Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Moderator: Redaktion
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Det går tydligen att snålköra en Model S snålare än en Leaf på motorväg ser jag! En räckviddssiffra på ett papper är mer värt om bilen går längre när man behöver det, på långresor = oftare motorväg. Det verkar lovande för 3:an också!
Jag tolkar er som att autopilot funkar bra för lättare slipstreaming och tyngre slipstreaming ska man ge fan i, både med tanke på sig själv och sina medtrafikanter. Jag gillar inte heller när jag har någon som slickar en i röven och jag brukar inte köra någon extrem slipstreaming. Men det krävs ändå en j-a koncentration för att hålla 3 sek konstant, ibland blir det lite mer och ibland lite mindre. Det verkar autopiloten kunna hjälpa till med.
Jag tolkar er som att autopilot funkar bra för lättare slipstreaming och tyngre slipstreaming ska man ge fan i, både med tanke på sig själv och sina medtrafikanter. Jag gillar inte heller när jag har någon som slickar en i röven och jag brukar inte köra någon extrem slipstreaming. Men det krävs ändå en j-a koncentration för att hålla 3 sek konstant, ibland blir det lite mer och ibland lite mindre. Det verkar autopiloten kunna hjälpa till med.
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
5 eller 6? Är det skala till 11 på AP2 eller?mati skrev:Även med lägsta inställning lägger sig farthållaren inte tillräckligt nära för att optimera slipstreamandet. Det är ganska nära, alldeles för nära, men inte så nära som två sekunder. Den skulle nog aldrig hinna reagera heller ifall framförande bil bromsar hårt. Jag kört mest med inställning 5 eller 6. Det känns tryggast.
Jag skulle inte rekommendera att köra så nära om man inte är tvungen, t ex om man inte kommer fram annars. Det är olagligt, säkerheten äventyras, och biles front blir blästrad. Känns ganska onödigt.
På AP1 är det bara 1-4. Jag använder 2-3 enbart men tycker den hållet ganska stort avstånd även på "1"vid högre hastigheter. Större avstånd än jag trodde var effektivt för slipstream, men jag är allt annat än expert på området.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Den går till 7 tror jag.Legato skrev:5 eller 6? Är det skala till 11 på AP2 eller? .
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
AP1 går som sagt sätta från 1-7. Själv varierar jag en hel del vilket avstånd jag har. I lägre hastighet med mycket trafik kör jag på 1-3, i högre hastigheter blir det oftast 6-7.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Vad skumt, måste testa imorgon igen... Men det låter verkligen skumt för mig. Jag tycker att det tom med läge 3 är lite bökigt på motorväg då den extremt tidigt börjar bromsa för framförvarande bil. Man får i princip ligga konstant i ytterfil om det ska fungera. Läge 6-7 borde innebära väldigt väldigt långt avstånd till framförvarande?Svenssons skrev:AP1 går som sagt sätta från 1-7. Själv varierar jag en hel del vilket avstånd jag har. I lägre hastighet med mycket trafik kör jag på 1-3, i högre hastigheter blir det oftast 6-7.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Inbromsningen börjar rätt långt innan, särskilt om det är stor skillnad på hastigheterna. Gäller att byta fil i tid innan inbromsning. Avståndet som den sedan lägger sig bakom är dock inte otroligt långt bakom.Legato skrev:Vad skumt, måste testa imorgon igen... Men det låter verkligen skumt för mig. Jag tycker att det tom med läge 3 är lite bökigt på motorväg då den extremt tidigt börjar bromsa för framförvarande bil. Man får i princip ligga konstant i ytterfil om det ska fungera. Läge 6-7 borde innebära väldigt väldigt långt avstånd till framförvarande?Svenssons skrev:AP1 går som sagt sätta från 1-7. Själv varierar jag en hel del vilket avstånd jag har. I lägre hastighet med mycket trafik kör jag på 1-3, i högre hastigheter blir det oftast 6-7.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Håller med om att den är lite "osmidig" i sin anpassning. När symbolen visas för bilen framför gäller det att ganska snabbt blinka för filbyte. Annars bromsar den in ganska bryskt. Tycker att dee funkar mjukare med den adaptiva farthållaren på min e-Golf. Kan bero på att det är en lättare bil också, så att det blir smidigare av den anledningen. (Max rekuperation är dock ungefär lika stark)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Körde i 80. 1:an var 0.8 sekunder. 2:an 1.1 sekund. 7:an 2,28 sekunder.
Jag tycker som sagt den alltid ligger för nära...
Jag tycker som sagt den alltid ligger för nära...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Oj, det låter väldigt nära. Är tiden olika beroende på hastighet också?Challe76a skrev:Körde i 80. 1:an var 0.8 sekunder. 2:an 1.1 sekund. 7:an 2,28 sekunder.
Jag tycker som sagt den alltid ligger för nära...
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Tror det kan variera lite men tycker inte det är väldigt nära när det gäller 6-7.N H skrev:Oj, det låter väldigt nära. Är tiden olika beroende på hastighet också?Challe76a skrev:Körde i 80. 1:an var 0.8 sekunder. 2:an 1.1 sekund. 7:an 2,28 sekunder.
Jag tycker som sagt den alltid ligger för nära...
Om man ska ligga 3 sekunder (eller 3 snapsar som jag lärde mig...) så gäller följande avstånd för olika hastigheter:
30km/h: 25 meter
50km/h: 42 meter
80km/h: 67 meter
120km/h: 100 meter
I 30 km/h tycker jag att 25 meter är i längsta laget.
I 80 km/h så blir avstånden enligt följande för dessa tider:
1:an med 0.8 sekunder: 18 meter
2:an med 1.1 sekunder: 24 meter
7:an med 2,28 sekunder: 51 meter
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Ska göra en ny mätning vid tillfälle eller om någon annan kan bidra. Detta var med ap2. Har för mig att vår MS var likadan, den hade ap1.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Jag gjorde lite grov koll och det verkar vara ungefär samma för AP1.Challe76a skrev:Ska göra en ny mätning vid tillfälle eller om någon annan kan bidra. Detta var med ap2. Har för mig att vår MS var likadan, den hade ap1.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Problem med å ligge så tett bak en annen bil er på ene siden selvfølgelig sikkerhet. Men vi har en bil som er dyr, lakkforsegler den får å så gi lakken juling via stenskudd. Hva sparer du i rekkevidde, og hva koster det å skifte frontvindu eller lakkere panseret?
Re: Autopilot bra hjälpmedel för att slipstreama?
Det är såklart aldrig fel med "hängslen och livrem", men samtidigt tycker jag man ska kunna förvänta sig att AP har avsevärt bättre reaktionstid än en människa.Svenssons skrev:Om man ska ligga 3 sekunder (eller 3 snapsar som jag lärde mig...) så gäller följande avstånd för olika hastigheter:
Har fortfarande inte ens testat större avstånd än "4", men redan på "3" så får man ju byta fil på motorväg med väldigt mycket större avstånd till framförvarande än vad de flesta andra gör.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021