"Ha bilen inkopplad om du ska använda värmaren, för den drar mindre då"
Är nått jag har fått för mig.
Fast det gör den ju inte kom jag på i morse när jag körde värmaren när bilen stod hos pappa. (Ja.."kallt" o sätta sig i 15 gradig bil )
Man får längre räckvidd, men bilen drar (totalt) inte mindre, bara att man tar det från väggen istället för batteriet.
Så totala förbrukningen (kostnaden / miljöpåverkan) blir lika stor, men du kommer längre om du ska köra långt...
Kanske självklart för många, men det slog mig bara i morse.
/Jocce
"Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
Moderator: Redaktion
"Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
Jo lite mindre drar den ju, du slipper förluster in/ut i batteriet, sen så slipper du frostskador på händerna...
ms 76132 "Eleamore"
Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
Tror inte man slipper förlusten, tror inte UMC bypassar batteriet, utan tror den matar strömmen in i batteriet och tar ut den samma väg.12man skrev:Jo lite mindre drar den ju, du slipper förluster in/ut i batteriet, sen så slipper du frostskador på händerna...
Rattvärme FTW
(Men ja, jag komfortkör värmen oavsett inkopplad eller inte...så )
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
Jo, totalt sett drar den mer från "väggen" om du först ska ladda batteriet, för att sen värma upp bilen från batteriet vilket ger förluster i överföringen där med. Är du inkopplad och färdigladdad matas allt direkt och du tappar inget på vägen. Eller jo, en del tappas alltid i elöverföring men inte lika mycket.
Vore ju skoj att göra ett riktigt test med elmätare för att se hur det ligger till
Vore ju skoj att göra ett riktigt test med elmätare för att se hur det ligger till
2016 Model S 75
Re: "Ha bilen inkopplad för den drar mindre"
Jensa skrev:Jo, totalt sett drar den mer från "väggen" om du först ska ladda batteriet, för att sen värma upp bilen från batteriet vilket ger förluster i överföringen där med. Är du inkopplad och färdigladdad matas allt direkt och du tappar inget på vägen. Eller jo, en del tappas alltid i elöverföring men inte lika mycket.
Vore ju skoj att göra ett riktigt test med elmätare för att se hur det ligger till
Fast jag tror väl att du ändå laddar/går via batteriet?
Inkopplad bil:
Vägguttag-UMC-Inbyggd laddare-Batteri-Värmaren
Ej inkopplad bil:
Batteri-Värmaren.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.