En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Moderator: Redaktion
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
När jag var yngre så höll jag och en kompis på en hel del med trimmande av fossilbilar. Vi hade en Mitsubishi Lancer Evo 6:a som huvudobjekt att göra snabbare och snabbare. Vi körde en del
streetrace och även sk blackrace's. Givna begivenheter var också En dag på strippen i Emmaboda, Kinnekulle m.fl. banor. Detta var ca 15 år sedan och jag har inte alls koll på hur den scenen ser ut idag...
Efter senaste videon från DragTimes där en Model X drar jämnt med en Lamborghini Aventador (till och med vinner med en hårsmån) så funderade jag på om det är med några performance-Teslor på de svenska
tävlingarna nuförtiden? Dom lär ju dominera isf?
https://youtu.be/_NnNEuxqoPo?t=1m18s
Det måste ju vara uppförsbacke för petrolheads idag ändå om man vill vinna 0-100km/h eller kvartsmilen? Ponera att man har det bra ställt i bil-kassan och köper sig en Audi RS-modell, sen lägger man 200-300k till på trim och kapar 0-100 ytterligare någon sekund, och ändå så kommer en 7-sitsig elbil och blåser ifrån en.
streetrace och även sk blackrace's. Givna begivenheter var också En dag på strippen i Emmaboda, Kinnekulle m.fl. banor. Detta var ca 15 år sedan och jag har inte alls koll på hur den scenen ser ut idag...
Efter senaste videon från DragTimes där en Model X drar jämnt med en Lamborghini Aventador (till och med vinner med en hårsmån) så funderade jag på om det är med några performance-Teslor på de svenska
tävlingarna nuförtiden? Dom lär ju dominera isf?
https://youtu.be/_NnNEuxqoPo?t=1m18s
Det måste ju vara uppförsbacke för petrolheads idag ändå om man vill vinna 0-100km/h eller kvartsmilen? Ponera att man har det bra ställt i bil-kassan och köper sig en Audi RS-modell, sen lägger man 200-300k till på trim och kapar 0-100 ytterligare någon sekund, och ändå så kommer en 7-sitsig elbil och blåser ifrån en.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Utan att veta kan jag tänka mig att Teslor, och framförallt P-modellerna, inte är så välkomna på sådana tillställningar. Det är väl som du säger, då har man lagt massor med pengar på sin trimmade bil och så kommer det en sketen helt otrimmad elbil och blåser utan ansträngning skiten ur alla fossiler. Det är ju ingen sport. Framförallt inte för den som kör Teslan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Sant. Det kanske därför man inte hör och läser nåt om detta. Fenomenet kanske inte finns pga att Teslorna inte är så välkomna
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Är inte dragracing lite som tractorpulling. Det är mest fixandet med fossilmotorer som är grejen att köra snabbt eller dra tungt är bara en bieffekt av skruvandet. Det är lite som att komma med en snöskoter till Vasaloppet, ja du vinner men det är inte helt okej...
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Dragracing är en lagsport och som du säger är resultatet på banan ett resultat av skruvandet men även konstruerandet, och ens egna/lagets ideer och lösningar för att optimera bilen.LarsL skrev:Är inte dragracing lite som tractorpulling. Det är mest fixandet med fossilmotorer som är grejen att köra snabbt eller dra tungt är bara en bieffekt av skruvandet. Det är lite som att komma med en snöskoter till Vasaloppet, ja du vinner men det är inte helt okej...
Det är definitivt inte som att komma med skoter till vasa loppet...
All ära till dragracingfolket!! Nu har dom fått en ny utmanare på banan och det är ju det som är meningen, att saker och ting pushas framåt hela tiden och utvecklas.
Elbilar har dock långt kvar innan de kan hävda sig mot Dragracingbilar byggda för dragracing och inte för gatbruk, men den tiden kommer nog oxo ska vi se.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Hur snabba är dragracingbilar på 1/4 mile? Här är en på el som gör det på 7,24Satellite65 skrev:Dragracing är en lagsport och som du säger är resultatet på banan ett resultat av skruvandet men även konstruerandet, och ens egna/lagets ideer och lösningar för att optimera bilen.LarsL skrev:Är inte dragracing lite som tractorpulling. Det är mest fixandet med fossilmotorer som är grejen att köra snabbt eller dra tungt är bara en bieffekt av skruvandet. Det är lite som att komma med en snöskoter till Vasaloppet, ja du vinner men det är inte helt okej...
Det är definitivt inte som att komma med skoter till vasa loppet...
All ära till dragracingfolket!! Nu har dom fått en ny utmanare på banan och det är ju det som är meningen, att saker och ting pushas framåt hela tiden och utvecklas.
Elbilar har dock långt kvar innan de kan hävda sig mot Dragracingbilar byggda för dragracing och inte för gatbruk, men den tiden kommer nog oxo ska vi se.
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Nu fattade du inte alls vad jag skrev.Satellite65 skrev:Dragracing är en lagsport och som du säger är resultatet på banan ett resultat av skruvandet men även konstruerandet, och ens egna/lagets ideer och lösningar för att optimera bilen.LarsL skrev:Är inte dragracing lite som tractorpulling. Det är mest fixandet med fossilmotorer som är grejen att köra snabbt eller dra tungt är bara en bieffekt av skruvandet. Det är lite som att komma med en snöskoter till Vasaloppet, ja du vinner men det är inte helt okej...
Det är definitivt inte som att komma med skoter till vasa loppet...
All ära till dragracingfolket!! Nu har dom fått en ny utmanare på banan och det är ju det som är meningen, att saker och ting pushas framåt hela tiden och utvecklas.
Elbilar har dock långt kvar innan de kan hävda sig mot Dragracingbilar byggda för dragracing och inte för gatbruk, men den tiden kommer nog oxo ska vi se.
Att komma med en elbil till ett dragracing är som att komma med en skoter till Vasaloppet.
Eller ska vi säga en bil till en travtävling...
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Top Fuel dragsters kör inte längre på 1/4 mile, eftersom de är så snabba att riskerna blir alltför stora i de höga hastigheter de uppnår. De kör på 305 m i stället, men gissningsvis skulle de kunna fixa 1/4 mile på ungefär 4 s.vigge50 skrev:Hur snabba är dragracingbilar på 1/4 mile? Här är en på el som gör det på 7,24
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Ja det var snabbt och jag tror vi kommer att se mer i framtiden.vigge50 skrev:Satellite65 skrev:LarsL skrev:uote]
Hur snabba är dragracingbilar på 1/4 mile? Här är en på el som gör det på 7,24
7,24 är dock inte jättesnabbt, "Doorslammers" dvs. bilar med dörrar som fortfarande ser ut som bilar, ligger idag och kör höga 5 sekunders repor och världsrekordet för såna bilar ligger på ~5,4 någonting. Dragsters körs mycket fortare än så, dock så skulle denna bil säkert hävda sig i någon av competition dragster klasserna där jämnhet i körningen är väldigt viktigt.
Framtiden är spännande och jag är säker på att vi snart ser elbilar i de lägre klasserna till att börja med.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Ja jag missförstod dig heltLarsL skrev:Satellite65 skrev:LarsL skrev:Nu fattade du inte alls vad jag skrev.
Att komma med en elbil till ett dragracing är som att komma med en skoter till Vasaloppet.
Eller ska vi säga en bil till en travtävling...
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
De som bygge bilar för strippen kommer också slå om till el:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Typ den här, ska bli spännande att se hur de kommer lyckas: http://newatlas.com/top-ev-electric-dra ... uel/50741/Satellite65 skrev:Ja det var snabbt och jag tror vi kommer att se mer i framtiden.vigge50 skrev:Satellite65 skrev:LarsL skrev:uote]
Hur snabba är dragracingbilar på 1/4 mile? Här är en på el som gör det på 7,24
7,24 är dock inte jättesnabbt, "Doorslammers" dvs. bilar med dörrar som fortfarande ser ut som bilar, ligger idag och kör höga 5 sekunders repor och världsrekordet för såna bilar ligger på ~5,4 någonting. Dragsters körs mycket fortare än så, dock så skulle denna bil säkert hävda sig i någon av competition dragster klasserna där jämnhet i körningen är väldigt viktigt.
Framtiden är spännande och jag är säker på att vi snart ser elbilar i de lägre klasserna till att börja med.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Kul att se klippen från Malmö på norrmannen, vet dock inte vilken klass han kör med den där bilen men det skall kollas uppSvenssons skrev:De som bygge bilar för strippen kommer också slå om till el:
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Ja det blir intressant, tror dock att det är en bit kvar innan man kan hävda sig mot en Nitroslukande Topfueler på 10000hp som förbränner 60L nitrometan på 4sek.iAkita skrev:
Typ den här, ska bli spännande att se hur de kommer lyckas: http://newatlas.com/top-ev-electric-dra ... uel/50741/
Jag skulle vilja se hur kablage och drivlina skulle kunna dimensioneras på ett konkurrenskraftigt bygge.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Förbränningen av så mycket bränsle på så kort tid för också med sig att avgaserna kan utnyttjas. De blåser rakt upp och bidrar till att trycka ner bilen i asfalten för bättre grepp, vilket ger högre acceleration. Väl uppe i fart (efter några tiondelar eller så) dominerar den stora vingen marktrycket.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Helt korrekt, det är oxo något man måste kompensera för på en eldragster för att få grepp vid lägre hastigheter.Niklas Z skrev:Förbränningen av så mycket bränsle på så kort tid för också med sig att avgaserna kan utnyttjas. De blåser rakt upp och bidrar till att trycka ner bilen i asfalten för bättre grepp, vilket ger högre acceleration. Väl uppe i fart (efter några tiondelar eller så) dominerar den stora vingen marktrycket.
Det kommer att krävas en del innovativt tänkande och lite learning by doing
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Det krävs ju enormt mycket energi för att konkurrera med de snabbaste dragrace-bilarna. Är det ens rimligt att anta att det går att få plats med tillräckligt stora batterier?
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Det går nog inte åt otroligt många kWh på en körning. Det är toppeffekten man vill ha ut så där ligger nog problemet. Skulle gissa att det egentligen räcker med 10-20 kWh batteripack men det skulle naturligtvis gå att räkna på. Spänningen som krävs om man har så litet batteripack lär dock behöva vara rätt hög.Verdi skrev:Det krävs ju enormt mycket energi för att konkurrera med de snabbaste dragrace-bilarna. Är det ens rimligt att anta att det går att få plats med tillräckligt stora batterier?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Superkondensatorer istället för (eller tillsammans med) batterier?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Jamen försjutton gubbar, såklart! Kondensatorer är sjukt mkt bättre för detta! Hur fan kunde jag glömma det, ochbylund skrev:Superkondensatorer istället för (eller tillsammans med) batterier?
jag som jobbat med detta
Helt rätt, att ladda ur kondensatorer på några sekunder är vansinnigt mycket smartare och mycket troligt om det finns
pengar bakom bygget iaf
Apropå ledningar för denna typ av strömmar så är det ganska givet att man kör med homogena prylar som skenor osv
Så långt det går iaf... Supraledande vore ju såklart najs vid enormt höga strömmar men jag vet inte om det är möjligt
(än) på en "bil" (knappt annars heller)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Nu börjar vi snacka
Kondingar och supraledare tror jag oxo är vägen att gå, och vi behöver endel flytande kväve skulle jag tro.
Men som sagt framtiden är här
Kondingar och supraledare tror jag oxo är vägen att gå, och vi behöver endel flytande kväve skulle jag tro.
Men som sagt framtiden är här
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Det blir lite väderberoende men varför inte ha en rejäl åskledare som länk till kraftkällan?!Satellite65 skrev:Nu börjar vi snacka
Kondingar och supraledare tror jag oxo är vägen att gå, och vi behöver endel flytande kväve skulle jag tro.
Men som sagt framtiden är här
Model S P85D,
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.Bjelke skrev:Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?DSV skrev:Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.Bjelke skrev:Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.