Passive entry?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Passive entry?

Inlägg av thomas76 »

I vilken firmware fick ni detta?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Passive entry?

Inlägg av mati »

thomas76 skrev:
I vilken firmware fick ni detta?
2017.28.4 cf44833
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Passive entry?

Inlägg av jpetters »

Min bil beter sig som matis. Dvs jag måste låsa upp via dubbeltryck på taket. Sedan kan jag köra iväg och den låser sig själv när jag går iväg, dvs som tidigare. Endast upplåsningsmomentet är ändrat, vad jag märkt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Passive entry?

Inlägg av TiborBlomhall »

Verkar vara olika beteende för Model S och Model X?

Model S måste dubbelklicka för att låsa upp.

Model X låser visserligen upp automatiskt men måste dubbelklicka för att få köra iväg.

Kanske har med automatiska dörrarna i Model X att göra?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Passive entry?

Inlägg av Remuz »

Är det inte dubbelklick för ATt låsa upp på X blir jag deppig. Har problem med min ena son som springer Runt bilen och öppnar dörrar hela tiden. Lösningen just nu är att packa in nyckeln i Folke och sedan låsa via appen precis när alla dörrar lyckas vara stängda
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Passive entry?

Inlägg av rockard »

Remuz skrev:
Är det inte dubbelklick för ATt låsa upp på X blir jag deppig. Har problem med min ena son som springer Runt bilen och öppnar dörrar hela tiden. Lösningen just nu är att packa in nyckeln i Folke och sedan låsa via appen precis när alla dörrar lyckas vara stängda
Jag har en X, och jag måste som jag skrev tidigare dubbeltrycka på nyckeln för att öppna någon av dörrarna. Men då låser jag också alltid med trippeltryck, och inte genom att bara gå ifrån bilen. Det kanske gör skillnad?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Passive entry?

Inlägg av mati »

Hittills kan vi alltså konstatera att Tesla har lyckats väldigt bra med den här säkerhetsfixen. Ingen fattar nånting, alla är förvirrade, och ingenstans står det beskrivet hur det fungerar. Security by obscurity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Passive entry?

Inlägg av bat »

mati skrev:
Hittills kan vi alltså konstatera att Tesla har lyckats väldigt bra med den här säkerhetsfixen. Ingen fattar nånting, alla är förvirrade, och ingenstans står det beskrivet hur det fungerar. Security by obscurity.
Ja precis. Inte ens de rättmätiga ägarna till bilarna har koll så hur ska tjuvarna då ha det? :-)
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Passive entry?

Inlägg av P_EL »

Ja visst är det härligt! Inga tjocka tyska manualer här inte utan man läser lite här på TCS istället och så efter ett tag klarnar det alltid när tillräckligt många iakttagelser finns för att enas kring smartaste tillämpning! Passar mig perfekt 8-)
Model S90D -16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Passive entry?

Inlägg av mati »

Jag vet iofs inte hur tjock en tysk manual kan bli, i så fall mest p g a att allting skrivs extremt komplicerat och invecklat, men har du någonsin sett en Mazda-instruktionsbok? Det finns inget bättre exempel på extremt excessivt slöseri med papper. Sida efter sida med meningslös eller irrelevant information som upprepar sig hela tiden, totalt obegripligt förpackad i en tjock bok. Och det som är relevant finns inte med. Eller så hittar man det inte.
Så jag håller med, Teslas lösning passar mig också mycket bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Passive entry?

Inlägg av Simon »

Vad är nu detta för uppdatering?!
Ska det vara på det här viset så kanske Tesla kan betala rattkryckan jag köpte på en loppis igår!?!? Tydligen helt i onödan?!?!
;)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Passive entry?

Inlägg av e5m1r »

Helt ärligt skulle nån kod på skärmen bara funka
Lite meningslös med keyless om man ändå får rota fram nyckeln för att köra
Och kvinnor med väskor.....
Nää tesla gör om gör rätt
( hade kod möjlighet på min BMW X5 2005 )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Passive entry?

Inlägg av Remuz »

Perfekt funktion för mig med knasiga barn. Har testat nu och är nöjd med allt utom att man måste klicka extra för att starta bilen. Borde vara två olika flaggor, en för start och en för entry
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jstesla
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jul 2017 21:21

Re: Passive entry?

Inlägg av jstesla »

Hej

Hur vet man att bilen har den senaste uppdateringen? Min bil har 2017.28 c528869 men det verkar ha kommit någon efter det?

Hittar iallafall inte funktionen för passive entry.

Mvh Js
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Passive entry?

Inlägg av Svenssons »

jstesla skrev:
Hej

Hur vet man att bilen har den senaste uppdateringen? Min bil har 2017.28 c528869 men det verkar ha kommit någon efter det?

Hittar iallafall inte funktionen för passive entry.
Det har kommit några firmware efter det. Själv ligger jag på 17.26.17, verkar som jag aldrig får automatiska uppdateringar utan endast via SC eller om jag ber om uppdatering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Passive entry?

Inlägg av beef »

Här kommer bilden.
PassiveEntry.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10235
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Passive entry?

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
jstesla skrev:
Hej

Hur vet man att bilen har den senaste uppdateringen? Min bil har 2017.28 c528869 men det verkar ha kommit någon efter det?

Hittar iallafall inte funktionen för passive entry.
Det har kommit några firmware efter det. Själv ligger jag på 17.26.17, verkar som jag aldrig får automatiska uppdateringar utan endast via SC eller om jag ber om uppdatering.
"Ber om uppdatering"? Menar du på telefon till Tesla, eller finns det något sätt att "forcera" uppdatering i systemet?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Passive entry?

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
jstesla skrev:
Hej

Hur vet man att bilen har den senaste uppdateringen? Min bil har 2017.28 c528869 men det verkar ha kommit någon efter det?

Hittar iallafall inte funktionen för passive entry.
Det har kommit några firmware efter det. Själv ligger jag på 17.26.17, verkar som jag aldrig får automatiska uppdateringar utan endast via SC eller om jag ber om uppdatering.
"Ber om uppdatering"? Menar du på telefon till Tesla, eller finns det något sätt att "forcera" uppdatering i systemet?
Jag har tagit det via mail framför allt. Första uppdateringen som kom via OTA misslyckades, därefter gick det inte få in någon uppdatering OTA utan jag fick uppdatering på SC. Andra uppdateringen bad jag om, då var det någon säkerhetsuppdatering som kom ut och efter ett någon månad tyckte jag att det var tid att få den. Tredje uppdateringen kom via nytt besök på SC i och med första servicen. Fjärde uppdateringen fick jag får någon månad sedan efter att jag mailat om att jag var orolig att min bil inte kunde få några OTA-uppdateringar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10235
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Passive entry?

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
"Ber om uppdatering"? Menar du på telefon till Tesla, eller finns det något sätt att "forcera" uppdatering i systemet?

Jag har tagit det via mail framför allt. Första uppdateringen som kom via OTA misslyckades, därefter gick det inte få in någon uppdatering OTA utan jag fick uppdatering på SC. Andra uppdateringen bad jag om, då var det någon säkerhetsuppdatering som kom ut och efter ett någon månad tyckte jag att det var tid att få den. Tredje uppdateringen kom via nytt besök på SC i och med första servicen. Fjärde uppdateringen fick jag får någon månad sedan efter att jag mailat om att jag var orolig att min bil inte kunde få några OTA-uppdateringar.
OK! Frustrerande... Jag får updates, men tycker ofta de kommer avsevärt senare än för "alla" andra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Passive entry?

Inlägg av rockard »

rockard skrev:
Remuz skrev:
Är det inte dubbelklick för ATt låsa upp på X blir jag deppig. Har problem med min ena son som springer Runt bilen och öppnar dörrar hela tiden. Lösningen just nu är att packa in nyckeln i Folke och sedan låsa via appen precis när alla dörrar lyckas vara stängda
Jag har en X, och jag måste som jag skrev tidigare dubbeltrycka på nyckeln för att öppna någon av dörrarna. Men då låser jag också alltid med trippeltryck, och inte genom att bara gå ifrån bilen. Det kanske gör skillnad?
Har förresten testat detta nu, och det gör ingen skillnad om jag låser med trippeltryck eller genom att gå bort från bilen med nyckeln. När jag kommer tillbaka till bilen måste jag låsa upp genom att dubbeltrycka på nyckeln. Detta gäller som sagt en Model X.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Passive entry?

Inlägg av Remuz »

Nice feature var ju att trycker du på dörren innan du låst upp så minns bilen det en stund och öppnar dörren när du låst upp. Kan man bli av med dubbeltryck på nyckel för att köra? Har ju redan dubbelklickat för att öppna
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Passive entry?

Inlägg av mati »

Bild
Jag fick detta meddelande idag. Tack o lov kommer jag ihåg vad jag gjorde för att få fram det:

Jag hade klivit ur bilen strax innan, men jag skulle snart köra vidare, och eftersom jag inte hade lust att pilla fram fobben för att låsa upp bilen igen, hade jag inte stängt dörren. Den stod alltså vidöppen när jag kom tillbaka till bilen för att köra vidare. Och då kom meddelandet. Jag fick alltså ändå pilla fram fobben och "låsa upp" trots att bilen aldrig var låst. Spännande. Nu vet man det också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Passive entry?

Inlägg av Svenssons »

Beteendet skiljer sig alltså inte mellan Model S och Model X som det verkar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jstesla
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jul 2017 21:21

Re: Passive entry?

Inlägg av jstesla »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
"Ber om uppdatering"? Menar du på telefon till Tesla, eller finns det något sätt att "forcera" uppdatering i systemet?

Jag har tagit det via mail framför allt. Första uppdateringen som kom via OTA misslyckades, därefter gick det inte få in någon uppdatering OTA utan jag fick uppdatering på SC. Andra uppdateringen bad jag om, då var det någon säkerhetsuppdatering som kom ut och efter ett någon månad tyckte jag att det var tid att få den. Tredje uppdateringen kom via nytt besök på SC i och med första servicen. Fjärde uppdateringen fick jag får någon månad sedan efter att jag mailat om att jag var orolig att min bil inte kunde få några OTA-uppdateringar.
OK! Frustrerande... Jag får updates, men tycker ofta de kommer avsevärt senare än för "alla" andra.
Tack för svaren! Skall kolla med Tesla hur jag skall göra framöver, Åker inte förbi någon SC så ofta.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Passive entry?

Inlägg av beef »

Svenssons skrev:
Beteendet skiljer sig alltså inte mellan Model S och Model X som det verkar.
Nope, fick uppdateringen till min Model S idag och det är samma beteende, premium Model X har ju butler-mode och det är det som knasar till det om det är igång.
Skriv svar