Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av tias »

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av mgorgis »

boreno skrev:
Körde från Kista ut på E4S, i kurvan upp genom rondellen och ned på motorvägen. Helt med AP2 2018.10.4. Den klarade rondellen in på Sveavägen också. Fantastiskt!
Klarade av en rondell? :o rakt fram bara eller kan du välja utfart? Måste ju nästan till Kista imorgon och testa :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Tesla verkar ha stoppat utrullningen av 10.4 och jobbar på en uppdatering
Just got off the phone with Tesla support asking why I haven't gotten 10.4 update on one of our cars. He said that they have largely halted sending the update because a small percentage of cars have been experiencing MCU "blackouts" which won't turn back on despite hard resets. The engineering team has been up all night and working 24/7 to resolve it. Expect an updated release (10.5?) soon...
Då kan man ju undra varför inte alla vi som har just den versionen inte redan fått den senaste (om det nu mot förmodan inte är så att även den har samma fel i sig såklart) :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av boreno »

mgorgis skrev:
Klarade av en rondell? :o rakt fram bara eller kan du välja utfart? Måste ju nästan till Kista imorgon och testa :D
Ja, du läste rätt. Bilen följde bilen framför.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av HelectriC »

boreno skrev:
mgorgis skrev:
Klarade av en rondell? :o rakt fram bara eller kan du välja utfart? Måste ju nästan till Kista imorgon och testa :D
Ja, du läste rätt. Bilen följde bilen framför.
det måste ju varit nån speciell situation/enkel rondell? Jag har testat flera rondeller med 2018.10.4 och aldrig fått det att funka. Alla andra vägar och situationer som tidigare inte funkade går nu bra, men rondeller går inte med min bil iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av boreno »

HelectriC skrev:
det måste ju varit nån speciell situation/enkel rondell? Jag har testat flera rondeller med 2018.10.4 och aldrig fått det att funka. Alla andra vägar och situationer som tidigare inte funkade går nu bra, men rondeller går inte med min bil iaf.
Jag tror att den fick särskilt bra "lås" på bilen framför, och hade lite tur.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av e5m1r »

Jag har en gång lyckats följa lastbil genom rondell med ap 1
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Bjelke »

Lite kul meddelande man fick från ett av systemen här på jobbet idag, AP1 uppgraderas tydligen nu :lol:
AP1 byter namn TCS.PNG
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Lite kul meddelande man fick från ett av systemen här på jobbet idag, AP1 uppgraderas tydligen nu :lol:
AP1 byter namn TCS.PNG
Vad är detta? EHP8?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av oscfor »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Lite kul meddelande man fick från ett av systemen här på jobbet idag, AP1 uppgraderas tydligen nu :lol:
AP1 byter namn TCS.PNG
Vad är detta? EHP8?
Jag tror Bjelke skojar lite med oss. Meddelandet har nog inget med Teslas AP1 att göra...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Hedman »

Jag lyckades också följa en lastbil, men min bil genade lite väl mycket i rondellen så jag tog över halvvägs igenom.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Bjelke »

oscfor skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Lite kul meddelande man fick från ett av systemen här på jobbet idag, AP1 uppgraderas tydligen nu :lol:
AP1 byter namn TCS.PNG
Vad är detta? EHP8?
Jag tror Bjelke skojar lite med oss. Meddelandet har nog inget med Teslas AP1 att göra...
Kanske är det ett artikelhanteringssystem här på företaget....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av blincoln »

Den här var ju intressant!

AP2 använder alla kameror, och kan köra på bara t.ex B-stolpe-kamerorna (fast dåligt)! Otroligt fräckt att de äntligen tränat alla kamerorna ihop och inte bara letar linjer framåt.

Det finns en video där den kör förbi ett vägarbete som bara avgränsas av koner. Då kör den glatt över linjerna i vägen. Riktigt imponerande!

Gissar att de använder sina HD-kartor nu också i sammanvägningen av vad den ska göra.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av e5m1r »

blincoln skrev:
Den här var ju intressant!

AP2 använder alla kameror, och kan köra på bara t.ex B-stolpe-kamerorna (fast dåligt)! Otroligt fräckt att de äntligen tränat alla kamerorna ihop och inte bara letar linjer framåt.

Det finns en video där den kör förbi ett vägarbete som bara avgränsas av koner. Då kör den glatt över linjerna i vägen. Riktigt imponerande!

Gissar att de använder sina HD-kartor nu också i sammanvägningen av vad den ska göra.
Men AP2 har inte haft problem med att korsa linjer från dag 1 Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av eric »

blincoln skrev:
...
AP2 använder alla kameror, och kan köra på bara t.ex B-stolpe-kamerorna (fast dåligt)! Otroligt fräckt att de äntligen tränat alla kamerorna ihop och inte bara letar linjer framåt.
...
Jag minns att det stod tydligt när jag köpte bilen att uppgraderad autopilot använde fyra kameror, och att total självkörning skulle använda 8 kameror så det är här ju klart intressant. Och andra sidan är ju antalet kameror som används ett konstigt sätt att köpa funktionalitet. Det är ju klart rimligare att använda alla, och göra den funktionalitet man betalt för så bra som möjligt.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Nicklas »

eric skrev:
blincoln skrev:
...
AP2 använder alla kameror, och kan köra på bara t.ex B-stolpe-kamerorna (fast dåligt)! Otroligt fräckt att de äntligen tränat alla kamerorna ihop och inte bara letar linjer framåt.
...
Jag minns att det stod tydligt när jag köpte bilen att uppgraderad autopilot använde fyra kameror, och att total självkörning skulle använda 8 kameror så det är här ju klart intressant. Och andra sidan är ju antalet kameror som används ett konstigt sätt att köpa funktionalitet. Det är ju klart rimligare att använda alla, och göra den funktionalitet man betalt för så bra som möjligt.
Jovisst, men i och med denna uppdatering kanske vi för första gången ser en faktisk skillnad mellan de som bara har enhanced autopilot och de som har total självkörning upplåst... Kanske bilen bara använder 4 kameror om man inte köpt total självkörning? :shock:
Äntligen! Kanske :roll:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av bylund »

Nicklas skrev:
Jovisst, men i och med denna uppdatering kanske vi för första gången ser en faktisk skillnad mellan de som bara har enhanced autopilot och de som har total självkörning upplåst... Kanske bilen bara använder 4 kameror om man inte köpt total självkörning? :shock:
Äntligen! Kanske :roll:
Så dags för alla tjänstebilsförare att börja betala skatt på förmånsvärdet på det tillvalet? ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av bjornlilja »

bylund skrev:
Nicklas skrev:
Jovisst, men i och med denna uppdatering kanske vi för första gången ser en faktisk skillnad mellan de som bara har enhanced autopilot och de som har total självkörning upplåst... Kanske bilen bara använder 4 kameror om man inte köpt total självkörning? :shock:
Äntligen! Kanske :roll:
Så dags för alla tjänstebilsförare att börja betala skatt på förmånsvärdet på det tillvalet? ;)
Haha alltid skönt med en reality check sådär! :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Legato »

Efter den här updaten och det dom skrivs här nu så känns det än mer otänkbart att gå tillbaka till en bil utan OTA-updates :D

Jag är verkligen löjligt förtjust i att få en ny update och att kollektivt få testa och inse vad som förbättrats. Minijulafton varje gång!

Sjukt spännande om de äntligen börjat använda alla kameror!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
Efter den här updaten och det dom skrivs här nu så känns det än mer otänkbart att gå tillbaka till en bil utan OTA-updates :D

Jag är verkligen löjligt förtjust i att få en ny update och att kollektivt få testa och inse vad som förbättrats. Minijulafton varje gång!

Sjukt spännande om de äntligen börjat använda alla kameror!
håller helt med, det minskar liksom ryckningarna i "köpa ny bil"-nerven ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av dhogborg »

blincoln skrev:
Den här var ju intressant!

AP2 använder alla kameror, och kan köra på bara t.ex B-stolpe-kamerorna (fast dåligt)! Otroligt fräckt att de äntligen tränat alla kamerorna ihop och inte bara letar linjer framåt.

Det finns en video där den kör förbi ett vägarbete som bara avgränsas av koner. Då kör den glatt över linjerna i vägen. Riktigt imponerande!

Gissar att de använder sina HD-kartor nu också i sammanvägningen av vad den ska göra.
Väldigt spännande, och lovande inför framtiden! Jag har en annan teori, tror inte den använder HD-kartor till detta. Snarare tror jag autopilotens NN* kan analysera och klassificera var "körbar yta" finns, typ asfalt. Koner på vägen är inte körbar yta, men ytan bredvid konerna är körbar, även om det är linjer huller om buller. Finns det linjer så ska man hålla sig på körbar yta och ligga mellan dem, men sekundärt mål om det inte går är att hålla sig på den körbar ytan :).

*neural net
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Kulingen »

Elon Musk pratade om betydligt bättre navigatorn och kartor i bilen för någon månad sedan. Vad det denna uppdatering han pratade om?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av beef »

Kulingen skrev:
Elon Musk pratade om betydligt bättre navigatorn och kartor i bilen för någon månad sedan. Vad det denna uppdatering han pratade om?
Nej, den kommer dock snart. De nya kartorna satt tydligen i nylevererade X o S, de som fått ny MCU.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Alfred »

Lite sen in i hyllningskören till 10.4, fick uppdateringen först igår. Men nu kör i alla fall bilen själv hela vägen från hålan vi bor i till närmaste stad, dvs cirka 1,5 mil på kurvig och smal landsväg. Flera knepiga krön som orsakat problem förut klarar den nu galant.

Men, ett roligt fel finns fortfarande kvar. På vägen passerar jag en bro över en motorväg. Området är skyltat till 70 km/h och bilen sänker farten för det. Men när jag kör på bron över motorvägen verkar bilen tro att jag är på motorvägen och därmed att hastighetsgränsen är 110 km/h. Väl på andra sidan bron sänker den sedan hastigheten igen. Blir rätt ryckigt och alla stackars medtrafikanter måste undra vad jag sysslar med.

Helljusautomatiken är klart förbättrad mot tidigare, men fortfarande pinsam att använda tycker jag. Man är på gränsen till skitstövel som bländar av lite sent, och sedan väntar den onödigt länge med att slå på helljuset efter möte vilket såklart är en säkerhetsrisk ifall något vilt skulle smyga upp på vägen bakom den mötande bilen. Men vi närmar oss onekligen godkänd funktion.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Kulingen »

beef skrev:
Kulingen skrev:
Elon Musk pratade om betydligt bättre navigatorn och kartor i bilen för någon månad sedan. Vad det denna uppdatering han pratade om?
Nej, den kommer dock snart. De nya kartorna satt tydligen i nylevererade X o S, de som fått ny MCU.
Det är alltid lila roligt att vänta på uppdateringarna från Tesla. Man är som ett barn på julafton minst 1 gång i månaden.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar