Tillgänglig batterikapacitet?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Tillgänglig batterikapacitet?

Inlägg av Verdi »

Laddade min bil till 100% igår vid avfärd och körde nära 31 mil i gott tempo. Kom hem med 22 km typical kvar. Då stod det att jag hade förbrukat 64 kWh. Lägger man på 4 kWh för de resterande 22 km så är det totalt 68 kWh. Ganska långt från 75 kWh. Ska det vara så?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Laddade min bil till 100% igår vid avfärd och körde nära 31 mil i gott tempo. Kom hem med 22 km typical kvar. Då stod det att jag hade förbrukat 64 kWh. Lägger man på 4 kWh för de resterande 22 km så är det totalt 68 kWh. Ganska långt från 75 kWh. Ska det vara så?
Eftersatt du kommer till 0 km så finns ytterligare lite räckvidd kvar och enligt de som kommit fram så ska det finnas 72,6 kWh användbara.

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Inlägg av e5m1r »

Verdi skrev:
Laddade min bil till 100% igår vid avfärd och körde nära 31 mil i gott tempo. Kom hem med 22 km typical kvar. Då stod det att jag hade förbrukat 64 kWh. Lägger man på 4 kWh för de resterande 22 km så är det totalt 68 kWh. Ganska långt från 75 kWh. Ska det vara så?
Den räknar inte all förbrukning i bilen och drar ifrån regen så det är omöjligt att få rätt att räkna så
Däremot kan du slå ut dina km vid fullladdad och multiplicera med 0,019 ( typical 190 ) så får du tillgänglig kapacitet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Verdi skrev:
Laddade min bil till 100% igår vid avfärd och körde nära 31 mil i gott tempo. Kom hem med 22 km typical kvar. Då stod det att jag hade förbrukat 64 kWh. Lägger man på 4 kWh för de resterande 22 km så är det totalt 68 kWh. Ganska långt från 75 kWh. Ska det vara så?
Den räknar inte all förbrukning i bilen och drar ifrån regen så det är omöjligt att få rätt att räkna så
Däremot kan du slå ut dina km vid fullladdad och multiplicera med 0,019 ( typical 190 ) så får du tillgänglig kapacitet

388 km * 190 Wh/km = 73 720 Wh.

Ja, det ser ju rimligare ut.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Inlägg av jonas »

Jag mätte hur mycket jag kunde ladda i mitt helt tomma 85kWh batteri häromdagen. Energimätaren sa då att jag laddat i 81kWh från väggen. Antag att jag har en verkningsgrad på 90% då har mitt batteri en kapacitet på 73kWh. vilket om jag dividerar med 1,9kWh/mil ger en räckvidd på ca 38 mil.

Och det är lite mer än det brukar stå som räckvidd, minns inte riktigt vad det står eftersom jag visar i SOC istället för km.
Men helt klart är att mitt batteri inte har 85kWh, däremot har jag inte upplevt någon degradering att tala om på 11000 mil.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Inlägg av joel80 »

Är 10% i överföringsförlust rimligt att räkna med? Har man inte kommit ner mer där?! :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Inlägg av bjelkeman »

joel80 skrev:
Är 10% i överföringsförlust rimligt att räkna med? Har man inte kommit ner mer där?! :/
Det verkar ungefär rätt.

http://www.teslarati.com/charging-tesla ... st-higher/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Inlägg av Foluke »

jonas skrev:
Jag mätte hur mycket jag kunde ladda i mitt helt tomma 85kWh batteri häromdagen. Energimätaren sa då att jag laddat i 81kWh från väggen. Antag att jag har en verkningsgrad på 90% då har mitt batteri en kapacitet på 73kWh. vilket om jag dividerar med 1,9kWh/mil ger en räckvidd på ca 38 mil.

Och det är lite mer än det brukar stå som räckvidd, minns inte riktigt vad det står eftersom jag visar i SOC istället för km.
Men helt klart är att mitt batteri inte har 85kWh, däremot har jag inte upplevt någon degradering att tala om på 11000 mil.
Ungefär så upplever jag mitt 85-batteri. Jag laddade fullt häromdagen och då visades 391 km räckvidd. Ca 74 kWh enligt ovanstående kalkyl. Ingen förändring under 4800 mil så vitt jag kommer ihåg.
Kapaciteten räcker gott för mina behov! SuC byggs tätare och tätare. Hela sydöstra Sverige har ju byggts ut sedan jag fick bilen. Några gånger har jag använt schuko destinationsladdning, mest för att jag kunnat. Jag har ingen annan kabel än vad som kom vid leveransen (förutom den jag har fast monterad hemma).
Min bedömning är att batterikapaciteten är fullt tillräcklig i dagsläget och med utbyggnaden av SuC och den uteblivna degenereringen av batteriet kommer jag ha "överkapacitet" i mitt batteri framöver!
Jag kanske skaffar mig en typ2 kabel så jag kan hitta bra parkering med anseendet i behåll på vissa ställen! Tomma laddplatser, bra placerade och jag har ingen kabel! :lol:
Model S P85D,
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tillgänglig batterikapacitet?

Inlägg av joel80 »

bjelkeman skrev:
joel80 skrev:
Är 10% i överföringsförlust rimligt att räkna med? Har man inte kommit ner mer där?! :/
Det verkar ungefär rätt.

http://www.teslarati.com/charging-tesla ... st-higher/
Oj.. Den där snubben hade ju dryga 20% I förluster...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar