TeslaX Anders skrev:Har själv beställt Fobguard från USA och skall testa den.
Verkar ju helt ofattbart "enkelt" att kapa och förstärka fobsignalen och sedan öppna och köra iväg bilen till exvis ett signalisolerat släp/container. Finns ju ett flertal tester och filmer på hur det går till. Detta problem måste biltillverkarna lösa på något sätt.
Jag beställde en Fobguard och här är mina första intryck.
Den kostade $29.95 + $14.85, så inte så jättebilligt (men väl värt att inte få bilen stulen).
Jag beställde en den 26 juli och den skickades nästa dag. Den kom fram den 31 juli. Snabbt från USA.
Den var väl paketerad. Det var inte mycket som kunde gå sönder dock.
Fobguard.
Bilnyckeln, som jag har den normalt, i ett läderhölje med en karbinhake. Nyckeln i framficka på byxorna och karbinhaken sätts fast i bältesögglan. Då tappar jag inte nyckeln så lätt.
Hela paketet lagt i Fobguarden. Fobguarden igensluts med kardborrband. Lite utrymme runt karbinhakens band blir det. Men det visar sig inte göra något.
Jag tog hela paketet ut i till bilen. Och så länge nyckeln var i Fobguarden så kändes den inte igen och man kunde inte öppna bilen. Jag tryckte på den (i Fobguarden) för att öppna, men inget hände. Så fort jag tog ut den ur Fobguarden så kom handtagen ut på bilen.
Jag provade att inte stänga Fobguarden, och det verkar som om sändaren i nyckeln sitter i "nosen" på den. Då även om Fobguarden inte var försluten, men nyckeln väl intryckt och inte stack ut så öppnades inte dörrarna. Inte ens om jag riktade öppningen mot bilen.
Är det smidigt? Nä.
Är det vackert? Nä.
Är det billigt? Rimligt (400 kr för att inte bli av med bilen...)
Funkar det tills Tesla fixar problemet? Ja.