ladda med högre effekt än en stadsbil med få celler. 18650, 2170 eller Leafens konservburkar spelar ingen roll.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar