Övertag av leasing

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Övertag av leasing

Inlägg av mgorgis »

Verdi skrev:
Jag döljer inget utan har varit rätt öppen här
Ja det känns tryggare att göra affären via detta forum än att göra via Blocket för du (och alla andra här) vet säkert att det finns skumma typer på Blocket och jag har lärt mig det den bittra vägen tyvärr :( så det är inget personligt ;)

Jag är intresserad av bilen och ser fram emot ditt tele samtal! :)

/Martin
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Övertag av leasing

Inlägg av Remuz »

Använde du ingen ref-länk eller varför är det inte fri SuC?
P85D svart/svart med gratis SuC
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Övertag av leasing

Inlägg av Smutt »

Remuz skrev:
Använde du ingen ref-länk eller varför är det inte fri SuC?
Fri SUC är ägare 1
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Övertag av leasing

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Använde du ingen ref-länk eller varför är det inte fri SuC?

Så här står det på My Tesla:

Supercharging
Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 december 2017. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning inte att överföras till nästa ägare. Dessutom kommer upp till fem vänner du värvar också få gratis Supercharger-laddning. Läs våra villkor för Supercharger-laddning.

Är tyvärr rätt tydligt. Kanske går det att överlåta min nuvarande fria SuC om jag använder en annan referral på min nya? Skadar väl inte att fråga... Men inget som man ska räkna med såklart.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Övertag av leasing

Inlägg av helix »

Jag har gjort motsvarande försäljning av en f.d. Tesla jag hade leasad på mitt bolag via DNB. Det är mycket enkelt och funkade i mitt fal smidigt.

Första steget är att säljaren kontaktar DNB och beställa ett överlåtelseavtal och anger Köparens bolags Org-nr. DNB gör då en kreditkontroll och när denna går igenom skickas överlåtelsekontrakt ut via mail till säljaren (obs, man måste påpeka detta, annars skickas det via vanlig post). I mitt fall trillade godkänt överlåtelseavtal in 1 timme efter jag hade första kontakten med DNB. Kanske inte går så snabbt alltid, men det bör inte ta mer än 1-2 dagar och det beror såklart på kreditvärdigheten för köparens AB om det går snabbt eller inte.

Alla villkor, ränta, avtalets löptid, månadskostnad m.m. är tydligt specade på överlåtelseavtalet inkl. för tidpunkten aktuell restskuld, vilket är det som köparen övertar vid överlåtelsedatumet. Notera att DNB endast gör överlåtelse vid månadsbryt och detta är ej något man kan påverka. För att de ska kunna göra överlåtelsen exempelvis 1:e september måste de ha handlingarna via post den 25:e augusti för att garantera att överlåtelsen görs i samband med månadsbryt. Det går även att skicka in senare än den 25:e, men då har man ingen 100% garanti att det hinns med innan den siste i månaden. Ni kommer få en personlig kontakt som hjälper er genom processen och om det är lite tryck på kreditavdelningen så kan de säkert göra överlåtelsen om de får in alla papper den 29:e också.

Om det är en likvid utöver aktuell restskuld, vilket det är i detta fallet, så hanteras detta separat mellan bolagen och inget som DNB beblandar sig med. Enklaste är att säljarens bolag skickar en faktura på överenskommet belopp till köparen.

Eftersom bilen är leasingobjekt genomför DNB ägarbytet. Därför måste säljaren ange vem som ska vara registrerad brukare av bilen samt skicka en vidimerad körkortskopia som bilaga till överlåtelseavtalet i samband med att detta skickas till DNB den 25:e. Ägarbytet görs den 1:e. Om köparen fysiskt övertar bilen innan den 1:e kommer alltså säljaren att stå som ägare de dagarna som det diffar. Bra då att skriva ett separat interimsavtal som reglerar att köparen är ansvarig för ev. incidenter m.m. under de dagarna då säljaren fortf. är formellt ägare av bilen. Detta skiljer alltså mot när man överlåter en bil till en privatperson då man kan göra ägarbytet direkt via Transportstyelsen. Köparen bör också i god tid teckna försäkring så att den är aktiverad på överlåtelsedatumet.

Kostnaden för överlåtelse debiteras Köparen på första fakturan. Avgiften är 2500kr exkl. moms.

När det gäller fri SuC så kan du kolla optionkoderna. Har bilen SC01 så har den fri SuC bilens livstid, medans om den har SC05 så är det bara första ägaren som har fri SuC och nästa ägare får således pynta SuC efter de första 400kWh. Du kan även se vad dom står i texten på MyTesla där det tydligt står i textform om SuC följer med bilen eller bara första ägaren. Priserna för SuC finns på Teslas hemsida och det är olika beroende på vilket land man laddar i. Laddar man i Sverige så kostar det för närvarande 1,90kr/kWh inkl. moms.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Övertag av leasing

Inlägg av Bjelke »

Snacka om tydligt och bra skrivet! :)
Den här bokmärker jag inför framtida (eventuell) försäljning/köp :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Övertag av leasing

Inlägg av Hyted »

Verdi skrev:
mgorgis skrev:
Hyted skrev:
mgorgis skrev:
Hej,

Är det fördelaktigt att ta över ett leasing avtal? Det är en Tesla med specifikationer som jag velat beställa som helt ny.

Det är kanske inte lätt att svara på frågan då den ger inte mycket detaljer men om det överhuvudtaget är lönt?

Hur och vad ska man tänka på i den här typen av affärer? T.ex hur man ska göra med första förhöjda betalningen m.m

Tacksam för alla svar :)
Affären i sig är inga konstigheter att göra.

Du får reda på vad månadskostnaden är och sedan vill antagligen säljaren ha en slant för att släppa bilen.
Det beror givetvis på vad han lagt i första förhöjd hyra och hur förhållandet mellan marknadsvärdet och värdet i leasingen är för tillfället.

Leasingbolaget brukar vilja ha några kronor för att flytta avtalet också.




Model x100d
Midnight Silver
Månadskostnaden framgår och förmånsvärdet är lätt att få fram, dessutom vill han ha det han har betalat i första förhöjda hyra, men där undrar jag hur det skulle funka eftersom han har fått tillbaka halva momsen på den summan! Jag borde prata med hans leasingbolaget
Tror det är min bil du är intresserad av. :)

Jag kan inte det här alls heller. Ärligt talat så har jag inte pratat med DnB om hur det funkar, har dock sett i andra annonser att det kostar ca 3000:- att skriva över avtalet. Men den kostnaden är ju rätt liten i sammanhanget så det löser vi säkert om vi kommer överens om det övriga.

Jag betalade 20%, eller drygt 160 tusen plus moms i första avbetalning (bilen kostade drygt en miljon för mig). Jag vill dock inte ha tillbaka _hela_ den summan. Eller, jo det vill jag väl. Men antagligen finns ingen köpare som vill det. :)

Jag satte priset 939 000:- och jag tänker mig att du betalar mig mellanskillnaden mellan den summan och restvärdet hos DnB (Restvärdet borde ligga på ca 788 000 inkl moms efter tre månadsinbetalningar). Därefter skrivs leasingavtalet över på din firma och du fortsätter betala den summa jag skrev i annonsen varje månad. Dvs vad gäller "övervärdet" så blandar vi inte in leasingbolaget alls.

Finns säkert många här på forumet som kan guida oss rätt i detta. Är bland annat därför jag "ger mig till känna" så här. Tryggare för oss båda om vi gör på rätt sätt!

Jag döljer inget utan har varit rätt öppen här med att jag vill ha en blå bil med svart inredning och nya prestandan. För att "få råd" med detta så kommer jag antagligen nöja mig med en RWD och tygklädsel och vänta med att aktivera AP2. Typ så jag tänkt. Det enda som varit med bilen är ojämna kromlister exteriört (vilket är åtgärdat) och dåligt sträckt skinn i förarstolen som orsakat veck (ny stol är på väg från USA). I övrigt är bilen fin. Bra passform på panelerna, inget vindbrus osv.

Tyvärr ingen fri SuC av vad jag kan förstå. 400 kWh per år är gratis (knappt 200 mil). Resten kostar. Vet inte hur mycket. 1,50:-/kWh? Beror på hur du ska nyttja bilen. För mig hade 400 kWh räckt men planerar man att åka runt halva Europa varje sommar så är det ju ett minus.

Är det fortfarande intressant så ringer jag dig senare idag!
Släpper dnb över bilen så tidigt?

Till mig sa dom efter tidigast 1 år när jag frågade innan köp.
/Andreas


Model x100d
Midnight Silver
Verdi

Re: Övertag av leasing

Inlägg av Verdi »

Hyted skrev:
Släpper dnb över bilen så tidigt?

Till mig sa dom efter tidigast 1 år när jag frågade innan köp.
/Andreas


Model x100d
Midnight Silver
Det spelar väl inte dem nån roll? Är väl kanske skillnad om man vill avbryta leasingen och köpa ut bilen.

Fast om det är som du säger så vore det nästan skönt också. Slipper jag fundera på saken. :)
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Övertag av leasing

Inlägg av Hyted »

Verdi skrev:
Hyted skrev:
Släpper dnb över bilen så tidigt?

Till mig sa dom efter tidigast 1 år när jag frågade innan köp.
/Andreas


Model x100d
Midnight Silver
Det spelar väl inte dem nån roll? Är väl kanske skillnad om man vill avbryta leasingen och köpa ut bilen.

Fast om det är som du säger så vore det nästan skönt också. Slipper jag fundera på saken. :)
Kan vara att jag råkat ut för ett fall av oupplyst Teslasäljare också.

Tycker också det verkar knepigt.

Men kan ju vara bra att kollaBild


Model x100d
Midnight Silver
Verdi

Re: Övertag av leasing

Inlägg av Verdi »

Hyted skrev:

Kan vara att jag råkat ut för ett fall av oupplyst Teslasäljare också.

Tycker också det verkar knepigt.

Men kan ju vara bra att kollaBild


Model x100d
Midnight Silver

Absolut, tack för varningen. Är mycket att tänka på.

Fick iaf ett samtal från Tesla nu. Den nya förarstolen monteras nästa onsdag!
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Övertag av leasing

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
Hyted skrev:
Släpper dnb över bilen så tidigt?

Till mig sa dom efter tidigast 1 år när jag frågade innan köp.
/Andreas


Model x100d
Midnight Silver
Det spelar väl inte dem nån roll? Är väl kanske skillnad om man vill avbryta leasingen och köpa ut bilen.

Fast om det är som du säger så vore det nästan skönt också. Slipper jag fundera på saken. :)
Det finns inte några sådana begränsningar (om det inte införts specifikt senaste månaderna). Jag gjorde en överlåtelse på en bil med 36-mån avtal via DNB när bilen bara var ett par månader gammal.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Övertag av leasing

Inlägg av mgorgis »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Använde du ingen ref-länk eller varför är det inte fri SuC?

Så här står det på My Tesla:

Supercharging
Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 december 2017. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning inte att överföras till nästa ägare. Dessutom kommer upp till fem vänner du värvar också få gratis Supercharger-laddning. Läs våra villkor för Supercharger-laddning.

Är tyvärr rätt tydligt. Kanske går det att överlåta min nuvarande fria SuC om jag använder en annan referral på min nya? Skadar väl inte att fråga... Men inget som man ska räkna med såklart.
Det va synd!
Verdi

Re: Övertag av leasing

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:
Använde du ingen ref-länk eller varför är det inte fri SuC?

Så här står det på My Tesla:

Supercharging
Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 december 2017. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning inte att överföras till nästa ägare. Dessutom kommer upp till fem vänner du värvar också få gratis Supercharger-laddning. Läs våra villkor för Supercharger-laddning.

Är tyvärr rätt tydligt. Kanske går det att överlåta min nuvarande fria SuC om jag använder en annan referral på min nya? Skadar väl inte att fråga... Men inget som man ska räkna med såklart.
Det va synd!
Japp, förstår det. Men använd gärna min referal-länk. ;)
Skriv svar