Passive entry?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Passive entry?

Inlägg av Remuz »

Nice feature var ju att trycker du på dörren innan du låst upp så minns bilen det en stund och öppnar dörren när du låst upp. Kan man bli av med dubbeltryck på nyckel för att köra? Har ju redan dubbelklickat för att öppna
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Passive entry?

Inlägg av mati »

Bild
Jag fick detta meddelande idag. Tack o lov kommer jag ihåg vad jag gjorde för att få fram det:

Jag hade klivit ur bilen strax innan, men jag skulle snart köra vidare, och eftersom jag inte hade lust att pilla fram fobben för att låsa upp bilen igen, hade jag inte stängt dörren. Den stod alltså vidöppen när jag kom tillbaka till bilen för att köra vidare. Och då kom meddelandet. Jag fick alltså ändå pilla fram fobben och "låsa upp" trots att bilen aldrig var låst. Spännande. Nu vet man det också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Passive entry?

Inlägg av Svenssons »

Beteendet skiljer sig alltså inte mellan Model S och Model X som det verkar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jstesla
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jul 2017 21:21

Re: Passive entry?

Inlägg av jstesla »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
"Ber om uppdatering"? Menar du på telefon till Tesla, eller finns det något sätt att "forcera" uppdatering i systemet?

Jag har tagit det via mail framför allt. Första uppdateringen som kom via OTA misslyckades, därefter gick det inte få in någon uppdatering OTA utan jag fick uppdatering på SC. Andra uppdateringen bad jag om, då var det någon säkerhetsuppdatering som kom ut och efter ett någon månad tyckte jag att det var tid att få den. Tredje uppdateringen kom via nytt besök på SC i och med första servicen. Fjärde uppdateringen fick jag får någon månad sedan efter att jag mailat om att jag var orolig att min bil inte kunde få några OTA-uppdateringar.
OK! Frustrerande... Jag får updates, men tycker ofta de kommer avsevärt senare än för "alla" andra.
Tack för svaren! Skall kolla med Tesla hur jag skall göra framöver, Åker inte förbi någon SC så ofta.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Passive entry?

Inlägg av beef »

Svenssons skrev:
Beteendet skiljer sig alltså inte mellan Model S och Model X som det verkar.
Nope, fick uppdateringen till min Model S idag och det är samma beteende, premium Model X har ju butler-mode och det är det som knasar till det om det är igång.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Passive entry?

Inlägg av Monark1954 »

Utlåst med fob och mobil i bilen långt hemifrån. Denna gång gick det bra då familjemedlem med app kunde låsa upp från annan ort.
Har vår "passive entré" OFF påverkat detta?
Försöker återsimulera hemma, lyckas att låsa ut mej en gång men sen är det hopplöst.
Min slutsats är att bilen kan vara i massor av olika mode och beter sig då olika.
Varning för att gå ut med fob och mobil i bilen, kan fungera 99 gånger men inte 100:e.
Om fobskydd och passive entry ökat risken för utelåsning gick inte att simulera. Risken för stöld torde dock minskat.
DSC_1902.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Passive entry?

Inlägg av mati »

Jag har också märkt att bilen beter sig numera lite oförutsägbart. Det känns som den där nya funktionen är en alltför hastigt implementerad hotfix.
Ibland funkar inte walk-away låset, dvs bilen står med utfälla handtag när man kommer tillbaka till bilen. Ibland är handtagen infällda, men det går att öppna bilen när man trycker på dem.
Ibland får jag meddelandet som ovan, unlock required, men det kommer väldigt random. Det verkar inte finnas någon riktig logik i det hela. Jag funderar faktiskt på att återgå till det gamla, passive entry on, men med aluminiumfolie i fobben.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Passive entry?

Inlägg av Svenssons »

Telefonen kan fungera som ett utmärkt fobbskydd ibland. Inte så roligt om man lägger fobben och telefon bredvid varandra i bilen och telefon blir ett fobbskydd när man går från bilen...

Jag försöker alltid undvika att ha telefon och fobb tillsammans. Möjligt att telefon slutar vara fobbskydd när batteriet tar slut men det kan bli en lång väntan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Passive entry?

Inlägg av DSV »

Svenssons skrev:
Telefonen kan fungera som ett utmärkt fobbskydd ibland. Inte så roligt om man lägger fobben och telefon bredvid varandra i bilen och telefon blir ett fobbskydd när man går från bilen...

Jag försöker alltid undvika att ha telefon och fobb tillsammans. Möjligt att telefon slutar vara fobbskydd när batteriet tar slut men det kan bli en lång väntan.
Skulle inte tro det är radiosignalerna från telefonen som stör nyckeln så mycket som materialet isig. Jag har en plånbok/kortfodral i metall och den är notorisk på att störa ut nyckeln när de ligger i samma ficka.

Hade önskat att man med klick på nyckeln skulle kunna avaktivera passive entry för nästa upplåsning. Oftast är jag helt ok med att den sköter sig själv men ibland vill jag enkelt kunna forcera den till att inte öppna med mindre än jag trycker på nyckeln.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Passive entry?

Inlägg av Jensa »

Jag har stängt av autolock funktionen då jag inte litar på funktionen samt att man riskerar att bli utelåst om man glömmer mobil och fob i bilen. :?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Passive entry?

Inlägg av Beigler »

Hämtade ny bil idag och fick därmed uppdaterad mjukvara. Jag kan inte ens aktivera passive entry, är det någon som har tips på vad det kan vara som blockerar den?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Passive entry?

Inlägg av frippe »

Om jag har pin to drive aktiverat, borde jag inte kunna ha passive entry på då?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Passive entry?

Inlägg av renes »

frippe skrev:
Om jag har pin to drive aktiverat, borde jag inte kunna ha passive entry på då?
Det funkar ändå.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Passive entry?

Inlägg av frippe »

renes skrev:
frippe skrev:
Om jag har pin to drive aktiverat, borde jag inte kunna ha passive entry på då?
Det funkar ändå.
Ja, det är klart att det gör. Tänkte mer i ett säkerhetsperspektiv.
Passive entry tillkom för att minska risken för kapning. Sedan har ytterligare pin to drive tillkommit. Och då var min fundering om passive entry kunde slås på eftersom att pin to drive hindrar stöld av fordonet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Passive entry?

Inlägg av selfish »

Rekommenderar att du har passive entry avstängt. Jag gjorde tester av säkerheten i Teslas keyless system tillsammans med Larmtjänst och Polisen i somras. Vår slutsats är rekommendation att ha passive entry avstängt och PIN2drive påslaget för bästa säkerhet i S och X.
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Passive entry?

Inlägg av taliz »

selfish skrev:
Rekommenderar att du har passive entry avstängt. Jag gjorde tester av säkerheten i Teslas keyless system tillsammans med Larmtjänst och Polisen i somras. Vår slutsats är rekommendation att ha passive entry avstängt och PIN2drive påslaget för bästa säkerhet i S och X. Bild
Det är väl samma system som i de flesta keyless go. Signalen kan ganska enkelt förlängas oavsett bilmärke vad jag förstår.
Däremot funkar det ju inte på Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Passive entry?

Inlägg av renes »

frippe skrev:
renes skrev:
frippe skrev:
Om jag har pin to drive aktiverat, borde jag inte kunna ha passive entry på då?
Det funkar ändå.
Ja, det är klart att det gör. Tänkte mer i ett säkerhetsperspektiv.
Passive entry tillkom för att minska risken för kapning. Sedan har ytterligare pin to drive tillkommit. Och då var min fundering om passive entry kunde slås på eftersom att pin to drive hindrar stöld av fordonet.
Ah, sorry, missförstånd.

Jag är rätt paranoid av mig, men jag tycker att risken med passive entry påslagen är acceptabel. Har pin2drive på. Men om det visar sig i verkligheten att det är ett problem, så kommer jag ändra mig.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4334
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Passive entry?

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
selfish skrev:
Rekommenderar att du har passive entry avstängt. Jag gjorde tester av säkerheten i Teslas keyless system tillsammans med Larmtjänst och Polisen i somras. Vår slutsats är rekommendation att ha passive entry avstängt och PIN2drive påslaget för bästa säkerhet i S och X. Bild
Det är väl samma system som i de flesta keyless go. Signalen kan ganska enkelt förlängas oavsett bilmärke vad jag förstår.
Däremot funkar det ju inte på Model 3.
Jag har en teori som idag skulle fungera även på trean, så slå av den där också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Passive entry?

Inlägg av taliz »

dstr skrev:
taliz skrev:
selfish skrev:
Rekommenderar att du har passive entry avstängt. Jag gjorde tester av säkerheten i Teslas keyless system tillsammans med Larmtjänst och Polisen i somras. Vår slutsats är rekommendation att ha passive entry avstängt och PIN2drive påslaget för bästa säkerhet i S och X. Bild
Det är väl samma system som i de flesta keyless go. Signalen kan ganska enkelt förlängas oavsett bilmärke vad jag förstår.
Däremot funkar det ju inte på Model 3.
Jag har en teori som idag skulle fungera även på trean, så slå av den där också.
Du menar att förlänga bluetooth?
Det finns väl repeaters för det ja. Men poängen var att det inte går att använda samma "kit" som tjuvarna kör med till "alla" märken, utan då krävs det annan teknik.
Att de blev poppis att sno S och X var väl just för att de upptäckte att de kunde använda samma grejer som när de snodde en BMW eller Mercedes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Passive entry?

Inlägg av heldiggrisen »

selfish skrev:
Rekommenderar att du har passive entry avstängt. Jag gjorde tester av säkerheten i Teslas keyless system tillsammans med Larmtjänst och Polisen i somras. Vår slutsats är rekommendation att ha passive entry avstängt och PIN2drive påslaget för bästa säkerhet i S och X. Bild
Finns det någon rapport man kan ta del av?
Skriv svar