En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Superkondensatorer istället för (eller tillsammans med) batterier?
Jamen försjutton gubbar, såklart! Kondensatorer är sjukt mkt bättre för detta! Hur fan kunde jag glömma det, och
jag som jobbat med detta :lol:
Helt rätt, att ladda ur kondensatorer på några sekunder är vansinnigt mycket smartare och mycket troligt om det finns
pengar bakom bygget iaf :)
Apropå ledningar för denna typ av strömmar så är det ganska givet att man kör med homogena prylar som skenor osv ;)
Så långt det går iaf... Supraledande vore ju såklart najs vid enormt höga strömmar men jag vet inte om det är möjligt
(än) på en "bil" (knappt annars heller)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

Nu börjar vi snacka :P
Kondingar och supraledare tror jag oxo är vägen att gå, och vi behöver endel flytande kväve skulle jag tro.
Men som sagt framtiden är här ;)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Foluke »

Satellite65 skrev:
Nu börjar vi snacka :P
Kondingar och supraledare tror jag oxo är vägen att gå, och vi behöver endel flytande kväve skulle jag tro.
Men som sagt framtiden är här ;)
Det blir lite väderberoende men varför inte ha en rejäl åskledare som länk till kraftkällan?! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av DSV »

Bjelke skrev:
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Niklas Z »

DSV skrev:
Bjelke skrev:
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?

Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av DSV »

Var förövrigt på onsdagskörningen på malmö raceway för ett par veckor sen för att uppleva gamla minnen. Hände där en del när jag bodde i närheten och onsdagskörningen är öppen för kleti och pelti, bara komma dit och betala och köra.
Var förvånandsvärt lite bilar som körde mot när jag varit där tidigare och så få att de släppte på dem och en en, vilket blir betydligt tråkigare. Till min förtjusning var det även en dansk p85d som hittat dit och körde (tycker inte min 90d var lön att testa) men publiken i övrigt verkade inte allt för begeistrad. Förstår faktiskt varför. Utan att tävla mot någon annan så är det ungefär lika upphetsande att se en Tesla dragrace:a som att läsa om accelerationssiffrorna i en biltidning. Helt tyst och odramatiskt och så enkelt att man kan köra på exakt samma tid varje gång.
En trimmad bränslebil är lite svårare att lyckas med. Bränsleblandning blir fel, växlingar missas och delar går sönder med både ljud och publiken vet aldrig riktigt vad som kan hända.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av DSV »

Niklas Z skrev:
DSV skrev:
Bjelke skrev:
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?

Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
I praktiken tror jag det ju åt mer bränsle, därav jag menar att verkningsgraden måste vara markant sämre. Enligt wikipedia så kan bränslepumpen på top fuel dragsters mata 380lpm. Säg 10l/sec. Huvudsakligen är det nitrometan med 11MJ/kg och 1.1Kg/l, dvs ca 12MJ/l. Med 10l per sekund så förbrukar de bränsle för 120MW för att utveckla 8MW. Lite höftade siffror men tror de är relativt nära sanningen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Niklas Z »

DSV skrev:
Niklas Z skrev:
DSV skrev:
Bjelke skrev:
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?

Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
I praktiken tror jag det ju åt mer bränsle, därav jag menar att verkningsgraden måste vara markant sämre. Enligt wikipedia så kan bränslepumpen på top fuel dragsters mata 380lpm. Säg 10l/sec. Huvudsakligen är det nitrometan med 11MJ/kg och 1.1Kg/l, dvs ca 12MJ/l. Med 10l per sekund så förbrukar de bränsle för 120MW för att utveckla 8MW. Lite höftade siffror men tror de är relativt nära sanningen.
Alltså, det jag invände mot var att det skulle gå åt mer energi för att göra 0-100 km/h på 2 s än på 2 min.
Däremot är verkningsgrad inget som i sig har prioritet när en top fuel dragster designas och man kan gladeligen offra bränsle för att t ex kringgå begränsningar som reglementet orsakar.
En top fuel dragster saknar kylsystem. I stället står nitrometanet för kylningen, så det slösas nog friskt med det. Visserligen kostar nitrometanblandingen betydligt mer än bensinen vid macken, men teamen har råd med rätt många liter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av DSV »

Niklas Z skrev:
Alltså, det jag invände mot var att det skulle gå åt mer energi för att göra 0-100 km/h på 2 s än på 2 min.
Däremot är verkningsgrad inget som i sig har prioritet när en top fuel dragster designas och man kan gladeligen offra bränsle för att t ex kringgå begränsningar som reglementet orsakar.
Jamen då är vi överens. Det var ju det som var min utgångspunkt när jag påstod att verkningsgraden antagligen är väsentligt sämre än 30%
DSV skrev:
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Men det är ju egentligen bara kuriosa, som tidigare nämnts så saknar jämförelsen relevans när man försöker uppskatta hur mycket energilaging som behövs för en motsvarande el-dragster.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Niklas Z »

Ja, det är bättre att utgå från den effekt dragstern utvecklar under sin korta men intensiva repa, så ett batteri strax kring 15 kWh borde vara tillräckligt.
Men kruxet är att kunna skicka tillräckligt med ström momentant. Om vi antar en spänning på 1000 V skulle det ändå krävas 8000 A.
Supraledare nämnde någon och det kanske är nödvändigt. Men det borde vara lika OK för en elbilsdragster som en nitroslukare att avsiktligt offra komponenter. Det gör inte så mycket om strömmen smälter komponenter så att de förstörs, bara det händer efter att mållinjen passerats och att inget fattar eld eller att något annat otrevligt händer. Så tänker dagens dragracingteam, så det borde vara OK för elbilar också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

Det kan ju vara värt att nämna att (detta kanske inte stämmer längre) man inte lyckats bromsa en fueler nångång utan bara estimerat eller beräknat hk-antalet med hjälp av vridningen av splinesen på drivaxeln. Således har man alltså förluster i koppling m.m. 10kHk är formodligen lågt räknat i motorn.
Kopplingen säger dom är bland det svåraste att justera på en Topfuel då man har mycket slir i början för att av värme låsa upp den helt mot slutet. Denna justeras efter banans grepp och kvalite.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
mammamimmi
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 jun 2017 22:51

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av mammamimmi »

såg er fundering på dragracing med elfordon. Vet att det på Linde Open för några år sedan kördes med Tesla Roadster. Finns här:

och


Finns säkert fler. Är ju poppis i tex USA att tävla med Elfordon, men här är några iallafall.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Niklas Z »

Satellite65 skrev:
Det kan ju vara värt att nämna att (detta kanske inte stämmer längre) man inte lyckats bromsa en fueler nångång utan bara estimerat eller beräknat hk-antalet med hjälp av vridningen av splinesen på drivaxeln. Således har man alltså förluster i koppling m.m. 10kHk är formodligen lågt räknat i motorn.
Kopplingen säger dom är bland det svåraste att justera på en Topfuel då man har mycket slir i början för att av värme låsa upp den helt mot slutet. Denna justeras efter banans grepp och kvalite.
Jo, det stämmer nog fortfarande. En top fuel motor destruerar sig själv om den ska köras i bromsbänk mer än några sekunder. Nyare mätningar med givare under en repa pekar på toppeffekter i intervallet 11-12000 hk, men som medeleffekt under en repa är nog 10000 hk ett hyfsat vettigt värde.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av vigge50 »

Nu har några från Australien tagit fram en elektrisk dragster på 5000 hk och de är inga långsamma accelerationer de hoppas uppnå.

0-200 km/h på 0,8 sek
0-440 km/h på 3,0 sek
0-530 km/h på 4,5 sek

De ska nå detta genom att uppnå en acceleration av 7G.
Då existerande komponenter inte skulle klara dessa krafter och överföringar så har de jobbat med detta i sju år och tagit tekniker från rymdindustrin bland annat, återstår att se om de lyckas.

http://insideevs.com/electric-dragster- ... of-torque/

http://www.topevracing.com
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

Coolt!!
Intressant att se om de lyckas, tror dock de har en lång väg att vandra innan teorin lirar med praktiken, men riktigt kul att nån ger sig på dessa projekt.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av tehjimos »

Körde på flygfält i lördags, spöade en dansk trimmad BMW med 600 hästar och vägde 1,5ton.Model X P90D utan ludicrous slaktade han ända tills 200km/h.. då kom han om.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av HerrNilsson »

tehjimos skrev:
Körde på flygfält i lördags, spöade en dansk trimmad BMW med 600 hästar och vägde 1,5ton.Model X P90D utan ludicrous slaktade han ända tills 200km/h.. då kom han om.
Nice! :D :twisted:
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Hok »

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga denna.



Jag avslöjar väl inte för mycket om jag säger att Teslan är ruskigt kvick i början. Frågan är om det håller ända in i mål.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av leiflodde »

Hadde en sådan i somras när min var på service, sjukt ax :D
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Basunen »

Vi har beställt 5 ton blybatterier till jobbet för lagring av solel. Kanske ska stoppa dem i Leafen istället?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av mati »

Basunen skrev:
Vi har beställt 5 ton blybatterier till jobbet för lagring av solel. Kanske ska stoppa dem i Leafen istället?
Blybatteriers kapacitet mäts alltså i ton och inte i kWh? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Basunen skrev:
Vi har beställt 5 ton blybatterier till jobbet för lagring av solel. Kanske ska stoppa dem i Leafen istället?
Blybatteriers kapacitet mäts alltså i ton och inte i kWh? :lol:
Skulle onekligen vara intressant att se en Leaf med 5 ton batterier i.

Eller det kanske bara är fem-ton batterier det handlar om. Det borde lätt få plats i handskfacket om det är AA storlek.
Model Y P
Model S P
Model S P
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av 12man »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Basunen skrev:
Vi har beställt 5 ton blybatterier till jobbet för lagring av solel. Kanske ska stoppa dem i Leafen istället?
Blybatteriers kapacitet mäts alltså i ton och inte i kWh? :lol:
Skulle onekligen vara intressant att se en Leaf med 5 ton batterier i.

Eller det kanske bara är fem-ton batterier det handlar om. Det borde lätt få plats i handskfacket om det är AA storlek.
Kanske bättre att sätta fart på en Honda Accord med dem, nä nu får jag ta en drink till
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar