En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Moderator: Redaktion
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Var förövrigt på onsdagskörningen på malmö raceway för ett par veckor sen för att uppleva gamla minnen. Hände där en del när jag bodde i närheten och onsdagskörningen är öppen för kleti och pelti, bara komma dit och betala och köra.
Var förvånandsvärt lite bilar som körde mot när jag varit där tidigare och så få att de släppte på dem och en en, vilket blir betydligt tråkigare. Till min förtjusning var det även en dansk p85d som hittat dit och körde (tycker inte min 90d var lön att testa) men publiken i övrigt verkade inte allt för begeistrad. Förstår faktiskt varför. Utan att tävla mot någon annan så är det ungefär lika upphetsande att se en Tesla dragrace:a som att läsa om accelerationssiffrorna i en biltidning. Helt tyst och odramatiskt och så enkelt att man kan köra på exakt samma tid varje gång.
En trimmad bränslebil är lite svårare att lyckas med. Bränsleblandning blir fel, växlingar missas och delar går sönder med både ljud och publiken vet aldrig riktigt vad som kan hända.
Var förvånandsvärt lite bilar som körde mot när jag varit där tidigare och så få att de släppte på dem och en en, vilket blir betydligt tråkigare. Till min förtjusning var det även en dansk p85d som hittat dit och körde (tycker inte min 90d var lön att testa) men publiken i övrigt verkade inte allt för begeistrad. Förstår faktiskt varför. Utan att tävla mot någon annan så är det ungefär lika upphetsande att se en Tesla dragrace:a som att läsa om accelerationssiffrorna i en biltidning. Helt tyst och odramatiskt och så enkelt att man kan köra på exakt samma tid varje gång.
En trimmad bränslebil är lite svårare att lyckas med. Bränsleblandning blir fel, växlingar missas och delar går sönder med både ljud och publiken vet aldrig riktigt vad som kan hända.
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
I praktiken tror jag det ju åt mer bränsle, därav jag menar att verkningsgraden måste vara markant sämre. Enligt wikipedia så kan bränslepumpen på top fuel dragsters mata 380lpm. Säg 10l/sec. Huvudsakligen är det nitrometan med 11MJ/kg och 1.1Kg/l, dvs ca 12MJ/l. Med 10l per sekund så förbrukar de bränsle för 120MW för att utveckla 8MW. Lite höftade siffror men tror de är relativt nära sanningen.Niklas Z skrev:Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?DSV skrev:Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.Bjelke skrev:Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Alltså, det jag invände mot var att det skulle gå åt mer energi för att göra 0-100 km/h på 2 s än på 2 min.DSV skrev:I praktiken tror jag det ju åt mer bränsle, därav jag menar att verkningsgraden måste vara markant sämre. Enligt wikipedia så kan bränslepumpen på top fuel dragsters mata 380lpm. Säg 10l/sec. Huvudsakligen är det nitrometan med 11MJ/kg och 1.1Kg/l, dvs ca 12MJ/l. Med 10l per sekund så förbrukar de bränsle för 120MW för att utveckla 8MW. Lite höftade siffror men tror de är relativt nära sanningen.Niklas Z skrev:Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?DSV skrev:Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.Bjelke skrev:Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
Däremot är verkningsgrad inget som i sig har prioritet när en top fuel dragster designas och man kan gladeligen offra bränsle för att t ex kringgå begränsningar som reglementet orsakar.
En top fuel dragster saknar kylsystem. I stället står nitrometanet för kylningen, så det slösas nog friskt med det. Visserligen kostar nitrometanblandingen betydligt mer än bensinen vid macken, men teamen har råd med rätt många liter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Jamen då är vi överens. Det var ju det som var min utgångspunkt när jag påstod att verkningsgraden antagligen är väsentligt sämre än 30%Niklas Z skrev:Alltså, det jag invände mot var att det skulle gå åt mer energi för att göra 0-100 km/h på 2 s än på 2 min.
Däremot är verkningsgrad inget som i sig har prioritet när en top fuel dragster designas och man kan gladeligen offra bränsle för att t ex kringgå begränsningar som reglementet orsakar.
Men det är ju egentligen bara kuriosa, som tidigare nämnts så saknar jämförelsen relevans när man försöker uppskatta hur mycket energilaging som behövs för en motsvarande el-dragster.DSV skrev:Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Ja, det är bättre att utgå från den effekt dragstern utvecklar under sin korta men intensiva repa, så ett batteri strax kring 15 kWh borde vara tillräckligt.
Men kruxet är att kunna skicka tillräckligt med ström momentant. Om vi antar en spänning på 1000 V skulle det ändå krävas 8000 A.
Supraledare nämnde någon och det kanske är nödvändigt. Men det borde vara lika OK för en elbilsdragster som en nitroslukare att avsiktligt offra komponenter. Det gör inte så mycket om strömmen smälter komponenter så att de förstörs, bara det händer efter att mållinjen passerats och att inget fattar eld eller att något annat otrevligt händer. Så tänker dagens dragracingteam, så det borde vara OK för elbilar också.
Men kruxet är att kunna skicka tillräckligt med ström momentant. Om vi antar en spänning på 1000 V skulle det ändå krävas 8000 A.
Supraledare nämnde någon och det kanske är nödvändigt. Men det borde vara lika OK för en elbilsdragster som en nitroslukare att avsiktligt offra komponenter. Det gör inte så mycket om strömmen smälter komponenter så att de förstörs, bara det händer efter att mållinjen passerats och att inget fattar eld eller att något annat otrevligt händer. Så tänker dagens dragracingteam, så det borde vara OK för elbilar också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Det kan ju vara värt att nämna att (detta kanske inte stämmer längre) man inte lyckats bromsa en fueler nångång utan bara estimerat eller beräknat hk-antalet med hjälp av vridningen av splinesen på drivaxeln. Således har man alltså förluster i koppling m.m. 10kHk är formodligen lågt räknat i motorn.
Kopplingen säger dom är bland det svåraste att justera på en Topfuel då man har mycket slir i början för att av värme låsa upp den helt mot slutet. Denna justeras efter banans grepp och kvalite.
Kopplingen säger dom är bland det svåraste att justera på en Topfuel då man har mycket slir i början för att av värme låsa upp den helt mot slutet. Denna justeras efter banans grepp och kvalite.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 27 jun 2017 22:51
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
såg er fundering på dragracing med elfordon. Vet att det på Linde Open för några år sedan kördes med Tesla Roadster. Finns här:
och
Finns säkert fler. Är ju poppis i tex USA att tävla med Elfordon, men här är några iallafall.
och
Finns säkert fler. Är ju poppis i tex USA att tävla med Elfordon, men här är några iallafall.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Jo, det stämmer nog fortfarande. En top fuel motor destruerar sig själv om den ska köras i bromsbänk mer än några sekunder. Nyare mätningar med givare under en repa pekar på toppeffekter i intervallet 11-12000 hk, men som medeleffekt under en repa är nog 10000 hk ett hyfsat vettigt värde.Satellite65 skrev:Det kan ju vara värt att nämna att (detta kanske inte stämmer längre) man inte lyckats bromsa en fueler nångång utan bara estimerat eller beräknat hk-antalet med hjälp av vridningen av splinesen på drivaxeln. Således har man alltså förluster i koppling m.m. 10kHk är formodligen lågt räknat i motorn.
Kopplingen säger dom är bland det svåraste att justera på en Topfuel då man har mycket slir i början för att av värme låsa upp den helt mot slutet. Denna justeras efter banans grepp och kvalite.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Nu har några från Australien tagit fram en elektrisk dragster på 5000 hk och de är inga långsamma accelerationer de hoppas uppnå.
0-200 km/h på 0,8 sek
0-440 km/h på 3,0 sek
0-530 km/h på 4,5 sek
De ska nå detta genom att uppnå en acceleration av 7G.
Då existerande komponenter inte skulle klara dessa krafter och överföringar så har de jobbat med detta i sju år och tagit tekniker från rymdindustrin bland annat, återstår att se om de lyckas.
http://insideevs.com/electric-dragster- ... of-torque/
http://www.topevracing.com
0-200 km/h på 0,8 sek
0-440 km/h på 3,0 sek
0-530 km/h på 4,5 sek
De ska nå detta genom att uppnå en acceleration av 7G.
Då existerande komponenter inte skulle klara dessa krafter och överföringar så har de jobbat med detta i sju år och tagit tekniker från rymdindustrin bland annat, återstår att se om de lyckas.
http://insideevs.com/electric-dragster- ... of-torque/
http://www.topevracing.com
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Coolt!!
Intressant att se om de lyckas, tror dock de har en lång väg att vandra innan teorin lirar med praktiken, men riktigt kul att nån ger sig på dessa projekt.
Intressant att se om de lyckas, tror dock de har en lång väg att vandra innan teorin lirar med praktiken, men riktigt kul att nån ger sig på dessa projekt.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Körde på flygfält i lördags, spöade en dansk trimmad BMW med 600 hästar och vägde 1,5ton.Model X P90D utan ludicrous slaktade han ända tills 200km/h.. då kom han om.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Nice!tehjimos skrev:Körde på flygfält i lördags, spöade en dansk trimmad BMW med 600 hästar och vägde 1,5ton.Model X P90D utan ludicrous slaktade han ända tills 200km/h.. då kom han om.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Jag vet inte riktigt var jag ska lägga denna.
Jag avslöjar väl inte för mycket om jag säger att Teslan är ruskigt kvick i början. Frågan är om det håller ända in i mål.
Jag avslöjar väl inte för mycket om jag säger att Teslan är ruskigt kvick i början. Frågan är om det håller ända in i mål.
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Hadde en sådan i somras när min var på service, sjukt ax
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Vi har beställt 5 ton blybatterier till jobbet för lagring av solel. Kanske ska stoppa dem i Leafen istället?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Blybatteriers kapacitet mäts alltså i ton och inte i kWh?Basunen skrev:Vi har beställt 5 ton blybatterier till jobbet för lagring av solel. Kanske ska stoppa dem i Leafen istället?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Skulle onekligen vara intressant att se en Leaf med 5 ton batterier i.mati skrev:Blybatteriers kapacitet mäts alltså i ton och inte i kWh?Basunen skrev:Vi har beställt 5 ton blybatterier till jobbet för lagring av solel. Kanske ska stoppa dem i Leafen istället?
Eller det kanske bara är fem-ton batterier det handlar om. Det borde lätt få plats i handskfacket om det är AA storlek.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Kanske bättre att sätta fart på en Honda Accord med dem, nä nu får jag ta en drink tillNicke Nyfiken skrev:Skulle onekligen vara intressant att se en Leaf med 5 ton batterier i.mati skrev:Blybatteriers kapacitet mäts alltså i ton och inte i kWh? :lol:Basunen skrev:Vi har beställt 5 ton blybatterier till jobbet för lagring av solel. Kanske ska stoppa dem i Leafen istället?
Eller det kanske bara är fem-ton batterier det handlar om. Det borde lätt få plats i handskfacket om det är AA storlek.
ms 76132 "Eleamore"