Effektivitet av elbilar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Jonas Andersson
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 jun 2017 15:45

Effektivitet av elbilar

Inlägg av Jonas Andersson »

Tjena,
som rubriken påvisar så undrar jag hur mycket el som går åt för att ta era elbilar en viss sträcka. Vad jag behöver är alltså: 1, modell 2, körd sträcka 3, el förbrukad.

Exempel: En person med en Tesla S 75D når 10km och då visar bilen att 5% av elen har använts.

Ska skriva om detta i skolan så jag uppskattar verkligen de som väljer att delta.

Tack på förhand
Jonas A
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av MSO »

Jonas Andersson skrev:
Tjena,
som rubriken påvisar så undrar jag hur mycket el som går åt för att ta era elbilar en viss sträcka. Vad jag behöver är alltså: 1, modell 2, körd sträcka 3, el förbrukad.

Exempel: En person med en Tesla S 75D når 10km och då visar bilen att 5% av elen har använts.

Ska skriva om detta i skolan så jag uppskattar verkligen de som väljer att delta.

Tack på förhand
Jonas A
I princip kan du räkna med att alla S drar i storleksordningen 180Wh/km (1,9kWh/mil) under svensk sommar och kanske 210Wh/km (2,2kWh) under vintern vid blandad laglig svensk körning. Kör man som folk kanske gör mest kan man väl lägga på lite på de siffrorna.
Förbrukningen för X kanske är nåt i stil med 210 resp 250Wh per km.

Sen kan du räkna själv.

Om du inte vill göra en mer statistisk analys då. Det kanske mer var det du var ute efter.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av blincoln »

Du kan få en modell som passar bra till en typisk Model S-förbrukning också - förbrukningen påverkas väldigt mycket av hastigheten.

En Model S drar ungefär 2000 + 1,8 * v^2 Watt där v är hastigheten i km/h. Med den formeln kan du räkna ut förbrukningen i t.ex. Wh/km för olika hastigheter.

Vid t.ex. 110 km/h blir förbrukningen (2000 + 1,8*110*110)/110 = 217 Wh/km.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Jonas Andersson
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 jun 2017 15:45

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av Jonas Andersson »

Till MSO
Asså ligger lite i startblocken så är inte helt säker på hur jag vill att allt ska spelas ut. Uppskattar dock ditt svar och ska börja räkna på det omedelbart. Inlägget är väll mest för mig själv för att få en mer verklig helhetsbild från riktiga ägare snarare än någon reklam siffra.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av Alfred »

Kan bekräfta det ovan om normalförbrukning på ca 210/250 Wh/km för Model X i ca 100-110km/h. Möjligtvis skulle jag vilja tweaka till 215/245 för sommar/vinter.

För att du ska kunna göra en jämförelse mellan fordon måste du dock välja en körcykel att jämföra med. Att bara ta en viss hastighet kommer annars påverka analysen. Elbilar tjänar på stadstrafik medan bensinbilar förlorar på det. Det omvända gäller om du bara jämför landsvägskörning i hög hastighet.

Händelsevis är det ju precis detta körcyklerna från NEDC och EPA är utformade för. När de sammanfattas i en slutgiltig räckviddssiffra kommer nyanserna bort, och folk avfärdar NEDC för att ha lite att göra med verkligheten. Det beror såklart på att körcykeln stämmer illa med hur folk kör i praktiken. Det är bara när man kör landsväg som man bryr sig om räckvidden, och då är ju NEDC oerhört illa lämpad som utgångspunkt.

EPA stämmer bättre, men man måste verkligen anstränga sig att köra snålt (på bekostnad av tid) för att komma i närheten även av den i praktiken.

Så vitt jag vet testas dock fordonen på ett rigoröst sätt mot dessa cykler, så jag tror inte att du ska avfärda rapporterade EPA/NECD siffror som rena marknadsföringslögner. Det är inte där den primära svagheten ligger.

Om jag för ett skolarbete skulle ge mig på att jämföra olika bilar skulle jag utan tvekan hellre förlita mig på deras analysmodeller och de rapporterade siffrorna än att försöka uppfinna en egen modell och samla förbrukningssiffror genom forum på nätet.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av LarsB »

Hej Jonas

Eftersom rubriken antyder att du är ute efter effektivitet så skall du inte glömma laddningsförlusterna, siffrorna som nämns ovan är hur mycket energi bilen tar från batteriet under färd. Men det har gått åt mer energi att fylla på batteriet än vad man kan ta ut.

I bilarna sitter det en laddare på typiskt 11 kw där man i normalfallet kopplar in en 3-fas anslutning t.ex hemma för nattladdning. Har inga egna siffror ännu på detta men gissar att det går åt 10 - 15% mer energi att fylla batteriet än vad man sedan kan ta ut, dels pga förluster i laddare och kablar men även i själva batteriet (det blir ju uppvärmt av att laddas). Skulle tro att superchargerladdning ligger på något högre förluster då man "stressar" in energin nära gränsen för vad batterierna tål - men det är bara en gissning och kan vara fel men värt att kolla upp om du vill vara så detaljerad. I övrigt är en supercharger uppbyggd av flera stycken likadana laddare som det sitter i bilen, fast dom sitter i ett skåp och levererar likspänning till bilen istället för växelspänning.

Dom som har mer kunskap om detta får gärna rätta/fylla på. Tänkte bara jag skulle påpeka att bilens "verkliga" förbrukning är högre än det bilen själv anger om man nu är ute efter helheten.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av bjelkeman »

Det som LarsB påpekar missas ofta i diskussionerna. Jag installerade en elmätare på min laddare i garaget, och då märker man skillnaden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av Mysman »

Bara på kul bara måste man ta med exemplet med hypermiling som jämförelse.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -laddning/

"901,2 kilometer med en Model S på en laddning.
Under rekordförsöket förbrukade bilen 8,8 kWh/100 km."
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av Legato »

Alfred skrev:
Kan bekräfta det ovan om normalförbrukning på ca 210/250 Wh/km för Model X i ca 100-110km/h. Möjligtvis skulle jag vilja tweaka till 215/245 för sommar/vinter.
Jag upplever väldigt mycket större skillnad än så i min X. Detta trots att jag inte har särskilt stora sommarhjul (20" sommar, 19" vinter) vilket du även bör ta i beaktning när du läser svaren. Fälgstorleken påverkar förbrukningen avsevärt i en Tesla.

För 100-110 km/h skulle jag hävda:
Sommar: 210 Wh/km
Vinter: 280 Wh/km

Har haft svårt vintertid att komma så mycket längre än 20 mil på motorväg med mina 61 kWh tillgängliga.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av joel80 »

Undersöker du endast Tesla eller elbilar i allmänhet? Tesla drar ju ganska mycket jämfört med många mindre och svagare elbilar. Hyundai Ioniq är väl en av de snålaste som tydligen drar 1.3-1.6kwh/mil i verklig körning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Verdi

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av Verdi »

Min BMW i3 ligger på ca 1,5 kWh/mil nu på sommaren. När jag fick den i mars så drog den 1,8 kWh/mil när det var nån minusgrad. I riktigt vintriga förhållanden räknar jag att det blir lite drygt 2,0 kWh/mil.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av Stefan T »

Min roadster är idial km 143 Wh
Det går fint att köra under det om det är fint väder och man inte kör för fort (-10-20% under idial)
Men på vinter är den klart dyrare i drift
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av Svenssons »

Min Model X med mig som förare ligger på mellan 170-350 Wh per km. Normalt mer på sommaren...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Eje
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 mar 2016 17:48
Ort: Näsbypark

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av Eje »

Har just kört Sthlm Nice 2790 km snittförbrukning 2.04 kW/mil. Hållit hastigheten enligt skyltar och 130 vid fri fart på autobahn.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Eje
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 mar 2016 17:48
Ort: Näsbypark

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av Eje »

S 90D

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av Plutric »

Här kommer mitt bidrag!
Med mina kör vanor med MS P85 -14 ( vinter 19" o sommar 21") så försöker jag ha månadskoll på förbrukningen där jag kör grovt 200-300mil/mån. Jag har legat på höst/vinter stadigt runt 220wh/km o vår/sommaren runt 200wh/km. Min - Max är ju som alla andra beskrivit bred :D .
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av mati »

Min P85 (2014) låg efter precis ett år och 3000 mil på en snittförbrunkning på exakt 1,91kWh/mil.
Nya 90D ser ut att vara snålare. Nu på sommaren (iaf står det i almanackan att det är sommar) ligger den runt 1,6kWh/mil. Vinterförbrukningen kan jag inte uttala mig om ännu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av ellerstrom »

mati skrev:
Min P85 (2014) låg efter precis ett år och 3000 mil på en snittförbrunkning på exakt 1,91kWh/mil.
Nya 90D ser ut att vara snålare. Nu på sommaren (iaf står det i almanackan att det är sommar) ligger den runt 1,6kWh/mil. Vinterförbrukningen kan jag inte uttala mig om ännu.
1,6kWh måste vara med mycket landsväg väl? Min 60D ligger på 2,0kWh/mil nu sedan april men då kör jag typ 85% motorväg i 120km/h.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av mati »

ellerstrom skrev:
1,6kWh måste vara med mycket landsväg väl? Min 60D ligger på 2,0kWh/mil nu sedan april men då kör jag typ 85% motorväg i 120km/h.
Javisst, det är i princip bara landsväg. Nån enstaka gång har jag kört motorväg, men det händer inte ofta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av ellerstrom »

Puh! Trodde ett tag att min förbrukning var lite för hög då vi typ har lika gamla (eller nya) bilar.

Men 1,6 är riktigt bra på landsväg, vet inte om jag kan komma ner så lågt. Får ta och köra lite landsväg och testa helt enkelt! (det är lätt att hitta ursäkter för att få köra lite) :D
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Effektivitet av elbilar

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
ellerstrom skrev:
1,6kWh måste vara med mycket landsväg väl? Min 60D ligger på 2,0kWh/mil nu sedan april men då kör jag typ 85% motorväg i 120km/h.
Javisst, det är i princip bara landsväg. Nån enstaka gång har jag kört motorväg, men det händer inte ofta.
Visst varierar det. Körde till Landvetter imorse kl 04. 300 i förbrukning dit. 200 förbrukning hem. Motorväg +++ dit och motorväg + hem. Snittförbrukningen senaste 900 milen (sedan mitten av mars) kryper neråt och ligger på 212 för närvarande.
Detta säger inget annat än att fart (och temperatur) påverkar förbrukning!
Model S P85D,
Skriv svar