Passive entry?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Passive entry?

Inlägg av Simon »

Vad är nu detta för uppdatering?!
Ska det vara på det här viset så kanske Tesla kan betala rattkryckan jag köpte på en loppis igår!?!? Tydligen helt i onödan?!?!
;)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Passive entry?

Inlägg av e5m1r »

Helt ärligt skulle nån kod på skärmen bara funka
Lite meningslös med keyless om man ändå får rota fram nyckeln för att köra
Och kvinnor med väskor.....
Nää tesla gör om gör rätt
( hade kod möjlighet på min BMW X5 2005 )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Passive entry?

Inlägg av Remuz »

Perfekt funktion för mig med knasiga barn. Har testat nu och är nöjd med allt utom att man måste klicka extra för att starta bilen. Borde vara två olika flaggor, en för start och en för entry
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jstesla
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jul 2017 21:21

Re: Passive entry?

Inlägg av jstesla »

Hej

Hur vet man att bilen har den senaste uppdateringen? Min bil har 2017.28 c528869 men det verkar ha kommit någon efter det?

Hittar iallafall inte funktionen för passive entry.

Mvh Js
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Passive entry?

Inlägg av Svenssons »

jstesla skrev:
Hej

Hur vet man att bilen har den senaste uppdateringen? Min bil har 2017.28 c528869 men det verkar ha kommit någon efter det?

Hittar iallafall inte funktionen för passive entry.
Det har kommit några firmware efter det. Själv ligger jag på 17.26.17, verkar som jag aldrig får automatiska uppdateringar utan endast via SC eller om jag ber om uppdatering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Passive entry?

Inlägg av beef »

Här kommer bilden.
PassiveEntry.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Passive entry?

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
jstesla skrev:
Hej

Hur vet man att bilen har den senaste uppdateringen? Min bil har 2017.28 c528869 men det verkar ha kommit någon efter det?

Hittar iallafall inte funktionen för passive entry.
Det har kommit några firmware efter det. Själv ligger jag på 17.26.17, verkar som jag aldrig får automatiska uppdateringar utan endast via SC eller om jag ber om uppdatering.
"Ber om uppdatering"? Menar du på telefon till Tesla, eller finns det något sätt att "forcera" uppdatering i systemet?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Passive entry?

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
jstesla skrev:
Hej

Hur vet man att bilen har den senaste uppdateringen? Min bil har 2017.28 c528869 men det verkar ha kommit någon efter det?

Hittar iallafall inte funktionen för passive entry.
Det har kommit några firmware efter det. Själv ligger jag på 17.26.17, verkar som jag aldrig får automatiska uppdateringar utan endast via SC eller om jag ber om uppdatering.
"Ber om uppdatering"? Menar du på telefon till Tesla, eller finns det något sätt att "forcera" uppdatering i systemet?
Jag har tagit det via mail framför allt. Första uppdateringen som kom via OTA misslyckades, därefter gick det inte få in någon uppdatering OTA utan jag fick uppdatering på SC. Andra uppdateringen bad jag om, då var det någon säkerhetsuppdatering som kom ut och efter ett någon månad tyckte jag att det var tid att få den. Tredje uppdateringen kom via nytt besök på SC i och med första servicen. Fjärde uppdateringen fick jag får någon månad sedan efter att jag mailat om att jag var orolig att min bil inte kunde få några OTA-uppdateringar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Passive entry?

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
"Ber om uppdatering"? Menar du på telefon till Tesla, eller finns det något sätt att "forcera" uppdatering i systemet?

Jag har tagit det via mail framför allt. Första uppdateringen som kom via OTA misslyckades, därefter gick det inte få in någon uppdatering OTA utan jag fick uppdatering på SC. Andra uppdateringen bad jag om, då var det någon säkerhetsuppdatering som kom ut och efter ett någon månad tyckte jag att det var tid att få den. Tredje uppdateringen kom via nytt besök på SC i och med första servicen. Fjärde uppdateringen fick jag får någon månad sedan efter att jag mailat om att jag var orolig att min bil inte kunde få några OTA-uppdateringar.
OK! Frustrerande... Jag får updates, men tycker ofta de kommer avsevärt senare än för "alla" andra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Passive entry?

Inlägg av rockard »

rockard skrev:
Remuz skrev:
Är det inte dubbelklick för ATt låsa upp på X blir jag deppig. Har problem med min ena son som springer Runt bilen och öppnar dörrar hela tiden. Lösningen just nu är att packa in nyckeln i Folke och sedan låsa via appen precis när alla dörrar lyckas vara stängda
Jag har en X, och jag måste som jag skrev tidigare dubbeltrycka på nyckeln för att öppna någon av dörrarna. Men då låser jag också alltid med trippeltryck, och inte genom att bara gå ifrån bilen. Det kanske gör skillnad?
Har förresten testat detta nu, och det gör ingen skillnad om jag låser med trippeltryck eller genom att gå bort från bilen med nyckeln. När jag kommer tillbaka till bilen måste jag låsa upp genom att dubbeltrycka på nyckeln. Detta gäller som sagt en Model X.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Passive entry?

Inlägg av Remuz »

Nice feature var ju att trycker du på dörren innan du låst upp så minns bilen det en stund och öppnar dörren när du låst upp. Kan man bli av med dubbeltryck på nyckel för att köra? Har ju redan dubbelklickat för att öppna
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Passive entry?

Inlägg av mati »

Bild
Jag fick detta meddelande idag. Tack o lov kommer jag ihåg vad jag gjorde för att få fram det:

Jag hade klivit ur bilen strax innan, men jag skulle snart köra vidare, och eftersom jag inte hade lust att pilla fram fobben för att låsa upp bilen igen, hade jag inte stängt dörren. Den stod alltså vidöppen när jag kom tillbaka till bilen för att köra vidare. Och då kom meddelandet. Jag fick alltså ändå pilla fram fobben och "låsa upp" trots att bilen aldrig var låst. Spännande. Nu vet man det också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Passive entry?

Inlägg av Svenssons »

Beteendet skiljer sig alltså inte mellan Model S och Model X som det verkar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jstesla
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jul 2017 21:21

Re: Passive entry?

Inlägg av jstesla »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
"Ber om uppdatering"? Menar du på telefon till Tesla, eller finns det något sätt att "forcera" uppdatering i systemet?

Jag har tagit det via mail framför allt. Första uppdateringen som kom via OTA misslyckades, därefter gick det inte få in någon uppdatering OTA utan jag fick uppdatering på SC. Andra uppdateringen bad jag om, då var det någon säkerhetsuppdatering som kom ut och efter ett någon månad tyckte jag att det var tid att få den. Tredje uppdateringen kom via nytt besök på SC i och med första servicen. Fjärde uppdateringen fick jag får någon månad sedan efter att jag mailat om att jag var orolig att min bil inte kunde få några OTA-uppdateringar.
OK! Frustrerande... Jag får updates, men tycker ofta de kommer avsevärt senare än för "alla" andra.
Tack för svaren! Skall kolla med Tesla hur jag skall göra framöver, Åker inte förbi någon SC så ofta.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Passive entry?

Inlägg av beef »

Svenssons skrev:
Beteendet skiljer sig alltså inte mellan Model S och Model X som det verkar.
Nope, fick uppdateringen till min Model S idag och det är samma beteende, premium Model X har ju butler-mode och det är det som knasar till det om det är igång.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Passive entry?

Inlägg av Monark1954 »

Utlåst med fob och mobil i bilen långt hemifrån. Denna gång gick det bra då familjemedlem med app kunde låsa upp från annan ort.
Har vår "passive entré" OFF påverkat detta?
Försöker återsimulera hemma, lyckas att låsa ut mej en gång men sen är det hopplöst.
Min slutsats är att bilen kan vara i massor av olika mode och beter sig då olika.
Varning för att gå ut med fob och mobil i bilen, kan fungera 99 gånger men inte 100:e.
Om fobskydd och passive entry ökat risken för utelåsning gick inte att simulera. Risken för stöld torde dock minskat.
DSC_1902.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Passive entry?

Inlägg av mati »

Jag har också märkt att bilen beter sig numera lite oförutsägbart. Det känns som den där nya funktionen är en alltför hastigt implementerad hotfix.
Ibland funkar inte walk-away låset, dvs bilen står med utfälla handtag när man kommer tillbaka till bilen. Ibland är handtagen infällda, men det går att öppna bilen när man trycker på dem.
Ibland får jag meddelandet som ovan, unlock required, men det kommer väldigt random. Det verkar inte finnas någon riktig logik i det hela. Jag funderar faktiskt på att återgå till det gamla, passive entry on, men med aluminiumfolie i fobben.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Passive entry?

Inlägg av Svenssons »

Telefonen kan fungera som ett utmärkt fobbskydd ibland. Inte så roligt om man lägger fobben och telefon bredvid varandra i bilen och telefon blir ett fobbskydd när man går från bilen...

Jag försöker alltid undvika att ha telefon och fobb tillsammans. Möjligt att telefon slutar vara fobbskydd när batteriet tar slut men det kan bli en lång väntan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Passive entry?

Inlägg av DSV »

Svenssons skrev:
Telefonen kan fungera som ett utmärkt fobbskydd ibland. Inte så roligt om man lägger fobben och telefon bredvid varandra i bilen och telefon blir ett fobbskydd när man går från bilen...

Jag försöker alltid undvika att ha telefon och fobb tillsammans. Möjligt att telefon slutar vara fobbskydd när batteriet tar slut men det kan bli en lång väntan.
Skulle inte tro det är radiosignalerna från telefonen som stör nyckeln så mycket som materialet isig. Jag har en plånbok/kortfodral i metall och den är notorisk på att störa ut nyckeln när de ligger i samma ficka.

Hade önskat att man med klick på nyckeln skulle kunna avaktivera passive entry för nästa upplåsning. Oftast är jag helt ok med att den sköter sig själv men ibland vill jag enkelt kunna forcera den till att inte öppna med mindre än jag trycker på nyckeln.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Passive entry?

Inlägg av Jensa »

Jag har stängt av autolock funktionen då jag inte litar på funktionen samt att man riskerar att bli utelåst om man glömmer mobil och fob i bilen. :?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Passive entry?

Inlägg av Beigler »

Hämtade ny bil idag och fick därmed uppdaterad mjukvara. Jag kan inte ens aktivera passive entry, är det någon som har tips på vad det kan vara som blockerar den?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Passive entry?

Inlägg av frippe »

Om jag har pin to drive aktiverat, borde jag inte kunna ha passive entry på då?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Passive entry?

Inlägg av renes »

frippe skrev:
Om jag har pin to drive aktiverat, borde jag inte kunna ha passive entry på då?
Det funkar ändå.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Passive entry?

Inlägg av frippe »

renes skrev:
frippe skrev:
Om jag har pin to drive aktiverat, borde jag inte kunna ha passive entry på då?
Det funkar ändå.
Ja, det är klart att det gör. Tänkte mer i ett säkerhetsperspektiv.
Passive entry tillkom för att minska risken för kapning. Sedan har ytterligare pin to drive tillkommit. Och då var min fundering om passive entry kunde slås på eftersom att pin to drive hindrar stöld av fordonet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Passive entry?

Inlägg av selfish »

Rekommenderar att du har passive entry avstängt. Jag gjorde tester av säkerheten i Teslas keyless system tillsammans med Larmtjänst och Polisen i somras. Vår slutsats är rekommendation att ha passive entry avstängt och PIN2drive påslaget för bästa säkerhet i S och X.
P3D | Shareholder
Skriv svar