Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av N H »

Man kan tjäna mycket räckvidd på att ligga bakom i luftsuget på andra bilar/bussar/lastbilar med vår Leaf märker jag, speciellt på motorvägen. Köar såklart på en Model 3 och funderar över våra räckviddsbehov för att klara semesterresor mm och är därför nyfiken på om autopiloten är ett bra hjälpmedel för att slipstreama.

Ni som har autopilot, funkar den bra att ligga säg 2 sekunder efter en bil/buss/lastbil istället för 3 (som jag tror är minsta marginal som rekommenderas)? Funkar det att ställa in den på så kort marginal? Om det funkar, är det säkert? Är autopiloten snabb och säker att hinna bromsa in om bilen framför skulle tvärnita?
Senast redigerad av N H, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Legato »

Är osäker på vad optimalt avstånd är, men min känsla är att avståndet är alldeles för långt även på "1" som inställning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Franz »

20170808_142109.jpg
Jag körde idag från Ängelholm till Göteborg. Hamnade bakom en ganska stor bil som jag följde slaviskt i 10 mil. Fick väldigt fina siffror som synes. Ganska varmt idag så trycket i däcken gick upp till 3,4 bar. Range mode på och ACn på 19 grader. Model S 85D... APn på hela tiden och med avståndsläge 2.
Typiskt 130 km/h om än så klart en del avvikelser upp och ner.

Kände Inga problem alls. APn passar väldigt fint på motorväg och gillar att ligga bakom en annan bil. Det var väldigt sällan rekommendationer om att hålla händerna på ratten.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av mgorgis »

Skulle aldrig rekommendera att ligga så nära bakom en annan bil, speciellt inte en lastbil. Man ska aldrig lita 100% på teknik för det är ditt och din familjs liv vi pratar om. I bästa fall får du säkert massa stenskott o annat skit från framför bilen :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av mati »

Även med lägsta inställning lägger sig farthållaren inte tillräckligt nära för att optimera slipstreamandet. Det är ganska nära, alldeles för nära, men inte så nära som två sekunder. Den skulle nog aldrig hinna reagera heller ifall framförande bil bromsar hårt. Jag kört mest med inställning 5 eller 6. Det känns tryggast.
Jag skulle inte rekommendera att köra så nära om man inte är tvungen, t ex om man inte kommer fram annars. Det är olagligt, säkerheten äventyras, och biles front blir blästrad. Känns ganska onödigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av LarsL »

Du tjänar ju på slipsteamen även med 3 sekunders avstånd om det är en lastbil framför.
Sen vet jag inte om du kommer behöva det med en Model 3, den har ju RN räckvidd 30 mil i basutförande. Det borde ta dig mellan Superchargers utan några större problem. Men har du jobbiga sträckor så köp en Chademo-adapter.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Svenssons »

Model 3 I basutförandet har nog samma eller längre räckvidd som min Model X. Min Model X har fullt tillräcklig räckvidd för Sverige och större delen av Europa. Det kan dock bli problematiskt i östra Europa som tex Polen idag men när väl Model 3 lanseras lär detta inte vara något som helst problem för långresor.

När jag körde till Berlin var jag aldrig orolig för räckvidden och det gick att köra i valfri fart, hade aldrig några funderingar på slipstream.

När jag på annan resa körde till Warszawa från Gdansk var det dock en annan sak. Jag låg och slipstreamade bakom lastbilar som nog blev irriterande av att ha en bil tätt bakom dom på större motorväg. Hade jag kört från Berlin hade det inte varit några problem men mellan Gdansk och Warszawa existerar idag inga elbilladdare eller laddplatser alls. Tesla har dock en planerad för i år och det är planerat över 70 andra snabbladdare i Polen före utgången av 2018.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Zalman3 »

mgorgis skrev:
Skulle aldrig rekommendera att ligga så nära bakom en annan bil, speciellt inte en lastbil. Man ska aldrig lita 100% på teknik för det är ditt och din familjs liv vi pratar om. I bästa fall får du säkert massa stenskott o annat skit från framför bilen :)
Körde Krokom -Umeå 402 km förra veckan.
Hade 62km kvar, AP2 på 7, ca 3s efter lastbilar
Inget stenskott, men det gick väldigt snålt.
Kör en S75D.

Tycker det fungerar alldeles utmärkt att låsa på framförvarande lastbil /bil.
Bekvämt och snålt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Bjelke »

Slipatreamade en hel del med Leafen förut och problemet är helt klart att hålla avståndet lagom hela tiden (kräver
mkt koncentration) och visst hade man velat haft en adaptiv farthållare då... Och Teslans funkar bra även om den
som sagts redan inte går att ställa på ett sånt avstånd som är riktigt optimalt för att spara mkt energi...
Rent tekniskt så funkar den tillräckligt bra och spar en hel del även om det inte är speciellt smart att ligga så nära.
Jag vill påstå att om man ligger så nära så reagerar den snabbare och bättre än mig så ur säkerhetsperspektiv så är
den bättre och kan dessutom se framför bilen närmast (funkar på mindre bilar inte stora lastbilar) framför, men det är
ändå inte ok att ligga supernära såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Gretsch »

Så här blev det när jag slipstreamade en lite länge sträcka , det funkar men det blir lite långtråkigt att ligga bakom en lastbil så länge.
IMG_0328.JPG
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av N H »

Det går tydligen att snålköra en Model S snålare än en Leaf på motorväg ser jag! En räckviddssiffra på ett papper är mer värt om bilen går längre när man behöver det, på långresor = oftare motorväg. Det verkar lovande för 3:an också!

Jag tolkar er som att autopilot funkar bra för lättare slipstreaming och tyngre slipstreaming ska man ge fan i, både med tanke på sig själv och sina medtrafikanter. Jag gillar inte heller när jag har någon som slickar en i röven och jag brukar inte köra någon extrem slipstreaming. Men det krävs ändå en j-a koncentration för att hålla 3 sek konstant, ibland blir det lite mer och ibland lite mindre. Det verkar autopiloten kunna hjälpa till med.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Även med lägsta inställning lägger sig farthållaren inte tillräckligt nära för att optimera slipstreamandet. Det är ganska nära, alldeles för nära, men inte så nära som två sekunder. Den skulle nog aldrig hinna reagera heller ifall framförande bil bromsar hårt. Jag kört mest med inställning 5 eller 6. Det känns tryggast.
Jag skulle inte rekommendera att köra så nära om man inte är tvungen, t ex om man inte kommer fram annars. Det är olagligt, säkerheten äventyras, och biles front blir blästrad. Känns ganska onödigt.
5 eller 6? Är det skala till 11 på AP2 eller? 8-)

På AP1 är det bara 1-4. Jag använder 2-3 enbart men tycker den hållet ganska stort avstånd även på "1"vid högre hastigheter. Större avstånd än jag trodde var effektivt för slipstream, men jag är allt annat än expert på området.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av mati »

Legato skrev:
5 eller 6? Är det skala till 11 på AP2 eller? 8-).
Den går till 7 tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Gretsch »

På AP 1 är det 1-7
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Svenssons »

AP1 går som sagt sätta från 1-7. Själv varierar jag en hel del vilket avstånd jag har. I lägre hastighet med mycket trafik kör jag på 1-3, i högre hastigheter blir det oftast 6-7.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
AP1 går som sagt sätta från 1-7. Själv varierar jag en hel del vilket avstånd jag har. I lägre hastighet med mycket trafik kör jag på 1-3, i högre hastigheter blir det oftast 6-7.
Vad skumt, måste testa imorgon igen... Men det låter verkligen skumt för mig. Jag tycker att det tom med läge 3 är lite bökigt på motorväg då den extremt tidigt börjar bromsa för framförvarande bil. Man får i princip ligga konstant i ytterfil om det ska fungera. Läge 6-7 borde innebära väldigt väldigt långt avstånd till framförvarande?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
AP1 går som sagt sätta från 1-7. Själv varierar jag en hel del vilket avstånd jag har. I lägre hastighet med mycket trafik kör jag på 1-3, i högre hastigheter blir det oftast 6-7.
Vad skumt, måste testa imorgon igen... Men det låter verkligen skumt för mig. Jag tycker att det tom med läge 3 är lite bökigt på motorväg då den extremt tidigt börjar bromsa för framförvarande bil. Man får i princip ligga konstant i ytterfil om det ska fungera. Läge 6-7 borde innebära väldigt väldigt långt avstånd till framförvarande?
Inbromsningen börjar rätt långt innan, särskilt om det är stor skillnad på hastigheterna. Gäller att byta fil i tid innan inbromsning. Avståndet som den sedan lägger sig bakom är dock inte otroligt långt bakom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Leo »

Håller med om att den är lite "osmidig" i sin anpassning. När symbolen visas för bilen framför gäller det att ganska snabbt blinka för filbyte. Annars bromsar den in ganska bryskt. Tycker att dee funkar mjukare med den adaptiva farthållaren på min e-Golf. Kan bero på att det är en lättare bil också, så att det blir smidigare av den anledningen. (Max rekuperation är dock ungefär lika stark)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Challe76a »

Körde i 80. 1:an var 0.8 sekunder. 2:an 1.1 sekund. 7:an 2,28 sekunder.

Jag tycker som sagt den alltid ligger för nära...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av N H »

Challe76a skrev:
Körde i 80. 1:an var 0.8 sekunder. 2:an 1.1 sekund. 7:an 2,28 sekunder.

Jag tycker som sagt den alltid ligger för nära...
Oj, det låter väldigt nära. Är tiden olika beroende på hastighet också?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Svenssons »

N H skrev:
Challe76a skrev:
Körde i 80. 1:an var 0.8 sekunder. 2:an 1.1 sekund. 7:an 2,28 sekunder.

Jag tycker som sagt den alltid ligger för nära...
Oj, det låter väldigt nära. Är tiden olika beroende på hastighet också?
Tror det kan variera lite men tycker inte det är väldigt nära när det gäller 6-7.

Om man ska ligga 3 sekunder (eller 3 snapsar som jag lärde mig...) så gäller följande avstånd för olika hastigheter:

30km/h: 25 meter
50km/h: 42 meter
80km/h: 67 meter
120km/h: 100 meter

I 30 km/h tycker jag att 25 meter är i längsta laget.

I 80 km/h så blir avstånden enligt följande för dessa tider:

1:an med 0.8 sekunder: 18 meter
2:an med 1.1 sekunder: 24 meter
7:an med 2,28 sekunder: 51 meter
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Challe76a »

Ska göra en ny mätning vid tillfälle eller om någon annan kan bidra. Detta var med ap2. Har för mig att vår MS var likadan, den hade ap1.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Svenssons »

Challe76a skrev:
Ska göra en ny mätning vid tillfälle eller om någon annan kan bidra. Detta var med ap2. Har för mig att vår MS var likadan, den hade ap1.
Jag gjorde lite grov koll och det verkar vara ungefär samma för AP1.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av miksch »

Problem med å ligge så tett bak en annen bil er på ene siden selvfølgelig sikkerhet. Men vi har en bil som er dyr, lakkforsegler den får å så gi lakken juling via stenskudd. Hva sparer du i rekkevidde, og hva koster det å skifte frontvindu eller lakkere panseret?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Om man ska ligga 3 sekunder (eller 3 snapsar som jag lärde mig...) så gäller följande avstånd för olika hastigheter:
Det är såklart aldrig fel med "hängslen och livrem", men samtidigt tycker jag man ska kunna förvänta sig att AP har avsevärt bättre reaktionstid än en människa.

Har fortfarande inte ens testat större avstånd än "4", men redan på "3" så får man ju byta fil på motorväg med väldigt mycket större avstånd till framförvarande än vad de flesta andra gör.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar