NewMotion laddkort -betalning?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SebastianP
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2017 08:37

NewMotion laddkort -betalning?

Inlägg av SebastianP »

Fick just hem mitt beställda NewMotion laddkort, drar till Italien på söndag och har tänkt detta som en bra backup.

Nu till frågan, hur har ni löst det med betalningen? Jag är ny inför deras system med direct debit. Jag lever i princip bara på saker som kan köpas med ett AmEx annars, därav min okunskap...

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: NewMotion laddkort -betalning?

Inlägg av TeslaX Anders »

Du loggar in på ditt myNewMotion konto på en dator och i menyn hittar du "Bank Account" och där fyller du i ditt internationella bankkontonummer. Lätt som en plätt.
Ladda hem Newmotion appen också-kan vara bra att ha vid laddningen.
Trevlig resa.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: NewMotion laddkort -betalning?

Inlägg av kangru »

Men vad innebär det rent praktiskt? Kan de dra pengar när och hur de vill med den informationen man lägger in?
Användarvisningsbild
SebastianP
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2017 08:37

Re: NewMotion laddkort -betalning?

Inlägg av SebastianP »

kangru skrev:
Men vad innebär det rent praktiskt? Kan de dra pengar när och hur de vill med den informationen man lägger in?
Hade samma tanke.

Min fru, civilekonomen, fixade det där på typ 2 min. Hon gjorde ett nytt sparkonto på internetbanken och satte över nån tusing som laddpengar.

Känns relativt safe. Men gillar ändå att koppla till kort så man får med lite extra skydd och eraättningsmöjligheter.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: NewMotion laddkort -betalning?

Inlägg av Mats »

Har också newmotion men tycker inte det såg ut som det fanns så många stolpar i Italien. När vi letade i Pisa var det nått annat system såg det ut som. Fanns väldigt lite info på dom stolparna.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
SebastianP
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2017 08:37

Re: NewMotion laddkort -betalning?

Inlägg av SebastianP »

Mats skrev:
Har också newmotion men tycker inte det såg ut som det fanns så många stolpar i Italien. När vi letade i Pisa var det nått annat system såg det ut som. Fanns väldigt lite info på dom stolparna.
Jag ser att det är bättre i norra Italien än mellan/söder.

Vi ska till sydtyrolen/dolomiterna och springa med två chariotvagnar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: NewMotion laddkort -betalning?

Inlägg av bylund »

Det är väl samma som autogiro, d v s ja, man ger dem möjlighet att dra pengar direkt från kontot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: NewMotion laddkort -betalning?

Inlägg av Zalman3 »

Är NewMotion laddkort bra?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: NewMotion laddkort -betalning?

Inlägg av pubbe »

Skaffa revolut, skapa ett eurokonto i appen och lägg in lite pengar där. Du slipper växelavgifter och kan ladda kontot på någon sekund via kreditkortet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: NewMotion laddkort -betalning?

Inlägg av mati »

Jag skaffade en NewMotion kort nyligen och jag snubblade över faktumet att man visserligen kan koppla ett bankkontonummer till NewMotion-kontot, men i listan med valdbara länder fanns inte Sverige med. Det blev alltså lite fel där. Jag ställde en fråga till deras supprt och fick följande svar.
We do not provide our services in Sweden yet, that is why you cannot properly create a payment method.
We are sorry for the misunderstanding.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: NewMotion laddkort -betalning?

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Jag skaffade en NewMotion kort nyligen och jag snubblade över faktumet att man visserligen kan koppla ett bankkontonummer till NewMotion-kontot, men i listan med valdbara länder fanns inte Sverige med. Det blev alltså lite fel där. Jag ställde en fråga till deras supprt och fick följande svar.
We do not provide our services in Sweden yet, that is why you cannot properly create a payment method.
We are sorry for the misunderstanding.
Intressant nog en betalmetod upplagd där sedan 2016, men jag har faktiskt inte använt kortet, så jag undrar vad som händer om jag försöker använda det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: NewMotion laddkort -betalning?

Inlägg av Lophornis »

bylund skrev:
mati skrev:
Jag skaffade en NewMotion kort nyligen och jag snubblade över faktumet att man visserligen kan koppla ett bankkontonummer till NewMotion-kontot, men i listan med valdbara länder fanns inte Sverige med. Det blev alltså lite fel där. Jag ställde en fråga till deras supprt och fick följande svar.
We do not provide our services in Sweden yet, that is why you cannot properly create a payment method.
We are sorry for the misunderstanding.
Intressant nog en betalmetod upplagd där sedan 2016, men jag har faktiskt inte använt kortet, så jag undrar vad som händer om jag försöker använda det.

Du får en räkning på mail som ska betalas till deras internationella kontonummer.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Skriv svar