Drive Pilot vs. Auto Pilot

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av heron »

Har en Mercedes E-klass med Mercedes motsvarighet till AP, nämligen Drive Pilot. Har ingen Tesla men provkört både med AP1 och AP2.
Har haft Mercan nu i ett halvår och det är kul att läsa om Teslaägare som tycker att AP håller på att ta livet av dem titt som tätt, men att det blivit bättre med tiden osv, följer utvecklingeb med stort intresse.

I vilket fall så är DP lite annorlunda implementerad till skillnad från AP. Man aktiverar DP en gång för alla, sen "tar bilen över" när den tycker sig hitta väglinjer osv. Motsvarigheten med AP är att du måste aktivera den varje gång. Om AP tappar bort sig så blippar det till och sen måste man manuellt aktivera den igen med två drag i spaken (eller hur?) Med DP så blir rattsymbolen grön (v.s blå i Tesla) och tappar den bort sig så blinkar den gult några gånger. Här låter det alltså -ingenting- vilket är väldigt otrevligt och det innebär att man inte kan slappna av mycket alls utan sitter å sneglar på symbolen mest hela tiden.
Men om DP sen hittar linjer igen så aktiveras den automatiskt åter. Just detta har jag vant mig vid och det är faktiskt riktigt smidigt men hade dock önskat att den sa till lite mer tydligt när den tappar bort sig.

DP fungerar absolut bäst på motorväg och här finns inga begränsningar i hastighet när den aktiveras, hittar den linjer i 180 så aktiveras den, oavsett vägtyp. Motorvägssvängar fungerar fint men ibland blir DP förvirrad av närliggande lastbil och bromsar in, har förstått att detta inträffar emellanåt med AP också.
Backkrön funkar inte alls bra, vanliga 70-90 vägar fungerar hyfsat om det är fina linjer och någorlunda rak väg men DP kan bete sig som om den var full ganska ofta, man får då räta upp bilen lite och sen fungerar det bättre. Här är den automatiska aktiveringen riktigt skön att ha. Stadsskörning fungerar inte speciellt bra.
DP är dessutom lite förvirrad i mörker, man kan ju tycka att fina linjer som reflekterar ska upptäckas och följas perfekt men nejdå, den kan gladeligen missa en heldragen linje på motorvägen i mörker, som den hittar utmärkt i dagsljus. Mycket märkligt.
Regn funkar däremot ganska bra, men ligger det lite vatten på vägbanan kan DP få för sig att tro att det är en linje eller inte urskilja linjerna alls mellan vattenpölarna
Vid motljus har den problem och kombinerar man det med våt vägbana så funkar inte DP alls.

Sen vill den att man håller i ratten hela tiden. Som max har bilen låtit mig ha händerna av ratten kanske i en minut, annars tjatar den om det var 20-30:e sekund, riktigt jobbigt men har lärt mig hur jag ska "peta" på ratten för att visa att jag är där. Men även om det funkar bäst på motorväg så hade jag inte överlevt en längre sträcka utan att ingripa titt som tätt, bilen hade lätt kört av vägen eller liknande precis som jag förstått att AP gör/har gjort :P

Men det som gör mig mest irriterad är att jag får leva med den här versionen av DP tills jag byter bil verkar det som, de -ska- ha uppdateringar över internet och har fått ett par men det verkar bara vara kartan till navigationen, någon uppdatering av firmware/operativsystem eller vad man ska kalla det är jag högst tveksam till att jag kommer få öht.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av tehjimos »

Efter förra uppdateringen funkar AP2 prickfritt faktiskt! Tar krön, krön+kurva, mörker + regn(verkligen SKYFALL), behöver peta i ratten var 3-5 minut beroende på trafiksituation.

Skönt att den inte kör som ett fyllo längre!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av mati »

tehjimos skrev:
Efter förra uppdateringen funkar AP2 prickfritt faktiskt! Tar krön, krön+kurva, mörker + regn(verkligen SKYFALL), behöver peta i ratten var 3-5 minut beroende på trafiksituation.

Skönt att den inte kör som ett fyllo längre!
Du har nog en annan AP2 än vad jag har. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av bjornlilja »

mati skrev:
tehjimos skrev:
Efter förra uppdateringen funkar AP2 prickfritt faktiskt! Tar krön, krön+kurva, mörker + regn(verkligen SKYFALL), behöver peta i ratten var 3-5 minut beroende på trafiksituation.

Skönt att den inte kör som ett fyllo längre!
Du har nog en annan AP2 än vad jag har. ;)
Och jag...!
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av Generalbogge »

bjornlilja skrev:
mati skrev:
tehjimos skrev:
Efter förra uppdateringen funkar AP2 prickfritt faktiskt! Tar krön, krön+kurva, mörker + regn(verkligen SKYFALL), behöver peta i ratten var 3-5 minut beroende på trafiksituation.

Skönt att den inte kör som ett fyllo längre!
Du har nog en annan AP2 än vad jag har. ;)
Och jag...!
Yes, jag känner inte heller igen AP2 som beskrivs felfritt. Vilken version av mjukvaran har du?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av Bjelke »

Generalbogge skrev:
bjornlilja skrev:
mati skrev:
tehjimos skrev:
Efter förra uppdateringen funkar AP2 prickfritt faktiskt! Tar krön, krön+kurva, mörker + regn(verkligen SKYFALL), behöver peta i ratten var 3-5 minut beroende på trafiksituation.

Skönt att den inte kör som ett fyllo längre!
Du har nog en annan AP2 än vad jag har. ;)
Och jag...!
Yes, jag känner inte heller igen AP2 som beskrivs felfritt. Vilken version av mjukvaran har du?
2019.xx.sjuttioelva ? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av tias »

Tack Heron för en ordentlig beskrivning av Mercedes system - det var väldigt intressant tycker jag.

Min erfarenhet av AP2 är att den fungerar mer eller mindre felfritt på motorväg (2 filer) samt på enfiliga landsvägar med tydliga vägmarkeringar med hastighetsbegränsning 80 eller uppåt. Ska jag tex åka E4 norrut från Södermalm i Stockholm behöver jag i princip inte ingripa alls från det att jag kör upp på Essingeleden tills dess jag kör av vid Gävlebro.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av HelectriC »

Jag körde också Mercas Drive Pilot en vecka när jag hade Teslan på verkstad. Drive Pilot känns inte alls som Teslas AP. Jag skulle vilja påstå att Drive Pilot är en hjälp för de som darrar väldigt mycket, kanske äldre personer (som ju också är Mercas största kundgrupp). Den verkar vara inställd på att korrigera små små rattutslag, som kan komma av att personen som kör har svårt att hålla stabilt i ratten. Jag tyckte mest det var störande eftersom det inte går att släpppa ratten och man känner inte att man har kontroll till 100%, lose-lose situation skulle man väl kunna kalla den.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av chaffis75 »

En fundering jag fick när jag läder här om både Merca och Tesla. Man kan ju säga att AP och DP består av två delar, dels hålla bilen mellan linjerna (dvs styra bilen) på vägen dels hålla avståndet till framförvarande bil (adaptiv farthållare).
Att styra bilen är ju självklart mer utmanande än att hålla avståndet till bilen framför med tanke på hur dåliga väglinjer är ibland. Om de är så att väglinjerna är för otydliga så att den inte kan styra själv kan man då köra med bara adaptiv farthållare eller blir man helt hänvisad till att köra själv? Min Volvo har endast adaptiv farthållare och jag använder denna både i stan, på landsväg och motorväg. Jag hoppas att man kan fortsätta använda "farthållare" på alla dessa platser även den dagen jag köper en modell 3.
Hur funderar det idag?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av e5m1r »

chaffis75 skrev:
En fundering jag fick när jag läder här om både Merca och Tesla. Man kan ju säga att AP och DP består av två delar, dels hålla bilen mellan linjerna (dvs styra bilen) på vägen dels hålla avståndet till framförvarande bil (adaptiv farthållare).
Att styra bilen är ju självklart mer utmanande än att hålla avståndet till bilen framför med tanke på hur dåliga väglinjer är ibland. Om de är så att väglinjerna är för otydliga så att den inte kan styra själv kan man då köra med bara adaptiv farthållare eller blir man helt hänvisad till att köra själv? Min Volvo har endast adaptiv farthållare och jag använder denna både i stan, på landsväg och motorväg. Jag hoppas att man kan fortsätta använda "farthållare" på alla dessa platser även den dagen jag köper en modell 3.
Hur funderar det idag?
Det är två system i teslan så du kan aktivera bara adaptiv farthållare om du vill
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av HelectriC »

Dessutom går inte AP enbart på linjer. Den kan även följa bilen framför.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av chaffis75 »

e5m1r skrev:
Det är två system i teslan så du kan aktivera bara adaptiv farthållare om du vill
OK så bra, tack... hade känts dumt om man inte hade någon farthållare bara för den inte kan styra...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av bylund »

Däremot får man inte farthållare alls om kameran eller radarn är igenkleggad. Gissar att det är för att det inte ska bli farligt om man kommer ikapp något och förväntar sig att bilen ska sakta in.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
Däremot får man inte farthållare alls om kameran eller radarn är igenkleggad. Gissar att det är för att det inte ska bli farligt om man kommer ikapp något och förväntar sig att bilen ska sakta in.
Sådär har jag det på min Volvo också, ganska irriterande men kanske de handlar om säkerhet som du skriver ovan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av heron »

HelectriC skrev:
Jag körde också Mercas Drive Pilot en vecka när jag hade Teslan på verkstad. Drive Pilot känns inte alls som Teslas AP. Jag skulle vilja påstå att Drive Pilot är en hjälp för de som darrar väldigt mycket, kanske äldre personer (som ju också är Mercas största kundgrupp). Den verkar vara inställd på att korrigera små små rattutslag, som kan komma av att personen som kör har svårt att hålla stabilt i ratten. Jag tyckte mest det var störande eftersom det inte går att släpppa ratten och man känner inte att man har kontroll till 100%, lose-lose situation skulle man väl kunna kalla den.
Kan inte hålla med om detta, det kanske var en tidigare version av DP? I vilket fall så är den DP jag har i min E-klass nu direkt motsvarighet till AP, den kör själv och håller sig inom linjer den kan identifiera (om än med blandat resultat beroende på förhållandena). Dessutom i hastigheter som inte alls är tillåtna i detta land. Man kan absolut släppa ratten, den vill dock ha uppmärksamhet oftare än AP.
Har t.o.m provat att hänga en liten vikt på ratten för att simulera en tyngd från en hand och det gjorde att den slutade tjata och kunde köra längre sträckor på t.ex motorväg utan att hålla i ratten. Men testade bara, känns som att det kunde ge en lite för falsk trygghet så det tricket vill jag inte förespråka :P
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av heron »

e5m1r skrev:
Det är två system i teslan så du kan aktivera bara adaptiv farthållare om du vill
Precis, det är två system, Adaptiva farthållaren är alltid om man satt igång farthållaren oavsett om Drive Pilot "håller i ratten" eller inte
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av heron »

HelectriC skrev:
Dessutom går inte AP enbart på linjer. Den kan även följa bilen framför.
Det ska DP även göra enligt instruktonerna, har svårt att verkligen se detta tydligt i instrumenteringen men känner uppenbart att den följer bilen framför till viss del
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av HelectriC »

heron skrev:
HelectriC skrev:
Jag körde också Mercas Drive Pilot en vecka när jag hade Teslan på verkstad. Drive Pilot känns inte alls som Teslas AP. Jag skulle vilja påstå att Drive Pilot är en hjälp för de som darrar väldigt mycket, kanske äldre personer (som ju också är Mercas största kundgrupp). Den verkar vara inställd på att korrigera små små rattutslag, som kan komma av att personen som kör har svårt att hålla stabilt i ratten. Jag tyckte mest det var störande eftersom det inte går att släpppa ratten och man känner inte att man har kontroll till 100%, lose-lose situation skulle man väl kunna kalla den.
Kan inte hålla med om detta, det kanske var en tidigare version av DP? I vilket fall så är den DP jag har i min E-klass nu direkt motsvarighet till AP, den kör själv och håller sig inom linjer den kan identifiera (om än med blandat resultat beroende på förhållandena). Dessutom i hastigheter som inte alls är tillåtna i detta land. Man kan absolut släppa ratten, den vill dock ha uppmärksamhet oftare än AP.
Har t.o.m provat att hänga en liten vikt på ratten för att simulera en tyngd från en hand och det gjorde att den slutade tjata och kunde köra längre sträckor på t.ex motorväg utan att hålla i ratten. Men testade bara, känns som att det kunde ge en lite för falsk trygghet så det tricket vill jag inte förespråka :P
Jag testade DP i både en 2017 C350e samt en 2017 E350e, lika dåligt i båda bilarna enligt mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av Svenssons »

heron skrev:
HelectriC skrev:
Dessutom går inte AP enbart på linjer. Den kan även följa bilen framför.
Det ska DP även göra enligt instruktonerna, har svårt att verkligen se detta tydligt i instrumenteringen men känner uppenbart att den följer bilen framför till viss del
Följer bilen framför även när det finns linjer eller enbart när det inte finns linjer?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av heron »

Svenssons skrev:
Följer bilen framför även när det finns linjer eller enbart när det inte finns linjer?
Svårt att veta på 100%, tror den kombinerar det där, den följer inte bilen slaviskt men märker att den svänger mer likt bilen framför när det väl inträffar. Dock verkar DP inte aktiveras på en väg där linjer saknas och jag kommer ifatt en bil så lite linjer vill den nog allt ha. Men som sagt, svårt att veta och har inte verkligen gjort ordentliga tester.

Det lilla jag testat AP i Tesla på mina provkörningar så känns AP bättre i det stora hela, det jag fastnat för är att den aktiverar sig själv, det gillar jag :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av Svenssons »

Själv skulle jag inte vilja att bilen kör enligt bilen framför om det finns tydliga linjer på vägen utan endast som ett fall back-lösning ifall linjer saknas likt det är i Teslan. Dock skulle jag vilje kunna styra var bilen lägger sig i filen vilket inte går idag. Den försöker lägga sig i mitten normalt. Själv skulle jag vilja ligga mer mot mittlinjen vid skymning och mindre trafik/inget möte.

AP går slå på även när linjer saknas vilket jag t.ex. använder vid kökörning och rödljus. Står bilen stilla kan jag slå på AP och eftersom jag direkt märker när bilen börjar röra sig pga bilen framför rör sig så är jag rätt fri att göra annat medan jag väntar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av tehjimos »

Svenssons skrev:
Själv skulle jag inte vilja att bilen kör enligt bilen framför om det finns tydliga linjer på vägen utan endast som ett fall back-lösning ifall linjer saknas likt det är i Teslan. Dock skulle jag vilje kunna styra var bilen lägger sig i filen vilket inte går idag. Den försöker lägga sig i mitten normalt. Själv skulle jag vilja ligga mer mot mittlinjen vid skymning och mindre trafik/inget möte.

AP går slå på även när linjer saknas vilket jag t.ex. använder vid kökörning och rödljus. Står bilen stilla kan jag slå på AP och eftersom jag direkt märker när bilen börjar röra sig pga bilen framför rör sig så är jag rätt fri att göra annat medan jag väntar.
Räcker ju med TACC på för att du ska nyttja det :)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av Svenssons »

tehjimos skrev:

Räcker ju med TACC på för att du ska nyttja det :)
Sant men om det är en korsning där jag ska svänga så är det bra att bilen även följer med i svängen även ifall jag då redan har blivit uppmärksam om att det har blivit grönt ljus eller att kön svänger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av tehjimos »

bjornlilja skrev:
mati skrev:
tehjimos skrev:
Efter förra uppdateringen funkar AP2 prickfritt faktiskt! Tar krön, krön+kurva, mörker + regn(verkligen SKYFALL), behöver peta i ratten var 3-5 minut beroende på trafiksituation.

Skönt att den inte kör som ett fyllo längre!
Du har nog en annan AP2 än vad jag har. ;)
Och jag...!
Är inte i bilen just nu men är rätt säker på att det är den här : 17.28.c528869 Den första software-numret som hade den konstiga slut-numreringen.

första veckan av ägandet hade den tidigare softwaren, då körde den som ett fyllo, USELT verkligen. Bilen blev nervös så fort det var en bil inom 500m, då började den pulsaktikt bromsa och tvärnitade för broar o skyltar.
Detta efter att vi tidigare ägt en Model S 85 med AP1 i 7000mil(varav säkert 3500 AP mil), AP 1 var bra!

Efter andra veckan fick vi någon till uppdateringen, då började den köra bättre, fortfarande som ett fyllo men bättre.

tredje veckan så fick vi någon till uppdatering, då körde den som AP 1 igen! t.om bättre! Den tar nu kurvor i krön i mörker som AP1 hade problem vid när det var bara ett rakt krön i dagsljus. Den byter fil mycket mer kontrollerat men fortfarande nog fort så att man slipper ta över själv o byta fil. filbytet aktiveras också mycket fortare än tidigare, tidigare sölade den så fort det var en bil inom 200m.

Grymt impad av AP2 nu! så får vi Auto-helljus snart som vi hade på AP1 på förra bilen, så nu känns de lite bättre, väntar bara på auto-vindrutetorkare. 1400mil efter 6 veckor.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Drive Pilot vs. Auto Pilot

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Dessutom går inte AP enbart på linjer. Den kan även följa bilen framför.
Det gäller bara AP1. AP2 kan inte följa bilar. Jag har vid två eller tre tillfällen sett att bilen framför blev blå för någon sekund, men omedelbart därefter skrek bilen till och visade röda händer på ratten. Bilen tappar omedelbart kontrollen när linjerna blir sämre, oavsett om man har en bil framför sig eller inte. Jag antar att det är mer eller mindre tänkt så. Den måste ju kunna klara sig även utan andra bilar som visar vägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar