@Jerker:
Jag tror inte att funktionerna finns dolda nånstans i våra bilar. Det du säger är iofs tänkbart men då borde väl bilarna ändå klara av grundläggande funktioner som t ex att hålla sig säkert på vägen, att inte plötsligt få för sig att svänga nånstans, att kunna se kurvor och svängar osv. Allt detta som bilarna idag inte klarar av gör AP2 i praktiken farlig att använda om man inte är helt med på dess brister. Att göra AP avsiktligt avsevärt sämre än vad den egentligen är känns inte speciellt logiskt.
Angående den där berömda demo-filmen kan man ju fråga sig hur det gick till. Varför har vi t ex inte sett någon efterföljare som visar att utvecklingen är på rätt väg? På ett års tid borde väl rimligen utveckligen ha gått framåt. Eller? Eller kanske inte? Jag menar med tanke på alla förväntansfulla kunder som har en AP2 bil och som har väntat i flera månader på framgångar så borde man väl vara angelägen att visa hur långt man har kommit hittills. Det är i nuläget inte helt otänkbart att Tesla inte har gjort några som helst framgångar när det gäller självkörning.
Min teori är att den där demo-filmen har gjorts med en bil som hade annan hårdvara, nämligen Nvidias "stora" dator som var utrustad med Nvidias egna mjukvara. Inget som Tesla har utvecklat själva. Och inget de får använda i sina bilar.
Nja, jag menar iofs inte att de har skickat ut nåt, bara att de sitter på mjukvara som de ännu inte skickat ut eftersom det finns vissa luckor i funktionaliteten som de ännu inte åtgärdat.
Håller med om att det är mysko att AP2 fortfarande är så dåligt. Så nåt skumt är det.
Men hur det än är med Teslas framgångar tror jag inte att det kommer nån större uppdatering förrän de gjort den där resan kust-till-kust själva först. Det har med PR-taktik att göra.
Mjukvaran för AP1 tog 4 år att få fram till det den levererar idag. Så vi går hoppas att det går fortare att bara nå samma nivå som AP 1 har för AP2. Tycker det är sjukt dåligt att den är så mycket sämre. Och att inte ens att den läser skyltarna blir på vissa sträcker rent farligt. Samt sjukt dåligt att det inte aktiverat regnsensorerna, auto hel/halvljus, vilket är standardkrav i typ alla bilar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018 Model X P100DL - 2019 Model S P100D - 2018 Model X 100D - 2017 Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Om jag fattat rätt så var det det Israeliska företaget Mobileye som till största delen utvecklade, och utvecklar Autopilot 1. När Tesla nu utvecklar programvaran själv för AP 2 med hårdvara från Nvidia så har de inte tillgång till Mobileyes programvara, kunskap och programmerare och därför är nu AP2 på efterkälken. Tesla tappade mängder av duktiga programmerare efter första releasen av AP1 i oktober 2015, oklart varför? Tesla har troligen underskattat svårigheterna med att utveckla programvaran, och söker just nu 34 programmerare på LinkedIn. Jag tror att Tesla kommer att komma ikapp med AP2 så småningom, och att det kan ha varit rätt beslut att flytta kunskapen innanför dörrarna, men det tar nog ett tag innan AP2 är ikapp AP1. https://electrek.co/2016/02/22/tesla-au ... am-exodus/
Det förvånar mig egentligen inte att många utvecklare slutar hos Tesla. Det är visserligen bra att ha med i sitt CV men jag tror inte att man orkar hur länge som helst. Jobba dygnet runt, ganska dåligt betalt, en jädrans press uppifrån av en chef som vet bäst och som tycker att han skulle kunna göra det bättre själv. Och en uppgift som är omöjlig att lösa, samtidigt som någon har lovat på Twitter att det ska vara klart snart.
Jag skulle inte vilja jobba där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Volvos system är inte kamerabaserat. Det är ett ganska simpelt system som avger en varningston och en varningssymbol med en kaffekopp om bilen framförs vingligt: http://support.volvocars.com/se/cars/pa ... e80025eda8
Tror tyvärr att lagstiftningen inte kommer gå snabbt och modell3 kommer vara en mycket gammal bil (om den inte har haft flera uppdateringar att det är en mycket annorlunda bil då) när det väl klubbas igenom. (och sedan är det olika tidsaspekter för olika länder)
Har svårt att se att en förarlös bil (där det inte är någon med licens att "kör") kommer godkännas de närmaste åren utan det kommer nog krävas att den som sitter i förarstolen har ansvaret. polisen kan inte hålla reda på vilka bilar som är i vilken nivå så vem vet vilka lagar som måste till. tesla kan nog införa att bilen kan svänga av motorvägar och navigera med navigatorn men att föraren är ansvarig.
Men snabbare processor är förstås bättre för användarupplevelsen. (även om folk från gamla s och x inte kommer gilla att deras skärmar laggar betydligt mer än den billigare model3 och de nyare s och x)