Någon som uppgraderat behöver ge sig ut nu i mörkret och rapportera AutoHighBeam.
Done. Gått upp 4:45 och testat AHB. Föga imponerande får jag tyvärr säga. Den reagerar extremt känsligt på våra gula trafikskyltar. Jag upplevde flera gånger ett av-på-av-på-beteende där den inte kunde bestämma sig. Samtidigt som den reagerar mycket sent eller tyvärr alltför ofta inte alls på mötande bilar. Jag fick en del påminnelser av irriterade medtrafikanter. Inte roligt.
Även gatubelysning och dylikt reagerar den inte på överhuvudtaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Någon som uppgraderat behöver ge sig ut nu i mörkret och rapportera AutoHighBeam.
Done. Gått upp 4:45 och testat AHB. Föga imponerande får jag tyvärr säga. Den reagerar extremt känsligt på våra gula trafikskyltar. Jag upplevde flera gånger ett av-på-av-på-beteende där den inte kunde bestämma sig. Samtidigt som den reagerar mycket sent eller tyvärr alltför ofta inte alls på mötande bilar. Jag fick en del påminnelser av irriterade medtrafikanter. Inte roligt.
Även gatubelysning och dylikt reagerar den inte på överhuvudtaget.
Ska man våga hoppas på att den faktiskt kommer gå att använda efter att man fått denna uppdatering alltså? Fick nyligen 2017.32.6 ca28227 till vår X75D med AP2, och filmade lite kort hur den beter sig i långsamt gående kö på Essingeleden i Stockholm: https://goo.gl/photos/FhpKD6a5xbQ6abUQ7
Sammanfattning av filmen: Svårt att aktivera AP, eftersom den inte ser linjerna. När den aktiverats börjar den smyga ut åt sidan för att kramas med en lastbil så att jag behöver ta över ratten. Aktiverar igen, och då kör den en bit för att sedan stänga av sig själv med ilskna tjut.
Noterar att din AP inte verkar se bilar i andra filer, samt att den inte låser på bilen framför.
Jämför med den här videon, där man ser bilarna i de andra filerna plus att den låser på bilen framför (som blir blå) när linjedetekteringen försvinner i lägre farter. https://www.youtube.com/watch?v=FzMRvrLBgZw&t=277
4:37 in i videon om T-parametern inte fungerar i länken
Noterar att din AP inte verkar se bilar i andra filer, samt att den inte låser på bilen framför.
Jämför med den här videon, där man ser bilarna i de andra filerna plus att den låser på bilen framför (som blir blå) när linjedetekteringen försvinner i lägre farter. https://www.youtube.com/watch?v=FzMRvrLBgZw&t=277
4:37 in i videon om T-parametern inte fungerar i länken
Det är en bil med AP1 i filmen. Dessa features finns inte på AP2 ännu så länge.
Efter att kört med Auto high-beam ett tag i går kväll på E20 stängde jag av funktionen i väntan på en betydligt förbättrad version. Den bländade av på tok för sent för mötande trafik och nästan aldrig för framförvarande bilar i samma riktning. Dessutom tog det på tok för lång tid efter möte att slå på helljuset igen.
Efter att kört med Auto high-beam ett tag i går kväll på E20 stängde jag av funktionen i väntan på en betydligt förbättrad version. Den bländade av på tok för sent för mötande trafik och nästan aldrig för framförvarande bilar i samma riktning. Dessutom tog det på tok för lång tid efter möte att slå på helljuset igen.
Upplevde du också att den reagerar på trafikskyltar? Min gör så (eller har gjort innan jag stängde av den) att den bländade av inför nästan varje skylt, sen såg den inte skylten längre och helljuset slogs på igen omgående. Och så stängdes det av igen, osv, osv. Samtidigt som den inte alls är lika benägen att sätta på helljuset när man vill ha det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det går inte längre att fälla in backspeglarna i lite fart. Verkar tillkommit en hastighetsbegränsning.
tidigare gick det att fälla in oavsett hastighet.
Jag kunde inte fälla in backspeglarna i 17.26.76 på min Model X AP1. Ville testa om förbrukningen ändrades men det gick alltså inte fälla in. Nu fick jag ny firmware i förrgår.
Över 15 km/h är gränsen för när backspeglarna inte går att fälla in/när de fälls ut automatiskt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag kunde inte fälla in backspeglarna i 17.26.76 på min Model X AP1. Ville testa om förbrukningen ändrades men det gick alltså inte fälla in. Nu fick jag ny firmware i förrgår.
Över 15 km/h är gränsen för när backspeglarna inte går att fälla in/när de fälls ut automatiskt.
Det är inga problem i min S i alla fall. Har fungerat på 17.17.4 tidigare, och även nu på 2017.28 c528869
Bra att aktivera på smala landsvägar när det behövs, och då ligger man oftast mellan 40-70
Det går inte längre att fälla in backspeglarna i lite fart. Verkar tillkommit en hastighetsbegränsning.
tidigare gick det att fälla in oavsett hastighet.
Den funktionen har funnits hela tiden på Model X. Fäller automatiskt ut speglarna vid 24 km/h.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Jag har också fått cfc-versionen (AP2). Enda skillnaden jag ser är en pyttliten förändring i typsnittet som används för lilla skärmen. Jag kan inte säga vad det är, men det ser annorlunda ut. Jag tror det är ettan som inte längre har ett streck under.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har också fått cfc-versionen (AP2). Enda skillnaden jag ser är en pyttliten förändring i typsnittet som används för lilla skärmen. Jag kan inte säga vad det är, men det ser annorlunda ut. Jag tror det är ettan som inte längre har ett streck under.
Jag fick den också nu i helgen, och jag är mycket positivt överraskad! Jag har förvisso bara kört landsväg på Åland och mellan Grisslehamn och Arlanda än, men det var en enorm skillnad mot tidigare! Den skötte sig otroligt bra, och jag behövde inte ta över särskilt många gånger på en cirka två timmar lång körning. Jag tycker du ska testa lite mer, eftersom vi har haft liknande upplevelser av den tidigare. Även jag ska testa den mer, på motorväg och i köer, men nu vågar jag hoppas på att AP2 är värd att ha och använda!
Jag har också fått cfc-versionen (AP2). Enda skillnaden jag ser är en pyttliten förändring i typsnittet som används för lilla skärmen. Jag kan inte säga vad det är, men det ser annorlunda ut. Jag tror det är ettan som inte längre har ett streck under.
Jag fick den också nu i helgen, och jag är mycket positivt överraskad! Jag har förvisso bara kört landsväg på Åland och mellan Grisslehamn och Arlanda än, men det var en enorm skillnad mot tidigare! Den skötte sig otroligt bra, och jag behövde inte ta över särskilt många gånger på en cirka två timmar lång körning. Jag tycker du ska testa lite mer, eftersom vi har haft liknande upplevelser av den tidigare. Även jag ska testa den mer, på motorväg och i köer, men nu vågar jag hoppas på att AP2 är värd att ha och använda!
Jag ska testa lite mer vid tillfälle. Hittills har jag aktiverat AP en gång för en kortare stund, och det var på en sträcka där den brukar sköta sig. Det funkade som vanligt tills den drog ganska aggressivt mott mitten och körde farligt nära de mötande bilarna. Alledeles på tok för nära. Då stängde jag av den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har också fått cfc-versionen (AP2). Enda skillnaden jag ser är en pyttliten förändring i typsnittet som används för lilla skärmen. Jag kan inte säga vad det är, men det ser annorlunda ut. Jag tror det är ettan som inte längre har ett streck under.
Jag fick den också nu i helgen, och jag är mycket positivt överraskad! Jag har förvisso bara kört landsväg på Åland och mellan Grisslehamn och Arlanda än, men det var en enorm skillnad mot tidigare! Den skötte sig otroligt bra, och jag behövde inte ta över särskilt många gånger på en cirka två timmar lång körning. Jag tycker du ska testa lite mer, eftersom vi har haft liknande upplevelser av den tidigare. Även jag ska testa den mer, på motorväg och i köer, men nu vågar jag hoppas på att AP2 är värd att ha och använda!
Jag ska testa lite mer vid tillfälle. Hittills har jag aktiverat AP en gång för en kortare stund, och det var på en sträcka där den brukar sköta sig. Det funkade som vanligt tills den drog ganska aggressivt mott mitten och körde farligt nära de mötande bilarna. Alledeles på tok för nära. Då stängde jag av den.
Använde AP i går på kustvägen från Mellbystrand till Skummeslövsstrand. 1,5 m bred cykel/gångbana vid västra sidan avdelat med 80 cm höga plaststavar som är bultade i asfalten, dessutom en ganska nymålad linje mellan stavarna. Mötande trafik på resterande del av vägen. Ingen mittlinje. Gammal otydlig kantlinje vid östra kanten. Fick på de 5 km gripa in 3 gånger på ställen där kantlinjen var borta och där vägen smalnats av som trafikhinder så att möte blev omöjligt. I övrigt fixade den att hålla bilen ca. 0,5 meter från plaststavarna hela vägen. Jag blev ganska imponerad, andra blir besvikna. Är glaset halvfullt eller halvtomt? vad gäller AP2?
Nu har jag kört 300 mil genom Europa med den här versionen. Dessutom bytte jag ruta precis innan och fick min kamera kalibrerad på SC (Väsby). Dom lade in någon sorts distans för att få en annan vinkel sade dom (kanske är AP 2.5 ). Hur som helst så är den som en ping Pong boll. Den sitter och parerar hela tiden svagt, svagt. Blir rätt jobbigt att studsa sakta fram och tillbaka. Får se om det blir bättre i nästa version.
Idag har jag för andra gången testat AP (på riksväg 44) med version *cfc. Båda gångerna har bilen ping-pongat lite lätt mellan linjerna. Ibland så mycket att det störde, ibland mindre. Framförallt med skoggor på vägen och när det regnar är den mycket orolig och det känns som den letar desperat efter linjerna. Inte bra. Men när det torkade upp idag, och med solen från ett annat håll, gick det avsevärt bättre. Då körde den stundvis riktigt bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skönt att höra att fler har ping pong syndromet. Är inte så grovt men det finns där svagt och är inte särskilt skönt. För övrigt är den livrädd för lastbilar i högerfilen men samtidigt så nyfiken på dom att det ska liggas så nära dom då att man kan klappa dom.