Förbetald serviceplan refunderbar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Förbetald serviceplan refunderbar?

Inlägg av HelectriC »

Någon som vet hur det ligger till om man har förbetald serviceplan och säljer bilen? Säljaren sa att de följer bilen och inte kan flyttas över till nya bilen. Men om man byter in bilen hos Tesla så får man refunderat outnyttjade servicetillfällen. Jag har för mig att jag hört att det ska gå att flytta över till ny bil? Någon som vet mer?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förbetald serviceplan refunderbar?

Inlägg av Svenssons »

Svaren på dina frågor:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/mai ... edirect=no

Tesla skrev:
Kan jag överföra min Tesla serviceplan till den nya ägaren om jag säljer min Tesla?
Ja, du kan överföra den oanvända delen av din Tesla serviceplan med försäljningen av din bil. Planen kommer att överföras till den nya ägaren när ägarskapet av fordonet behandlas genom Tesla. Se villkoren för serviceplaner för mer information.
Tesla skrev:
Kan jag avbryta min Tesla serviceplan? Kan jag uppgradera eller nedgradera min Tesla serviceplan?
Ja, du kan efterfråga ett avbrott på din serviceplan närsomhelst och få tillbaka summan för alla kvarvarande oanvända årliga serviceinspektioner, borträknat alla förverkade inspektionsintervaller. Se villkoren för serviceplaner för din Tesla för mer information.
Du kan inte nedgradera eller uppgradera din Tesla serviceplan efter du har genomfört köpet av den.
Finns inget om att flytta den till ny bil förutom att få tillbaka resterande belopp på serviceplanen och köpa ny till nya bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förbetald serviceplan refunderbar?

Inlägg av HelectriC »

Jag hittade också det, så helt kört verkar det inte vara. Borde då iaf få tillbaks de tre outnyttjade. Fast det kanske är lika bra att behålla tills eventuell köpare av bilen får bestämma om det ska följa med bilen eller inte. Synd att man inte kan ta med dom. Men det borde ju iaf betyda att man oavsett får rabatt på service om man köper serviceavtal och sen löser in resterande än om man köper lösa servicetillfällen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förbetald serviceplan refunderbar?

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Jag hittade också det, så helt kört verkar det inte vara. Borde då iaf få tillbaks de tre outnyttjade. Fast det kanske är lika bra att behålla tills eventuell köpare av bilen får bestämma om det ska följa med bilen eller inte. Synd att man inte kan ta med dom. Men det borde ju iaf betyda att man oavsett får rabatt på service om man köper serviceavtal och sen löser in resterande än om man köper lösa servicetillfällen?
Precis, vill man bara göra första servicen eller kanske de två första servicearna så får man lite rabatt om man köper service plan och sedan tar tillbaka beloppet för resterande service. Inga större pengar dock, rör sig väl bara om ett par hundra på första servicen eftersom den är lite billigare än snittet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förbetald serviceplan refunderbar?

Inlägg av HelectriC »

Sjukt vad priserna har gått upp på serviceplaner! Jag kollade upp vad jag betalade i 2015 för min 5-års plan, 14200kr. Nu kostar en 4(!)-års plan 24500kr för bakhjulsdriven Model S. Sjuk uppgång! Kollade även vad tillvalen på min gamla bil kostade når det begav sig och jämförde med nya bilen som är beställd och i stort sett alla tillval har blivit minst dubbelt så dyra, alltså tex panoramatak, hifi, skinn etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar