Superkondensatorer istället för (eller tillsammans med) batterier?
Jamen försjutton gubbar, såklart! Kondensatorer är sjukt mkt bättre för detta! Hur fan kunde jag glömma det, och
jag som jobbat med detta
Helt rätt, att ladda ur kondensatorer på några sekunder är vansinnigt mycket smartare och mycket troligt om det finns
pengar bakom bygget iaf
Apropå ledningar för denna typ av strömmar så är det ganska givet att man kör med homogena prylar som skenor osv
Så långt det går iaf... Supraledande vore ju såklart najs vid enormt höga strömmar men jag vet inte om det är möjligt
(än) på en "bil" (knappt annars heller)
Nu börjar vi snacka
Kondingar och supraledare tror jag oxo är vägen att gå, och vi behöver endel flytande kväve skulle jag tro.
Men som sagt framtiden är här
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Nu börjar vi snacka
Kondingar och supraledare tror jag oxo är vägen att gå, och vi behöver endel flytande kväve skulle jag tro.
Men som sagt framtiden är här
Det blir lite väderberoende men varför inte ha en rejäl åskledare som länk till kraftkällan?!
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?
Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
Var förövrigt på onsdagskörningen på malmö raceway för ett par veckor sen för att uppleva gamla minnen. Hände där en del när jag bodde i närheten och onsdagskörningen är öppen för kleti och pelti, bara komma dit och betala och köra.
Var förvånandsvärt lite bilar som körde mot när jag varit där tidigare och så få att de släppte på dem och en en, vilket blir betydligt tråkigare. Till min förtjusning var det även en dansk p85d som hittat dit och körde (tycker inte min 90d var lön att testa) men publiken i övrigt verkade inte allt för begeistrad. Förstår faktiskt varför. Utan att tävla mot någon annan så är det ungefär lika upphetsande att se en Tesla dragrace:a som att läsa om accelerationssiffrorna i en biltidning. Helt tyst och odramatiskt och så enkelt att man kan köra på exakt samma tid varje gång.
En trimmad bränslebil är lite svårare att lyckas med. Bränsleblandning blir fel, växlingar missas och delar går sönder med både ljud och publiken vet aldrig riktigt vad som kan hända.
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?
Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
I praktiken tror jag det ju åt mer bränsle, därav jag menar att verkningsgraden måste vara markant sämre. Enligt wikipedia så kan bränslepumpen på top fuel dragsters mata 380lpm. Säg 10l/sec. Huvudsakligen är det nitrometan med 11MJ/kg och 1.1Kg/l, dvs ca 12MJ/l. Med 10l per sekund så förbrukar de bränsle för 120MW för att utveckla 8MW. Lite höftade siffror men tror de är relativt nära sanningen.
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?
Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
I praktiken tror jag det ju åt mer bränsle, därav jag menar att verkningsgraden måste vara markant sämre. Enligt wikipedia så kan bränslepumpen på top fuel dragsters mata 380lpm. Säg 10l/sec. Huvudsakligen är det nitrometan med 11MJ/kg och 1.1Kg/l, dvs ca 12MJ/l. Med 10l per sekund så förbrukar de bränsle för 120MW för att utveckla 8MW. Lite höftade siffror men tror de är relativt nära sanningen.
Alltså, det jag invände mot var att det skulle gå åt mer energi för att göra 0-100 km/h på 2 s än på 2 min.
Däremot är verkningsgrad inget som i sig har prioritet när en top fuel dragster designas och man kan gladeligen offra bränsle för att t ex kringgå begränsningar som reglementet orsakar.
En top fuel dragster saknar kylsystem. I stället står nitrometanet för kylningen, så det slösas nog friskt med det. Visserligen kostar nitrometanblandingen betydligt mer än bensinen vid macken, men teamen har råd med rätt många liter.
Alltså, det jag invände mot var att det skulle gå åt mer energi för att göra 0-100 km/h på 2 s än på 2 min.
Däremot är verkningsgrad inget som i sig har prioritet när en top fuel dragster designas och man kan gladeligen offra bränsle för att t ex kringgå begränsningar som reglementet orsakar.
Jamen då är vi överens. Det var ju det som var min utgångspunkt när jag påstod att verkningsgraden antagligen är väsentligt sämre än 30%
DSV skrev:
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Men det är ju egentligen bara kuriosa, som tidigare nämnts så saknar jämförelsen relevans när man försöker uppskatta hur mycket energilaging som behövs för en motsvarande el-dragster.
Ja, det är bättre att utgå från den effekt dragstern utvecklar under sin korta men intensiva repa, så ett batteri strax kring 15 kWh borde vara tillräckligt.
Men kruxet är att kunna skicka tillräckligt med ström momentant. Om vi antar en spänning på 1000 V skulle det ändå krävas 8000 A.
Supraledare nämnde någon och det kanske är nödvändigt. Men det borde vara lika OK för en elbilsdragster som en nitroslukare att avsiktligt offra komponenter. Det gör inte så mycket om strömmen smälter komponenter så att de förstörs, bara det händer efter att mållinjen passerats och att inget fattar eld eller att något annat otrevligt händer. Så tänker dagens dragracingteam, så det borde vara OK för elbilar också.
Det kan ju vara värt att nämna att (detta kanske inte stämmer längre) man inte lyckats bromsa en fueler nångång utan bara estimerat eller beräknat hk-antalet med hjälp av vridningen av splinesen på drivaxeln. Således har man alltså förluster i koppling m.m. 10kHk är formodligen lågt räknat i motorn.
Kopplingen säger dom är bland det svåraste att justera på en Topfuel då man har mycket slir i början för att av värme låsa upp den helt mot slutet. Denna justeras efter banans grepp och kvalite.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Det kan ju vara värt att nämna att (detta kanske inte stämmer längre) man inte lyckats bromsa en fueler nångång utan bara estimerat eller beräknat hk-antalet med hjälp av vridningen av splinesen på drivaxeln. Således har man alltså förluster i koppling m.m. 10kHk är formodligen lågt räknat i motorn.
Kopplingen säger dom är bland det svåraste att justera på en Topfuel då man har mycket slir i början för att av värme låsa upp den helt mot slutet. Denna justeras efter banans grepp och kvalite.
Jo, det stämmer nog fortfarande. En top fuel motor destruerar sig själv om den ska köras i bromsbänk mer än några sekunder. Nyare mätningar med givare under en repa pekar på toppeffekter i intervallet 11-12000 hk, men som medeleffekt under en repa är nog 10000 hk ett hyfsat vettigt värde.
Nu har några från Australien tagit fram en elektrisk dragster på 5000 hk och de är inga långsamma accelerationer de hoppas uppnå.
0-200 km/h på 0,8 sek
0-440 km/h på 3,0 sek
0-530 km/h på 4,5 sek
De ska nå detta genom att uppnå en acceleration av 7G.
Då existerande komponenter inte skulle klara dessa krafter och överföringar så har de jobbat med detta i sju år och tagit tekniker från rymdindustrin bland annat, återstår att se om de lyckas.
Coolt!!
Intressant att se om de lyckas, tror dock de har en lång väg att vandra innan teorin lirar med praktiken, men riktigt kul att nån ger sig på dessa projekt.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Körde på flygfält i lördags, spöade en dansk trimmad BMW med 600 hästar och vägde 1,5ton.Model X P90D utan ludicrous slaktade han ända tills 200km/h.. då kom han om.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Körde på flygfält i lördags, spöade en dansk trimmad BMW med 600 hästar och vägde 1,5ton.Model X P90D utan ludicrous slaktade han ända tills 200km/h.. då kom han om.