Tesla utvecklar egen navigator

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Tesla utvecklar egen navigator

Inlägg av vigge50 »

Tesla har nu tagit fram en egen navigator som har lite annan design än den gamla. Än så länge finns den endast i Model 3 och Taiwan men de lär med största sannolikhet även komma till Model S och X i en framtida uppdatering. Här är en video som jämför navigatorerna, vilken som är bäst är upp till var och en men jag tycker de är synd att de tog bort vyn av avfarter.



https://electrek.co/2017/08/08/tesla-ne ... avigation/
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla utvecklar egen gps

Inlägg av danni »

Dagens navigator har stora brister. Jag tror att det är bra att de får egen kontroll över navigationssystemet. Då kan de lägga in en del funktioner som verkligen saknas som delmål inkl laddplanering, och lösa en del problem och buggar. Och se till att ha aktuell kartdata. Jag tror särskilt det kommer vara viktigt för autopiloten att de styr över de delarna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla utvecklar egen gps

Inlägg av Svenssons »

Rubriken är lite missvisande. Trodde att Tesla höll på att ta fram egen GPS vilket inte skulle förvåna mig men trodde att det snarare skulle hamna under SpaceX. Navigering är en annan sak och jag antar att det bara är mjukvara så att den kan komma till alla bilar så småningom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Tesla utvecklar egen gps

Inlägg av Bod »

Hoppas de tar med avfartsbilden i den version jag får. Klart uppskattad av mig.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla utvecklar egen gps

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Rubriken är lite missvisande. Trodde att Tesla höll på att ta fram egen GPS vilket inte skulle förvåna mig men trodde att det snarare skulle hamna under SpaceX. Navigering är en annan sak och jag antar att det bara är mjukvara så att den kan komma till alla bilar så småningom.
Sant, har ändrat rubriken
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Tesla utvecklar egen gps

Inlägg av Nicklas »

Bod skrev:
Hoppas de tar med avfartsbilden i den version jag får. Klart uppskattad av mig.
Helt tvärt om för min del :)
- i röriga avfarter vill jag se exakt hur jag ska åka... dessa fasta bilder bara förstör :evil:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla utvecklar egen gps

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
Bod skrev:
Hoppas de tar med avfartsbilden i den version jag får. Klart uppskattad av mig.
Helt tvärt om för min del :)
- i röriga avfarter vill jag se exakt hur jag ska åka... dessa fasta bilder bara förstör :evil:
Exakt. Jag håller helt med. När det är som viktigast att kunna se vart man ska åka så visas det bara en stor bild av nånting so inte ens liknar avfarten. Jag störde mig på detta redan för snart 10 år sedan på en Navigon jag hade då. Men då gick det att välja bort denna funktion.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla utvecklar egen gps

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Nicklas skrev:
Bod skrev:
Hoppas de tar med avfartsbilden i den version jag får. Klart uppskattad av mig.
Helt tvärt om för min del :)
- i röriga avfarter vill jag se exakt hur jag ska åka... dessa fasta bilder bara förstör :evil:
Exakt. Jag håller helt med. När det är som viktigast att kunna se vart man ska åka så visas det bara en stor bild av nånting so inte ens liknar avfarten. Jag störde mig på detta redan för snart 10 år sedan på en Navigon jag hade då. Men då gick det att välja bort denna funktion.
Samma här ofta (inte alltid det stör men nästan)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Tesla utvecklar egen navigator

Inlägg av Tjell »

En detalj som jag stör mig på, nära nog oavsett bilmärke, är att pilen (min bil alltså) täcker över där jag faktiskt är! Jag skulle vilja ha det så att spetsen på pilen visar där jag är.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tesla utvecklar egen navigator

Inlägg av helix »

Tjell skrev:
En detalj som jag stör mig på, nära nog oavsett bilmärke, är att pilen (min bil alltså) täcker över där jag faktiskt är! Jag skulle vilja ha det så att spetsen på pilen visar där jag är.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
+1

Jag tycker också den blå markeringen som visar inställd färdväg är alldeles för markant. Den gör att man inte ser färgkodningen för trafikbelastning längs med färdvägen.

Håller också med om att där navigon-infoskärmen som visar filmarkering är irriterande så bra att den försvinner :)
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Tesla utvecklar egen navigator

Inlägg av Tjell »

Waypoints! Varför i helskotta finns inte den funktionen? Apdåligt!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar