En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av HerrNilsson »

När jag var yngre så höll jag och en kompis på en hel del med trimmande av fossilbilar. Vi hade en Mitsubishi Lancer Evo 6:a som huvudobjekt att göra snabbare och snabbare. Vi körde en del
streetrace och även sk blackrace's. Givna begivenheter var också En dag på strippen i Emmaboda, Kinnekulle m.fl. banor. Detta var ca 15 år sedan och jag har inte alls koll på hur den scenen ser ut idag...

Efter senaste videon från DragTimes där en Model X drar jämnt med en Lamborghini Aventador (till och med vinner med en hårsmån) så funderade jag på om det är med några performance-Teslor på de svenska
tävlingarna nuförtiden? Dom lär ju dominera isf?

https://youtu.be/_NnNEuxqoPo?t=1m18s

Det måste ju vara uppförsbacke för petrolheads idag ändå om man vill vinna 0-100km/h eller kvartsmilen? Ponera att man har det bra ställt i bil-kassan och köper sig en Audi RS-modell, sen lägger man 200-300k till på trim och kapar 0-100 ytterligare någon sekund, och ändå så kommer en 7-sitsig elbil och blåser ifrån en.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av mati »

Utan att veta kan jag tänka mig att Teslor, och framförallt P-modellerna, inte är så välkomna på sådana tillställningar. Det är väl som du säger, då har man lagt massor med pengar på sin trimmade bil och så kommer det en sketen helt otrimmad elbil och blåser utan ansträngning skiten ur alla fossiler. Det är ju ingen sport. Framförallt inte för den som kör Teslan. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av HerrNilsson »

Sant. Det kanske därför man inte hör och läser nåt om detta. Fenomenet kanske inte finns pga att Teslorna inte är så välkomna :)
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av LarsL »

Är inte dragracing lite som tractorpulling. Det är mest fixandet med fossilmotorer som är grejen att köra snabbt eller dra tungt är bara en bieffekt av skruvandet. Det är lite som att komma med en snöskoter till Vasaloppet, ja du vinner men det är inte helt okej...
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

LarsL skrev:
Är inte dragracing lite som tractorpulling. Det är mest fixandet med fossilmotorer som är grejen att köra snabbt eller dra tungt är bara en bieffekt av skruvandet. Det är lite som att komma med en snöskoter till Vasaloppet, ja du vinner men det är inte helt okej...
Dragracing är en lagsport och som du säger är resultatet på banan ett resultat av skruvandet men även konstruerandet, och ens egna/lagets ideer och lösningar för att optimera bilen.
Det är definitivt inte som att komma med skoter till vasa loppet...
All ära till dragracingfolket!! Nu har dom fått en ny utmanare på banan :mrgreen: och det är ju det som är meningen, att saker och ting pushas framåt hela tiden och utvecklas.
Elbilar har dock långt kvar innan de kan hävda sig mot Dragracingbilar byggda för dragracing och inte för gatbruk, men den tiden kommer nog oxo ska vi se.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av vigge50 »

Satellite65 skrev:
LarsL skrev:
Är inte dragracing lite som tractorpulling. Det är mest fixandet med fossilmotorer som är grejen att köra snabbt eller dra tungt är bara en bieffekt av skruvandet. Det är lite som att komma med en snöskoter till Vasaloppet, ja du vinner men det är inte helt okej...
Dragracing är en lagsport och som du säger är resultatet på banan ett resultat av skruvandet men även konstruerandet, och ens egna/lagets ideer och lösningar för att optimera bilen.
Det är definitivt inte som att komma med skoter till vasa loppet...
All ära till dragracingfolket!! Nu har dom fått en ny utmanare på banan :mrgreen: och det är ju det som är meningen, att saker och ting pushas framåt hela tiden och utvecklas.
Elbilar har dock långt kvar innan de kan hävda sig mot Dragracingbilar byggda för dragracing och inte för gatbruk, men den tiden kommer nog oxo ska vi se.
Hur snabba är dragracingbilar på 1/4 mile? Här är en på el som gör det på 7,24

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av LarsL »

Satellite65 skrev:
LarsL skrev:
Är inte dragracing lite som tractorpulling. Det är mest fixandet med fossilmotorer som är grejen att köra snabbt eller dra tungt är bara en bieffekt av skruvandet. Det är lite som att komma med en snöskoter till Vasaloppet, ja du vinner men det är inte helt okej...
Dragracing är en lagsport och som du säger är resultatet på banan ett resultat av skruvandet men även konstruerandet, och ens egna/lagets ideer och lösningar för att optimera bilen.
Det är definitivt inte som att komma med skoter till vasa loppet...
All ära till dragracingfolket!! Nu har dom fått en ny utmanare på banan :mrgreen: och det är ju det som är meningen, att saker och ting pushas framåt hela tiden och utvecklas.
Elbilar har dock långt kvar innan de kan hävda sig mot Dragracingbilar byggda för dragracing och inte för gatbruk, men den tiden kommer nog oxo ska vi se.
Nu fattade du inte alls vad jag skrev.

Att komma med en elbil till ett dragracing är som att komma med en skoter till Vasaloppet.

Eller ska vi säga en bil till en travtävling...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Niklas Z »

vigge50 skrev:
Hur snabba är dragracingbilar på 1/4 mile? Här är en på el som gör det på 7,24
Top Fuel dragsters kör inte längre på 1/4 mile, eftersom de är så snabba att riskerna blir alltför stora i de höga hastigheter de uppnår. De kör på 305 m i stället, men gissningsvis skulle de kunna fixa 1/4 mile på ungefär 4 s.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

vigge50 skrev:
Satellite65 skrev:
LarsL skrev:
uote]
Hur snabba är dragracingbilar på 1/4 mile? Här är en på el som gör det på 7,24

Ja det var snabbt och jag tror vi kommer att se mer i framtiden.
7,24 är dock inte jättesnabbt, "Doorslammers" dvs. bilar med dörrar som fortfarande ser ut som bilar, ligger idag och kör höga 5 sekunders repor och världsrekordet för såna bilar ligger på ~5,4 någonting. Dragsters körs mycket fortare än så, dock så skulle denna bil säkert hävda sig i någon av competition dragster klasserna där jämnhet i körningen är väldigt viktigt.
Framtiden är spännande och jag är säker på att vi snart ser elbilar i de lägre klasserna till att börja med.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

LarsL skrev:
Satellite65 skrev:
LarsL skrev:
Nu fattade du inte alls vad jag skrev.

Att komma med en elbil till ett dragracing är som att komma med en skoter till Vasaloppet.

Eller ska vi säga en bil till en travtävling...
Ja jag missförstod dig helt :oops:
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Svenssons »

De som bygge bilar för strippen kommer också slå om till el:

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av iAkita »

Satellite65 skrev:
vigge50 skrev:
Satellite65 skrev:
LarsL skrev:
uote]
Hur snabba är dragracingbilar på 1/4 mile? Här är en på el som gör det på 7,24

Ja det var snabbt och jag tror vi kommer att se mer i framtiden.
7,24 är dock inte jättesnabbt, "Doorslammers" dvs. bilar med dörrar som fortfarande ser ut som bilar, ligger idag och kör höga 5 sekunders repor och världsrekordet för såna bilar ligger på ~5,4 någonting. Dragsters körs mycket fortare än så, dock så skulle denna bil säkert hävda sig i någon av competition dragster klasserna där jämnhet i körningen är väldigt viktigt.
Framtiden är spännande och jag är säker på att vi snart ser elbilar i de lägre klasserna till att börja med.
Typ den här, ska bli spännande att se hur de kommer lyckas: http://newatlas.com/top-ev-electric-dra ... uel/50741/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

Svenssons skrev:
De som bygge bilar för strippen kommer också slå om till el:

Kul att se klippen från Malmö på norrmannen, vet dock inte vilken klass han kör med den där bilen men det skall kollas upp :)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

iAkita skrev:

Typ den här, ska bli spännande att se hur de kommer lyckas: http://newatlas.com/top-ev-electric-dra ... uel/50741/
Ja det blir intressant, tror dock att det är en bit kvar innan man kan hävda sig mot en Nitroslukande Topfueler på 10000hp som förbränner 60L nitrometan på 4sek.
Jag skulle vilja se hur kablage och drivlina skulle kunna dimensioneras på ett konkurrenskraftigt bygge.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Niklas Z »

Förbränningen av så mycket bränsle på så kort tid för också med sig att avgaserna kan utnyttjas. De blåser rakt upp och bidrar till att trycka ner bilen i asfalten för bättre grepp, vilket ger högre acceleration. Väl uppe i fart (efter några tiondelar eller så) dominerar den stora vingen marktrycket.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

Niklas Z skrev:
Förbränningen av så mycket bränsle på så kort tid för också med sig att avgaserna kan utnyttjas. De blåser rakt upp och bidrar till att trycka ner bilen i asfalten för bättre grepp, vilket ger högre acceleration. Väl uppe i fart (efter några tiondelar eller så) dominerar den stora vingen marktrycket.
Helt korrekt, det är oxo något man måste kompensera för på en eldragster för att få grepp vid lägre hastigheter.
Det kommer att krävas en del innovativt tänkande och lite learning by doing :)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Verdi

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Verdi »

Det krävs ju enormt mycket energi för att konkurrera med de snabbaste dragrace-bilarna. Är det ens rimligt att anta att det går att få plats med tillräckligt stora batterier?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Det krävs ju enormt mycket energi för att konkurrera med de snabbaste dragrace-bilarna. Är det ens rimligt att anta att det går att få plats med tillräckligt stora batterier?
Det går nog inte åt otroligt många kWh på en körning. Det är toppeffekten man vill ha ut så där ligger nog problemet. Skulle gissa att det egentligen räcker med 10-20 kWh batteripack men det skulle naturligtvis gå att räkna på. Spänningen som krävs om man har så litet batteripack lär dock behöva vara rätt hög.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Bjelke »

Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av bylund »

Superkondensatorer istället för (eller tillsammans med) batterier?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Superkondensatorer istället för (eller tillsammans med) batterier?
Jamen försjutton gubbar, såklart! Kondensatorer är sjukt mkt bättre för detta! Hur fan kunde jag glömma det, och
jag som jobbat med detta :lol:
Helt rätt, att ladda ur kondensatorer på några sekunder är vansinnigt mycket smartare och mycket troligt om det finns
pengar bakom bygget iaf :)
Apropå ledningar för denna typ av strömmar så är det ganska givet att man kör med homogena prylar som skenor osv ;)
Så långt det går iaf... Supraledande vore ju såklart najs vid enormt höga strömmar men jag vet inte om det är möjligt
(än) på en "bil" (knappt annars heller)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Satellite65 »

Nu börjar vi snacka :P
Kondingar och supraledare tror jag oxo är vägen att gå, och vi behöver endel flytande kväve skulle jag tro.
Men som sagt framtiden är här ;)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Foluke »

Satellite65 skrev:
Nu börjar vi snacka :P
Kondingar och supraledare tror jag oxo är vägen att gå, och vi behöver endel flytande kväve skulle jag tro.
Men som sagt framtiden är här ;)
Det blir lite väderberoende men varför inte ha en rejäl åskledare som länk till kraftkällan?! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av DSV »

Bjelke skrev:
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Inlägg av Niklas Z »

DSV skrev:
Bjelke skrev:
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?

Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar