Avdrag i bolaget

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Avdrag i bolaget

Inlägg av mgorgis »

Hej,

Jag vet inte om det är rätt forum för min fråga men eftersom det är många egna företagare här så hoppas jag på svar :)
Jag ska företagsleasa en Tesla ....(vad annars! :D) och jobbar hemifrån i villan och då behöver jag dels dra 3-fas uttag från elskåpet till uppfarten och dels bygga en carport och frågan är om jag får dra av dessa på företaget? Bilen kommer användas både privat och i företaget.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av bullen »

3fas uttaget (o även wallbox) är inga problem att dra av. Finns tydligt på SKV att laddutrustning är ok.
Carport är värre. Men däremot kan du bygga själv o sen hyra ut till företaget. Men att företaget står för en carport i ditt hus är tveksamt. Här är jag dock lite osäker
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av Smutt »

Problemet är att carporten blir en del av huset, om du har ett garagetält eller en flyttbar carport så ser jag inga problem
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Marknadsmässig hyra för en parkeringsplats under tak borde gå att ta ut ur bolaget med 30% skatt, utöver eventuell hyra för kontorsrum och förråd.

Men du får bekosta bygget med privata medel förstås, utom el till laddning.
Verdi

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av Verdi »

Off Grid Byggaren skrev:
Marknadsmässig hyra för en parkeringsplats under tak borde gå att ta ut ur bolaget med 30% skatt, utöver eventuell hyra för kontorsrum och förråd.

Men du får bekosta bygget med privata medel förstås, utom el till laddning.
Inte om du använder bilen privat, tror det är mycket svårt...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av danni »

Jag tror du kan glömma carporten. Men laddutrustning hemma, även t.ex. en laddbox, går alldeles utmärkt att dra av på firman utan förmån, förutsatt att de bara används till förmånsbilen och inget annat (laddar du även en privat elbil där är det kört).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av mgorgis »

Off Grid Byggaren skrev:
Marknadsmässig hyra för en parkeringsplats under tak borde gå att ta ut ur bolaget med 30% skatt, utöver eventuell hyra för kontorsrum och förråd.

Men du får bekosta bygget med privata medel förstås, utom el till laddning.
Vad är rimligt om man hyr sin privata parkeringsplats (uppfarten) och kan man höja den hyran om det är tak dessutom? jag förstår att man måste bekosta det privat och att man betalar 30% skatt för intäkterna.

Bra att man kan iaf dra av elinstallationen och WC på företaget! :)
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av janni »

Tveksam till om du kan ta hyra för parkeringsplatsen, finns nog med regler bara för hemmakontor =)
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av mgorgis »

janni skrev:
Tveksam till om du kan ta hyra för parkeringsplatsen, finns nog med regler bara för hemmakontor =)
Synd! jag gör inga avdrag för hemmakontoret.
Verdi

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av Verdi »

janni skrev:
Tveksam till om du kan ta hyra för parkeringsplatsen, finns nog med regler bara för hemmakontor =)
Hyra ut hemmakontor ger inte så mycket och det är krångligt som sagt. Jag orkar iaf inte hålla på
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av bullen »

30% skatt är väl bara på belopp över ca 40000 per år när det gäller uthyrning av privatbostad och garage. Mitt leasingbolag hyr garage av mig för 2500:- per mån. Detta behöver jag inte skatta för.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av janni »

bullen skrev:
30% skatt är väl bara på belopp över ca 40000 per år när det gäller uthyrning av privatbostad och garage. Mitt leasingbolag hyr garage av mig för 2500:- per mån. Detta behöver jag inte skatta för.
Beror på vem man hyr till (ska som sagt inte vara enkelt).

"
Om du hyr ut din privatbostad (småhus och bostadsrätt) eller hyresrätt till din, eller någon närståendes, arbets- eller uppdragsgivare eller till eget bolag får du enbart avdrag för den ökning av kostnaderna som uthyrningen har medfört (din faktiska merkostnad).

Det kan till exempel vara ökade kostnader för el, vatten eller uppvärmning. Detta gäller även när du hyr ut ditt garage till arbetsgivaren. Du har alltså inte rätt till det schablonavdrag, 40 000 kronor, som du annars får göra vid uthyrning av privatbostad.
"
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av bullen »

Aha, det visste jag inte. Men det är ju därför leasingbolaget hyr. Det är ju inte mitt företag....
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av gellerstam »

bullen skrev:
...Mitt leasingbolag hyr garage av mig för 2500:- per mån. Detta behöver jag inte skatta för.
bullen skrev:
Aha, det visste jag inte. Men det är ju därför leasingbolaget hyr. Det är ju inte mitt företag....
Jadu Bullen, har du leasingbolag eller inte? ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av janni »

bullen skrev:
Aha, det visste jag inte. Men det är ju därför leasingbolaget hyr. Det är ju inte mitt företag....
Menar du att leasingbolaget hyr garaget av dig för bilen du leasar av dom? =)
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av DSV »

bullen skrev:
30% skatt är väl bara på belopp över ca 40000 per år när det gäller uthyrning av privatbostad och garage. Mitt leasingbolag hyr garage av mig för 2500:- per mån. Detta behöver jag inte skatta för.
Men om du disponerar det för din förmånsbil så blir du rimligen förmånsbeskattad för tillgången till garage?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av bullen »

Parkering för tjänstebil är inte förmånspliktig. Det är en omkostnad för bilen som inkluderas i bilförmånen.
Och ja leasingbolaget hyr plats av mig för SIN bil.
Och nej jag äger det inte. Mitt = Det jag använder. Men det fattade du va, Gellerstam Sverige är mitt land men jag äger det inte....
Tror jag fick in alla svaren i en post.
Försöker hålla ner antalet till skillnad från vissa andra
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av danni »

Fast parkering hemma är förmånspliktig. Jag tror du skulle få svårt att komma undan med det där upplägget vid en granskning...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av gellerstam »

bullen skrev:
Parkering för tjänstebil är inte förmånspliktig. Det är en omkostnad för bilen som inkluderas i bilförmånen.
Och ja leasingbolaget hyr plats av mig för SIN bil.
Och nej jag äger det inte. Mitt = Det jag använder. Men det fattade du va, GellerstamBild Sverige är mitt land men jag äger det inte....
Tror jag fick in alla svaren i en postBild.
Försöker hålla ner antalet till skillnad från vissa andraBild
Att förstå är en sak. Att välj alternativa och korrekta tolkningar är en sport. Dessa verkar vi få indirekta +poäng på här på forumet. :)

Men seriöst skulle det inte kunna finnas vinning i att starta ett eget leasingbolag?
Tesla Model Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av Svenssons »

gellerstam skrev:
Att förstå är en sak. Att välj alternativa och korrekta tolkningar är en sport. Dessa verkar vi få indirekta +poäng på här på forumet. :)
+1 :mrgreen:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av oscfor »

gellerstam skrev:

Men seriöst skulle det inte kunna finnas vinning i att starta ett eget leasingbolag?
Nej! FI är riktigt jobbiga att ha att göra med (här kan man förresten feltolka bäst man vill, det gäller alla tre FI jag känner till, fast på olika sätt).
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Avdrag i bolaget

Inlägg av bullen »

gellerstam skrev:
bullen skrev:
Parkering för tjänstebil är inte förmånspliktig. Det är en omkostnad för bilen som inkluderas i bilförmånen.
Och ja leasingbolaget hyr plats av mig för SIN bil.
Och nej jag äger det inte. Mitt = Det jag använder. Men det fattade du va, GellerstamBild Sverige är mitt land men jag äger det inte....
Tror jag fick in alla svaren i en postBild.
Försöker hålla ner antalet till skillnad från vissa andraBild
Att förstå är en sak. Att välj alternativa och korrekta tolkningar är en sport. Dessa verkar vi få indirekta +poäng på här på forumet. :)

Men seriöst skulle det inte kunna finnas vinning i att starta ett eget leasingbolag?
Jo jag är ju själv inte helt fläckfri avseende detBild
Skriv svar