Autopilot vid vattenplaning/halka?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Autopilot vid vattenplaning/halka?

Inlägg av Vidio »

Körde i ösregn häromdagen och funderade på hur Autopiloten egentligen hanterar vattenplaning idag?
Min skeptiska gissning var "inte alls", så jag körde utan vare sig AP eller farthållare aktiverad.

Men jag funderar på hur det är tänkt att fungera framöver?
Det måste ju vara sjukt svårt att "lära" bilen hur en djup vartenansamling kan se ut, eller fläckvis ishalka på vintern?
Hur ska bilen kunna förutse sådant? Och hur hanterar bilen det när den väl hamnar i exempelvis vattenplaning?
Dessa frågor är ju saker som måste vara klara innan man kan prata om full autonomitet.

Detta har säkert redan diskuterats här, men jag hittar inget om det, så vore kul att höra om någon vet hur det hanteras idag och tankar om hur det kan hanteras i framtiden?
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Inlägg av jonas »

Jo jag har råkat ut för detta när hjulen får olika hastighet stänger farthållare och autopilot av direkt. DVS den löser det på så sätt att du får ta över...
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Inlägg av Vidio »

jonas skrev:
Jo jag har råkat ut för detta när hjulen får olika hastighet stänger farthållare och autopilot av direkt. DVS den löser det på så sätt att du får ta över...
Bättre än inget antar jag, men när det kommer till sån halka handlar det oftast om 10-dels sekunder för att hinna agera korrekt. Gäller att man är med då, med andra ord. :)
Jag fortsätter nog med AP avstängd i dessa förhållanden.

Jag är jäkligt intresserad av hur teknikernas tankar kring detta går, för lösas måste det, om man ska nå någon högre grad av autonomi.
Identifiera större vattenansamlingar kanske inte oöverstigligt, men fläckvis ishalka måste ju vara en sjukt svår grej att få bilen att känna igen tänker jag.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1493
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Har aldrig använt farthållare vid halka eller kraftigt regn, än mindre AP.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Inlägg av Bjelke »

Samma här, skulle inte drömma om det ens...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Inlägg av Kulingen »

Hur blir det med dålig sikt typ kraftigt snöfall? då borde den stänga av automatiskt också?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Inlägg av Vidio »

Kulingen skrev:
Hur blir det med dålig sikt typ kraftigt snöfall? då borde den stänga av automatiskt också?
Antar att ser den varken linjer eller framförvarande bil så stänger den av, ja.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Inlägg av Nyren »

Jag hade lite sånt väder i helgen när jag körde genom Tyskland. Jag körde med farthållaren och upplevde tvärtom att den såg framförvarande bilar innan mig när sikten var dålig. Så det var perfekt att sätta avståndet på max till framförvarande och bilen bromsade i god tid när framförvarande bromsade. Jag antar att radarn ser genom regnet.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Inlägg av Delta »

Nyren skrev:
Jag hade lite sånt väder i helgen när jag körde genom Tyskland. Jag körde med farthållaren och upplevde tvärtom att den såg framförvarande bilar innan mig när sikten var dålig. Så det var perfekt att sätta avståndet på max till framförvarande och bilen bromsade i god tid när framförvarande bromsade. Jag antar att radarn ser genom regnet.
Filbyte då? Det har min AP2 svårt att klara när det är våta vägbanor. Kring bilens hjul och utmed sidan bildas en "kjol" av vattendimma. Sensorerna/kamrorna uppfattar detta som ett hinder och vajar för det. Särskilt om det samtidigt är tydlig dubbdäcksslitage i vägbanan med mycket vatten.

Kanske att AP:en börjar bytafil, men när hjulen når ett djupt vattenfyllt dubbdäcksdike så uppstår det en "kjol" av vattendimma runt bilens sidor och det är nu problemet uppstår. Vattendimman blir av bilens sensorer/kamror, som som är placerad i sidoblinkersen, som ett objekt/hinder. Filbytet avrytes abrupt och bilen styr kontra for att inte kollidera med vattendimman, alltså tillbaka till ursprungsfilen. Jag undrar om inte detta att placera kamror/sensorer så lågt som i bilens sidoblinkers kommer att hindra den autonoma framtiden. Det är bättre med högt placerade sensorer som aven Nissans AP expert var inne på när deras autonoma system visades på fully charged. 5:30 in i vidion. Jag påstår att hårdvaran i sidoblinkersen är felplacerad på Tesla model S. Är det någon som håller med?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Inlägg av kangru »

Jag har kört i hårt regn flera gånger med AP1 och upplever det hela som väldigt säkert. Jag håller naturligtvis koll på vägen och ser hur och var djupare vattensamlingar finns och är beredd att hantera det. Min subjektiva upplevelse är att det är säkrare med AP1 på än utan.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Inlägg av Delta »

kangru skrev:
Jag har kört i hårt regn flera gånger med AP1 och upplever det hela som väldigt säkert. Jag håller naturligtvis koll på vägen och ser hur och var djupare vattensamlingar finns och är beredd att hantera det. Min subjektiva upplevelse är att det är säkrare med AP1 på än utan.
Men HW i AP1 inkluderar ju inte heller sidokameror, det finns alltså inte samma koll åt sidorna som reagerar på verkliga och inbillade hinder
Skriv svar