En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Svenssons »

De som bygge bilar för strippen kommer också slå om till el:

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av iAkita »

Satellite65 skrev:
vigge50 skrev:
Satellite65 skrev:
LarsL skrev:
uote]
Hur snabba är dragracingbilar på 1/4 mile? Här är en på el som gör det på 7,24

Ja det var snabbt och jag tror vi kommer att se mer i framtiden.
7,24 är dock inte jättesnabbt, "Doorslammers" dvs. bilar med dörrar som fortfarande ser ut som bilar, ligger idag och kör höga 5 sekunders repor och världsrekordet för såna bilar ligger på ~5,4 någonting. Dragsters körs mycket fortare än så, dock så skulle denna bil säkert hävda sig i någon av competition dragster klasserna där jämnhet i körningen är väldigt viktigt.
Framtiden är spännande och jag är säker på att vi snart ser elbilar i de lägre klasserna till att börja med.
Typ den här, ska bli spännande att se hur de kommer lyckas: http://newatlas.com/top-ev-electric-dra ... uel/50741/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

Svenssons skrev:
De som bygge bilar för strippen kommer också slå om till el:

Kul att se klippen från Malmö på norrmannen, vet dock inte vilken klass han kör med den där bilen men det skall kollas upp :)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

iAkita skrev:

Typ den här, ska bli spännande att se hur de kommer lyckas: http://newatlas.com/top-ev-electric-dra ... uel/50741/
Ja det blir intressant, tror dock att det är en bit kvar innan man kan hävda sig mot en Nitroslukande Topfueler på 10000hp som förbränner 60L nitrometan på 4sek.
Jag skulle vilja se hur kablage och drivlina skulle kunna dimensioneras på ett konkurrenskraftigt bygge.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Niklas Z »

Förbränningen av så mycket bränsle på så kort tid för också med sig att avgaserna kan utnyttjas. De blåser rakt upp och bidrar till att trycka ner bilen i asfalten för bättre grepp, vilket ger högre acceleration. Väl uppe i fart (efter några tiondelar eller så) dominerar den stora vingen marktrycket.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

Niklas Z skrev:
Förbränningen av så mycket bränsle på så kort tid för också med sig att avgaserna kan utnyttjas. De blåser rakt upp och bidrar till att trycka ner bilen i asfalten för bättre grepp, vilket ger högre acceleration. Väl uppe i fart (efter några tiondelar eller så) dominerar den stora vingen marktrycket.
Helt korrekt, det är oxo något man måste kompensera för på en eldragster för att få grepp vid lägre hastigheter.
Det kommer att krävas en del innovativt tänkande och lite learning by doing :)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Verdi

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Verdi »

Det krävs ju enormt mycket energi för att konkurrera med de snabbaste dragrace-bilarna. Är det ens rimligt att anta att det går att få plats med tillräckligt stora batterier?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Det krävs ju enormt mycket energi för att konkurrera med de snabbaste dragrace-bilarna. Är det ens rimligt att anta att det går att få plats med tillräckligt stora batterier?
Det går nog inte åt otroligt många kWh på en körning. Det är toppeffekten man vill ha ut så där ligger nog problemet. Skulle gissa att det egentligen räcker med 10-20 kWh batteripack men det skulle naturligtvis gå att räkna på. Spänningen som krävs om man har så litet batteripack lär dock behöva vara rätt hög.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Bjelke »

Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av bylund »

Superkondensatorer istället för (eller tillsammans med) batterier?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Superkondensatorer istället för (eller tillsammans med) batterier?
Jamen försjutton gubbar, såklart! Kondensatorer är sjukt mkt bättre för detta! Hur fan kunde jag glömma det, och
jag som jobbat med detta :lol:
Helt rätt, att ladda ur kondensatorer på några sekunder är vansinnigt mycket smartare och mycket troligt om det finns
pengar bakom bygget iaf :)
Apropå ledningar för denna typ av strömmar så är det ganska givet att man kör med homogena prylar som skenor osv ;)
Så långt det går iaf... Supraledande vore ju såklart najs vid enormt höga strömmar men jag vet inte om det är möjligt
(än) på en "bil" (knappt annars heller)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

Nu börjar vi snacka :P
Kondingar och supraledare tror jag oxo är vägen att gå, och vi behöver endel flytande kväve skulle jag tro.
Men som sagt framtiden är här ;)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Foluke »

Satellite65 skrev:
Nu börjar vi snacka :P
Kondingar och supraledare tror jag oxo är vägen att gå, och vi behöver endel flytande kväve skulle jag tro.
Men som sagt framtiden är här ;)
Det blir lite väderberoende men varför inte ha en rejäl åskledare som länk till kraftkällan?! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av DSV »

Bjelke skrev:
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Niklas Z »

DSV skrev:
Bjelke skrev:
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?

Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av DSV »

Var förövrigt på onsdagskörningen på malmö raceway för ett par veckor sen för att uppleva gamla minnen. Hände där en del när jag bodde i närheten och onsdagskörningen är öppen för kleti och pelti, bara komma dit och betala och köra.
Var förvånandsvärt lite bilar som körde mot när jag varit där tidigare och så få att de släppte på dem och en en, vilket blir betydligt tråkigare. Till min förtjusning var det även en dansk p85d som hittat dit och körde (tycker inte min 90d var lön att testa) men publiken i övrigt verkade inte allt för begeistrad. Förstår faktiskt varför. Utan att tävla mot någon annan så är det ungefär lika upphetsande att se en Tesla dragrace:a som att läsa om accelerationssiffrorna i en biltidning. Helt tyst och odramatiskt och så enkelt att man kan köra på exakt samma tid varje gång.
En trimmad bränslebil är lite svårare att lyckas med. Bränsleblandning blir fel, växlingar missas och delar går sönder med både ljud och publiken vet aldrig riktigt vad som kan hända.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av DSV »

Niklas Z skrev:
DSV skrev:
Bjelke skrev:
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?

Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
I praktiken tror jag det ju åt mer bränsle, därav jag menar att verkningsgraden måste vara markant sämre. Enligt wikipedia så kan bränslepumpen på top fuel dragsters mata 380lpm. Säg 10l/sec. Huvudsakligen är det nitrometan med 11MJ/kg och 1.1Kg/l, dvs ca 12MJ/l. Med 10l per sekund så förbrukar de bränsle för 120MW för att utveckla 8MW. Lite höftade siffror men tror de är relativt nära sanningen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Niklas Z »

DSV skrev:
Niklas Z skrev:
DSV skrev:
Bjelke skrev:
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?

Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
I praktiken tror jag det ju åt mer bränsle, därav jag menar att verkningsgraden måste vara markant sämre. Enligt wikipedia så kan bränslepumpen på top fuel dragsters mata 380lpm. Säg 10l/sec. Huvudsakligen är det nitrometan med 11MJ/kg och 1.1Kg/l, dvs ca 12MJ/l. Med 10l per sekund så förbrukar de bränsle för 120MW för att utveckla 8MW. Lite höftade siffror men tror de är relativt nära sanningen.
Alltså, det jag invände mot var att det skulle gå åt mer energi för att göra 0-100 km/h på 2 s än på 2 min.
Däremot är verkningsgrad inget som i sig har prioritet när en top fuel dragster designas och man kan gladeligen offra bränsle för att t ex kringgå begränsningar som reglementet orsakar.
En top fuel dragster saknar kylsystem. I stället står nitrometanet för kylningen, så det slösas nog friskt med det. Visserligen kostar nitrometanblandingen betydligt mer än bensinen vid macken, men teamen har råd med rätt många liter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av DSV »

Niklas Z skrev:
Alltså, det jag invände mot var att det skulle gå åt mer energi för att göra 0-100 km/h på 2 s än på 2 min.
Däremot är verkningsgrad inget som i sig har prioritet när en top fuel dragster designas och man kan gladeligen offra bränsle för att t ex kringgå begränsningar som reglementet orsakar.
Jamen då är vi överens. Det var ju det som var min utgångspunkt när jag påstod att verkningsgraden antagligen är väsentligt sämre än 30%
DSV skrev:
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Men det är ju egentligen bara kuriosa, som tidigare nämnts så saknar jämförelsen relevans när man försöker uppskatta hur mycket energilaging som behövs för en motsvarande el-dragster.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Niklas Z »

Ja, det är bättre att utgå från den effekt dragstern utvecklar under sin korta men intensiva repa, så ett batteri strax kring 15 kWh borde vara tillräckligt.
Men kruxet är att kunna skicka tillräckligt med ström momentant. Om vi antar en spänning på 1000 V skulle det ändå krävas 8000 A.
Supraledare nämnde någon och det kanske är nödvändigt. Men det borde vara lika OK för en elbilsdragster som en nitroslukare att avsiktligt offra komponenter. Det gör inte så mycket om strömmen smälter komponenter så att de förstörs, bara det händer efter att mållinjen passerats och att inget fattar eld eller att något annat otrevligt händer. Så tänker dagens dragracingteam, så det borde vara OK för elbilar också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

Det kan ju vara värt att nämna att (detta kanske inte stämmer längre) man inte lyckats bromsa en fueler nångång utan bara estimerat eller beräknat hk-antalet med hjälp av vridningen av splinesen på drivaxeln. Således har man alltså förluster i koppling m.m. 10kHk är formodligen lågt räknat i motorn.
Kopplingen säger dom är bland det svåraste att justera på en Topfuel då man har mycket slir i början för att av värme låsa upp den helt mot slutet. Denna justeras efter banans grepp och kvalite.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
mammamimmi
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 jun 2017 22:51

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av mammamimmi »

såg er fundering på dragracing med elfordon. Vet att det på Linde Open för några år sedan kördes med Tesla Roadster. Finns här:

och


Finns säkert fler. Är ju poppis i tex USA att tävla med Elfordon, men här är några iallafall.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Niklas Z »

Satellite65 skrev:
Det kan ju vara värt att nämna att (detta kanske inte stämmer längre) man inte lyckats bromsa en fueler nångång utan bara estimerat eller beräknat hk-antalet med hjälp av vridningen av splinesen på drivaxeln. Således har man alltså förluster i koppling m.m. 10kHk är formodligen lågt räknat i motorn.
Kopplingen säger dom är bland det svåraste att justera på en Topfuel då man har mycket slir i början för att av värme låsa upp den helt mot slutet. Denna justeras efter banans grepp och kvalite.
Jo, det stämmer nog fortfarande. En top fuel motor destruerar sig själv om den ska köras i bromsbänk mer än några sekunder. Nyare mätningar med givare under en repa pekar på toppeffekter i intervallet 11-12000 hk, men som medeleffekt under en repa är nog 10000 hk ett hyfsat vettigt värde.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av vigge50 »

Nu har några från Australien tagit fram en elektrisk dragster på 5000 hk och de är inga långsamma accelerationer de hoppas uppnå.

0-200 km/h på 0,8 sek
0-440 km/h på 3,0 sek
0-530 km/h på 4,5 sek

De ska nå detta genom att uppnå en acceleration av 7G.
Då existerande komponenter inte skulle klara dessa krafter och överföringar så har de jobbat med detta i sju år och tagit tekniker från rymdindustrin bland annat, återstår att se om de lyckas.

http://insideevs.com/electric-dragster- ... of-torque/

http://www.topevracing.com
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

Coolt!!
Intressant att se om de lyckas, tror dock de har en lång väg att vandra innan teorin lirar med praktiken, men riktigt kul att nån ger sig på dessa projekt.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Skriv svar