Jag är gränslös optimist när det kommer till saker jag vill tro på, och jag har sagt och står fortfarande för att självkörande bilar kommer finnas och vara lagliga att framföra i Sverige om fem år. Det är stor risk att jag har fel, men jag tror ändå. Lite klipp och klistrat om läget:
I Michigan är det sedan 2013 tillåtet att testa autonoma bilar så länge någon kan ta över kontrollen finns i bilen. I december 2016 antogs en ny lag som tillåter förarlösa bilar att köpas och framföras "när de finns tillgängliga" (
http://www.detroitnews.com/story/busine ... /95199544/)
Också i Michigan: Förarlösa bussar kommer i höst trafikera vägarna på campus på University of Michigan (
https://www.theverge.com/2017/6/21/1584 ... avya-mcity)
Företaget bakom bussarna har tidigare genomfört tester i Lyon, London och Las Vegas (
https://techcrunch.com/2016/10/11/franc ... valuation/,
https://www.theverge.com/2017/4/5/15188 ... -greenwich) och
https://www.theverge.com/2017/1/11/1424 ... ttles-test).
Även i Sverige har man anpassat lagen för att tillåta testverksamhet (
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/test ... nderlattas). Det hänger förstås ihop med att Volvo har ett program för självkörning (
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -familjer/).
Så lagarna är på väg att anpassas, med Michigan i spetsen där det då är i princip färdigt när tekniken väl är klar. Och när är den det? Tja, Elon Musk säger att de är 2 år bort från att man kan "sova bakom ratten" (
https://electrek.co/2017/04/29/elon-mus ... s-driving/), men han är notoriskt dålig på att hålla tidsangivelser. Nissan säger att det är omöjligt att nå fullt autonom körning, men tänker lösa det genom att ha "call centers" med människor som kan skicka kommandon till bilen när den inte kan köra själv (
http://money.cnn.com/2017/01/05/technol ... index.html). Enligt deras plan är de redo för motorväg 2018 och stadstrafik 2020. Google har som bekant sitt program med självkörande bilar som numera är ett eget dotterföretag vid namn Waymo med cirka 5 miljoner körda mil. Ford planerar att lansera en bil utan ratt 2021 (
http://nordic.businessinsider.com/fords ... ?r=US&IR=T)
Fem år må vara en överoptimistisk tidslinje, men det går fort med både teknik och lagar. Och när resultaten av alla genomförda tester börjar sammanställas och man kan se alla faktiska människoliv som kan räddas kommer det vara svårt att motsätta sig lagändringar som möjliggör autonom drift. Speciellt när någon annan har gått i förväg och visat hur det kan införas, och speciellt när man har Volvo som trycker på för ett genomförande.
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk