Själv skulle jag inte vilja att bilen kör enligt bilen framför om det finns tydliga linjer på vägen utan endast som ett fall back-lösning ifall linjer saknas likt det är i Teslan. Dock skulle jag vilje kunna styra var bilen lägger sig i filen vilket inte går idag. Den försöker lägga sig i mitten normalt. Själv skulle jag vilja ligga mer mot mittlinjen vid skymning och mindre trafik/inget möte.
AP går slå på även när linjer saknas vilket jag t.ex. använder vid kökörning och rödljus. Står bilen stilla kan jag slå på AP och eftersom jag direkt märker när bilen börjar röra sig pga bilen framför rör sig så är jag rätt fri att göra annat medan jag väntar.
Drive Pilot vs. Auto Pilot
Moderator: Redaktion
Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot
Räcker ju med TACC på för att du ska nyttja detSvenssons skrev:Själv skulle jag inte vilja att bilen kör enligt bilen framför om det finns tydliga linjer på vägen utan endast som ett fall back-lösning ifall linjer saknas likt det är i Teslan. Dock skulle jag vilje kunna styra var bilen lägger sig i filen vilket inte går idag. Den försöker lägga sig i mitten normalt. Själv skulle jag vilja ligga mer mot mittlinjen vid skymning och mindre trafik/inget möte.
AP går slå på även när linjer saknas vilket jag t.ex. använder vid kökörning och rödljus. Står bilen stilla kan jag slå på AP och eftersom jag direkt märker när bilen börjar röra sig pga bilen framför rör sig så är jag rätt fri att göra annat medan jag väntar.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot
Sant men om det är en korsning där jag ska svänga så är det bra att bilen även följer med i svängen även ifall jag då redan har blivit uppmärksam om att det har blivit grönt ljus eller att kön svänger.tehjimos skrev:
Räcker ju med TACC på för att du ska nyttja det
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot
Är inte i bilen just nu men är rätt säker på att det är den här : 17.28.c528869 Den första software-numret som hade den konstiga slut-numreringen.bjornlilja skrev:Och jag...!mati skrev:Du har nog en annan AP2 än vad jag har.tehjimos skrev:Efter förra uppdateringen funkar AP2 prickfritt faktiskt! Tar krön, krön+kurva, mörker + regn(verkligen SKYFALL), behöver peta i ratten var 3-5 minut beroende på trafiksituation.
Skönt att den inte kör som ett fyllo längre!
första veckan av ägandet hade den tidigare softwaren, då körde den som ett fyllo, USELT verkligen. Bilen blev nervös så fort det var en bil inom 500m, då började den pulsaktikt bromsa och tvärnitade för broar o skyltar.
Detta efter att vi tidigare ägt en Model S 85 med AP1 i 7000mil(varav säkert 3500 AP mil), AP 1 var bra!
Efter andra veckan fick vi någon till uppdateringen, då började den köra bättre, fortfarande som ett fyllo men bättre.
tredje veckan så fick vi någon till uppdatering, då körde den som AP 1 igen! t.om bättre! Den tar nu kurvor i krön i mörker som AP1 hade problem vid när det var bara ett rakt krön i dagsljus. Den byter fil mycket mer kontrollerat men fortfarande nog fort så att man slipper ta över själv o byta fil. filbytet aktiveras också mycket fortare än tidigare, tidigare sölade den så fort det var en bil inom 200m.
Grymt impad av AP2 nu! så får vi Auto-helljus snart som vi hade på AP1 på förra bilen, så nu känns de lite bättre, väntar bara på auto-vindrutetorkare. 1400mil efter 6 veckor.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot
Det gäller bara AP1. AP2 kan inte följa bilar. Jag har vid två eller tre tillfällen sett att bilen framför blev blå för någon sekund, men omedelbart därefter skrek bilen till och visade röda händer på ratten. Bilen tappar omedelbart kontrollen när linjerna blir sämre, oavsett om man har en bil framför sig eller inte. Jag antar att det är mer eller mindre tänkt så. Den måste ju kunna klara sig även utan andra bilar som visar vägen.HelectriC skrev:Dessutom går inte AP enbart på linjer. Den kan även följa bilen framför.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot
Jag tror vi har en ny SegelflygareBjelke skrev:2019.xx.sjuttioelva ?Generalbogge skrev:Yes, jag känner inte heller igen AP2 som beskrivs felfritt. Vilken version av mjukvaran har du?bjornlilja skrev:Och jag...!mati skrev:Du har nog en annan AP2 än vad jag har.tehjimos skrev:Efter förra uppdateringen funkar AP2 prickfritt faktiskt! Tar krön, krön+kurva, mörker + regn(verkligen SKYFALL), behöver peta i ratten var 3-5 minut beroende på trafiksituation.
Skönt att den inte kör som ett fyllo längre!
Model Y P
Model S P
Model S P
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot
Har faktiskt fått min AP1 att klara ca 1 km grusväg när det fanns en bil framför.Svenssons skrev:Följer bilen framför även när det finns linjer eller enbart när det inte finns linjer?heron skrev:Det ska DP även göra enligt instruktonerna, har svårt att verkligen se detta tydligt i instrumenteringen men känner uppenbart att den följer bilen framför till viss delHelectriC skrev:Dessutom går inte AP enbart på linjer. Den kan även följa bilen framför.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.