Lat eller bara korkad?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Lat eller bara korkad?

Inlägg av peterlauri »

Brukar inte klaga, men nu känner jag för det. Åker till Helsingfors med släpkärra, stor sådan. För att ta mig i mål måste jag ladda fullt i Sollentuna. En timma innan jag anlände började jag kolla upp hur många stall som var lediga, var aldrig färre än två. När jag kommer fram så är det tre stall lediga. Men så klart har den lata taxichaffien valt det enda stallet som går att använda när man drar något. Sprang runt på Max och ropade efter honom, ingen respons. Tyvärr kunde jag inte vänta längre. Får hoppas att laddaren utanför Åbo inte har någon bil där när vi kommer, då kan jag ta upp alla fyra platser och ladda. Finns det en bil går det inte, har kollat med Tesla Club Finland. Jaja, shit happens.
IMG_5824.JPG
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av Remuz »

Alltid den stolpen som går åt först vid infra. Bättre i Gävle där alla är såna :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av peterlauri »

Ringde även Taxi Kurir. Han som kör bilen jobbade inte, och han svarade inte på mobilen :)

Varför kan inte alla ha en sån här:
image.jpg
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av peterlauri »

Remuz skrev:
Alltid den stolpen som går åt först vid infra. Bättre i Gävle där alla är såna :)
Jepps... Har sett det rätt så ofta... jag ställer mig där också ibland, men jag lämnar min lilla bricka med nummer om det är någon som behöver den...
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av rightnow »

Förlåt om detta är en dum kommentar. Har ingen tesla än så har inte testat att ladda. Men varför inte ställa av släpet på en parkering lite bredvid och åka och ladda utan släpet på?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av HelectriC »

rightnow skrev:
Förlåt om detta är en dum kommentar. Har ingen tesla än så har inte testat att ladda. Men varför inte ställa av släpet på en parkering lite bredvid och åka och ladda utan släpet på?
Säkert för att det är mer meck!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av rightnow »

HelectriC skrev:
rightnow skrev:
Förlåt om detta är en dum kommentar. Har ingen tesla än så har inte testat att ladda. Men varför inte ställa av släpet på en parkering lite bredvid och åka och ladda utan släpet på?
Säkert för att det är mer meck!
Mer meck än att springa runt på Max o leta efter en taxichaufför? Tar väl typ 2 min att koppla av ett släp.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av Jerker »

Jag har ju funderat på det där lite. Om jag skulle dra omkring med en husvagn igen, sen när 3:an kommer, skulle jag vilja koppla loss den varje gång jag ska ladda? Känns ju inte särskilt lockande. Det tar ju ytterligare 10-15 minuter varje gång.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av beef »

Jerker skrev:
Jag har ju funderat på det där lite. Om jag skulle dra omkring med en husvagn igen, sen när 3:an kommer, skulle jag vilja koppla loss den varje gång jag ska ladda? Känns ju inte särskilt lockande. Det tar ju ytterligare 10-15 minuter varje gång.
Får fixa förlängare som funkar på Superchargern!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av Jerker »

beef skrev:
Jerker skrev:
Jag har ju funderat på det där lite. Om jag skulle dra omkring med en husvagn igen, sen när 3:an kommer, skulle jag vilja koppla loss den varje gång jag ska ladda? Känns ju inte särskilt lockande. Det tar ju ytterligare 10-15 minuter varje gång.
Får fixa förlängare som funkar på Superchargern!
Ja, det vore nåt!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av mans71 »

peterlauri skrev:
Ringde även Taxi Kurir. Han som kör bilen jobbade inte, och han svarade inte på mobilen :)

Varför kan inte alla ha en sån här:
image.jpg
Bra ide - var finns den att köpa?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av peterlauri »

rightnow skrev:
Förlåt om detta är en dum kommentar. Har ingen tesla än så har inte testat att ladda. Men varför inte ställa av släpet på en parkering lite bredvid och åka och ladda utan släpet på?
Nepps. Ingen dålig kommentar. Lite väl överlastat släp och jag är rädd att repa min skönhet (släpet alltså). Jag hade inte haft tid att koppla på och av. Och att jag suger på att backa med släp.

Denna lösning har jag nu i Åbo efter rekommendation av Tesla Club Finland :) Men med min lilla klocka som har mitt nummer. Tar bara upp 1.8 stall :)
IMG_5827.JPG
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av bylund »

1,8? Jag får det till 2,4 :)

Detta är väl ok om man håller sig nära och är beredd att flytta sig om det behövs (vilket jag förstår att du gör).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av Mickep »

De där situationerna hade varit löst om det fanns ladduttag i fronten av bilen (kanske var en anledning till att Nissan placerade den där) samma plats som på bensintanken är ju lite fossiltänk, fast den sitter väl kanske på fel sida?
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av Bod »

mans71 skrev:
peterlauri skrev:
Ringde även Taxi Kurir. Han som kör bilen jobbade inte, och han svarade inte på mobilen :)

Varför kan inte alla ha en sån här:
image.jpg
Bra ide - var finns den att köpa?
Håller med, var får jag tag på en sådan?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Jag har ju funderat på det där lite. Om jag skulle dra omkring med en husvagn igen, sen när 3:an kommer, skulle jag vilja koppla loss den varje gång jag ska ladda? Känns ju inte särskilt lockande. Det tar ju ytterligare 10-15 minuter varje gång.
Det tar inga 10-15 minuter att kroka av/på en vagn.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av Machris »

peterlauri skrev:
Ringde även Taxi Kurir. Han som kör bilen jobbade inte, och han svarade inte på mobilen :)

Varför kan inte alla ha en sån här:
image.jpg
Praktisk! Var får man tag på den?
Borde ingå i Teslas goodiebag när man köper bilen
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Jerker skrev:
Jag har ju funderat på det där lite. Om jag skulle dra omkring med en husvagn igen, sen när 3:an kommer, skulle jag vilja koppla loss den varje gång jag ska ladda? Känns ju inte särskilt lockande. Det tar ju ytterligare 10-15 minuter varje gång.
Det tar inga 10-15 minuter att kroka av/på en vagn.
Det beror väl på. Du ska först hitta nån stans där du ska ställa av den och parkera den där. Sen ska den hakas av. Är det en husvagn eller tungt släp så måste du släppa ner stödhjulet och veva upp den för att den ska släppa från kroken och koppla loss den. Sen åka fram till laddstolpen och koppla in. Det tar lätt 5 minuter.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av flaco »

Kunde du inte bara ställt den bakom taxin som laddade?
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av rightnow »

Jerker skrev:
dstr skrev:
Jerker skrev:
Jag har ju funderat på det där lite. Om jag skulle dra omkring med en husvagn igen, sen när 3:an kommer, skulle jag vilja koppla loss den varje gång jag ska ladda? Känns ju inte särskilt lockande. Det tar ju ytterligare 10-15 minuter varje gång.
Det tar inga 10-15 minuter att kroka av/på en vagn.
Det beror väl på. Du ska först hitta nån stans där du ska ställa av den och parkera den där. Sen ska den hakas av. Är det en husvagn eller tungt släp så måste du släppa ner stödhjulet och veva upp den för att den ska släppa från kroken och koppla loss den. Sen åka fram till laddstolpen och koppla in. Det tar lätt 5 minuter.
Fast på den SuC kan man ställa släpet längs andra sidan. Man behöver inte ens backa med släpet. Tar max 2 min att koppla från.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av danni »

Jag ska medge att jag fortfarande inte fått in ett tänk att vissa stolpar bör lämnas åt en X med kärra. Men jag ska försöka komma ihåg att tänka på det framöver.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av DSV »

I falkenberg parkerar jag ganska ofta på laddaren man kan köra rakt in på och funderat på om den är vänd åt andra hållet med tanke på släp. Kan dock inte se att man kan köra in där med släpet påkopplat utan samtidigt blockera utfarten för två laddplatser samt göra det väldigt trixigt att komma in och ut på de övriga.
Eller har jag missat något? Känns rätt meckigt att behöva koppla loss släp för att ladda och de nya stationerna där är inte heller mer släpvänliga.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av bylund »

Det är hyggligt att lämna den platsen ledig, men att kalla folk sim laddar där utan släp för lata och korkade tycker jag är lite hårt, även om jag förstår problemet för den som kommer med släp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av beef »

Falkenberg är ett bra exempel på att det aldrig kommer funka att ladda med släpet på speciellt bra. Definitivt nu när de satt 4 nya laddplatser mitt emot den enda som faktiskt funkade att parkera på utan att blocka.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Lat eller bara korkad?

Inlägg av lator »

Löddeköpinge, Gävle och Krokom är exempel på väl utformade SuC. Karlstad tycker jag är motsatsen... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar