Effektivitet av elbilar
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 21 jun 2017 15:45
Effektivitet av elbilar
Tjena,
som rubriken påvisar så undrar jag hur mycket el som går åt för att ta era elbilar en viss sträcka. Vad jag behöver är alltså: 1, modell 2, körd sträcka 3, el förbrukad.
Exempel: En person med en Tesla S 75D når 10km och då visar bilen att 5% av elen har använts.
Ska skriva om detta i skolan så jag uppskattar verkligen de som väljer att delta.
Tack på förhand
Jonas A
som rubriken påvisar så undrar jag hur mycket el som går åt för att ta era elbilar en viss sträcka. Vad jag behöver är alltså: 1, modell 2, körd sträcka 3, el förbrukad.
Exempel: En person med en Tesla S 75D når 10km och då visar bilen att 5% av elen har använts.
Ska skriva om detta i skolan så jag uppskattar verkligen de som väljer att delta.
Tack på förhand
Jonas A
Re: Effektivitet av elbilar
I princip kan du räkna med att alla S drar i storleksordningen 180Wh/km (1,9kWh/mil) under svensk sommar och kanske 210Wh/km (2,2kWh) under vintern vid blandad laglig svensk körning. Kör man som folk kanske gör mest kan man väl lägga på lite på de siffrorna.Jonas Andersson skrev:Tjena,
som rubriken påvisar så undrar jag hur mycket el som går åt för att ta era elbilar en viss sträcka. Vad jag behöver är alltså: 1, modell 2, körd sträcka 3, el förbrukad.
Exempel: En person med en Tesla S 75D når 10km och då visar bilen att 5% av elen har använts.
Ska skriva om detta i skolan så jag uppskattar verkligen de som väljer att delta.
Tack på förhand
Jonas A
Förbrukningen för X kanske är nåt i stil med 210 resp 250Wh per km.
Sen kan du räkna själv.
Om du inte vill göra en mer statistisk analys då. Det kanske mer var det du var ute efter.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Effektivitet av elbilar
Du kan få en modell som passar bra till en typisk Model S-förbrukning också - förbrukningen påverkas väldigt mycket av hastigheten.
En Model S drar ungefär 2000 + 1,8 * v^2 Watt där v är hastigheten i km/h. Med den formeln kan du räkna ut förbrukningen i t.ex. Wh/km för olika hastigheter.
Vid t.ex. 110 km/h blir förbrukningen (2000 + 1,8*110*110)/110 = 217 Wh/km.
En Model S drar ungefär 2000 + 1,8 * v^2 Watt där v är hastigheten i km/h. Med den formeln kan du räkna ut förbrukningen i t.ex. Wh/km för olika hastigheter.
Vid t.ex. 110 km/h blir förbrukningen (2000 + 1,8*110*110)/110 = 217 Wh/km.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 21 jun 2017 15:45
Re: Effektivitet av elbilar
Till MSO
Asså ligger lite i startblocken så är inte helt säker på hur jag vill att allt ska spelas ut. Uppskattar dock ditt svar och ska börja räkna på det omedelbart. Inlägget är väll mest för mig själv för att få en mer verklig helhetsbild från riktiga ägare snarare än någon reklam siffra.
Asså ligger lite i startblocken så är inte helt säker på hur jag vill att allt ska spelas ut. Uppskattar dock ditt svar och ska börja räkna på det omedelbart. Inlägget är väll mest för mig själv för att få en mer verklig helhetsbild från riktiga ägare snarare än någon reklam siffra.
Re: Effektivitet av elbilar
Kan bekräfta det ovan om normalförbrukning på ca 210/250 Wh/km för Model X i ca 100-110km/h. Möjligtvis skulle jag vilja tweaka till 215/245 för sommar/vinter.
För att du ska kunna göra en jämförelse mellan fordon måste du dock välja en körcykel att jämföra med. Att bara ta en viss hastighet kommer annars påverka analysen. Elbilar tjänar på stadstrafik medan bensinbilar förlorar på det. Det omvända gäller om du bara jämför landsvägskörning i hög hastighet.
Händelsevis är det ju precis detta körcyklerna från NEDC och EPA är utformade för. När de sammanfattas i en slutgiltig räckviddssiffra kommer nyanserna bort, och folk avfärdar NEDC för att ha lite att göra med verkligheten. Det beror såklart på att körcykeln stämmer illa med hur folk kör i praktiken. Det är bara när man kör landsväg som man bryr sig om räckvidden, och då är ju NEDC oerhört illa lämpad som utgångspunkt.
EPA stämmer bättre, men man måste verkligen anstränga sig att köra snålt (på bekostnad av tid) för att komma i närheten även av den i praktiken.
Så vitt jag vet testas dock fordonen på ett rigoröst sätt mot dessa cykler, så jag tror inte att du ska avfärda rapporterade EPA/NECD siffror som rena marknadsföringslögner. Det är inte där den primära svagheten ligger.
Om jag för ett skolarbete skulle ge mig på att jämföra olika bilar skulle jag utan tvekan hellre förlita mig på deras analysmodeller och de rapporterade siffrorna än att försöka uppfinna en egen modell och samla förbrukningssiffror genom forum på nätet.
För att du ska kunna göra en jämförelse mellan fordon måste du dock välja en körcykel att jämföra med. Att bara ta en viss hastighet kommer annars påverka analysen. Elbilar tjänar på stadstrafik medan bensinbilar förlorar på det. Det omvända gäller om du bara jämför landsvägskörning i hög hastighet.
Händelsevis är det ju precis detta körcyklerna från NEDC och EPA är utformade för. När de sammanfattas i en slutgiltig räckviddssiffra kommer nyanserna bort, och folk avfärdar NEDC för att ha lite att göra med verkligheten. Det beror såklart på att körcykeln stämmer illa med hur folk kör i praktiken. Det är bara när man kör landsväg som man bryr sig om räckvidden, och då är ju NEDC oerhört illa lämpad som utgångspunkt.
EPA stämmer bättre, men man måste verkligen anstränga sig att köra snålt (på bekostnad av tid) för att komma i närheten även av den i praktiken.
Så vitt jag vet testas dock fordonen på ett rigoröst sätt mot dessa cykler, så jag tror inte att du ska avfärda rapporterade EPA/NECD siffror som rena marknadsföringslögner. Det är inte där den primära svagheten ligger.
Om jag för ett skolarbete skulle ge mig på att jämföra olika bilar skulle jag utan tvekan hellre förlita mig på deras analysmodeller och de rapporterade siffrorna än att försöka uppfinna en egen modell och samla förbrukningssiffror genom forum på nätet.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Effektivitet av elbilar
Hej Jonas
Eftersom rubriken antyder att du är ute efter effektivitet så skall du inte glömma laddningsförlusterna, siffrorna som nämns ovan är hur mycket energi bilen tar från batteriet under färd. Men det har gått åt mer energi att fylla på batteriet än vad man kan ta ut.
I bilarna sitter det en laddare på typiskt 11 kw där man i normalfallet kopplar in en 3-fas anslutning t.ex hemma för nattladdning. Har inga egna siffror ännu på detta men gissar att det går åt 10 - 15% mer energi att fylla batteriet än vad man sedan kan ta ut, dels pga förluster i laddare och kablar men även i själva batteriet (det blir ju uppvärmt av att laddas). Skulle tro att superchargerladdning ligger på något högre förluster då man "stressar" in energin nära gränsen för vad batterierna tål - men det är bara en gissning och kan vara fel men värt att kolla upp om du vill vara så detaljerad. I övrigt är en supercharger uppbyggd av flera stycken likadana laddare som det sitter i bilen, fast dom sitter i ett skåp och levererar likspänning till bilen istället för växelspänning.
Dom som har mer kunskap om detta får gärna rätta/fylla på. Tänkte bara jag skulle påpeka att bilens "verkliga" förbrukning är högre än det bilen själv anger om man nu är ute efter helheten.
Eftersom rubriken antyder att du är ute efter effektivitet så skall du inte glömma laddningsförlusterna, siffrorna som nämns ovan är hur mycket energi bilen tar från batteriet under färd. Men det har gått åt mer energi att fylla på batteriet än vad man kan ta ut.
I bilarna sitter det en laddare på typiskt 11 kw där man i normalfallet kopplar in en 3-fas anslutning t.ex hemma för nattladdning. Har inga egna siffror ännu på detta men gissar att det går åt 10 - 15% mer energi att fylla batteriet än vad man sedan kan ta ut, dels pga förluster i laddare och kablar men även i själva batteriet (det blir ju uppvärmt av att laddas). Skulle tro att superchargerladdning ligger på något högre förluster då man "stressar" in energin nära gränsen för vad batterierna tål - men det är bara en gissning och kan vara fel men värt att kolla upp om du vill vara så detaljerad. I övrigt är en supercharger uppbyggd av flera stycken likadana laddare som det sitter i bilen, fast dom sitter i ett skåp och levererar likspänning till bilen istället för växelspänning.
Dom som har mer kunskap om detta får gärna rätta/fylla på. Tänkte bara jag skulle påpeka att bilens "verkliga" förbrukning är högre än det bilen själv anger om man nu är ute efter helheten.
Re: Effektivitet av elbilar
Det som LarsB påpekar missas ofta i diskussionerna. Jag installerade en elmätare på min laddare i garaget, och då märker man skillnaden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Effektivitet av elbilar
Bara på kul bara måste man ta med exemplet med hypermiling som jämförelse.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -laddning/
"901,2 kilometer med en Model S på en laddning.
Under rekordförsöket förbrukade bilen 8,8 kWh/100 km."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -laddning/
"901,2 kilometer med en Model S på en laddning.
Under rekordförsöket förbrukade bilen 8,8 kWh/100 km."
Re: Effektivitet av elbilar
Jag upplever väldigt mycket större skillnad än så i min X. Detta trots att jag inte har särskilt stora sommarhjul (20" sommar, 19" vinter) vilket du även bör ta i beaktning när du läser svaren. Fälgstorleken påverkar förbrukningen avsevärt i en Tesla.Alfred skrev:Kan bekräfta det ovan om normalförbrukning på ca 210/250 Wh/km för Model X i ca 100-110km/h. Möjligtvis skulle jag vilja tweaka till 215/245 för sommar/vinter.
För 100-110 km/h skulle jag hävda:
Sommar: 210 Wh/km
Vinter: 280 Wh/km
Har haft svårt vintertid att komma så mycket längre än 20 mil på motorväg med mina 61 kWh tillgängliga.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Effektivitet av elbilar
Undersöker du endast Tesla eller elbilar i allmänhet? Tesla drar ju ganska mycket jämfört med många mindre och svagare elbilar. Hyundai Ioniq är väl en av de snålaste som tydligen drar 1.3-1.6kwh/mil i verklig körning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Effektivitet av elbilar
Min BMW i3 ligger på ca 1,5 kWh/mil nu på sommaren. När jag fick den i mars så drog den 1,8 kWh/mil när det var nån minusgrad. I riktigt vintriga förhållanden räknar jag att det blir lite drygt 2,0 kWh/mil.
Re: Effektivitet av elbilar
Min roadster är idial km 143 Wh
Det går fint att köra under det om det är fint väder och man inte kör för fort (-10-20% under idial)
Men på vinter är den klart dyrare i drift
Det går fint att köra under det om det är fint väder och man inte kör för fort (-10-20% under idial)
Men på vinter är den klart dyrare i drift
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: Effektivitet av elbilar
Min Model X med mig som förare ligger på mellan 170-350 Wh per km. Normalt mer på sommaren...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Effektivitet av elbilar
Har just kört Sthlm Nice 2790 km snittförbrukning 2.04 kW/mil. Hållit hastigheten enligt skyltar och 130 vid fri fart på autobahn.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Effektivitet av elbilar
Här kommer mitt bidrag!
Med mina kör vanor med MS P85 -14 ( vinter 19" o sommar 21") så försöker jag ha månadskoll på förbrukningen där jag kör grovt 200-300mil/mån. Jag har legat på höst/vinter stadigt runt 220wh/km o vår/sommaren runt 200wh/km. Min - Max är ju som alla andra beskrivit bred .
Med mina kör vanor med MS P85 -14 ( vinter 19" o sommar 21") så försöker jag ha månadskoll på förbrukningen där jag kör grovt 200-300mil/mån. Jag har legat på höst/vinter stadigt runt 220wh/km o vår/sommaren runt 200wh/km. Min - Max är ju som alla andra beskrivit bred .
Re: Effektivitet av elbilar
Min P85 (2014) låg efter precis ett år och 3000 mil på en snittförbrunkning på exakt 1,91kWh/mil.
Nya 90D ser ut att vara snålare. Nu på sommaren (iaf står det i almanackan att det är sommar) ligger den runt 1,6kWh/mil. Vinterförbrukningen kan jag inte uttala mig om ännu.
Nya 90D ser ut att vara snålare. Nu på sommaren (iaf står det i almanackan att det är sommar) ligger den runt 1,6kWh/mil. Vinterförbrukningen kan jag inte uttala mig om ännu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Effektivitet av elbilar
1,6kWh måste vara med mycket landsväg väl? Min 60D ligger på 2,0kWh/mil nu sedan april men då kör jag typ 85% motorväg i 120km/h.mati skrev:Min P85 (2014) låg efter precis ett år och 3000 mil på en snittförbrunkning på exakt 1,91kWh/mil.
Nya 90D ser ut att vara snålare. Nu på sommaren (iaf står det i almanackan att det är sommar) ligger den runt 1,6kWh/mil. Vinterförbrukningen kan jag inte uttala mig om ännu.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Effektivitet av elbilar
Javisst, det är i princip bara landsväg. Nån enstaka gång har jag kört motorväg, men det händer inte ofta.ellerstrom skrev:1,6kWh måste vara med mycket landsväg väl? Min 60D ligger på 2,0kWh/mil nu sedan april men då kör jag typ 85% motorväg i 120km/h.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Effektivitet av elbilar
Puh! Trodde ett tag att min förbrukning var lite för hög då vi typ har lika gamla (eller nya) bilar.
Men 1,6 är riktigt bra på landsväg, vet inte om jag kan komma ner så lågt. Får ta och köra lite landsväg och testa helt enkelt! (det är lätt att hitta ursäkter för att få köra lite)
Men 1,6 är riktigt bra på landsväg, vet inte om jag kan komma ner så lågt. Får ta och köra lite landsväg och testa helt enkelt! (det är lätt att hitta ursäkter för att få köra lite)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Effektivitet av elbilar
Visst varierar det. Körde till Landvetter imorse kl 04. 300 i förbrukning dit. 200 förbrukning hem. Motorväg +++ dit och motorväg + hem. Snittförbrukningen senaste 900 milen (sedan mitten av mars) kryper neråt och ligger på 212 för närvarande.mati skrev:Javisst, det är i princip bara landsväg. Nån enstaka gång har jag kört motorväg, men det händer inte ofta.ellerstrom skrev:1,6kWh måste vara med mycket landsväg väl? Min 60D ligger på 2,0kWh/mil nu sedan april men då kör jag typ 85% motorväg i 120km/h.
Detta säger inget annat än att fart (och temperatur) påverkar förbrukning!
Model S P85D,