Gigafactory 1 - Var ska alla bilar få plats?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Gigafactory 1 - Var ska alla bilar få plats?

Inlägg av vigge50 »

iAkita skrev:
Jag tänkte säga "på taket", men sen kom jag på att där ska ju solcellerna vara. Var är förresten solcellerna? Produktionen har ju kommit igång och en av de stora grejerna med Gigafactory var väl att den ska procucera sin egen el? Eller var det bara marknadsföring och det i själva verket är smutsig Amerikansk elmix som används i tillerkningen, iallfall än så länge?
De kanske vill sälja alla paneler som de kan producera nu när produktionen är begränsad?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Gigafactory 1 - Var ska alla bilar få plats?

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
iAkita skrev:
Jag tänkte säga "på taket", men sen kom jag på att där ska ju solcellerna vara. Var är förresten solcellerna? Produktionen har ju kommit igång och en av de stora grejerna med Gigafactory var väl att den ska procucera sin egen el? Eller var det bara marknadsföring och det i själva verket är smutsig Amerikansk elmix som används i tillerkningen, iallfall än så länge?
De kanske vill sälja alla paneler som de kan producera nu när produktionen är begränsad?
Jo, iofs, samtidigt borde det vara världens bästa reklampelare att ha de egna solcellerna på taket av GF så snart som möjligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Gigafactory 1 - Var ska alla bilar få plats?

Inlägg av LarsL »

Det är ju inte säkert att det blir fler bilar när fabriken är klar. Många av de bilar som står där nu hör nog till de som bygger fabriken.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Gigafactory 1 - Var ska alla bilar få plats?

Inlägg av Daoops »

Solceller på både GF och superchargers lär ju bli när GF2 i buffalo är igång.

Parkering är ju spännande, verkar vara samma problem i Fremont. Alla skall ju verkligen mellan Reno och fabriken i det här fallet och troligen i ganska fasta skift så nästan så att tillockmed jag skulle förespråka nån typ av kollektiv trafik. Det där tåget kanske.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Gigafactory 1 - Var ska alla bilar få plats?

Inlägg av bullen »

Hyperloop ...
Sabbe
Inlägg: 1318
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Gigafactory 1 - Var ska alla bilar få plats?

Inlägg av Sabbe »

Jerker skrev:
iAkita skrev:
Jag tänkte säga "på taket", men sen kom jag på att där ska ju solcellerna vara. Var är förresten solcellerna? Produktionen har ju kommit igång och en av de stora grejerna med Gigafactory var väl att den ska procucera sin egen el? Eller var det bara marknadsföring och det i själva verket är smutsig Amerikansk elmix som används i tillerkningen, iallfall än så länge?
Har också funderat på det. De finns väl ingen anledning till att vänta med att sätta upp dem?
Min gissning är att de väntar med att sätta upp solcellerna efter byggnaden är klar pga allt byggdamm. Och att de väntar in full produktion i Buffalo fabriken.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Gigafactory 1 - Var ska alla bilar få plats?

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, är nog bra mycket billigare att göra hela taket med solceller på en gång istället för att ta dit inatallatörer för just den biten flera gånger.
Skriv svar