"Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

"Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Inlägg av Jocce »

"Ha bilen inkopplad om du ska använda värmaren, för den drar mindre då"
Är nått jag har fått för mig.

Fast det gör den ju inte kom jag på i morse när jag körde värmaren när bilen stod hos pappa. (Ja.."kallt" o sätta sig i 15 gradig bil ;-))

Man får längre räckvidd, men bilen drar (totalt) inte mindre, bara att man tar det från väggen istället för batteriet.
Så totala förbrukningen (kostnaden / miljöpåverkan) blir lika stor, men du kommer längre om du ska köra långt...

Kanske självklart för många, men det slog mig bara i morse.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Inlägg av e5m1r »

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Inlägg av 12man »

Jo lite mindre drar den ju, du slipper förluster in/ut i batteriet, sen så slipper du frostskador på händerna...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Inlägg av Jocce »

12man skrev:
Jo lite mindre drar den ju, du slipper förluster in/ut i batteriet, sen så slipper du frostskador på händerna...
Tror inte man slipper förlusten, tror inte UMC bypassar batteriet, utan tror den matar strömmen in i batteriet och tar ut den samma väg.

Rattvärme FTW ;)
(Men ja, jag komfortkör värmen oavsett inkopplad eller inte...så ;) )


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Inlägg av Jensa »

Jo, totalt sett drar den mer från "väggen" om du först ska ladda batteriet, för att sen värma upp bilen från batteriet vilket ger förluster i överföringen där med. Är du inkopplad och färdigladdad matas allt direkt och du tappar inget på vägen. Eller jo, en del tappas alltid i elöverföring men inte lika mycket.

Vore ju skoj att göra ett riktigt test med elmätare för att se hur det ligger till :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"

Inlägg av Jocce »

Jensa skrev:
Jo, totalt sett drar den mer från "väggen" om du först ska ladda batteriet, för att sen värma upp bilen från batteriet vilket ger förluster i överföringen där med. Är du inkopplad och färdigladdad matas allt direkt och du tappar inget på vägen. Eller jo, en del tappas alltid i elöverföring men inte lika mycket.

Vore ju skoj att göra ett riktigt test med elmätare för att se hur det ligger till :)

Fast jag tror väl att du ändå laddar/går via batteriet?

Inkopplad bil:
Vägguttag-UMC-Inbyggd laddare-Batteri-Värmaren

Ej inkopplad bil:
Batteri-Värmaren.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar