Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av dstr »

På "Stockholmslunchen" idag så diskuterades nästa generations AP.

Det som i folkmun kallades 2.5 menade Tesla var enbart 2.1, dvs den med mer cpu.

I Model 3, som vi för enkelhetens skull kan kalla för 2.5, sitter det även en kamera som filmar innuti bilen.

Det har främst resonerats kring att den kommer vara för Tesla Network, så man ser vad de man hyr ut sin bil till har för sig.


Tibor kom dock med den klockrena analysen - att den kommer ha en väldigt central (och kanske avgörande) roll inför självkörande autopiloten. Den kameran kommer hålla koll på och analysera passagerarnas ansiktsuttryck. Om passagerarna skriker skräckslaget med panik i blicken så tvärnitar bilen.

Initialt skrattade vi gott åt det, men rätt snart insåg vi att Tibor definitivt är något på spåret. Den kameran öppnar upp för en hel del nyttiga och roliga möjligheter.
Verdi

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
På "Stockholmslunchen" idag så diskuterades nästa generations AP.

Det som i folkmun kallades 2.5 menade Tesla var enbart 2.1, dvs den med mer cpu.

I Model 3, som vi för enkelhetens skull kan kalla för 2.5, sitter det även en kamera som filmar innuti bilen.

Det har främst resonerats kring att den kommer vara för Tesla Network, så man ser vad de man hyr ut sin bil till har för sig.


Tibor kom dock med den klockrena analysen - att den kommer ha en väldigt central (och kanske avgörande) roll inför självkörande autopiloten. Den kameran kommer hålla koll på och analysera passagerarnas ansiktsuttryck. Om passagerarna skriker skräckslaget med panik i blicken så tvärnitar bilen.

Initialt skrattade vi gott åt det, men rätt snart insåg vi att Tibor definitivt är något på spåret. Den kameran öppnar upp för en hel del nyttiga och roliga möjligheter.
Många märken har väl redan en sån kamera? På min Volvo fanns det t ex "trötthetsvarnare" som visade en kaffekopp om mina ögon inte fokuserade som de skulle t ex.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av bjelkeman »

En annan teori om AP 2.1 är att det handlar mest om Tesla Network, där man kan hyra ut den självkörande bilen.

https://teslamotorsclub.com/blog/2017/0 ... ne-thinks/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Verdi

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av Verdi »

bjelkeman skrev:
En annan teori om AP 2.1 är att det handlar mest om Tesla Network, där man kan hyra ut den självkörande bilen.

https://teslamotorsclub.com/blog/2017/0 ... ne-thinks/
Hehe... vilket årtionde som helst... även on de lyckas med tekniken så ska det ju ändras lagar osv osv. Håll inte andan säger jag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
bjelkeman skrev:
En annan teori om AP 2.1 är att det handlar mest om Tesla Network, där man kan hyra ut den självkörande bilen.

https://teslamotorsclub.com/blog/2017/0 ... ne-thinks/
Hehe... vilket årtionde som helst... även on de lyckas med tekniken så ska det ju ändras lagar osv osv. Håll inte andan säger jag.
Hehe, exakt. Min bil, som sägs ha hårdvara med självkörningsförmåga, har säkert hamnat på skroten långt innan det blir verklighet. Dvs om 20 år eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av Jerker »

Man undrar ju hur det går med det självkörande... Om de nu ska klara av att köra en bil från kust till kust redan i höst, vad kan bilarna egentligen redan idag? Kanske är det så att de skulle kunna ha släppt mycket mer till alla bilar i trafik, men att det krävs så väldigt mycket mer utvärdering ju högre upp i nivå på självkörning man kommer så att de dröjer för att vara helt säkra? Om man släpper något som klarar hyfsat mycket men inte riktigt allt så blir man som förare lätt lurad att tro att det är lugnt och slappnar av för mycket så att man inte hinner ställa om och ingripa när det kommer situationer som kräver ens uppmärksamhet. Det är väl en stor pedagogisk svårighet att lära förarna var gränsen går mellan vad bilen klarar just nu och inte, särskilt om man släpper små uppdateringar och ofta. Och tänk på alla nya förare som kommer till under tiden, de som inte varit med under utvecklingen och vant sig gradvis vid förbättringarna.

Det enda man har att hålla sig till är de 5 nivåerna av självkörande och man måste kunna hänvisa till att bilen klarar allt, inte bara en del av en nivå. Kanske kommer det en stor uppdatering efter att de själva gjort den där resan de pratar om. Men antagligen kommer bilarna inte ens då att vara totalt självkörande utan ligga på nivån under ännu en tid innan allt har satt sig ordentligt. Det sista de vill ha är väl en rad präktiga kollisioner med dödlig utgång där AP varit aktiverad och föraren verkligen trott att AP:n ska ta hand om allt. Det var väl det som var på väg att hända med AP1, att folk började få en övertro på den. Jag tänker på den där vloggaren som dog när han körde på en korsande långtradare.

Den där videon de släppte med bilen som kör från en villa till Teslas huvudkontor. Det var antagligen inte alls fejk på nåt sätt, men bilen kanske var tränad på just den sträckan och viktigast: föraren visste exakt när han skulle behöva ta över kommandot. De kanske fick göra flera försök innan de fick en lyckad scen att släppa, kanske fick han ingripa då och då, men till slut fick de en hel körning utan ingripanden.

Så, även om det dröjer, så kommer det en uppdatering av AP-mjukvaran efter det att de gjort sin kust-till-kust i höst, och då kommer den att innehålla mycket. De kommer inte att släppa väsentliga uppdateringar före det. Det skulle förta en del av PR-värdet av den resan.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av Lophornis »

Många märken har väl redan en sån kamera? På min Volvo fanns det t ex "trötthetsvarnare" som visade en kaffekopp om mina ögon inte fokuserade som de skulle t ex.[/quote]

Volvo har inga kameror för kontroll av ögon till deras trötthetsvarnare. Den kollar bara linjerna på vägen och har en referens linje i systemet och om du vinglar mycket kommer kaffekopp upp och dax att ta rast.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av tias »

Däremot så kommer Cadillac ha en sån funktion till hösten.

https://www.theverge.com/2017/4/10/1522 ... -autopilot
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av mati »

@Jerker:
Jag tror inte att funktionerna finns dolda nånstans i våra bilar. Det du säger är iofs tänkbart men då borde väl bilarna ändå klara av grundläggande funktioner som t ex att hålla sig säkert på vägen, att inte plötsligt få för sig att svänga nånstans, att kunna se kurvor och svängar osv. Allt detta som bilarna idag inte klarar av gör AP2 i praktiken farlig att använda om man inte är helt med på dess brister. Att göra AP avsiktligt avsevärt sämre än vad den egentligen är känns inte speciellt logiskt.
Angående den där berömda demo-filmen kan man ju fråga sig hur det gick till. Varför har vi t ex inte sett någon efterföljare som visar att utvecklingen är på rätt väg? På ett års tid borde väl rimligen utveckligen ha gått framåt. Eller? Eller kanske inte? Jag menar med tanke på alla förväntansfulla kunder som har en AP2 bil och som har väntat i flera månader på framgångar så borde man väl vara angelägen att visa hur långt man har kommit hittills. Det är i nuläget inte helt otänkbart att Tesla inte har gjort några som helst framgångar när det gäller självkörning.
Min teori är att den där demo-filmen har gjorts med en bil som hade annan hårdvara, nämligen Nvidias "stora" dator som var utrustad med Nvidias egna mjukvara. Inget som Tesla har utvecklat själva. Och inget de får använda i sina bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
@Jerker:
Jag tror inte att funktionerna finns dolda nånstans i våra bilar. Det du säger är iofs tänkbart men då borde väl bilarna ändå klara av grundläggande funktioner som t ex att hålla sig säkert på vägen, att inte plötsligt få för sig att svänga nånstans, att kunna se kurvor och svängar osv. Allt detta som bilarna idag inte klarar av gör AP2 i praktiken farlig att använda om man inte är helt med på dess brister. Att göra AP avsiktligt avsevärt sämre än vad den egentligen är känns inte speciellt logiskt.
Angående den där berömda demo-filmen kan man ju fråga sig hur det gick till. Varför har vi t ex inte sett någon efterföljare som visar att utvecklingen är på rätt väg? På ett års tid borde väl rimligen utveckligen ha gått framåt. Eller? Eller kanske inte? Jag menar med tanke på alla förväntansfulla kunder som har en AP2 bil och som har väntat i flera månader på framgångar så borde man väl vara angelägen att visa hur långt man har kommit hittills. Det är i nuläget inte helt otänkbart att Tesla inte har gjort några som helst framgångar när det gäller självkörning.
Min teori är att den där demo-filmen har gjorts med en bil som hade annan hårdvara, nämligen Nvidias "stora" dator som var utrustad med Nvidias egna mjukvara. Inget som Tesla har utvecklat själva. Och inget de får använda i sina bilar.
Nja, jag menar iofs inte att de har skickat ut nåt, bara att de sitter på mjukvara som de ännu inte skickat ut eftersom det finns vissa luckor i funktionaliteten som de ännu inte åtgärdat.

Håller med om att det är mysko att AP2 fortfarande är så dåligt. Så nåt skumt är det.

Men hur det än är med Teslas framgångar tror jag inte att det kommer nån större uppdatering förrän de gjort den där resan kust-till-kust själva först. Det har med PR-taktik att göra.
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av Patrik83 »

Jerker skrev:
mati skrev:
@Jerker:
Jag tror inte att funktionerna finns dolda nånstans i våra bilar. Det du säger är iofs tänkbart men då borde väl bilarna ändå klara av grundläggande funktioner som t ex att hålla sig säkert på vägen, att inte plötsligt få för sig att svänga nånstans, att kunna se kurvor och svängar osv. Allt detta som bilarna idag inte klarar av gör AP2 i praktiken farlig att använda om man inte är helt med på dess brister. Att göra AP avsiktligt avsevärt sämre än vad den egentligen är känns inte speciellt logiskt.
Angående den där berömda demo-filmen kan man ju fråga sig hur det gick till. Varför har vi t ex inte sett någon efterföljare som visar att utvecklingen är på rätt väg? På ett års tid borde väl rimligen utveckligen ha gått framåt. Eller? Eller kanske inte? Jag menar med tanke på alla förväntansfulla kunder som har en AP2 bil och som har väntat i flera månader på framgångar så borde man väl vara angelägen att visa hur långt man har kommit hittills. Det är i nuläget inte helt otänkbart att Tesla inte har gjort några som helst framgångar när det gäller självkörning.
Min teori är att den där demo-filmen har gjorts med en bil som hade annan hårdvara, nämligen Nvidias "stora" dator som var utrustad med Nvidias egna mjukvara. Inget som Tesla har utvecklat själva. Och inget de får använda i sina bilar.
Nja, jag menar iofs inte att de har skickat ut nåt, bara att de sitter på mjukvara som de ännu inte skickat ut eftersom det finns vissa luckor i funktionaliteten som de ännu inte åtgärdat.

Håller med om att det är mysko att AP2 fortfarande är så dåligt. Så nåt skumt är det.

Men hur det än är med Teslas framgångar tror jag inte att det kommer nån större uppdatering förrän de gjort den där resan kust-till-kust själva först. Det har med PR-taktik att göra.
Mjukvaran för AP1 tog 4 år att få fram till det den levererar idag. Så vi går hoppas att det går fortare att bara nå samma nivå som AP 1 har för AP2. Tycker det är sjukt dåligt att den är så mycket sämre. Och att inte ens att den läser skyltarna blir på vissa sträcker rent farligt. Samt sjukt dåligt att det inte aktiverat regnsensorerna, auto hel/halvljus, vilket är standardkrav i typ alla bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av oscfor »

AP2 har helljusautomatik per idag
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av Olof Borjesson »

Om jag fattat rätt så var det det Israeliska företaget Mobileye som till största delen utvecklade, och utvecklar Autopilot 1. När Tesla nu utvecklar programvaran själv för AP 2 med hårdvara från Nvidia så har de inte tillgång till Mobileyes programvara, kunskap och programmerare och därför är nu AP2 på efterkälken. Tesla tappade mängder av duktiga programmerare efter första releasen av AP1 i oktober 2015, oklart varför? Tesla har troligen underskattat svårigheterna med att utveckla programvaran, och söker just nu 34 programmerare på LinkedIn. Jag tror att Tesla kommer att komma ikapp med AP2 så småningom, och att det kan ha varit rätt beslut att flytta kunskapen innanför dörrarna, men det tar nog ett tag innan AP2 är ikapp AP1. https://electrek.co/2016/02/22/tesla-au ... am-exodus/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av mati »

Det förvånar mig egentligen inte att många utvecklare slutar hos Tesla. Det är visserligen bra att ha med i sitt CV men jag tror inte att man orkar hur länge som helst. Jobba dygnet runt, ganska dåligt betalt, en jädrans press uppifrån av en chef som vet bäst och som tycker att han skulle kunna göra det bättre själv. Och en uppgift som är omöjlig att lösa, samtidigt som någon har lovat på Twitter att det ska vara klart snart.
Jag skulle inte vilja jobba där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av Feddan »

Volvo har väl haft en kamera som filmar föraren ett tag nu? Den är till för att varna om föraren ser trött ut eller håller på att somna.

Det var några exjobbare som hittade på det och sedan försökte stämma Volvo för de tyckte de borde fått mer för "sin" uppfinning:
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/chalme ... er-1.77471
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av helix »

Feddan skrev:
Volvo har väl haft en kamera som filmar föraren ett tag nu? Den är till för att varna om föraren ser trött ut eller håller på att somna.

Det var några exjobbare som hittade på det och sedan försökte stämma Volvo för de tyckte de borde fått mer för "sin" uppfinning:
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/chalme ... er-1.77471
Volvos system är inte kamerabaserat. Det är ett ganska simpelt system som avger en varningston och en varningssymbol med en kaffekopp om bilen framförs vingligt:
http://support.volvocars.com/se/cars/pa ... e80025eda8
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av dstr »

Mercedes har ett liknande. Det är rattrörelserna som triggar.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av Mickep »

Tror tyvärr att lagstiftningen inte kommer gå snabbt och modell3 kommer vara en mycket gammal bil (om den inte har haft flera uppdateringar att det är en mycket annorlunda bil då) när det väl klubbas igenom. (och sedan är det olika tidsaspekter för olika länder)
Har svårt att se att en förarlös bil (där det inte är någon med licens att "kör") kommer godkännas de närmaste åren utan det kommer nog krävas att den som sitter i förarstolen har ansvaret. polisen kan inte hålla reda på vilka bilar som är i vilken nivå så vem vet vilka lagar som måste till. tesla kan nog införa att bilen kan svänga av motorvägar och navigera med navigatorn men att föraren är ansvarig.
Men snabbare processor är förstås bättre för användarupplevelsen. (även om folk från gamla s och x inte kommer gilla att deras skärmar laggar betydligt mer än den billigare model3 och de nyare s och x)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av bylund »

Polisens problem är ju lätta att lösa. T ex med annan färg på registreringsskyltar.

Men jag tror också att leasingen gått ut för många på de första Model 3 innan ens tekniken är löst för alla typer av normala vägar och normalt väder.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Skillnaden mellan AP 2.1 vs 2.5!

Inlägg av Smutt »

Sen har vi ju tanken på en terrorist som via Wi-fi kappar bilar och kör in dom på olämpliga ställen gör nog att allt försenas ytterligare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar